Όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά το πρόγραμμα τηρείται και αυτό ανοίγει το δρόμο για την εκταμίευση του ποσού που είναι απαραίτητο για την αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων της χώρας ως την επόμενη αξιολόγηση αλλά και χρημάτων για να αποπληρωθεί ένα σημαντικό κομμάτι ληξιπρόθεσμων στο πλαίσιο του σχεδιασμού.
Όπως σημειώνεται υπάρχουν τρία prior actions που δεν έκλεισαν οριστικά και αφορούν την επέκταση της εθελοντικής φορολόγησης των εφοπλιστών, τον επανυπολογισμό και την εκκαθάριση των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης και την έναρξη της διαδικασίας αποκρατικοποίησης του ΔΕΣΦΑ όπου θα γίνει περισσότερη τεχνική εργασία πριν κλείσει ο τρέχον μήνας.
Σε ότι αφορά τους εφοπλιστές σημειώνεται ότι το Δ.Σ. της Ενωσης συμφώνησε στις 12 Ιουνίου την επέκταση της φορολόγησης και το 2018 και αυτό θα επιβεβαιωθεί στη Γενική Συνέλευση στις 26 Ιουνίου.
Οι εκκρεμότητες αυτές δεν συνιστούν απειλή για την εκταμίευση της δόσης, η οποία προγραμματίζεται να γίνει στο διάστημα 6-7 Ιουλίου, με τα 6,9 δισ. ευρώ από το σύνολο των 7,7 δισ. ευρώ να αφορούν κάλυψη υποχρεώσεων σε λήξεις ομολόγων και 800 εκατ. ευρώ για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου.
Όπως είχε ανακοινώσει μετά το Eurogroup της 15ης Ιουνίου ο Κλάους Ρέγκλινγκ, η εκταμίευση της επόμενης δόσης των 800 εκατ. ευρώ θα γίνει μετά το καλοκαίρι και μόνο υπό την προϋπόθεση ότι στο μεταξύ το υπουργείο Οικονομικών θα έχει συνεισφέρει με ίδιους πόρους στην μείωση του στοκ των συσσωρευμένων ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Η έκθεση αποκαλύπτει τη σχέση ίδιων πόρων έναντι των εκταμιεύσεων από τον ESM, σε αναλογία 1 προς 2 έναντι των εκταμιεύσεων δανειακών κεφαλαίων για αυτό το λόγο. Επομένως για να πάρει τα επόμενα 800 εκατ. ευρώ το υπουργείο Οικονομικών, θα πρέπει να έχει αποπληρώσει με έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ληξιπρόθεσμες οφειλές 400 εκατ. ευρώ.
Το ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου ανέρχεται σύμφωνα με τους υπολογισμούς του κουαρτέτου σε 6,460 δισ. ευρώ (στοιχεία Απριλίου) εκ των οποίων 1,365 δισ. ευρώ αφορά συντάξεις εν αναμονή και περίπου 1,9 δισ. ευρώ αφορά εκκρεμείς (εκκαθαρισμένες 1,051 δισ. ευρώ, μη εκκαθαρισμένες 850 εκατ. ευρώ) επιστροφές φόρων.
Βασικοί πυλώνες της έκθεσης σε ότι αφορά τα μέτρα είναι τα προνομοθετημένα μέτρα που εξοικονομούν 1% από τις συντάξεις το 2019 και 1% από τη μείωση του αφορολόγητου το 2020-22. Προβλέπεται ότι το φορολογικό πακέτο μπορεί να εφαρμοστεί νωρίτερα, το 2019, αν το ΔΝΤ σε συνεργασία με τους θεσμούς κρίνει κατά την τελευταία αξιολόγηση του προγράμματος ότι χρειάζεται εμπροσθοβαρής εφαρμογή του για την επίτευξη του στόχου του 3,5% πρωτογενούς πλεονάσματος.
Επίσης αναφέρεται ότι στην τελευταία αξιολόγηση θα αποφασιστεί από τους θεσμούς αν προβλέπεται υπεραπόδοση έναντι του στόχου για το 2019, η οποία θα επιτρέψει την εφαρμογή των αντιμέτρων (και ποσών).
Στην έκθεση υπάρχει και η λίστα με τις 113 απαιτήσεις για υλοποίηση prior actions που πρέπει να καλύψει από εδώ και στο εξής η χώρα. Μεταξύ αυτών:
– Προσαρμογή των αντικειμενικών με τις εμπορικές τιμές ακινήτων (έως τον Δεκέμβριο του 2017).
– Επανεξέταση των φορολογικών κινήτρων για τις επιχειρήσεις, κατάργηση όσων κρίνονται αναποτελεσματικά και επαναξιολόγηση της προτιμησιακής φορολογικής μεταχείρισης της ναυτιλίας (έως τον Δεκέμβριο του 2017).
– Στελέχωση της ΑΔΑΕ και καθορισμό των απαραίτητων οργανικών θέσεων μεσοπρόθεσμα (έως τον Σεπτέμβριο του 2017).
– Επανυπολογισμό όλων των συντάξεων (έως τον Δεκέμβριο του 2017).
– Τον επανυπολογισμό και έκδοση του 30% των νέων συντάξεων που αφορούν την περίοδο μετά το νόμο Κατρούγκαλου (έως τα τέλη Ιουνίου 2017).
– Την καθιέρωση της υποχρεωτικής εγγραφής των ασφαλισμένων σε έναν οικογενειακό γιατρό (έως την 1η Ιανουαρίου 2018).
– Τη νομοθέτηση μιας μεγάλης μεταρρύθμισης του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας, που θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων μεταρρύθμιση στα οικογενειακά επιδόματα και στα επιδόματα αναπηρίας (έως τον Νοέμβριο του 2017).
– Τη δημιουργία ενός αξιόπιστου συστήματος εκπροσώπησης στις κλαδικές συμβάσεις (έως τον Σεπτέμβριο του 2017).
– Τη νομοθέτηση της αύξησης στο 50% του ποσοστού των πρωτοβάθμιων σωματείων που θα αποφασίζουν τη διενέργεια απεργιών (έως την ερχόμενη αξιολόγηση).
– Τη σύνταξη έκθεσης (έως τον Δεκέμβριο του 2017) με βάση μια ανεξάρτητη νομική άποψη για τον ρόλο της διαιτησίας στις συλλογικές συμβάσεις. Την αναθεώρηση της ισχύουσας διαδικασίας μεσολάβησης και διαιτησίας (έως τον Φεβρουάριο του 2018) και τη λήψη των απαραίτητων μέτρων (έως τον Μάρτιο του 2018).
– Την έκδοση της υπουργικής απόφασης για τη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων όλες τις Κυριακές την περίοδο Μαΐου – Οκτωβρίου (έως το τέλος Ιουνίου).
– Την υιοθέτηση (έως τον Ιούλιο του 2017) των 4 συστάσεων της δεύτερης εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ που αφορούν τα ποτά. Σε αυτές περιλαμβάνεται ο εξορθολογισμός του ΕΦΚ που επιβάλλεται στις ζυθοποιίες, το θέμα της φορολόγησης του τσίπουρου και της τσικουδιάς.
– Την υιοθέτηση (έως τον Σεπτέμβριο του 2017) νομοθεσίας πάνω στο συμφωνηθέν πλαίσιο για το κτηματολόγιο.
– Την εκποίηση περίπου του 40% της λιγνιτικής παραγωγής της ΔΕΗ ΔΕΗ 0,00% μέχρι τον Νοέμβριο του 2017, ώστε να εφαρμοστεί έως τον Ιούνιο του 2018.
– Την κατάρτιση λίστας με 15-20 εμβληματικά έργα του ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020, με χρονοδιαγράμματα έως την ολοκλήρωσή τους (έως τον Ιούνιο του 2017).
-Επίσης προβλέπει την τροποποίηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (έως τον Σεπτέμβριο του 2017).
Δείτε αναλυτικά το κείμενο εδώ