Η κυβέρνηση φέρεται αποφασισμένη να ολοκληρώσει γρήγορα το έργο της έρευνας, ενώ η Δικαιοσύνη δείχνει γρήγορα αντανακλαστικά και μπορεί να καθίσει σε εύλογο χρονικό διάστημα τους κατηγορούμενους στο εδώλιο. Aλλωστε, με πρόσφατη ομόφωνη απόφαση της Ολομέλειας Εφετών Λάρισας ορίστηκαν δύο εφέτες για να αναλάβουν στο εξής τις ανακρίσεις. Πρόκειται για τον Σωτήρη Μπακαΐνη ως τακτικό ανακριτή, με αναπληρώτρια τη Σοφία Λυμπεριάδου.
Είχε προηγηθεί η άσκηση τριών νέων ποινικών διώξεων από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας. Συγκεκριμένα, ποινική δίωξη ασκήθηκε στον επιθεωρητή του ΟΣΕ που έβαλε στη συγκεκριμένη, δύσκολη βάρδια τον άπειρο 59χρονο σταθμάρχη, καθώς και στους άλλους δύο σταθμάρχες, οι οποίοι φέρονται να έφυγαν νωρίτερα από τη λήξη της βάρδιας τους, εγκαταλείποντας το πόστο τους και αφήνοντας μόνο του τον 59χρονο στο σταθμαρχείο της Λάρισας. Οι νέες διώξεις αφορούν και αυτές στα αδικήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή και των σωματικών βλαβών, αλλά και για το κακούργημα των επικίνδυνων παρεμβάσεων στη συγκοινωνία, το οποίο δυνητικά προβλέπει ακόμη και την ποινή της ισόβιας κάθειρξης.
«Πολλαπλά λάθη…»
«Την 28η Φεβρουαρίου ευρισκόμουν καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας ένεκα υπηρεσιακών αναγκών στον σταθμό του Βόλου. Το χρονικό διάστημα από 23:40 έως και 23:55 ενημερώνομαι το πρώτον ότι οι αμαξοστοιχίες 62 και 80563 δεν απαντούν! Τονίζεται στο σημείο αυτό ότι, υπό κανονικό δρομολόγιο, χωρίς καθυστέρηση, η αμαξοστοιχία 62 θα αναχωρούσε από τον σταθμό Λάρισας 22:11, όπου κατά το διάστημα 22:00-23:00 υπήρχαν βάσει προγράμματος τρεις σταθμάρχες. Αφού προέβην σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες κάλεσα τους αρμόδιους σταθμάρχες ως όφειλα να πράξω. Την 23:55 επιβεβαιώνεται ότι οι άνω αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν. Περί την ώρα 00:10 αναχωρώ πλέον μετά του γραμματέως για το σημείο της σύγκρουσης. Οταν φθάσαμε στο σημείο και αφού αντιλήφθηκα τι έχει λάβει χώρα, στη συνέχεια ενημέρωσα τον κ. Διευθυντή, αναφέροντας επακριβώς το μέγεθος της καταστροφής. Πολλαπλά λάθη, εγκατάλειψη θέσεων εν ώρα υπηρεσίας από δύο σταθμάρχες και η μη συνακόλουθη τήρηση του ωραρίου, η μη έγκαιρη και επιβεβλημένη ενημέρωση εκ μέρους των απολειπομένων μηχανοδηγών περί της εισόδου στη γραμμή καθόδου με την παράλληλη μη ενημέρωσή τους με τον οιονδήποτε τρόπο από τον αρμόδιο σταθμάρχη, σε συνδυασμό με την ολιγωρία ως προς την ολοκλήρωση της εγκατάστασης συστήματος τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης συνθέτουν το σκηνικό του τραγικού δυστυχήματος», ισχυρίζεται σε δήλωσή του ο κατηγορούμενος -πλέον- επιθεωρητής του ΟΣΕ.
Πάντως, στη μαραθώνια απολογία του, ο προφυλακισμένος πλέον 59χρονος σταθμάρχης επέρριψε ευθύνες στους μηχανοδηγούς των μοιραίων αμαξοστοιχιών και τους αποχωρήσαντες νωρίς σταθμάρχες Λάρισας. Υποστήριξε ότι είχε μεγάλο φόρτο εργασίας, ενώ εμμέσως παραδέχθηκε και τις δικές του παραλείψεις, αν και ισχυρίστηκε ότι γύρισε το επίμαχο κλειδί στη σωστή θέση.
«Επρεπε να με φωνάξει»
«Ο μηχανοδηγός του IC62 σίγουρα είχε αντιληφθεί ότι κινείται στη γραμμή καθόδου. Επρεπε να με φωνάξει και να με ρωτήσει γιατί κινείται εκεί κι αν θα συνεχιστεί ή όχι. Από τη στιγμή που δεν του ανέφερα ότι κινείται μέσω διαγωνίου στην κάθοδο, έπρεπε να σταματήσει και να φωνάξει γιατί το κλειδί είναι ανάποδα. Δεν πρόλαβα να ενημερώσω τον προϊστάμενό μου, τον κύριο Νικολάου ή την επιθεώρηση ότι οι κύριοι Π. και Χ. (σ.σ.: σταθμάρχες Λάρισας) είχαν αποχωρήσει στις 22:15 ο πρώτος και 22:05 με 22:10 ο δεύτερος αντιστοίχως, λόγω του φόρτου εργασίας…», είπε στην απολογία του. «Δεν ξέρω αν κάθονταν και οι άλλοι σταθμάρχες έως τις 23:00, ίσως να μη γινόταν ό,τι έγινε, εάν αποδειχθεί η δική μου αμέλεια. Εάν ο μηχανοδηγός μού έλεγε ότι μπήκε στη γραμμή από την άνοδο στην κάθοδο, πάλι δεν θα γινόταν τίποτα, αυτό το επιβεβαιώνει και ο προϊστάμενός μου, ο κύριος Νικολάου. Εάν μου ζητούσε υπόδειγμα 1001 (σ.σ. δελτίο κίνησης) θα σταματούσε η πορεία του τρένου και θα έστελνα τον κλειδούχο να δει τι έχει γίνει από τη στιγμή που εγώ είχα ενδείξεις ότι τα κλειδιά ήταν στην ευθεία», υποστήριξε.
«Λόγω του φόρτου εργασίας εκείνη την ώρα δεν πρόλαβα να κόψω το 1001 και ξέχασα να του το διαβιβάσω και με το ραδιοτηλέφωνο. Η αμαξοστοιχία αναχώρησε στις 23:04 προς Νέους Πόρους. Ο μηχανοδηγός, μου είπε “εντάξει” και πρέπει να επανέλαβε το τηλεγράφημα 47. Είμαι σχεδόν σίγουρος ότι το άκουσα. Ομως δεν μου έδωσε δικό του νούμερο τηλεγραφήματος ως όφειλε. Η αμαξοστοιχία έφυγε και ενημέρωσα τον σταθμό Νέων Πόρων ότι η αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε στις 23:04 και η αμαξοστοιχία 2597 (σ.σ. προαστιακός από Θεσσαλονίκη για Λάρισα) αφίχθη», είπε. «Αφού μπήκε η 2597 στη θέση της, γύρισα στην ευθεία τα κλειδιά 117 και 118 για να είναι έτοιμα για τις αμαξοστοιχίες 62, την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 και την 1564 που αναμενόταν να έρθουν στο σταθμό. Ο πίνακας μου έδειχνε ότι τα κλειδιά έχουν κλειδώσει και έχουν μπει στην ευθεία, το φως από τις λυχνίες ήταν λευκό», κατέθεσε.
Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ «Ε.Τ.»
Καφετζού στα Μέγαρα: Πώς έφαγαν από ηλικιωμένο 850.000 ευρώ - «Βρέθηκα μπλεγμένος για ένα οικόπεδο»
Επιχείρησαν να σβήσουν με… μπλάνκο τις ευθύνες
Ο Ελεύθερος Τύπος δημοσιοποίησε ντοκουμέντο το οποίο ήταν ενδεικτικό των όσων διαδραματίστηκαν το μοιραίο βράδυ της σύγκρουσης. Πρόκειται για το βιβλίο παράδοσης-παραλαβής που τηρείται στο σταθμαρχείο Λάρισας ώστε οι σταθμάρχες που αποχωρούν να γράφουν την ακριβή ώρα αποχώρησής τους και να αναφέρουν στον διάδοχο ή στους διαδόχους τους μπροστά στον πίνακα σιδηροδρομικής κυκλοφορίας τι ακριβώς παραλαμβάνουν.
Στη συγκεκριμένη σελίδα, η οποία έμελλε να είναι και η τελευταία, οι προηγούμενοι -επίσης κατηγορούμενοι πλέον- σταθμάρχες Κ.Π. και Π.Χ. παραδίδουν τον σταθμό στον άπειρο συνάδελφό τους Β.Σ. που έχει ήδη προφυλακιστεί με βαριές κατηγορίες. Ως ώρα άφιξής τους στον σταθμό αναφέρεται η 14:00, η ώρα που ήταν ορισμένο από το βιβλίο βαρδιών να πιάσουν δουλειά. Ως ώρα αναχώρησης όμως αναφέρεται 22:30 και με μια προσεκτική ματιά φαίνεται ότι η ώρα αυτή έχει διορθωθεί με μπλάνκο αφού κάτι άλλο ήταν γραμμένο εκεί νωρίτερα και η νέα ώρα -22.30- έχει μάλιστα υπογραμμιστεί με έντονη γραμμή!
Τη διόρθωση της ώρας αποχώρησης με μπλάνκο είχε αναφέρει ο προφυλακισμένος σταθμάρχης Β.Σ. κατά την πολύωρη απολογία του στην ανακρίτρια επισημαίνοντας ότι θυμάται πως ο Κ.Π. έφυγε γύρω στις 22:20 και ο Π.Χ. γύρω στις 22:10, αλλά μετά το δυστύχημα είδε ότι η ώρα είχε διορθωθεί. Η ακριβής ώρα αποχώρησης των δυο σταθμαρχών παραμένει μυστήριο αλλά το μόνο βέβαιο είναι ότι έφυγαν πριν απ’ τις 22:35 που έφτασε το προηγούμενο τρένο, ο προαστιακός από τη Θεσσαλονίκη, που είχε επίσης κατευθυνθεί σε λάθος γραμμή αλλά το αντιλήφθηκε ο μηχανοδηγός και δεν υπήρχαν συνέπειες.
«Αυτόν θα φυλάω;»
Αλλά και ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων στην κατάθεσή του αναφέρει ότι ο αρχαιότερος σταθμάρχης είχε φύγει όταν του τηλεφώνησε -πριν απ’ το δυστύχημα- και απάντησε κυνικά, όταν τον ρώτησε γιατί άφησε μόνο του τον άπειρο συνάδελφό τους: «Αφού μίλησα με τον Σ., έπειτα από λίγο κάλεσα τον Π. στον κινητό του περί ώρα 22:45 και τον ρώτησα πού βρίσκεται και μου απάντησε ότι είχε φύγει και τον ρώτησα γιατί έφυγε και μου απάντησε: “Πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;”», είπε σύμφωνα με πληροφορίες ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων στην κατάθεσή του στην ανακρίτρια τονίζοντας σχετικά με τις βάρδιες πως «συνήθως, όταν υπάρχει φόρτος εργασίας, δεν φεύγει κανείς».
Ομως, εκείνο το βράδυ έφυγαν όλοι αφήνοντας μόνο του τον Β.Σ., ο οποίος, σύμφωνα με το βιβλίο βαρδιών που αποκάλυψε ο «Ε.Τ.» την περασμένη Τρίτη, είχε τοποθετηθεί στη Λάρισα μόνο για το τριήμερο και συγκεκριμένα από 25 έως 28 Φεβρουαρίου, αφού την 1η Μαρτίου ήταν προγραμματισμένο να μετακινηθεί για όλο τον μήνα στον σταθμό Παλαιοφαρσάλων.
Οι διάλογοι που σοκάρουν
Γροθιά στο στομάχι αποτέλεσαν οι διάλογοι του σταθμάρχη μετά το τρομερό δυστύχημα, το οποίο αποκάλυψε ότι δεν είχε συναίσθηση του τι ακριβώς είχε συμβεί. Οι απίστευτοι διάλογοι από το σύστημα ενδοεπικοινωνίας που έφερε στο φως το protothema.gr. είναι σοκαριστικοί και ενδεικτικοί του χάους που επικρατούσε. Την ώρα που οι διασώστες εντόπιζαν νεκρούς και συντρίμμια, ο σταθμάρχης μιλούσε για «τράκα», ενώ αν και η σύγκρουση έγινε στις 23:21, εκείνος μέχρι 00:21 εμφανιζόταν σίγουρος ότι είχε «κλειδώσει» το Intercity 62 στη γραμμή της ανόδου…
ΩΡΑ 23:41
- ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ: Ναι.
- ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ): Βασίλη;
- ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ: Ελα.
- ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ): Το 62 από πού το έδιωξες;
- ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ: Εεε;
- ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ): Από πού το έδιωξες το 62;
- ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ: Στη γραμμή ανόδου, κανονικά.
- ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ): Γιατί αυτοί λένε ότι έχει γίνει εμπορικό με… τέτοιο… έχει γίνει σύγκρουση.
- ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ: ΑΜΑΝ!
- ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ): Πότε έγινε αυτό;
- ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ: Καλώς! Δεν ξέρω… Ο,τι και να σας πω…
- ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ): Ανοδο δεν το έστειλες;
- ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ: Ναι.
- ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ): Και η άλλη κάθοδο. Εγινε…
ΩΡΑ 23:47
- ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ: Ελα, ρε Παντελή! Ελα!
- ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ): Στον Ευαγγελισμό είναι λένε… Τι έχει γίνει;
- ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ: Πρέπει να έγινε τράκα.
- ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ): Τι τράκα; Με ποιον;
- ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ: Δεν ξέρω… Παντελή;
- ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ): Ναι.
- ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ: Από εδώ, έφυγε στη γραμμή ανόδου. Τι έγινε, πώς και τι με τα κλειδιά σήμερα, δεν ξέρω τι γίνεται… Οπως έγινε και με το 2597. Τώρα τι έγινε, πώς πήγαν εκεί πέρα αυτοί, δεν ξέρω. Ο,τι και να σου πω, θα σου πω ψέματα.
- ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ): Εσύ από την ανόδου δεν το έδιωξες;
- ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ: Από άνοδο… Από άνοδο την έδιωξα από εδώ πέρα. Τώρα πώς γύρισαν τα κλειδιά αυτά… Πώς γύρισαν τα κλειδιά και μπήκε στην κάθοδο;
- ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ): Εχει γίνει τράμπα με το εμπορικό;
- ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ: Ναι.
- ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ): Σίγουρο είναι αυτό…
- ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ: Ναι.
- ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ): Εγινε.
Ειδήσεις σήμερα