Στην δεκαετία της κρίσης, οι ψυχαγωγικές εκπομπές ήταν οι μόνες που δεν είχαν χτυπηθεί. Τα δελτία ειδήσεων κατέρρεαν, η πολιτικοποίηση του κοινού είχε περάσει στο περιθώριο και γι΄αυτό πολλά κανάλια οδηγήθηκαν σε πληθώρα εκπομπών τύπου infotainment. Από το 2016 και μετά όμως παρατηρείται μια αναστροφή των πραγμάτων στην τηλεόραση. Λες και το κοινό αποφάσισε να αρχίσει και πάλι να δίνει σημασία στα ουσιώδη κι όχι στην φούσκα που έφτιαξαν τόσα χρόνια οι ψυχαγωγικές εκπομπές.
Όλα άρχισαν με την εκθρόνιση της βασίλισσας. Η Ελένη Μενεγάκη του 18 και 20% στο δυναμικό κοινό τον Ιούνιο του 2015, έπεσε φέτος στο 14% και στο 12% στο γενικό σύνολο. Την ακολούθησαν κι άλλοι. Λίγα προπύργια είχαν μείνει. Όπως η Φαίη Σκορδά με το Πρωινό. Μέχρι πέρσι έκανε από 25 μέχρι 30%. Έμοιαζε ακλόνητη. Φέτος, βρίσκεται στο φάσμα 17-23. Και τα δύο άκρα είναι τα πιο σπάνια. Τα συνήθη είναι 18-19-20%.
Φυσικά το δείγμα της Σκορδά δεν είναι επαρκές. Είναι επαρκή όμως τα δείγματα της Καραβάτου με τον Κατσούλη, της Καινούργιου, της Γερμανού, της Χρηστίδου, της Μενεγάκη, της Τσολάκη, του Μουτσινά. Όλες αυτές οι εκπομπές έχουν ως ταβάνι το 13% και πάτωμα μέχρι και το 4%.
Από την άλλη, τα ενημερωτικά προγράμματα στην ελληνική τηλεόραση βιώνουν μέρες άνθισης. Ο Παπαδάκης σταθερά στο 25%. Το δίδυμο Οικονόμου-Αναστασοπούλου του ΣΚΑΪ στα ίδια. Τα Σαββατοκύριακα ο Αυτιάς πάει μέχρι και στο 38%! Η Φαίη Μαυραγάνη που ξεκίνησε στο Open το Σάββατο, έκανε τα καλύτερα νούμερα για το κανάλι με 15% περίπου. Ο Νίκος Μάνεσης στον Alpha βρίσκεται σταθερά στο 17-22%. Σε όλο αυτό προσθέστε και την διόλου τυχαία παρουσία της Εύης Φραγκάκη στο πάνελ της Μενεγάκη.
Αυτή η πρόχειρη καταμέτρηση δείχνει μια τεράστια διαφορά ανάμεσα στην ψυχαγωγία και την ενημέρωση. Τα μόνα προγράμματα ψυχαγωγίας που πάνε καλά είναι το Ελλάδα Έχεις Ταλέντο, το Voice και το My Style Rocks. Όσο για τη μυθοπλασία; Με εξαίρεση τις 3 σειρές του Alpha (Τατουάζ, Έλα στη Θέση Μου, Μουρμούρα), τα νέα σίριαλ αγκομαχούν, ασθμαίνουν, χωλαίνουν.
Μοναδικές προσφορές με τον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής, 24 Νοεμβρίου
Ειδική μνεία αξίζει σε δύο κυρίες, σε δύο προγράμματα που λειτουργούν χρόνια ως υβρίδια ψυχαγωγίας κι ενημέρωσης, με μεγαλύτερη έμφαση στα κοινωνικά θέματα. Η Τατιάνα Στεφανίδου και η Ζήνα Κουτσελίνη κάνουν 15 και 16% στη μεσημεριανή ζώνη, παρά το γεγονός ότι πολλές φορές τα social media τις έχουν κατακεραυνώσει για τις πρακτικές τους.
Αυτό που συμβαίνει δεν είναι τυχαίο, αλλά ούτε κι απόλυτα εξηγήσιμο αυτή τη στιγμή. Δεν είναι άλλωστε μακριά το πρώτο 5μηνο του 2017 που το Survivor είχε καταλύσει τα πάντα. Ψυχαγωγική εκπομπή που ασχολείτο με το Survivor έκανε για πλάκα 20άρια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Ροντέο με τον Περρή και τη Νέγκα. Πριν ξεκινήσει το Survivor δεν πήγαινε πάνω από το 8%. Μόλις ξεκίνησε και έφτιαχνε σκαλέτα γύρω από αυτό, ήρθαν τα 20άρια και 25άρια.
Είναι πολύ μικρή η χρονική απόσταση από τότε σε αυτό που συμβαίνει τώρα. Ίσως το Survivor να ήταν μια καθυστέρηση, μια παρέκβαση σε κάτι προκαθορισμένο. Αυτό διαπιστώνεται κι από την αποτυχία των δύο Nomads και την χαμηλότερη απήχηση του δεύτερου Survivor. Ίσως αυτό που γίνεται τώρα με τα ενημερωτικά να είναι κάτι συγκυριακό και να κρατήσει μόνο για φέτος.
Δεν γίνεται όμως να μην αποτελέσει ένα μήνυμα στην μη ανανεώσιμη εικόνα των ψυχαγωγικών προγραμμάτων. Και σε πρόσωπα και σε οπτική. Αν το καλοσκεφτείτε, τα πρόσωπα των ψυχαγωγικών μετράνε τουλάχιστον 10 χρόνια τηλεοπτικής παρουσίας. Μια παρουσία εμποτισμένη σε νοοτροπία που το κοινό την έχει βαρεθεί. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι ακόμα κι αυτά τα σκάρτα 13% που θα κάνουν, δε μεταφράζονται σε μεγάλο αριθμό κοινού. Το 2007 το 13% σήμαινε περί τις 250-300.000. Τώρα ζήτημα να μεταφράζεται σε 100-150.000.
Εδώ λοιπόν υπάρχει ένα μήνυμα. Αλλάξτε, βρείτε νέους κώδικες επικοινωνίας με τον μέσο τηλεθεατή, που χρόνο με το χρόνο αποκτά μια διαφορετική κουλτούρα και ίσως επιβιώσετε. Ο μέσος τηλεθεατής σε μια 3ετία δεν θα είναι η μάνα μου κι ο πατέρας μου. Θα είμαι εγώ. Ο κάθε 30άρης. Ένας 30αρης που θα βλέπει το πολύ 2 ώρες τηλεόραση την ημέρα και σίγουρα δεν θα αναζητά προγράμματα όπως τα σημερινά ψυχαγωγικά.
Αυτός είναι και ο βασικότερος άξονας. Ο ψηφιακός θεατής. Το web audience. Κανείς δεν ψάχνει στις web σελίδες των καναλιών τη Σκορδά και τη Μενεγάκη. Θα αναζητήσουν το Voice. Θα αναζητήσουν μια αξιοπρεπή σειρά. Θα αναζητήσουν την ενημέρωση. Βάσει αυτού, ίσως και να βιώνουμε το τέλος της ψυχαγωγίας στην ελληνική τηλεόραση…
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]