Πρόκειται για ένα σχέδιο νόμου, το οποίο έχει διαρθρωθεί σε τέσσερις άξονες και περιλαμβάνει πρωτοβουλίες, με στόχο την ενίσχυση των ελληνικών ΑΕΙ, αλλά και τον περιορισμό της γραφειοκρατίας.
Μεταξύ των αλλαγών, προβλέπεται θέσπιση του εσωτερικού Erasmus, στη «φιλοσοφία» του ευρωπαϊκού προγράμματος, δυνατότητα απόκτησης διπλών και κοινών πτυχίων, δημιουργία start-ups από τους ίδιους τους φοιτητές, αλλά και επαγγελματικά μεταπτυχιακά και βιομηχανικά διδακτορικά.
«Είναι πολλές οι τολμηρές αλλαγές του νομοσχεδίου», σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης και συνέχισε: «Προσωπικά συγκρατώ την άρση των στεγανών μεταξύ των τμημάτων, μεταξύ των σχολών. Οπως σημαντική είναι και η πρακτική άσκηση των επαγγελματικών μεταπτυχιακών. Ολα αυτά θα γίνουν γέφυρες μεταξύ του πτυχίου και της μελλοντικής καριέρας των αποφοίτων».
«Το βλέμμα μας είναι στραμμένο πρώτα και πάνω απ’ όλα στο φοιτητή. Αυτόν υπηρετούμε και έχουμε μία υποχρέωση: το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα να παρέχει πτυχία με αντίκρισμα, τα οποία θα προετοιμάζουν το φοιτητή για την πολυπλοκότητα ενός κόσμου ο οποίος αλλάζει συνέχεια», ανέφερε, χαρακτηριστικά, ο κ. Μητσοτάκης για το νομοσχέδιο.
Κλήρωση Eurojackpot (22/11): Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί που έβγαλε η κληρωτίδα
Η υπουργός Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του νομοσχεδίου, έκανε λόγο για ένα πανεπιστήμιο πιο ποιοτικό, αυτόνομο, λειτουργικό και εξωστρεφές, το οποίο θα αποκτήσει μεγαλύτερη σύνδεση με την κοινωνία και τις ανάγκες της.
Αναβάθμιση, λειτουργικότητα, σύνδεση με την κοινωνία, αλλά και εκσυγχρονισμός του ΔΟΑΤΑΠ, είναι οι τέσσερις άξονες του νομοσχεδίου.
- Για την αναβάθμιση των ΑΕΙ προβλέπονται ρυθμίσεις που θα απελευθερώσουν το περιοριστικό πλαίσιο των σπουδών που υπάρχει σήμερα εντός των πανεπιστημίων, διευρύνοντας τις δυνατότητες των φοιτητών, στα πρότυπα των πανεπιστημίων του εξωτερικού. Σε αυτόν τον άξονα προβλέπεται η θέσπιση του εσωτερικού Erasmus, η δυνατότητα επιλογής μαθημάτων από προγράμματα σπουδών άλλων τμημάτων, η δυνατότητα συνεργασίας τμημάτων για δημιουργία διεπιστημονικών κοινών και διπλών πτυχίων, αλλά και αλλαγές στον β’ και γ’ κύκλο σπουδών, όπως τα επαγγελματικά μεταπτυχιακά και βιομηχανικά διδακτορικά. Στα παραπάνω προστίθεται και η ενίσχυση της ερευνητικής δραστηριότητας, με προσέλκυση επισκεπτών καθηγητών και ερευνητών του εξωτερικού.
- Στον τομέα της ενίσχυσης της λειτουργικότητας των ΑΕΙ προωθείται ένα πλαίσιο απελευθέρωσης από τις γραφειοκρατικές δυσλειτουργίες, αλλά και θεσμοθέτηση αναπτυξιακών εργαλείων, όπως σύνταξη πολυετούς στρατηγικού σχεδίου για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, την αειφορία και την προσβασιμότητα ατόμων με αναπηρία.
- Στον τρίτο άξονα προβλέπεται η προώθηση της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία με θεσμοθέτηση του πλαισίου για την ίδρυση start-ups φοιτητών, διδακτόρων και μεταδιδακτορικών, αλλά και ενίσχυση του ρόλου των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης, με δυνατότητα επιμορφωτικών προγραμμάτων για την κάλυψη αναγκών επιμόρφωσης προσωπικού ιδιωτικών φορέων.
- Τέλος, οι διατάξεις του νομοσχεδίου προσβλέπουν και στον εκσυγχρονισμό του ΔΟΑΤΑΠ, με στόχο την ταχεία ακαδημαϊκή αναγνώριση των πτυχίων. «Τελειώνει πια οριστικά αυτή η αφόρητη ταλαιπωρία του ΔΟΑΤΑΠ, με σημαντικές παρεμβάσεις οι οποίες θα ψηφιστούν σε αυτό το νομοσχέδιο», ανέφερε σχετικά με τον συγκεκριμένο άξονα ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης. Ειδικότερα, στο νομοσχέδιο προβλέπεται η ίδρυση Μητρώου των ακαδημαϊκά αναγνωρισμένων πανεπιστημίων της αλλοδαπής και η κατάργηση της υποβολής ατομικής αίτησης για την έκδοση ατομικής πράξης ακαδημαϊκής αναγνώρισης από μέρους των πολιτών που έχουν σπουδάσει στα ανωτέρω πανεπιστήμια και θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα. Στον αντίποδα προωθείται η αυτόματη ακαδημαϊκή αναγνώριση, εφόσον το πτυχίο αντιστοιχεί στα ιδρύματα που περιλαμβάνονται στο παραπάνω μητρώο.
Ειδήσεις σήμερα
Κορονοϊός: Στο… κόκκινο η διασπορά της «Όμικρον» – Ανοδική πορεία στα κρούσματα
Θάνατος τριών παιδιών στην Πάτρα: Εντόπισαν το «ύποπτο» φάρμακο
Self test στα φαρμακεία: Από σήμερα η διάθεση τους για μαθητές και εμβολιασμένους εκπαιδευτικούς