Στο κείμενο του προϋπολογισμού σε ό,τι αφορά την εξέλιξη των δημοσιονομικών στόχων βασίζονται στα βαριά μέτρα που έχουν ψηφιστεί από το 2016 και το 2017. Συγκεκριμένα στο κείμενο του προϋπολογισμού προβλέπεται από τώρα υπέρβαση 600 εκατ. ευρώ (0,32% του ΑΕΠ) και στον φιλόδοξο στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ του 2018, με τον πήχυ να ανεβαίνει στο 3,82% του ΑΕΠ.
Αναθεώρηση προς τα πάνω περιλαμβάνεται και στο πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 το οποίο πλέον αναμένεται να φτάσει στο 2,44% του ΑΕΠ έναντι στόχου για πλεόνασμα 1,75% του ΑΕΠ στο πρόγραμμα προσαρμογής. Το υπερπλεόνασμα του 0,69% του ΑΕΠ (1,23 δισ.) δεν περιλαμβάνει το κοινωνικό μέρισμα των 1,4 δισ. ευρώ (0,76% του ΑΕΠ), πράγμα που σημαίνει ότι χωρίς κοινωνικό μέρισμα το πρωτογενές πλεόνασμα θα έφτανε το 3,2% του ΑΕΠ, ενώ η συνολική υπέρβαση έναντι του στόχου του προγράμματος έφτασε τα 2,99 δισ. ευρώ.
Ο προϋπολογισμός του 2018 βασίζει την πρόβλεψη για υπερπλεόνασμα σε πρόσθετα βάρη σε όλους. Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι θα εισπραχθούν 2,1 δισ. επιπλέον κρατικά έσοδα σε σχέση με φέτος από αύξηση φόρων 1 δισ. και ψαλίδι 1,1 δισ. σε επιστροφές φόρων. Θα φτάσουν συνολικά στα 54,244 δισ. ευρώ έναντι 52,142 που εκτιμώνται φέτος.
- Οι κρατικές δαπάνες κόβονται επίσης κατά 2,1 δισ. ευρώ (όσο δηλαδή και οι αυξήσεις φόρων). Από 57,265 δισ. εφέτος θα μειωθούν στα 55,188 δισ. ευρώ.
- Το κονδύλι για ασφάλιση, περίθαλψη και κοινωνική προστασία κόβεται κατά 1,6 δισ. ευρώ, από 21,037 δισ. φέτος σε 19,438 δισ. το 2018.
Κάτω η ανάπτυξη
Ο,τι όμως κερδίζουμε σε πλεόνασμα φαίνεται ότι χάνουμε σε ανάπτυξη, αφού σε διάστημα ενός χρόνου οι προβλέψεις έχουν υποβαθμιστεί κατά 1,7% του ΑΕΠ ή 3,3 δισ. ευρώ. Στις προβλέψεις που έκαναν τον Νοέμβριο του 2016 το ΔΝΤ, η ΕΕ και το ίδιο το ΥΠΟΙΚ ένα χρόνο πριν προέβλεπαν ανάπτυξη 2,7% του ΑΕΠ για φέτος και 3,1% του ΑΕΠ για τον επόμενο χρόνο.
Ο προϋπολογισμός του 2018 κάνει την τρίτη κατά σειρά αναθεώρηση του ρυθμού ανάπτυξης, προβλέπει για φέτος οικονομική μεγέθυνση 1,6 % του ΑΕΠ (από 1,8% του ΑΕΠ στο προσχέδιο) και διατηρεί αμετάβλητη – προς το παρόν – την πρόβλεψη για ανάπτυξη 2,5% του ΑΕΠ για το 2018. Σύμφωνα με το ΥΠΟΙΚ, η ανάπτυξη για το 2018 θα βασιστεί στην αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,2%, των επενδύσεων κατά 11,5%, και των εξαγωγών κατά 4,6% . Παράλληλα προβλέπεται αύξηση της απασχόλησης και μείωση της ανεργίας από το 21,7% στο 20,2%.
Οι αποκρατικοποιήσεις
Στις επενδύσεις που αναμένονται τον επόμενο χρόνο πρωταγωνιστικό ρόλο θα παίξουν οι αποκρατικοποιήσεις από τις οποίες αναμένεται να καταγραφούν για πρώτη χρονιά έσοδα – ρεκόρ της τάξης των 2,74 δισ. ευρώ.
Από τα χρήματα αυτά τα 2 δισ. ευρώ θα προέλθουν από διαγωνισμούς που αναμένεται να κλείσουν το 2018, περίπου 600 εκατ. ευρώ από προχωρημένους διαγωνισμούς στους οποίους έχουν κατατεθεί δεσμευτικές προσφορές και 111 εκατ. ευρώ από δόσεις πληρωμών ολοκληρωμένων αποκρατικοποιήσεων.
Αύξηση χρέους
Στις επιλογές είναι να αυξηθεί περαιτέρω το δημόσιο χρέος το 2018 κατά 13,7 δισ. ευρώ για τη δημιουργία ταμειακών διαθεσίμων ασφαλείας (cash buffer) μέσω του ESM και η χρηματοδότηση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων. Αυτό θα αυξήσει το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης στα 332 δισ. ευρώ (179,8% του ΑΕΠ) για το 2018 από 318,3 δισ. ευρώ (178,2% του ΑΕΠ) το 2017.
Το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 334.700 εκατ. ευρώ ή 185,7% ως ποσοστό του ΑΕΠ στο τέλος του 2017 έναντι 326.358 εκατ. ευρώ ή 185,5% ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2016. Το 2018 το ύψος του χρέους της Κεντρικής Διοίκησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 344.900 εκατ. ευρώ ή 184,7% ως ποσοστό του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 1 ποσοστιαία μονάδα έναντι του 2017.
Στα φιλόδοξα σχέδια του ΥΠΟΙΚ περιλαμβάνεται και η μείωση του ανοίγματος του Δημοσίου σε βραχυπρόθεσμο δανεισμό μέσω εντόκων και Repos κατά 7,2 δισ. ευρώ μέσα στον επόμενο χρόνο μέσω νέων εκδόσεων ή ομολόγων του ESM.
Τάσος Δασόπουλος
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου