Με την έλευση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, η οποία είχε στόχο να εξαλείψει το φαινόμενο της εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με πολύ χαμηλούς βαθμούς -και το κατάφερε-, ήρθε κι ένα άλλο φαινόμενο, οι κενές θέσεις στα πανεπιστήμια. Σε πολλά περιφερειακά Ιδρύματα αυτό ήταν οικείο, καθώς ακόμα και πριν την ΕΒΕ, πολλοί φοιτητές εγγράφονταν, αφού πέτυχαν την εισαγωγή τους με βαθμούς ακόμα και κάτω από 1, όμως δεν παρακολουθούσαν ποτέ τα μαθήματα.
Πλέον, οι κενές θέσεις έχουν γίνει καθεστώς και για τα κεντρικά Ιδρύματα, με το ΕΚΠΑ και ΑΠΘ, το καθένα με παραπάνω από 40 τμήματα, να έχουν κενές θέσεις σε 9 και 13 τμήματα, αντίστοιχα. Μεταξύ αυτών τα τμήματα Μαθηματικών, Φιλοσοφίας και Φυσικής.
Τη φετινή χρονιά πάνω 10.740 θέσεις που θα μπορούσαν να διατεθούν για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων έμειναν κενές σε όλα τα πανεπιστήμια της χώρας. Ειδικότερα, από τις 61.510 θέσεις που ήταν διαθέσιμες για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων στα πανεπιστήμια, καλύφθηκαν οι 50.765 θέσεις.
Από το σύνολο των 73.220 υποψηφίων στα Γενικά Λύκεια, οι οποίοι συμμετείχαν στις Πανελλαδικές, μόλις οι 52.727 συμπλήρωσαν μηχανογραφικό δελτίο.
Αντίστοιχα, και στα Επαγγελματικά Λύκεια, από τους 15.350 υποψηφίους, οι 9.352 έφτασαν στο να υποβάλουν τις προτιμήσεις τους για τις σχολές επιλογής. Τους υπόλοιπους τους «έκοψε» η ΕΒΕ, με αρκετά πανεπιστημιακά τμήματα φέτος να ανεβάζουν περαιτέρω τον πήχη, με αυξημένο συντελεστή βαρύτητας. Και φέτος περίπου το 1/3 των υποψηφίων έμεινε εκτός της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ κάποια πανεπιστημιακά τμήματα έμειναν ακόμα και χωρίς θέσεις από υποψηφίους των Γενικών Λυκείων.
Καφετζού στα Μέγαρα: Πώς έφαγαν από ηλικιωμένο 850.000 ευρώ - «Βρέθηκα μπλεγμένος για ένα οικόπεδο»
Αν και πολλοί έχουν στρέψει τα βέλη τους προς την ΕΒΕ, μια ματιά στις προτιμήσεις των υποψηφίων δείχνει και χαμηλό ενδιαφέρον για κάποια τμήματα. Αυτό, σε συνδυασμό με τον αυξημένο συντελεστή για την ΕΒΕ, οδηγεί κάποια τμήματα με βάση εισαγωγής ακόμα και πάνω από 14.000 μόρια να μην μπορούν να συμπληρώσουν τις διαθέσιμες θέσεις.
Το τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας στο ΑΠΘ, από τις 154 διαθέσιμες θέσεις, κατάφερε να καλύψει μόλις τις 85, αν και η βάση εισαγωγής του ήταν στα 14.125 μόρια. Από τους επιτυχόντες στις Πανελλαδικές, το είχαν επιλέξει μόλις 44 υποψήφιοι ως πρώτη επιλογή.
Αντίστοιχα, το Μαθηματικό στο ΑΠΘ με βάση 14.735 μόρια, είχε μόλις 58 επιτυχόντες, αν και οι θέσεις ήταν 122. Μόλις 42 επιτυχόντες το είχαν βάλει ως πρώτη επιλογή. Στο ΕΚΠΑ, το Μαθηματικό, με βάση εισαγωγής 14.725, κάλυψε μόνο 60 θέσεις και 58 άτομα το είχαν θέσει ως πρώτη τους επιλογή.
Το τμήμα Αειφορικής Γεωργίας, στο Αγρίνο, του Πανεπιστημίου Πατρών, αν και ήταν ανοιχτό από το 2ο και το 3ο επιστημονικό πεδίο και διέθετε 180 θέσεις εισακτέων για υποψηφίους των Γενικών Λυκείων, έμεινε με μηδενικό αριθμό πρωτοετών.
Αντίστοιχα, στη Νοσηλευτική, στο Διδυμότειχο, από τις 133 θέσεις, καλύφθηκε μόνο μία και η βάση εισαγωγής «κλείδωσε» στα 11.985 μόρια, από το βαθμό του ενός επιτυχόντα που το δήλωσε στο μηχανογραφικό δελτίο.
Οι πρώτες προτιμήσεις
Αντίθετα, άλλα τμήματα, εκτός από τις περιζήτητες Ιατρικές και Νομικές, τράβηξαν το ενδιαφέρον των υποψηφίων. Ενδεικτικά, η Πληροφορική του ΑΠΘ αποτέλεσε για 106 υποψηφίους πρώτη επιλογή στο Μηχανογραφικό, ενώ το τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ για 127 επιτυχόντες. Από τις εκπλήξεις ήταν το τμήμα Τεχνολογιών Ψηφιακής Βιομηχανίας στα Ψαχνά Ευβοίας, με 85 επιτυχόντες να το θέτουν ως πρώτη επιλογή τους στο μηχανογραφικό δελτίο, αλλά και το Ψηφιακών Συστημάτων στη Λάρισα, με 121 επιτυχόντες να το βάζουν ως πρώτη επιλογή.
Αντίστοιχα, τα Παιδαγωγικά παραμένουν υψηλά στις προτιμήσεις των υποψηφίων, με πάνω από 100 υποψηφίους ανά πανεπιστημιακό τμήμα σε πολλές περιπτώσεις να το τοποθετούν ως πρώτη επιλογή. Το Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης συγκέντρωσε 116 πρώτες προτιμήσεις, το Επιστήμης, Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού στο ΑΠΘ 91 πρώτες προτιμήσεις και το Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 64 πρώτες προτιμήσεις.