Χαρακτήρισε «επικίνδυνη και πλήρως αδικαιολόγητη» την εντολή που έδωσε ο σταθμάρχης στο επιβατικό τρένο να αλλάξει γραμμή και να βρεθεί στην «κάθοδο» όπου εκινείτο ήδη η εμπορευματική αμαξοστοιχία.
Επεσήμανε ότι χρόνος αντίδρασης δεν υπήρχε: «Είναι παράτολμο επί του παρόντος να βγάλουμε συμπεράσματα εξ’ αποστάσεως. Οι πραγματογνώμονες θα πρέπει να έχουν επιληφθεί οι ίδιοι του ατυχήματος επί τόπου αμέσως μετά το ατύχημα και αφού ολοκληρωθεί η δικογραφία. Αυτός είναι ο κανόνας.
Δεν θα μπορούσε να αποφευχθεί έστω και την τελευταία στιγμή η σύγκρουση. Η επιβατική αμαξοστοιχία λίγο πριν τη σύγκρουση ήταν κάτω από μια γαλαρία (γέφυρα υπόγεια που μοιάζει με τούνελ) γιατί από πάνω περνάει η Εθνική οδός Αθηνών Θεσσαλονίκης (ΠΑΦΕ).
Η επιβατική αμαξοστοιχία ήταν μέσα στο τούνελ και μόλις ξεπρόβαλε ήρθε αντικριστά με την αμαξοστοιχία εμπορευμάτων. Πιθανολογώ πως ούτε τον μοχλό εκτάκτου ανάγκης δεν μπόρεσαν να ενεργοποιήσουν οι δύο μηχανοδηγοί.
Οι μηχανοδηγοί δεν μπόρεσαν να αντιδράσουν και ήρθαν προ τετελεσμένων γεγονότων. Το ευτύχημα στην τραγωδία είναι πως η σύγκρουση δεν έγινε μέσα στο τούνελ».
Σχετικά με τα αίτια της τραγωδίας είπε: «Η αμαξοστοιχία η επιβατική κινούνταν στο αντιθέτως κινούμενη γραμμή δηλαδή στο ρεύμα καθόδου από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα. Αυτό, δεν επιτρέπονταν κανονικά και δεν έπρεπε να επιτραπεί.
Πιθανά φταίει ο σταθμάρχης αλλά αυτό θέλει έρευνα. Ωστόσο, υπήρχε και πρόβλημα με το δίκτυο του ρεύματος καθώς είχαν κλαπεί κάποια καλώδια. Αν συνέβη κάτι τέτοιο και επέτρεψαν να κινηθεί η επιβατική αμαξοστοιχία και μάλιστα στην αντίθετη λωρίδα στο ρεύμα καθόδου προς Αθήνα για λόγους οικονομίας πρόκειται για εγκληματική ενέργεια γιατί θα μπορούσε να κινηθεί με τα καύσιμά του (με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης) και να κινηθεί εκ του ασφαλούς από τη λωρίδα ανόδου προς Θεσσαλονίκη. Όλα συνάδουν ότι υπάρχει ανθρώπινο λάθος και δεν νομίζω ότι υπήρχε πρόβλημα μηχανικό σε κάποιο από τα δύο τρένα.
Στατιστικά τα τρένα είναι τα δεύτερα πιο ασφαλή μέσα μαζικής μεταφοράς μετά τα αεροπλάνα αλλά πολλά ανάλογα δυστυχήματα γίνονται κυρίως σε τρίτες χώρες. Το εν λόγω ατύχημα είναι εξόφθαλμο ότι είναι ανόητο και δεν θα έπρεπε να έχει γίνει. Είναι αποκλειστικά ανθρώπινο το λάθος.
Προφανώς έφταιξαν πολλές παράμετροι που πρέπει να εξετασθούν. Το σφάλμα μπορεί να μην είναι μόνο του σταθμάρχη αλλά και των μηχανοδηγών. Μπορεί να έπρεπε να γίνει διέλευση ή να περιμένει ο ένας εκ των δύο., αλλά μπορεί να είναι και λάθος από έναν τεχνικό γιατί δεν λειτουργούσε το ηλεκτρικό δίκτυο και οι σηματοδότες.
Κάποιος όμως ή κάποιοι στα πόστα τους δεν έκαναν σωστά τη δουλειά τους. Αποκλείεται το πρόβλημα να είναι μηχανικό, ούτε και οι γραμμές, κάτι που φαίνεται καθώς δεν είχαμε εκτροχιασμό.
Δεν φαίνεται να ειδοποιήθηκε ο μηχανοδηγός που κατέβαινε και πήγε στα τυφλά. Το ερώτημα είναι κατά πόσο δόθηκε κάποια εντολή να σταματήσει μια εκ των δύο αμαξοστοιχιών και αν παράκουσε την εντολή. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι μηχανοδηγοί κινούνται στα τυφλά και με πολύ αυξημένες ταχύτητες. Η ταχύτητα που έγινε η εν λόγω σύγκρουση είναι γύρω στα 150 χιλιόμετρα/ ανά ώρα».
Μιλώντας γενικότερα για τις ελληνικές παθογένειες είπε: «Το 2023 όλα πρέπει να γίνονται πλήρως αυτοματοποιημένα και η τεχνολογία είναι στο ζενίθ της. Δεν επιτρέπεται να γίνονται χειροκίνητες αλλαγές των κλειδιών της κατεύθυνσης των τρένων ή να υπάρχει ο σταθμάρχης να σηκώνει το κόκκινο ή πράσινο στα τρένα. Είναι απαράδεκτο και εγκληματικό.
Οι δικαστικές Αρχές θα πρέπει να επικεντρωθούν στο να βρουν εξειδικευμένους πραγματογνώμονες που θα επιληφθούν του δυστυχήματος και θα πρέπει να είναι πάρα πολύ προσεκτικοί κάνοντας εν τω βάθει έρευνα χωρίς να φοβηθούν να βγάλουν την αλήθεια στο φως τους τομείς ασφαλείας των τρένων, των γραμμών, τα ωράρια εργασίας κλπ. Πρέπει πρωτίστως να ελεγχθεί γιατί δεν λειτουργούσαν με μηχανικό τρόπο με δεύτερο ή με τρίτο τρόπο οι σηματοδότες. Αφού στην ίδια γραμμή κινιόντουσαν, αντίθετα δύο αμαξοστοιχίες υπάρχουν αισθητήρες που δίνουν σήμα στους φωτεινούς σηματοδότες. Το ερώτημα είναι γιατί δεν λειτούργησε έστω ο ένας εκ των δύο έγκαιρα.
Τα ατυχήματα με τα τρένα είναι σπάνια αλλά δυστυχώς δεν υπάρχουν καταρτισμένοι πραγματογνώμονες. Ένας τολμηρός πραγματογνώμων θα πρέπει να διαβάσει ολόκληρη τη νομοθεσία των τρένων, των γραμμών και των δικτύων και των μέτρων ασφαλείας που παρεμβάλλονται για να τον ερμηνεύσει και να πει μόνο την αλήθεια για τα αίτια της τραγωδίας όπου και αν απευθύνονται οι βολές του και θα χρειαστούν αρκετές ημέρες στον τόπο του ατυχήματος. Θα βοηθήσει στη μελέτη το φωτογραφικό υλικό από τις προβολές που έχουν γίνει στην τηλεόραση καθώς τώρα με τον απεγκλωβισμό τα στοιχεία αλλοιώνονται».
Ειδήσεις σήμερα
Τραγωδία στα Τέμπη: Λεπτό προς λεπτό οι εξελίξεις για τη φονική σύγκρουση
Τέμπη: Στους 38 οι νεκροί από τη σύγκρουση τρένων – Συνεχίζονται οι προσπάθειες απεγκλωβισμού