Σύμφωνα με πληροφορίες ο Κ. Μητσοτάκης από τα ξημερώματα της Τετάρτης, όταν αποκαλύφθηκε το μέγεθος της τραγωδίας, έδωσε σαφείς εντολές: Καμία πολιτικολογία. • Άμεση ανάληψη των πολιτικών ευθυνών. • Απόλυτη προσήλωση στη γρήγορη διερεύνηση των αιτίων και των ευθυνών. • Άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση της παθογένειας δεκαετιών στο βαριά άρρωστο σύστημα των σιδηροδρόμων.
Προτεραιότητα της κυβέρνησης ήταν η ολοκλήρωση της ταυτοποίησης DNA και η ενημέρωση των οικογενειών των θυμάτων με σεβασμό στον ανθρώπινο πόνο.
Ξήλωμα
Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση μελετά την ανάληψη μιας σημαντικής και δραστικής πρωτοβουλίας, η οποία θα συνδυάζει την ανάληψη της ευθύνης που της αναλογεί, την τιμωρία υπευθύνων και κυρίως την ανάγκη ριζικά διαφορετικής λειτουργίας του ΟΣΕ. Η τραγωδία αποκάλυψε τη σαθρότητα και τα κενά δεκαετιών ενός συστήματος που δεν επιδιορθώνεται με μπαλώματα αλλά ξηλώνεται και με διαδικασίες-εξπρές αντικαθίσταται από ένα σύγχρονο, λειτουργικό και ασφαλές δίκτυο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, όλα εξετάζονται, από την αναδιάρθρωση των φορέων που έχουν επιμέρους ευθύνες για τη λειτουργία του σιδηροδρόμου μέχρι την εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας με ρυθμίσεις ταχείας εφαρμογής και με βάση τη διεθνή εμπειρία. Ο νέος φορέας που θα «τρέξει» τα ζητήματα υποδομών, τεχνολογικής αναβάθμισης, εκτέλεσης έργων και ενίσχυσης προσωπικού θα τεθεί υπό την άμεση εποπτεία του πρωθυπουργού.
Πρωτοβουλίες και πολιτικές που θα καθιστούν σαφές και χειροπιαστό ότι ο Κ. Μητσοτάκης έχει απόλυτη συναίσθηση της τραγωδίας, αλλά και ότι είναι αποφασισμένος να δώσει «σάρκα και οστά» στη δέσμευση που ανέλαβε, ότι «δεν θα συμβεί ξανά». Καταλογισμός χειροπιαστών συνεπειών στις αδράνειες των εμπλεκόμενων οργανισμών – άμεσες συνέπειες – τοποθέτηση μάνατζερ κύρους στους πάσχοντες οργανισμούς – ξήλωμα των εργολαβικών και συνδικαλιστικών κυκλωμάτων που είχαν συμμαχήσει εναντίον του δημοσίου συμφέροντος.
Παράλληλα, όμως, ετοιμάζεται η ανακοίνωση άμεσης σειράς πρωτοβουλιών. Στις αμέσως προσεχείς ημέρες θα ανακοινωθούν αποζημιώσεις στις οικογένειες των θυμάτων και των τραυματιών. Αναμένεται επίσης να ανακοινωθεί η ολοκλήρωση της σηματοδότησης των σιδηροδρομικών γραμμών, το αργότερο τον Σεπτέμβριο. Ενώ ο νέος υπ. Υποδομών και Μεταφορών Γ. Γεραπετρίτης συγκρότησε ήδη την Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, η οποία έχει εντολή την ταχύτατη διερεύνηση των ευθυνών και την κατάρτιση ενός άμεσου σχεδίου για τη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών. Από την Παρασκευή βρίσκεται στη Λάρισα κυβερνητικό κλιμάκιο υπό τον υφυπουργό στον πρωθυπουργό Χρ. Τριαντόπουλο που έχει αρμοδιότητα την κρατική αρωγή και την αποκατάσταση από φυσικές καταστροφές. Η εισήγησή του θεωρείται σημαντική για τον καθορισμό του ύψους της αποζημίωσης που θα δοθεί.
Κυριάκος Μητσοτάκης: «Αλήθεια μέχρι τέλους»
Ο πρωθυπουργός φέρεται αποφασισμένος να κινηθεί με το δόγμα «αλήθεια μέχρι τέλους». Όπως εξηγούν συνεργάτες του αυτό σημαίνει:
Στέφανος Κασσελάκης: Ποιοι βουλευτές είναι πιθανόν να τον ακολουθήσουν στο νέο του κόμμα
- Πλήρη απόδοση ευθυνών όπου κι αν βρίσκονται. Όπως σημειώνουν κυβερνητικές πηγές, η παραίτηση του Κ. Καραμανλή και η αλλαγή των διοικήσεων του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ διευκολύνει τη δυνατότητα απόδοσης ευθυνών και σε υπηρεσιακούς παράγοντες.
- Ανάληψη της ευθύνης που αναλογεί στην κυβέρνηση, αλλά όχι απόκρυψη των ευθυνών για το χάλι των σιδηροδρόμων που φέρουν προηγούμενες κυβερνήσεις. Αυτό παραπέμπει και στη διερεύνηση των όσων έγιναν και το 2010, που άρχισε η απαξίωση του ΟΣΕ (το σύστημα δούλευε, αλλά σταμάτησε να δουλεύει λόγω κλοπών και δολιοφθορών) και το 2014, όταν υπογράφηκαν και μετά μπλοκαρίστηκαν οι συμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό της ασφάλειας του δικτύου. Και το 2017, όταν πωλήθηκε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και κόλλησε η εγκατάσταση του ευρωπαϊκού συστήματος ETCS. Η κυβέρνηση αποδέχεται τις ευθύνες που της αναλογούν, καθώς η καταστροφική τετραετία ήταν το 2017-2021 που δεν έγινε σχεδόν τίποτα. Περίπου η μισή τετραετία είναι δική της. Αλλά δεν είναι διατεθειμένη να αναλάβει όλη την ευθύνη για την 20ετία της κατρακύλας των σιδηροδρόμων στη χώρα. Συμμετοχή σε αυτήν την κατρακύλα έχουν όλες οι κυβερνήσεις από το 2000 (Κ. Σημίτη, Κ. Καραμανλή, Γ. Παπανδρέου, Α. Σαμαρά–Β. Βενιζέλου, Α. Τσίπρα–Π. Καμμένου και η κυβέρνηση Κ. Μητσοτάκη).
Κυριάκος Μητσοτάκης: Πώς θα απαντήσει η κυβέρνηση στην «εργαλειοποίηση» ΣΥΡΙΖΑ
Στο πλαίσιο της κομματικής αντιπαράθεσης με τον ΣΥΡΙΖΑ «ξετινάζονται» συμβάσεις, ενστάσεις, εργολαβικές εξυπηρετήσεις, «μπλοκαρίσματα» του έργου εκσυγχρονισμού με ερωτήσεις συγκεκριμένων βουλευτών (πληροφορίες αναφέρουν ως έναν από τους βασικούς πρωταγωνιστές βουλευτή ο οποίος είχε εκλεγεί το 2012 με τους ΑΝ.ΕΛ.). Ωστόσο, τίποτα απ’ αυτά δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ως επιθετικό όπλο σε έναν «πόλεμο συμψηφισμών». Αντιθέτως αναμένεται να είναι η άμυνα σε έναν βέβαιο πόλεμο πολιτικής κερδοσκοπίας που έχει ξεκινήσει ήδη -υπογείως προς το παρόν- από την Κουμουνδούρου.
Γεγονότα
Στο Μ. Μαξίμου σημειώνουν μερικά ενδεικτικά γεγονότα:
1 Η επιχείρηση δημιουργίας «νέων πλατειών» με «σιωπηλές» συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, γίνεται μέσω της ΜΚΟ «Αλληλεγγύη σε όλους», που έχει στενή σχέση με μια βουλευτή και πρώην υπουργό του ΣΥΡΙΖΑ. Η προχθεσινή συγκέντρωση στο Σύνταγμα με σύνθημα «ΠΕΝΘΟΥΜΕ τους νεκρούς μας, ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ την αλήθεια» υιοθετήθηκε επισήμως από τον ΣΥΡΙΖΑ με σειρά κορυφαίων στελεχών του να την αναπαράγουν στα social media.
2 Εξασφάλισε πυκνή τηλεοπτική παρουσία ο πρόεδρος των μηχανοδηγών Κ. Γενιδούνιας, ο οποίος πέρασε τη «γραμμή» ότι «τον τελευταίο καιρό δεν δουλεύει τίποτα», αποκρύπτοντας τη δεύτερη ιδιότητα που έχει: Είναι εκλεγμένο μέλος της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ μετά το πρόσφατο συνέδριό του. Χαρακτηριστικό του δόλου που υποκρύπτει η χρησιμοποίηση του συνδικαλιστή είναι ότι η Κουμουνδούρου έσπευσε να κατεβάσει από την επίσημη σελίδα του ΣΥΡΙΖΑ τη σελίδα και το βιογραφικό του «ανεξάρτητου συνδικαλιστή», που υπήρχαν έως την Πέμπτη.
3 Επιχειρείται να μηδενιστεί η σημασία του ομολογημένου και πολλαπλώς αποδεδειγμένου ανθρώπινου λάθους του σταθμάρχη της Λάρισας και πιθανώς του μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Ο στόχος είναι προφανής: Για όλα φταίει η κυβέρνηση. Εξ αντικειμένου οι ευθύνες δεν εξαντλούνται στον σταθμάρχη -καθώς η τραγωδία ανέδειξε τις μεγάλες ελλείψεις που υπάρχουν στις υποδομές-, αλλά η «αθώωσή» του βιάζει την κοινή λογική. Μεταξύ άλλων, γιατί αν δεν είχαν γίνει τα μοιραία λάθη του σταθμάρχη, δεν θα είχε γίνει η τραγωδία. Και βεβαίως δεν θα είχε ανοίξει η συζήτηση, η οποία ευλόγως και δικαίως φτάνει πολύ μακριά.
Σύγκριση
Ο πολιτικός πόλεμος με φόντο την τραγωδία των Τεμπών θεωρείται δεδομένο ότι θα υπάρξει. Και θα είναι ανηλεής. Το Μ. Μαξίμου δεν προτίθεται να τον αρχίσει. Αλλά δεν είναι και διατεθειμένο να επιτρέψει το πολιτικό πλιάτσικο στα συντρίμμια των Τεμπών.
Η σύγκριση της διαχείρισης των δυο τραγωδιών (Μάτι-Τέμπη) είναι συντριπτική σε βάρος του ΣΥΡΙΖΑ. Τότε, υπήρξε καταφανής ανικανότητα, δεν υπήρξε καμία παραίτηση (ο κ. Τόσκας παραιτήθηκε βραδυφλεγώς κι αφού προηγουμένως, όσο κι αν έψαξε, δεν βρήκε τίποτα λάθος…) και -κυρίως- υπήρξε το αδιανόητο θέατρο του Α. Τσίπρα και η ιστορική συνέντευξη τύπου με τα ψευδή και ανύπαρκτα «δορυφορικά στίγματα», που έδειχναν… σχέδιο εμπρησμού. Τώρα, ο αρμόδιος υπουργός παραιτήθηκε την ίδια μέρα, ο κρατικός μηχανισμός, Πυροσβεστική, ΕΛ.ΑΣ., ΕΚΑΒ, ΕΜΑΚ, ΕΣΥ, αντέδρασε άμεσα και, κυρίως, δεν υπήρξαν υποκρισία και ευθυνοφοβία ούτε προσπάθεια μετάθεσης των ευθυνών.