Αν και το θέμα υποβαθμίζεται ακόμη και από τους δανειστές, οι οποίοι θεωρούν ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα με τη συμπλήρωση της έκθεσης συμμόρφωσης που θα πρέπει να υποβάλει η Κομισιόν στο Eurogroup του Ιουνίου, κάποια από αυτά έχουν και πολιτικό κόστος, παρότι η ψήφιση των σκληρών μέτρων ύψους 5 δισ. πέρασε σχεδόν «αναίμακτα».
Τα πιο σοβαρά από αυτά αφορούν τα εργασιακά και ειδικότερα το «άτυπο αντίμετρο» της επαναφοράς των συλλογικών διαπραγματεύσεων, αλλά και την παγίδα της νομικής γνώμης για τη συνταγματικότητα της περικοπής των συντάξεων. Παράλληλα θα πρέπει να διευκρινιστούν περισσότερο τα ειδικά μισθολόγια και οι περικοπές στα κοινωνικά επιδόματα, παράλληλα με την ενσωμάτωσή τους στο Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης.
Στο θέμα των εργασιακών οι βασικές απαιτήσεις είναι δύο και έρχονται από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Η πρώτη αφορά την προαναγγελία της επαναφοράς των συλλογικών διαπραγματεύσεων της μετενέργειας και της αρχής της ευνοϊκότερης ρύθμισης. Στο πολυνομοσχέδιο για τα προαπαιτούμενα της δεύτερης αξιολόγησης που ψηφίστηκε την προπερασμένη εβδομάδα τονιζόταν ότι η επαναφορά των μέτρων θα γίνει από τον Σεπτέμβριο του 2018.
Ο επικεφαλής του ευρωπαϊκού τμήματος του ΔΝΤ Πόουλ Τόμσεν στους διαλόγους του Eurogroup της περασμένης Δευτέρας που αποκαλύφθηκαν την Πέμπτη έδειξε να διαφωνεί. Ζήτησε να απαλειφθεί ο συγκεκριμένος χρονικός προσδιορισμός για την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων, καθώς, όπως είπε, το Ταμείο δεν είχε συμφωνήσει σε συγκεκριμένη ημερομηνία.
Ενα δεύτερο, το ίδιο λεπτό, θέμα είναι η νομική γνώμη που θα πρέπει να προσκομίσει η ελληνική πλευρά για τη συνταγματικότητα των νέων περικοπών που έχουν συμφωνηθεί για τις συντάξεις από το 2019. Οι δανειστές και κυρίως το ΔΝΤ, έχοντας κατά νου τις πολυάριθμες ακυρωτικές αποφάσεις που είχαμε τα τελευταία χρόνια για περικοπές και σε μισθούς και σε συντάξεις από το 2010, ζήτησε να έχει νομική εξασφάλιση για την εφαρμογή των μέτρων. Θα πρέπει λοιπόν η ελληνική πλευρά να επισυνάψει τεκμηριωμένη νομική γνωμοδότηση για τη συνταγματικότητα του μέτρου της περικοπής των συντάξεων. Κάτι τέτοιο όμως δείχνει δύσκολο, καθώς τόσο το Ελεγκτικό Συνέδριο όσο και το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής είχαν εκφράσει έντονες επιφυλάξεις για τη συμβατότητα της νέας μεγάλης περικοπής με το Σύνταγμα.
Δημοσιονομικά προαπαιτούμενα
Ενα δεύτερο πακέτο προαπαιτουμένων αφορά κάποια από τα δημοσιονομικά μέτρα του 2018. Θα πρέπει κατ’ αρχήν να υπάρξει μια αναλυτική κατάσταση για τα κοινωνικά επιδόματα τα οποία περικόπτονται από το 2018 με το σκεπτικό ότι αλληλοεπικαλύπτονται από το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης. Στο πολυνομοσχέδιο αναφέρεται ότι θα καταργηθούν το επίδομα απροστάτευτων τέκνων (3 εκατ. ευρώ), τα επιδόματα ανεργίας για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας (5 εκατ. ευρώ) και τα επιδόματα φτώχειας και φυσικών καταστροφών (4 εκατ. ευρώ) και καταλήγει σε μια συνολική εξοικονόμηση που θα φτάσει τα 12 εκατ. ευρώ. Οι δανειστές ζητούν ένα αναλυτικό πλάνο που να αναφέρει όχι μόνο ένα ποσό περικοπής, αλλά και τους φορείς που αποδίδουν σήμερα τα επιδόματα αυτά στους δικαιούχους, καθώς και το καθεστώς μετάβασης από τα σκόρπια σήμερα επιδόματα στις αρχές που θα τα αντικαταστήσουν από το ΚΕΑ.
Μια δεύτερη γκρίζα ζώνη στα προαπαιτούμενα είναι οι αλλαγές στα ειδικά μισθολόγια. Οι δανειστές ζητούν μια μακροπρόθεσμη προοπτική της εξέλιξη του μισθολογικού κονδυλίου, συμπεριλαμβάνοντας και τις προβλέψεις για προσλήψεις από τις παραγωγικές σχολές του Στρατού και της Αστυνομίας που να αποδεικνύει ότι το σχετικό μισθολογικό κονδύλι θα παραμείνει σταθερό σε απόλυτους αριθμούς με μικρή ποσοστιαία μείωση λόγω αύξησης του ΑΕΠ τα επόμενα χρόνια.
Αποκρατικοποιήσεις
Στο τομέα των αποκρατικοποιήσεων και ειδικότερα της κανονικής λειτουργίας του Υπεραταμείου Αποκρατικοποιήσεων και Επενδύσεων, τα νομικά κενά συμπληρώθηκαν με το νομοσχέδιο «σκούπα» του ΥΠΟΙΚ που κατατέθηκε αιφνιδιαστικά την περασμένη Παρασκευή.
Σε διάταξη του πολυνομοσχεδίου εξομοιώνεται η δικαστική ασυλία που έχει παρασχεθεί στα μέλη του Δ.Σ. του Ταμείου και στα μέλη του εποπτικού συμβουλίου του Ταμείου. Τούτο στην κατεύθυνση να μην επαναληφθεί το κακό προηγούμενο του ΤΑΙΠΕΔ όταν λόγω της ασυλίας του Δ.Σ. ο αρμόδιος εισαγγελέας κινήθηκε κατά του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου του Ταμείου, όπου συμμετείχαν και τρία μέλη διορισμένα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναζητώντας ευθύνες για το sale & lease back 28 ακινήτων του Δημοσίου που είχε γίνει το 2013.
Το δεύτερο κενό που κάλυψε το νομοσχέδιο ήταν η φορολογική αντιμετώπιση της ΕΤΑΔ Α.Ε. και η μεταβίβαση και πώληση ακινήτων που έχει στο χαρτοφυλάκιό της.
Τάσος Δασόπουλος
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου