Η μετάθεση πληρωμών ΦΠΑ και αεροναυτικών τελών, ο ετεροχρονισμός ετήσιας αμοιβής παραχώρησης και οι διευκολύνσεις δανείων με εγγύηση του Δημοσίου είναι ορισμένα από τα μέτρα που βρίσκονται, σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι για τη στήριξη του… διασωληνωμένου πλέον κλάδου των αερομεταφορών που έχει πραγματικά ισοπεδωθεί από τον Covid-19. Η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» με την κορύφωση των περιοριστικών μέτρων έφτασε μόλις το 1%, ενώ τα έσοδα για τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας είναι κατ’ ουσίαν μηδενικά.
Oπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, κοινές ομάδες εργασίας των yπουργείων Οικονομικών και Υποδομών ετοιμάζουν με γοργούς ρυθμούς ολοκληρωμένο σχέδιο μέτρων στήριξης για αεροδρόμια και αερομεταφορείς.
Αιτήματα στήριξης
Σε επιστολές προς τους συναρμόδιους υπουργούς τόσο η Fraport όσο και ο ∆ΑΑ ζητούν διευκολύνσεις και αναστολή πληρωμών συμβατικών υποχρεώσεων και μισθωμάτων, ελπίζοντας σε ένα εθνικό σχέδιο δράσης. Ενδεικτικά είναι τα όσα αναφέρει στην επιστολή του ο γενικός διευθυντής του ΔΑΑ, κ. Γιάννης Παράσχης, με την οποία ουσιαστικά γνωστοποιεί ότι η εταιρία αεροδρομίου επιφυλάσσεται για την εκπλήρωση των προσεχών υποχρεώσεών της προς το Ελληνικό Δημόσιο, οι οποίες απορρέουν από τη Σύμβαση Ανάπτυξης Αεροδρομίου (ΣΑΑ).
Ο κ. Παράσχης αποκαλύπτει μάλιστα ότι o ΔΑΑ έχει ήδη υποβάλει αίτημα και βρίσκονται σε εξέλιξη διαβουλεύσεις για αναβολή των δόσεων που οφείλει η εταιρία αεροδρομίου προς την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Η ΕΤΕπ αποτελεί τον βασικό πιστωτή του ΔΑΑ, δεδομένου ότι έχει χορηγήσει δάνεια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ με την εγγύηση του Δημοσίου για την κατασκευή του διεθνούς αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος».
Εκκληση
Αντίστοιχα, με επιστολές της η Fraport Greece προς τα αρμόδια υπουργεία και το ΤΑΙΠΕΔ απευθύνει έκκληση ζητώντας τη στήριξη του Δημοσίου και της Ε.Ε. με την εφαρμογή σειράς μέτρων. Μεταξύ αυτών είναι τα εξής:
* Αναστολή των πληρωμών της ετήσιας αμοιβής παραχώρησης (22,5 εκατ. ευρώ) και της εισφοράς προς το Δημόσιο (περίπου 13 εκατ. ευρώ) για το επηρεαζόμενο έτος 2020.
Μαρκόπουλο: Βίντεο ντοκουμέντο από τις κινήσεις των δραστών λίγο πριν τη δολοφονία του 5χρονου
* Καθυστέρηση στην έναρξη πληρωμής της μεταβλητής αμοιβής προς το Δημόσιο κατά ένα χρόνο (ήτοι 2022 αντί 2021) λόγω της προβλεπόμενης απώλειας ενός παραγωγικού έτους.
* Ευρωπαϊκή/κρατική στήριξη για την αποπληρωμή των δανείων.
* Να συμπεριληφθούν οι επενδύσεις αεροδρομίων σε ευρωπαϊκά προγράμματα επιδότησης.
* Αναβολή/ματαίωση κάθε φορολογικής υποχρέωσης για το 2020 και 2021.
* Εύλογη αποζημίωση για την απώλεια εσόδων.
Τέλος, η εταιρία ζητάει την αναστολή της πληρωμής 44 εκατ. ευρώ, τα οποία αφορούν στην εισφορά και την αμοιβή παραχώρησης για το 2019.
Στον πάγο
Την ίδια στιγμή αντίκτυπο έχει η κρίση και στην κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι. Κατά πληροφορίες, όπως και οι υπόλοιπες παραχωρήσεις έτσι και αυτή που αφορά το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου έχει στείλει επιστολή γνωστοποίησης γεγονότος ανωτέρας βίας που περιλαμβάνεται στους όρους της σύμβασης.
Το ζήτημα εδώ διαφοροποιείται στο γεγονός πως για όσο διαρκεί το lockdown και οι απαγορεύσεις πτήσεων, τότε είναι επόμενο να ζητηθεί αποζημίωση που να καλύπτει την απώλεια ετήσιου εσόδου 30 εκατ. ευρώ περίπου από το παλιό αεροδρόμιο «N. Καζαντζάκης», βάσει της υπογραφείσας σύμβασης.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου