Στη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), στις 3 Αυγούστου, αποφασίστηκε πως υπό το συντονισμό του υπουργείου Οικονομίας το προσεχές χρονικό διάστημα θα υπάρξουν διαβουλεύσεις με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη και τους θεσμούς, ώστε εντός του επόμενου τριμήνου να έχει κατατεθεί στη Βουλή ο ιδρυτικός νόμος της «Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας Α.Ε.» (ΕΑΤ). Μέσα στην εβδομάδα, ο αρμόδιος υπουργός Οικονομίας, Δημήτρης Παπαδημητρίου, φάνηκε ακόμη πιο αισιόδοξος, υποστηρίζοντας πως δεν θα χρειαστεί να εξαντληθεί το τρίμηνο. Κι αυτό διότι, όπως επισήμανε σε ραδιοφωνική του συνέντευξη, «το νομοσχέδιο για την Αναπτυξιακή Τράπεζα θα έλθει στη Βουλή στο τέλος του Σεπτεμβρίου».
Οι πόροι
Πάντως, στελέχη με γνώση της αγοράς εκτιμούν πως θα απαιτηθεί πολύτιμος χρόνος για να αρχίσει το σχέδιο της κυβέρνησης να αποδίδει καρπούς. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς πως στις συζητήσεις επί των συζητήσεων που έχουν γίνει κατά καιρούς για τη σύσταση Αναπτυξιακής Τράπεζας ένα από τα βασικότερα προβλήματα που αναζητά λύση είναι το ποιος θα «προικίσει» την τράπεζα με κεφάλαια.
Το οικονομικό επιτελείο «ποντάρει» σε μεγάλο βαθμό σε ξένα κεφάλαια, στοχεύοντας στη συνεργασία ή και τη συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της Τράπεζας διεθνών χρηματοδοτικών φορέων. Καταρχάς, έχει κάνει κρούση σε αναπτυξιακές τράπεζες στην Ευρώπη, όπως είναι της Γερμανίας (KfW), της Γαλλίας (National Development Agency), της Ιταλίας (Cassa Depositi e Prestiti) και της Μεγάλης Βρετανίας (British Business Bank). Ακόμη, έχει προσεγγίσει τη νέα αναπτυξιακή τράπεζα των BRICS, αυτή που έχει δημιουργηθεί από Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα και Νότια Αφρική, όπως επίσης και το χρηματοδοτικό Ταμείο της Παγκόσμιας Τράπεζας (ΙFC).
Πρόσθετα, θα κληθούν να συμμετάσχουν φορείς του Δημοσίου με χρηματοδοτική ικανότητα ή αναπτυξιακό ρόλο (ΕΤΕΑΝ, ΟΑΕΠ, Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, Enterprise Greece, Πράσινο Ταμείο κ.ά.).
Ταυτόχρονα, πρέπει να διασφαλιστεί πως η συγκεκριμένη Τράπεζα δεν θα είναι ανταγωνιστική προς το υφιστάμενο τραπεζικό σύστημα.
Οι αρμοδιότητες
Σκοπός της κυβέρνησης είναι μέσω αυτής της Τράπεζας να επιτευχθεί, μεταξύ άλλων, ο συντονισμός εγχώριων αναπτυξιακών και χρηματοδοτικών φορέων, η συνεργασία με ευρωπαϊκούς και διεθνείς χρηματοδοτικούς φορείς και ταμεία, η κινητοποίηση πόρων, τόσο εγχώριων όσο και από το εξωτερικό, και η επίτευξη της μέγιστης δυνατής μόχλευσης αυτών. Από εκεί και πέρα, στις αρμοδιότητές της εντάσσεται η οικονομική ενίσχυση, όπου υπάρχει ανάγκη και υφίσταται χρηματοδοτικό έλλειμμα για έργα υποδομής και περιφερειακής ανάπτυξης, μικρομεσαίες και νεοφυείς επιχειρήσεις, αλλά και επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό και εξωστρεφή δραστηριότητα.
Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Παπαδημητρίου, η ίδρυση της Αναπτυξιακής Τράπεζας συνδέεται και με τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών. Κι αυτό διότι, κατά τα λεγόμενα του ίδιου, «αφού οι επιχειρήσεις βρεθούν βιώσιμες και έχουν κανονίσει τις δόσεις που θα δίνουν, οι οποίες θα φτάνουν τις 120, θα χρειαστούν ίσως κεφάλαια κίνησης».
Ο χαρακτήρας
* Θα είναι δημόσιο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο.
* Θα λάβει τη μορφή χρηματοδοτικού μηχανισμού-ομπρέλα, και πιο συγκεκριμένα θα ιδρυθεί μια Α.Ε. Συμμετοχών («Holding Company») ως μητρική.
* Η λειτουργία της θα είναι συμπληρωματική και όχι ανταγωνιστική προς τις εμπορικές τράπεζες
* Για την ίδρυσή της θα αξιοποιηθεί η διεθνής εμπειρία. Ειδικότερα, στο πλαίσιο της τεχνικής βοήθειας θα υπάρξει συνεργασία με αναπτυξιακή τράπεζα του εξωτερικού, η οποία θα λειτουργήσει ως σύμβουλος για την ίδρυση και τη δραστηριοποίηση της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας.
ΙΩΑΝΝΑ ΦΕΝΤΟΥΡΗ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου