Θέλοντας να αποδείξει ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ καλύτερη κατάσταση από αυτήν του 2014 είπε: «Παρά τα όσα ισχυρίζεται η αξιωματική αντιπολίτευση, η οικονομία είναι σε πολύ καλύτερη θέση από αυτή του 2014. Τότε η Ελλάδα δεν θα έμπαινε σε προληπτική πιστωτική γραμμή αλλά σε ενισχυμένη πιστωτική γραμμή, δηλαδή ένα συγκαλυμμένο Μνημόνιο με αυξημένη, σκληρή εποπτεία από τους δανειστές». Στην ίδια κατεύθυνση ο πρωθυπουργός σε κάθε ευκαιρία τονίζει ότι μετά τον Αύγουστο του 2018 η χώρα θα βρίσκεται ολοκληρωτικά εκτός οποιασδήποτε μορφής προγράμματος και φυσικά χωρίς την εποπτεία από τους θεσμούς.
Σε άλλη τροχιά
Ωστόσο και το θέμα της εποπτείας αποδόμησε αμέσως μετά, στη δική του ομιλία, ο υπουργός Οικονομικών κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος. Στην αναφορά των σημείων στα οποία η συμφωνία της 15ης Ιουνίου είναι καλύτερη από αυτήν της 22ας Μαΐου, η οποία ως γνωστόν είχε απορριφθεί από την ελληνική πλευρά, και πολύ περισσότερο από τη συμφωνία του Νοεμβρίου του 2012, είπε: «Με τη συμφωνία καταφέραμε να χαλαρώσουν οι όροι της εποπτείας μετά το τέλος του προγράμματος».
Ο κ. Χουλιαράκης κατά τη δική του τοποθέτηση στην προσπάθειά του να υποστηρίξει την ίδια συμφωνία τόνισε ότι τα μέτρα που θα λάβουν οι Ευρωπαίοι για το ελληνικό χρέος είναι ορατά αν και όχι σαφώς διευκρινισμένα. Οπως είπε χαρακτηριστικά, με δεδομένη την παραδοχή για μέσο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 1,25% του ΑΕΠ για το διάστημα από το 2022 μέχρι και το 2060 η Ελλάδα χωρίς μέτρα ελάφρυνσης του χρέους θα έπρεπε να επιτυγχάνει για το ίδιο διάστημα μέσο πρωτογενές πλεόνασμα 2,6% ενώ οι Ευρωπαίοι έχουν συμφωνήσει σε ένα στόχο που προβλέπει μέσο πρωτογενές πλεόνασμα 2% του ΑΕΠ, συνεπώς η διαφορά από την εφαρμογή μέτρων είναι προφανής.
Η δόση
Εν τω μεταξύ, στην κυβέρνηση μετρούν αντίστροφα για το Eurogroup της 10ης Ιουλίου τη Δευτέρα, καθώς σε παράλληλη συνεδρίαση ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας αναμένεται να εγκρίνει τα πρώτα 7,7 δισ. από τη συνολική δόση των 8,5 δισ. ευρώ. Περίπου 6,9 δισ. ευρώ θα δοθούν για την πληρωμή δανειακών υποχρεώσεων εντός του Ιουλίου και 800 εκατ. ευρώ για τη μείωση των ληξιπρόθεσμων χρεών του κράτους προς την αγορά.
Ταμείο Ανάκαμψης: Ποια νέα έργα εντάσσονται στις χρηματοδοτήσεις του Ταμείου;
Ως γνωστόν, η κρίση για τη δόση στον ESM θα γίνει σε επίπεδο υπουργών με στόχο να περάσει από μια τελευταία εξέταση η ολοκλήρωση και των 140 προαπαιτουμένων. Η ολοκλήρωση του πακέτου είχε βρει εμπόδιο στην ποινική δίωξη των τριών στελεχών της γνωμοδοτικής επιτροπής του ΤΑΙΠΕΔ (ενός Ισπανού, ενός Ιταλού και ενός Σλοβάκου) οι οποίοι μόλις πρόσφατα απαλλάχθηκαν από κατηγορίες σε βαθμό κακουργήματος με αναίρεση του παραπεμπτικού βουλεύματος από τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου.
Ενα νέο θέμα που έχει προκύψει είναι το θέμα της μονιμοποίησης των συμβασιούχων μετά την πρόσφατη κινητοποίηση των εργαζομένων στην καθαριότητα. Ο υπουργός Οικονομικών θα πρέπει να δώσει εξηγήσεις για το ποιοι και πόσοι θα μονιμοποιηθούν και το πώς αυτό συμβαδίζει με τους στόχους του προγράμματος.
Αύξηση στα ληξιπρόθεσμα
Εν αναμονή της δόσης μικρή αύξηση καταγράφει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους στις ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου για το μήνα Μάιο με το σύνολο να έχει φτάσει τα 5,05 δισ. ευρώ, έναντι 4,96 δισ. ευρώ τον Απρίλιο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, οι οφειλές της Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώθηκαν στα 3,843 δισ. ευρώ τον Μάιο, σε σχέση με τα 3,914 δισ. του Απριλίου. Οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων ανήλθαν στο 1,21 δισ. ευρώ ενώ τον Απρίλη είχαν διαμορφωθεί στο 1,05 δισ. ευρώ. Από τις εκκρεμείς επιστροφές τα 893 εκατ. ευρώ αφορούν άμεσους φόρους και τα 155 εκατ. ευρώ έμμεσους. Τα μη φορολογικά έσοδα ανέρχονται στα 162 εκατ. ευρώ.
Οι μεγαλύτερες ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις προέρχονται από τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης (2,24 δισ. ευρώ) εκ των οποίων ο ΕΟΠΥΥ οφείλει 1,199 δισ. ευρώ.
Από τα υπουργεία, το Οικονομίας και Ανάπτυξης έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές 46 εκατ. ευρώ, ενώ το Υποδομών και Δικτύων 38 εκατ. ευρώ.
Τάσος Δασόπουλος
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου