Στο πλαίσιο της διερεύνησης, οι αρχές θα αναζητήσουν εξωγενείς παράγοντες που ενδεχομένως «πυροδότησαν» το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ελλάδα και πρόσωπα-«κλειδιά» με έμμεση ή άμεση εμπλοκή σε αυτές. Οπως σημειώνουν αρμόδιοι αξιωματικοί, η σύλληψη του 59χρονου σταθμάρχη δεν αποτελεί το τέλος αλλά την αρχή των ερευνών, που θα επικεντρωθούν σε διαφορετικά μέτωπα. Συλλογή κρίσιμων αποδείξεων και νέος γύρος καταθέσεων, υπό την καθοδήγηση των εισαγγελικών αρχών, αναμένεται να κλείσουν τη δικογραφία, φέρνοντας ενώπιον της δικαιοσύνης τους υπευθύνους.
Τραγωδία στα Τέμπη: Ο Ισίδωρος Ντογιάκος
«Απόδοση των ευθυνών στους υπαίτιους, όποιοι και αν είναι, όπου και αν ανήκουν, από όπου και αν προέρχονται, ό,τι και να εκπροσωπούν», αναφέρει χαρακτηριστικά στη νέα παραγγελία του ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος.
Τις επόμενες ημέρες, υπό την καθοδήγηση εισαγγελέα, αναμένεται να κληθούν για να δώσουν εξηγήσεις στις αρχές διαφορετικά πρόσωπα, σε μια προσπάθεια να σχηματιστεί μια σαφέστερη εικόνα για τις συνθήκες που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα. Υπενθυμίζεται ότι σε πρώτη φάση οι αστυνομικοί της Τροχαίας Λάρισας είχαν λάβει κατάθεση από τον σταθμάρχη που συνελήφθη, έναν ακόμα υπάλληλο βάρδιας του ΟΣΕ και έναν εκπρόσωπο της Hellenic Train. Ο νέος κύκλος δεν θα περιοριστεί μόνο σε άτομα που έχουν εμπλοκή στις ενέργειες που έγιναν κατά τις κρίσιμες ώρες πριν απ’ το δυστύχημα, αλλά θα αφορά και πρόσωπα που γνωρίζουν τις παθογένειες του κλάδου και είχαν προειδοποιήσει για επικίνδυνες αστοχίες.
Παράλληλα, οι καταθέσεις ενδέχεται να επεκταθούν σε στελέχη που συνδέονται με τη λειτουργία των σιδηροδρόμων τα τελευταία 20 χρόνια, ακόμα και σε πολιτικά πρόσωπα, με φόντο την απουσία ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας. Οι αρχές θα εξετάσουν υπογεγραμμένες συμβάσεις για αγορά και τοποθέτηση των τεχνικών βοηθημάτων, ενώ με τη συνδρομή πραγματογνώμονα θα προχωρήσουν σε αυτοψία σε όλο το μήκος του σιδηροδρόμου, σε μια προσπάθεια να διαπιστωθούν τυχόν κρίσιμες παραλείψεις.
Την ίδια ώρα, στο πλαίσιο των ερευνών έχουν συγκεντρωθεί έγγραφα και ηχητικά πειστήρια, τα οποία κατασχέθηκαν τα ξημερώματα της περασμένης Τετάρτης από αστυνομικούς της Ασφάλειας Λάρισας που εισήλθαν αιφνιδιαστικά στις εγκαταστάσεις του σιδηροδρομικού σταθμού, με εντολή του προϊσταμένου της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας Σταμάτη Δασκαλόπουλου.
Τραγωδία στα Τέμπη: Αναπαράσταση
Οι αστυνομικοί προχώρησαν παράλληλα σε αναπαράσταση, χρησιμοποιώντας άλλο σταθμάρχη, σε μια προσπάθεια να επιβεβαιώσουν ή να διαψεύσουν τους αρχικούς ισχυρισμούς του 59χρονου σταθμάρχη, σύμφωνα με τους οποίους δεν λειτούργησε το αυτοματοποιημένο σύστημα αλλαγής τροχιάς. Διαπίστωσαν ότι λειτουργούσε κανονικά, κάτι που ενίσχυσε την εκτίμηση ότι ο σταθμάρχης είχε ξεχάσει τελείως να επαναφέρει την τροχιά στην αρχική της θέση μετά τη ρυμούλκηση αμαξοστοιχίας με μηχανική βλάβη.
Πολυτεχνείο: Επεισόδια στη Θεσσαλονίκη – Βροχή μολότοφ μετά το τέλος της πορείας
Αύξηση 13 εκατ. ευρώ παρουσίασε μέσα σε 6 χρόνια το κόστος του έργου ανάταξης και επαναλειτουργίας του ηλεκτρονικού συστήματος ασφαλείας. Αυτή η μεταβολή αναμένεται να εξεταστεί το επόμενο διάστημα από τους εισαγγελικούς λειτουργούς, για να διαπιστώσουν εάν είναι δικαιολογημένη, απόρροια της χρονικής καθυστέρησης του έργου ή τεχνικών προϋποθέσεων που απουσίαζαν εκ μέρους μιας εκ των ανάδοχων εταιριών. Σε αυτό το πλαίσιο θα ερευνηθούν ακόμα και ενδεχόμενα οικονομικά αδικήματα, όπως δωροδοκία ή χρηματισμός.
Είναι ενδεικτικό ότι από το 2016 δόθηκαν διαδοχικά 7 παρατάσεις στο συγκεκριμένο έργο, με τελευταία τον Δεκέμβριο του 2022 και καταληκτική ημερομηνία παράδοσης τον Μάρτιο του 2023. Μάλιστα το έργο πάγωσε από το 2017 μέχρι και το 2019, λόγω διαφωνίας του ΟΣΕ με τις ανάδοχες εταιρίες, που αφορούσαν ασυμβατότητα λογισμικών. Οταν τελικά υπεγράφη η τελευταία σύμβαση, ο προϋπολογισμός εκτοξεύτηκε από τα 41 εκατ. ευρώ στα 54.
Τραγωδία στα Τέμπη: Το κλειδί που δεν γύρισε και έφερε τη σύγκρουση
Ο 59χρονος συλληφθείς για το δυστύχημα των Τεμπών και ένα ακόμα άτομο ήταν οι μόνοι ενδιαφερόμενοι για την κάλυψη των 18 θέσεων σταθμάρχη μέσω κινητικότητας, που είχε ζητήσει τον περασμένο Νοέμβριο ο ΟΣΕ λόγω έλλειψης προσωπικού. Η απουσία ενδιαφέροντος προκαλεί εντύπωση, καθώς πρόκειται για θέση με καλύτερες μισθολογικές απολαβές. Για αυτή τη μετάταξη δεν υπάρχουν όρια ηλικίας, σε αντίθεση με άλλους διαγωνισμούς πρόσληψης, όπου το όριο έχει τοποθετηθεί στα 42 έτη.
«ΛΑΡ – 62 – Περνάς κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως και είσοδο Νέων Πόρων», ανέφερε η καταγεγραμμένη εντολή που έδωσε ο σταθμάρχης στον μηχανοδηγό του τρένου την περασμένη Τρίτη, οδηγώντας το στον όλεθρο. Ο ίδιος απέδωσε το λάθος του στην… κακιά ώρα κατά την απολογία του στους αστυνομικούς της Τροχαίας Λάρισας. Η μοιραία αλληλουχία που οδήγησε στον θάνατο δεκάδες επιβάτες ξεκίνησε όταν αμαξοστοιχία ακινητοποιήθηκε πριν απ’ το δυστύχημα λόγω μηχανικής βλάβης στην περιοχή των Τεμπών. Κατά τη ρυμούλκηση του συρμού στο Καραγάτσι, οι υπάλληλοι του ΟΣΕ που είχαν βάρδια άλλαξαν τροχιά για να περάσουν τα βαγόνια ανάποδα από το ρεύμα ανόδου με προορισμό τον σταθμό. Οταν η διαδικασία ολοκληρώθηκε, φαίνεται ότι ο σταθμάρχης δεν άλλαξε πάλι το κλειδί, με αποτέλεσμα λίγο αργότερα η επιβατική αμαξοστοιχία από την Αθήνα να καταλήξει στο καθοδικό ρεύμα και να συγκρουστεί μετωπικά με το εμπορικό τρένο.
Ο 59χρονος είχε υποστηρίξει αρχικά στους αστυνομικούς ότι έβαλε το κλειδί για να μεταβάλει την τροχιά της επιβατικής αμαξοστοιχίας, αλλά αυτό δεν λειτούργησε. Αργότερα, όταν τα στελέχη της Τροχαίας αναφέρθηκαν στις ενέργειες που έγιναν για τη ρυμούλκηση στο Καραγάτσι, εκείνος φέρεται να παραδέχτηκε το λάθος του.
Τραγωδία στα Τέμπη: Το «σημείο μηδέν» δίνει απαντήσεις
Ενα κρίσιμο κομμάτι των ερευνών αναμένεται να λάβει χώρα τις επόμενες ημέρες στη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών της ΕΛ.ΑΣ., όπου έχει μεταφερθεί μεγάλος όγκος από στοιχεία που συγκεντρώθηκαν στο πεδίο της τραγωδίας. Κινητά τηλέφωνα επιβατών, υπολείμματα από τα βαγόνια της αμαξοστοιχίας και άλλα ευρήματα θα εξεταστούν σε μια προσπάθεια να σχηματιστεί ξεκάθαρη εικόνα για τις συνθήκες του δυστυχήματος. Στο μικροσκόπιο έχουν μπει και τα αίτια που προκάλεσαν την έκρηξη και τη φωτιά που σημειώθηκε μετά τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών. Η πρώτη εκτίμηση οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η αρχική έκρηξη και εστία φωτιάς προκλήθηκε από σπινθήρες και ανάφλεξη καυσίμων για να ακολουθήσουν εκρήξεις μέσα στο βαγόνι-εστιατόριο, οι οποίες μεγέθυναν την ένταση της φωτιάς και το θανατηφόρο αποτέλεσμα.
Τραγωδία στα Τέμπη: Καταγγελία για γλέντι στο σταθμαρχείο της Λάρισας
«Μου ήρθε μια πληροφορία από κατοίκους της περιοχής του ΟΣΕ Λάρισας, εκεί που βρίσκεται ο σταθμός. Μου είπαν πως την ώρα του ατυχήματος ακούγονταν τραγούδια και χαρές μέσα από το σταθμαρχείο της Λάρισας. Σαν πάρτι… Αυτό έγινε μετά τις 11 το βράδυ, μετά την αναχώρηση των τρένων. Μόλις έφυγε το τρένο από τη Λάρισα άρχισαν μουσικές», κατήγγειλε μιλώντας στον ΣΚΑΪ ο Γιώργος Μπαρτζώκης, δικηγόρος πολιτικής αγωγής του πολυτραυματία επιβάτη της μοιραίας αμαξοστοιχίας, Λάζου Παπαζήση. Μάλιστα ο δικηγόρος ανέφερε ότι ήταν η δεύτερη συνεχόμενη ημέρα που κάτοικοι άκουγαν τραγούδια μέσα από τον σταθμό. Η συγκεκριμένη καταγγελία δεν φαίνεται να επιβεβαιώνεται στο πλαίσιο της έρευνας.