Ο 62χρονος ιδιοκτήτης της γκαλερί και δύο στενοί συνεργάτες του (31χρονος και 42χρονη), συνελήφθησαν, ενώ 123 έργα που θα έβγαιναν προς πώληση σε δημοπρασία, κατασχέθηκαν. Με μία ανορθόγραφη ανακοίνωση 37 λέξεων, η γκαλερί (η οποία λειτουργεί από το 1999) γνωστοποίησε την αναβολή της διαδικτυακής δημοπρασίας.
«Με μεγάλη λύπη σας ανακοινώνουμε ότι η δημοπρασία που ήταν να λάβει χώρα στις 5.12.2024 αναβάλλεται επ’ αόριστον, λόγω έκτακτης ανάγκης του οίκου μας. Σας ευχαριστούμε για την κατανόησή σας, και θα σας ενημερώσουμε όταν υπάρξουν νεώτερα», αναφέρει στο μήνυμα στην αρχική σελίδα των ηλεκτρονικών δημοπρασιών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι διωκτικές αρχές έφτασαν στα ίχνη της εγκληματικής οργάνωσης όταν ο γνωστός δικηγόρος και συλλέκτης έργων τέχνης, Στέλιος Γκαρίπης, επικοινώνησε μαζί τους για λογαριασμό της μοναχοκόρης του σπουδαίου Ελληνα ζωγράφου Γιάννη Γαΐτη, Λωρέττας. Ενημέρωσε τους αστυνομικούς πως ο συγκεκριμένος γκαλερίστας θα προχωρήσει σε διαδικτυακή δημοπρασία πέντε πλαστών έργων του Γιάννη Γαΐτη.
Πηγές αναφέρουν ότι τα τελευταία χρόνια ο Στέλιος Γκαρίπης είχε εξελιχθεί σε… εφιάλτη για τον γκαλερίστα, καθώς διάβαζε αναλυτικά τους καταλόγους των δημοπρασιών του και όταν εντόπιζε πλαστά έργα προχωρούσε σε δημόσια διαδικτυακή καταγγελία. «Κάθε φορά ο γκαλερίστας ζητούσε συγγνώμη. Ισχυριζόταν ότι είχε εξαπατηθεί και απέσυρε τα πλαστά έργα από τη δημοπρασία. Ομως, δεν γίνεται να πέφτει συνέχεια θύμα εξαπάτησης. Οπου υπάρχει καπνός, υπάρχει και φωτιά…», αναφέρει η ίδια πηγή.
Μάλιστα, πριν από χρόνια ο γκαλερίστας επιχείρησε να δημοπρατήσει έργο με την υπογραφή του Πάνου Φειδάκη και τη σημείωση ’05 (σ.σ. δηλαδή του 2005), όταν ο ζωγράφος είχε πεθάνει το… 2003! Και πάλι ο γκαλερίστας ζήτησε συγγνώμη και το απέσυρε.
Νέος Οικοδομικός Κανονισμός: Τι αλλάζει μετά την απόφαση του ΣτΕ - Ποιοι εξαιρούνται
Κανείς δεν γνωρίζει ποιος παρασκεύαζε τα πλαστά έργα. Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα εισήγαγε από το εξωτερικό, ενώ καλλιτεχνικοί κύκλοι της Θεσσαλονίκης θεωρούν ότι τα πλαστογραφούσε ο ίδιος με συνεργάτες του. Πάντως, σύμφωνα με τους ειδικούς, οι άνθρωποι που βρίσκονται πίσω από τα κυκλώματα πλαστών πινάκων δραστηριοποιούνται κυρίως στη Βουλγαρία και τις γύρω Βαλκανικές χώρες, ενώ τα έργα τέχνης συνήθως καταλήγουν σε χέρια ευκατάστατων πολιτών της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Ολλανδίας.
Η αστυνομική επιχείρηση
Η δημόσια διαδικτυακή δημοπράτηση που είχε προγραμματίσει ο οίκος δημοπρασιών ήταν για χθες Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου, με τίτλο «39η Ελλήνων Τέχνη» και ο κατάλογος είχε αναρτηθεί στο Διαδίκτυο από τη διοργανώτρια εταιρία με 123 έργα τέχνης.
Η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Συλλογών της Εθνικής Πινακοθήκης που κλήθηκε από τους αστυνομικούς, αφού μελέτησε τον κατάλογο γνωμάτευσε ότι όλα τα έργα τέχνης ήταν πλαστά.
ΤΡΙΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΤΙΓΡΑΦΑ – ΜΑΪΜΟΥ
Μετά από έρευνα ταυτοποιήθηκαν και κατασχέθηκαν και τα 123 προς δημοπράτηση έργα, που εμφαίνονται ως έργα τέχνης διαφόρων καλλιτεχνών και ενδεικτικά αναφέρονται οι Αλέκος Φασιανός, Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Δημήτρης Μυταράς, Γιάννης Γαΐτης, Γιάννης Τσαρούχης, Γιάννης Σπυρόπουλος, Κωνσταντίνος Παρθένης, Γιώργος Σικελιώτης, Γιώργος Συρίγος, Δημήτρης Τηνιακός, Δώρα Μπούκη, Παναγιώτης Τέτσης.
Επιπρόσθετα, εκτός των 123 έργων, εντοπίσθηκε πλήθος έργων τέχνης για τα οποία διερευνάται η γνησιότητα και η προέλευσή τους, καθώς και τρία εργαστήρια κατασκευής πλαστών πινάκων.
Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, καταδεικνύεται η εγκληματική δράση των εμπλεκομένων και ο αρχηγικός ρόλος του 62χρονου ο οποίος παρουσιαζόταν ως έγκριτος και φερέγγυος μεσάζων, πείθοντας τους υποψήφιους αγοραστές για την αξία των απομιμημάτων, εκμεταλλευόμενος την αναγνωρισιμότητα του φερόμενου εμπνευστή-δημιουργού του εκάστοτε έργου τέχνης, καθώς και την αδυναμία αντίκρουσης του εν λόγω ισχυρισμού, κυρίως λόγω θανάτου των περισσοτέρων εκ των καλλιτεχνών.
Ενδεικτικό της δράσης του αποτελεί το γεγονός ότι στους καταλόγους των προς δημοπράτηση έργων, περιλαμβάνονταν και φερόμενα έργα επιφανών – αναγνωρισμένων καλλιτεχνών όπως λ.χ. του Παρθένη Κωνσταντίνου, έργα του οποίου έχουν χαρακτηριστεί ως νεότερα μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς. Με τον τρόπο αυτόν αποκόμιζε ως κέρδος τεράστια χρηματικά ποσά. Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι σύμφωνα με τις ενδεικτικές τιμές του καταλόγου της προγραμματισθείσας 39ης δημοπρασίας το εκτιμώμενο οικονομικό όφελος κυμαίνεται -τουλάχιστον- από 288.750€ έως 398.730€.