Η ρύθμιση αυτή με τη δίδυμη ρύθμιση των 120 δόσεων που αφορά τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία έχει ως στόχο να περιλάβει σε ένα ευνοϊκό καθεστώς ρύθμισης χρεών τους φορολογούμενους που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα (άρα δεν αφορά μισθωτούς και συνταξιούχους) κάθε είδους οι οποίοι αποκλείστηκαν από την ένταξή τους στον εξωδικαστικό μηχανισμό για τις επιχειρήσεις.
Με άλλα λόγια η ρύθμιση αυτή θα μπορεί να περιλάβει από αυτοκινητιστές μέχρι γιατρούς, δικηγόρους, μηχανικούς, αρχιτέκτονες, με κριτήριο το 85% των συνολικών ληξιπρόθεσμών οφειλών τους να είναι χρέη προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία και το σύνολο του ποσού χωρίς τις προσαυξήσεις να μην ξεπερνά τις 20.000 ευρώ προς όλους τους πιστωτές.
Στα SOS της ρύθμισης είναι τα κριτήρια για την ένταξη στη ρύθμιση, τα οποία θα πρέπει να είναι ελαστικά ώστε η όλη διαδικασία να έχει αποτέλεσμα, αν και οι δανειστές έχουν δυσκολέψει όλες τις προσπάθειες που έγιναν για μακροπρόθεσμες ρυθμίσεις χρεών. Σε αυτή τη βάση οι καθυστερήσεις δεν μπορούν να αποκλειστούν αλλά η κυβέρνηση θα επιθυμούσε η ρύθμιση να είναι στο φτωχό καλάθι μέτρων ανακούφισης που θα εξαγγείλει ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ το επόμενο Σαββατοκύριακο.
Σύμφωνα με πληροφορίες της, η ρύθμιση θα προβλέπει διαγραφή των προσαυξήσεων έως και 95% αν η οφειλή ρυθμιστεί σε λίγες δόσεις, ενώ θα υπάρχει πρόβλεψη κουρέματος μέχρι και 30% και του κεφαλαίου της οφειλής αν υπάρχει αδυναμία εξυπηρέτησης δόσεων, αλλά αυτός που θα ζητήσει τη ρύθμιση των χρεών του να παρέχει κριτήρια βιωσιμότητας.
Ο δε ανώτατος αριθμός δόσεων θα κλιμακώνεται ανάλογα με το ύψος της οφειλής του ενδιαφερόμενου. Ειδικότερα για βασικές οφειλές έως 3.000 ευρώ, η αποπληρωμή τους μαζί με προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής θα γίνεται σε έως 36 μηνιαίες δόσεις (κατ’ ανώτατο όριο) με ελάχιστη μηνιαία δόση 50 ευρώ, χωρίς δυνατότητα διαγραφής κανενός ποσού.
Για βασικές οφειλές άνω των 3.000 ευρώ, η αποπληρωμή αυτών και των επ’ αυτών προσαυξήσεων ή τόκων εκπρόθεσμης καταβολής θα γίνεται τμηματικά σε έως 120 δόσεις (το ανώτατο όριο) με ελάχιστη μηνιαία δόση 50 ευρώ, χωρίς δυνατότητα διαγραφής βασικής οφειλής. Αν στη σύμβαση αναδιάρθρωσης προβλέπεται διαγραφή οφειλών προς το Δημόσιο, αυτή θα γίνεται κατά σειρά παλαιότητας, από την παλαιότερη οφειλή προς τη νεότερη, με κριτήριο το χρόνο καταχώρισης της οφειλής στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων και όχι το χρόνο λήξης της νόμιμης προθεσμίας καταβολής αυτής, είτε η καταβολή γίνεται εφάπαξ είτε σε δόσεις.
Στη ρύθμιση θα μπορούν να ενταχθούν και όσοι έχουν ήδη κάνει χρήση των ισχυουσών ρυθμίσεων σε 12 ή 100 δόσεις είτε τις εξυπηρετούν είτε τις έχουν χάσει λόγω αδυναμίας πληρωμής των δόσεων. Η διαδικασία ένταξης στη ρύθμιση δεν έχει ακόμα προσδιοριστεί ακριβώς αλλά είναι βέβαιο ότι δεν θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τον εξωδικαστικό μηχανισμό. Το πιο πιθανό είναι ότι η ρύθμιση θα γίνεται με αυτοπρόσωπη παρουσία του ενδιαφερόμενου στην εφορία ή στον ΕΦΚΑ αν η οφειλή αφορά ασφαλιστικά ταμεία με προσκόμιση δικαιολογητικών και «κλασική» διαδικασία μέχρι τον καθορισμό των όρων της ρύθμισης. Δεν είναι ακόμη γνωστό αν η ρύθμιση οφειλών προς την εφορία θα ταυτισθεί με αυτή για τις ασφαλιστικές εισφορές και θα περιλαμβάνει τις οφειλές που γεννήθηκαν μέχρι και τις 31/12/2016 ή θα ορίζεται ότι μπορούν να ρυθμιστούν και φορολογικές υποχρεώσεις που έμειναν απλήρωτες και αφορούν το 2017.
Δυνητικά η ρύθμιση αφορά τους περίπου 800.000 ελεύθερους επαγγελματίες, πολλοί από τους οποίους αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξυπηρέτησης των οφειλών τους. Ως γνωστόν, τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς την εφορία αυξάνονται με μηνιαίο ρυθμό της τάξεως των 700 εκατ. ευρώ και ξεπερνούν πλέον τα 5 δισ. ευρώ από τις αρχές του έτους, ενώ τα συνολικά συσσωρευμένα ληξιπρόθεσμα χρέη αγγίζουν τα 95 δισ. ευρώ, με τη συντριπτική πλειοψηφία αυτών να θεωρούνται ανεπίδεκτα είσπραξης αφού αφορούν πτωχεύσεις επιχειρήσεων.
Πάντως η ρύθμιση ακόμη και για 10 χρόνια των οφειλών ελευθέρων επαγγελματιών δεν αναμένεται να είναι η απόλυτη λύση, καθώς η πράξη δείχνει ότι όποιος από αυτούς δεν μπορεί να πληρώσει την εφορία αδυνατεί να καταβάλει και τις ασφαλιστικές του εισφορές. Συνεπώς χωρίς καλυτέρευση της οικονομικής τους κατάστασης θα είναι δύσκολο για ένα τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα να εξυπηρετούν και τη ρύθμιση παλιότερων οφειλών αλλά και τις τρέχουσες.
Τάσος Δασόπουλος
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου