Σύμφωνα με την ετήσια ανάλυση του τριμηνιαίου περιοδικού «Naftiliaki», οι 69 Ελληνες πλοιοκτήτες διαχειρίζονταν 2.838 πλοία συνολικής χωρητικότητας 289,8 εκατ. Dwt. Ωστόσο, να επισημανθεί ότι στη φετινή λίστα με τους εκατομμυριούχους δεν συμπεριλαμβάνονται συνολικά τέσσερις εταιρίες και εφοπλιστές, δεδομένου ότι μία εταιρία, η Ionic Shipping Management, ενίσχυσε το στόλο της σε σύγκριση με την περσινή χρονιά και έφθασε τους 1.203.536 τόνους και τα 17 πλοία.
Κορυφαίος εφοπλιστής παραμένει ο Γιάννης Αγγελικούσης ο οποίος διαχειρίζεται 120 πλοία συνολικής χωρητικότητας 24.893.214 τόνων. Τα 43 είναι δεξαμενόπλοια, τα 51 φορτηγά και τα 26 LNG. Ο στόλος του αυξήθηκε σε σύγκριση με την περυσινή αντίστοιχη περίοδο κατά 15 πλοία, από τα οποία τα 10 νεότευκτα και κατά 4,3 τόνους dwt.
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Αγγελική Φράγκου με 163 πλοία, που είναι και ο μεγαλύτερος σε αριθμό πλοίων. Η χωρητικότητα του στόλου της ανέρχεται σε 16.875.000 τόνους, ενώ αποτελείται από 47 δεξαμενόπλοια, 97 φορτηγά πλοία και 19 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Στην τρίτη θέση ακολουθεί ο Γιώργος Οικονόμου με 101 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 12.998.363 τόνων. Επίσης, να προσθέσουμε ότι η εταιρία του DryShips πρόκειται να παραλάβει τέσσερα πλοία αξίας 124 εκατομμυρίων δολαρίων. Πρόκειται για τα πλοία «Valley Star» (κατασκευής 2013), «Moritz Oldendorff» (κατασκευής 2013), «Super Star» (κατασκευής 2014) και «Wish Star» (κατασκευής 2015). Υπενθυμίζουμε ότι η εταιρία του προχώρησε κατά το τρέχον έτος σε τρία reverse splits. Στις αρχές Μαΐου πραγματοποιήθηκε το πιο πρόσφατο, με αναλογία 1 προς 7 μετοχές, με αποτέλεσμα ο αριθμός των κοινών μετοχών της εταιρίας να συρρικνωθεί από 65.564.307 σε περίπου 9,4 εκατομμύρια. Είχαν προηγηθεί ένα reverse split με αναλογία 1 προς 8 τον Ιανουάριο και ένα ακόμα reverse split με αναλογία 1 προς 4 τον Απρίλιο.
Χριστούγεννα 2024: Συναγερμός από την VISA για τις αγορές σας - 10 συμβουλές για να αποφύγετε τους απατεώνες
Στη τέταρτη θέση είναι ο Γιώργος Προκοπίου με 100 πλοία και 12.618.094 τόνους. Ο Γ. Προκοπίου πρόσφατα αγόρασε ένα δεξαμενόπλοιο VLCC Taizan, που κατασκευάσθηκε το 2002 και η χωρητικότητα του είναι 300.405 dwt στην τιμή των 15 εκατ. δολαρίων.
Στην πέμπτη θέση είναι η εταιρία στην οποία συμμετέχει με σημαντικά ποσοστά μετοχών ο Πίτερ Γ. Λιβανός, με 46 πλοία και 11.284.168 τόνους. Ολα τα πλοία του στόλου είναι δεξαμενόπλοια. Επισημαίνεται ότι μια άλλη εταιρία του Π.Γ. Λιβανού, η GasLog, επαναγόρασε ομόλογα που έληγαν τον Ιούνιο του 2018 καταβάλλοντας το χρηματικό ποσό των 50 εκατομμυρίων δολαρίων. Αναλυτικότερα τον περασμένο Μάιο η GasLog εξέδωσε νέο πενταετές ομόλογο στο Χρηματιστήριο του Οσλο, συνολικής αξίας 750 εκατομμυρίων νορβηγικών κορόνων ή 89,4 εκατ. δολαρίων. Μέρος από τα έσοδα αξιοποιήθηκε για την πρόωρη επαναγορά των ομολόγων της έκδοσης του 2012.
Στον πίνακα με τους εκατομμυριούχους σε τονάζ εφοπλιστές εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι έξι εφοπλιστές διαθέτουν πλοία LPG. Πρώτος έρχεται ο Χάρης Βαφειάς με 55 πλοία, δεύτερη η Dorian του Ι. Χατζηπατέρα με 22 πλοία, τρίτη η Eletson της οικογένειας Χατζηελευθεριάδη, Καρασταμάτη, Κέρτσικωφ με 11 πλοία. Ακολουθούν η Prime με 5 πλοία και ο Κωνσταντίνος Μαρτίνος με ένα πλοίο.
Αλλά και στην κατηγορία LNG υπάρχουν επτά εφοπλιστές. Πρώτος έρχεται ο Γιάννης Αγγελικούσης με 26 πλοία, δεύτερος ο Πίτερ Λιβανός με 27 πλοία και ακολουθούν ο Γιώργος Προκοπίου με 10 πλοία, ο Γιώργος Οικονόμου με 5 πλοία, ο Κωνσταντίνος Μαρτίνος με 3 πλοία, οι Παναγιώτης και Νίκος Τσάκος με 2 πλοία και η Αννα Αγγελικούση με ένα πλοίο.
Αξίζει να επισημανθεί ότι σύμφωνα με report της Clarksons, ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε από τον Ιανουάριο του 2010 κατά 90 εκατ. τόνους γκρος, που σημαίνει ότι, παρά την παρατεταμένη κρίση της ναυλαγοράς, οι Ελληνες ενίσχυσαν σημαντικά τους στόλους τους. Ομως, κατά την περυσινή χρονιά οι Ελληνες πρόσθεσαν πλοία μόνο 2 εκατομμυρίων τόνων, πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει κόπωση ή αναμονή για γενικότερες εξελίξεις. Πάντως, το προηγούμενο έτος οι Κινέζοι ήταν αυτοί που κυριάρχησαν στις αγορές, αφού αγόρασαν πλοία συνολικής χωρητικότητας 3,4 εκατ. τόνων γκρος.
ΣΑΒΒΑΣ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
[email protected]
Από το ένθετο Οικονομία της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής