α) η παροχή αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης σε αποφοίτους της μη υποχρεωτικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δηλαδή των Γενικών Λυκείων (ΓΕ.Λ.) και των ΕΠΑ.Λ., καθώς και σε κατόχους ισότιμων τίτλων και
β) η εξασφάλιση στους καταρτιζόμενους αντίστοιχων προσόντων, με τη διδασκαλία επιστημονικών, τεχνικών, επαγγελματικών και πρακτικών γνώσεων και την καλλιέργεια ανάλογων δεξιοτήτων, ώστε να διευκολύνεται η επαγγελματική τους ένταξη και να διασφαλίζεται η προσαρμογή τους στις μεταβαλλόμενες ανάγκες της παραγωγικής διαδικασίας.
Τα Ι.Ε.Κ. λειτουργούν ως ευέλικτα όργανα διαρκούς παροχής, αναπροσαρμογής και εκσυγχρονισμού των προσόντων του ανθρώπινου δυναμικού και αποστολή τους είναι η παροχή ουσιαστικών και τυπικών επαγγελματικών εφοδίων και προσόντων με σκοπό τη διευκόλυνση της κινητικότητας των εργαζόμενων, ενισχύοντας παράλληλα την οικονομία της Χώρας, με τη συμβολή τους στην αύξηση της παραγωγικότητας και την οικονομική μεγέθυνση
Η αποστολή του Πειραματικού Δημόσιου ΙΕΚ
Με την υπ’ αριθμ. Κ5/103842/2021 (ΦΕΚ 3963/30-08-2021) Υ.Α. το Δ.ΙΕΚ Καρδίτσας μετατράπηκε σε Πειραματικό Δ.ΙΕΚ Καρδίτσας. Κριτήριο για τη μετατροπή́ αυτή αποτέλεσε η εξωστρέφεια που περιλάμβανε το σχεδιασμό, την προώθηση και την υλοποίηση πρωτοβουλιών, συνεργειών, συμπράξεων, συνεργασιών, στρατηγικών και δράσεων που αφορούσαν την Ευρωπαϊκή και διεθνή́ διάσταση της επαγγελματικής κατάρτισης. Αποστολή του Πειραματικού Ι.Ε.Κ. –σύμφωνα με το νόμο 4763/2020- είναι η προώθηση της ανάπτυξης και πειραματικής εφαρμογής μοντέλου καινοτόμου λειτουργίας στη βάση ειδικών προδιαγραφών, ιδίως εκπαιδευτικής μεθοδολογίας, εκπαιδευτικού προσωπικού, στοχευμένων ειδικοτήτων, εποπτικών μέσων διδασκαλίας, υποδομών, εργαστηριακού εξοπλισμού και συστήματος διαχείρισης ποιότητας.
Οι καινοτόμες ειδικότητες του Πειραματικού Δημόσιου ΙΕΚ Καρδίτσας
Σε εφαρμογή των διατάξεων της υπ’ αριθμ. Κ5/104766/30-08-2021 (ΦΕΚ 3997/Β’/2021) απόφασης του Γενικού Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κατάρτισης, Δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας (Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ. & Ν.), στο Πειραματικό Δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης (Δ.ΙΕΚ) Καρδίτσας θα λειτουργήσουν -κατά αποκλειστικότητα, μόνο στο Πειραματικό Δ.ΙΕΚ Καρδίτσας- το νέο έτος κατάρτισης 2022-’23, καινοτόμες και αναγκαίες για την οικονομία, ειδικότητες. Συγκεκριμένα, έχει εγκριθεί η λειτουργία των ειδικοτήτων: «Τεχνικός Παραγωγής και Συντήρησης Επίπλων και Ξυλοκατασκευών» και «Τεχνικός Επεξεργασίας και Μεταποίησης Προϊόντων Ζωικής Προέλευσης»
Η φοίτηση στο Πειραματικό Δ.ΙΕΚ Καρδίτσας
Η φοίτηση στα Ι.Ε.Κ. διαρκεί πέντε (5) συνολικά εξάμηνα, επιμερισμένη σε τέσσερα (4) εξάμηνα θεωρητικής και εργαστηριακής κατάρτισης συνολικής διάρκειας 1.200 διδακτικών ωρών ειδικότητας και σε ένα εξάμηνο Πρακτικής Άσκησης συνολικής διάρκειας 960 ωρών. Αξιοσημείωτο είναι ότι τα πρόγραμμα σπουδών των ειδικοτήτων έχουν προκύψει από τη συνεργασία του Πειραματικού Δ.ΙΕΚ Καρδίτσας με το τμήμα Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου και Σχεδιασμού και με το τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Χαλκιδική: Στις φωτιές τυλίχτηκαν δύο σκάφη στην μαρίνα του Πόρτο Καρράς
Με την ολοκλήρωση της θεωρητικής και εργαστηριακής κατάρτισης και της πρακτικής άσκησης οι καταρτιζόμενοι αποκτούν Βεβαίωση Επαγγελματικής Κατάρτισης, με την οποία τους δίνεται η δυνατότητα στις εξετάσεις πιστοποίησης, που διενεργεί ο Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, για την απόκτηση του Διπλώματος ειδικότητας. Κατόπιν αυτού, δύναται να φοιτήσουν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, σε συναφή ειδικότητα, μετά από κατατακτήριες εξετάσεις.
Η αμειβόμενη πρακτική άσκηση των καταρτιζόμενων
Η βασική διασύνδεση των καταρτιζόμενων με την αγορά εργασίας επιτυγχάνεται με τον θεσμό της Πρακτικής Άσκησης σε χώρους εργασίας, μέσω της οποίας οι καταρτιζόμενοι ενισχύουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες τους και αποκτούν επαγγελματική εμπειρία σε συναφείς με την κατάρτιση τους κλάδους, σε θέσεις που προσφέρονται από φορείς και επιχειρήσεις του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Σε εφαρμογή της υπ’ αριθμ. Κ5/97484/26-08-2021 ΚΥΑ (ΦΕΚ 3938/Β’/2021) για την υλοποίηση της πράξης «Πρακτική Άσκηση Καταρτιζόμενων ΙΕΚ» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-2020» προβλέπεται αμειβόμενη Πρακτική Άσκηση των καταρτιζόμενων ΙΕΚ. Ο πρακτικά ασκούμενος λαμβάνει αποζημίωση ίση με το 80% του νόμιμου, νομοθετημένου, κατώτατου ορίου του ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη, ή, όπως αυτό διαμορφώνεται από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ή αναλογικά εάν η ημερήσια διάρκεια της πρακτικής είναι μικρότερη των οκτώ (8) ωρών. Η αποζημίωση καταβάλλεται στον πρακτικά ασκούμενο μετά την ολοκλήρωση της πρακτικής άσκησης.
Η πράξη στοχεύει στη βασική διασύνδεση των καταρτιζόμενων των ΙΕΚ αρμοδιότητας του ΥΠΑΙΘ με την αγορά εργασίας μέσω του θεσμού της αμειβόμενης Πρακτικής Άσκησης σε χώρους εργασίας, από την οποία οι καταρτιζόμενοι θα ενισχύσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους και θα αποκτήσουν επαγγελματική εμπειρία σε συναφείς με την κατάρτισή τους κλάδους, σε θέσεις που προσφέρονται από φορείς και επιχειρήσεις του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Ο κάθε καταρτιζόμενος που θα μετέχει στην Πρακτική Άσκηση θα αμείβεται σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Η επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων
Η δυναμική του κλάδου ξύλου και επίπλου συντελεί στην ανάπτυξη της οικονομίας και παρέχει πολλές θέσεις εργασίας σε καταρτισμένο τεχνικό εργατικό δυναμικό. Οι καταρτιζόμενοι της ειδικότητας «Τεχνικός Παραγωγής και Συντήρησης Επίπλων και Ξυλοκατασκευών» έχουν άμεση επαγγελματική αποκατάσταση είτε ως ελεύθεροι επαγγελματίες σε ατομική επιχείρηση είτε ως εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις του κλάδου.
Οι σύγχρονες εξελίξεις στο επάγγελμα του Τεχνικού Παραγωγής και Συντήρησης Επίπλων και Ξυλοκατασκευών συμβαδίζουν τόσο με την εξέλιξη της τεχνολογίας του ξύλου και τον εκσυγχρονισμό των εργαλείων και εργαλειομηχανών Computer Numerical Control (CNC) που χρησιμοποιούνται στο επάγγελμα όσο και με την ανάπτυξη των νέων υλικών – σύνθετων προϊόντων ξύλου. Επηρεάζονται επίσης σε σημαντικό βαθμό από το νομικό περιβάλλον και ειδικότερα από τις διαδικασίες ασφάλειας και υγιεινής, διαδικασίες ISO, διαχείριση αποβλήτων κλπ.
Στον κλάδο της επεξεργασίας και τυποποίησης κρέατος ή αλιευμάτων επιτυγχάνεται, με την πάροδο του χρόνου, ένας αυξανόμενος όγκος παραγωγής από όλο και περισσότερες επιχειρήσεις επανδρωμένες με εργαζομένους των οποίων ο αριθμός έχει τάση να ελαττώνεται. Το φαινόμενο μπορεί να ερμηνευθεί ως αποτέλεσμα της αυτοματοποίησης, μηχανοποίησης και αρτιότερης μεθόδευσης της παραγωγής. Αν και το χειρωνακτικό έργο εξακολουθεί να έχει κεντρικό ρόλο στην εργασία του Τεχνικού Επεξεργασίας και Μεταποίησης Προϊόντων Ζωικής Προέλευσης, ωστόσο αυτό υποβοηθείται όλο και περισσότερο από εξειδικευμένα εργαλεία και εργαλειομηχανές και εντάσσεται σε ολοκληρωμένες διαδικασίες οι οποίες χαρακτηρίζονται από μελετημένη μεθόδευση και εξορθολογισμό (smarting). Παράλληλα οι πιο μηχανοποιημένες ή και πλήρως αυτοματοποιημένες παραγωγικές φάσεις χρησιμοποιούν εξοπλισμό υψηλής πολυπλοκότητας και απαιτήσεων από πλευράς χειρισμού. Κατά συνέπεια, η ελάττωση των απαιτούμενων ανθρωποωρών αντισταθμίζεται από την ανάγκη για έργο υψηλότερης ποιότητας, παρεχόμενο από τον Τεχνικό Επεξεργασίας και Μεταποίησης Προϊόντων Ζωικής Προέλευσης, με την ανάλογη κατάρτιση και δεξιότητες
Η συμμετοχή των καταρτιζόμενων σε ευρωπαϊκά προγράμματα κινητικότητας
Το Πειραματικό Δ.ΙΕΚ Καρδίτσας σχεδιάζει, μελετά, οργανώνει και υλοποιεί ευρωπαϊκά προγράμματα κινητικότητας. Έτσι, καθιστά τον καταρτιζόμενο το επίκεντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και του προσφέρουν ευκαιρίες για να βιώσει επιτυχίες και να αναπτύξει την αυτοεκτίμησή. Μέσω των προγραμμάτων κινητικότητας πραγματοποιείται αναγνώριση και επικύρωση των δεξιοτήτων και των επαγγελματικών προσόντων του. Η εξωστρέφεια αυτή αποτέλεσε σημαντικό κριτήριο για τη μετατροπή του ΙΕΚ σε Πειραματικό ΙΕΚ.
Το πρόγραμμα Erasmus+ στηρίζει τα μέσα της ΕΕ που εξασφαλίζουν διαφάνεια και αναγνώριση των ικανοτήτων, των δεξιοτήτων και των προσόντων —ειδικότερα το Europass, το Youthpass, το ευρωπαϊκό πλαίσιο επαγγελματικών προσόντων (EΠΕΠ), το ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς και συσσώρευσης ακαδημαϊκών μονάδων (ECTS), το ευρωπαϊκό πλαίσιο αναφοράς για τη διασφάλιση της ποιότητας στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (EQAVET). Κοινός σκοπός αυτών των μέσων είναι να διασφαλίσουν την ευκολότερη αναγνώριση και την καλύτερη κατανόηση των ικανοτήτων, των δεξιοτήτων και των επαγγελματικών προσόντων, εντός και εκτός εθνικών συνόρων, σε όλα τα υποσυστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης καθώς και στην αγορά εργασίας, ανεξαρτήτως του αν τα προσόντα αυτά έχουν αποκτηθεί μέσω επίσημης εκπαίδευσης και κατάρτισης ή άλλων μαθησιακών εμπειριών (π.χ. εργασιακή πείρα, εθελοντισμός, διαδικτυακή μάθηση)
H Δράση αναδεικνύει ευκαιρίες και δυνατότητες βελτίωσης των γνώσεων και δεξιοτήτων των ατόμων που εργάζονται ή μαθητεύουν στον τομέα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Τα σχέδια προωθούν δραστηριότητες διακρατικής κινητικότητας με σκοπό την τεχνική εκπαίδευση, κατάρτιση, μαθητεία, πρακτική άσκηση, job shadowing σε φορείς υποδοχής που εδρεύουν σε χώρες της Ευρώπης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης που μετέχουν στο πρόγραμμα.
Μέσω των σχεδίων κινητικότητας, οι ωφελούμενοι μπορούν να αποκτήσουν νέες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες με στόχο την προσωπική τους ανάπτυξη, να βελτιώσουν τις γλωσσικές τους δεξιότητες, να έρθουν σε επαφή με μια νέα κουλτούρα και πολιτισμό και να αναπτύξουν το αίσθημα της ευρωπαϊκής ταυτότητας. Ενισχύεται η συνέργεια και διασύνδεση των δομών της τυπικής, άτυπης εκπαίδευσης, επαγγελματικής κατάρτισης, απασχόλησης και επιχειρηματικότητας και προωθείται η αναγνώριση και πιστοποίηση των δεξιοτήτων που αποκτώνται στις περιόδους κατάρτισης στο εξωτερικό.
Σπουδαστική μέριμνα
Η φοίτηση στα Δ.ΙΕΚ είναι δωρεάν σε όλη τη διάρκεια της κατάρτισης.
Οι καταρτιζόμενοι αποκτούν δικαίωμα αναβολής στράτευσης έως τη λήξη της κατάρτισης τους.
Όσοι/-ες καταρτιζόμενοι/-ες φοιτούν εκτός του τόπου κατοικίας τους δικαιούνται Σπουδαστικό στεγαστικό επίδομα.
Επίσης, για τις μετακινήσεις τους δικαιούνται Εκπτωτικό δελτίο ειδικού εισιτηρίου αλλά και εκπτώσεις στα προγράμματα παρόχων τηλεφωνίας.
Με την κατάργηση του θεσμού των Ανώτατων Τεχνολογικών Ιδρυμάτων (ΑΤΕΙ) [Νόμος 4610/2019] και την κατάργηση των Διετών Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΚΕΕ) των Πανεπιστημίων [Νόμος 4763/2020] έχει προκληθεί κενό στην Τεχνολογική εκπαίδευση, σε πολλά επαγγελματικά αντικείμενα. Απουσιάζει από τον επαγγελματικό χάρτη ο βοηθός του επιστήμονα, ο τεχνικός ή ο ειδικός που θα εφαρμόσει όσα θα σχεδιάσει, μελετήσει και προτείνει ο ειδικός επιστήμονας. Τα Πειραματικά ΙΕΚ δύναται να καλύψουν το συγκεκριμένο κενό με ευέλικτα προγράμματα σπουδών και με καινοτόμες ειδικότητες που καλύπτουν τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας.
Τα Δημόσια Ι.Ε.Κ. του Υ.ΠΑΙ.Θ. προσφέρουν ποιοτική δωρεάν επαγγελματική κατάρτιση, παρέχουν τη δυνατότητα στους καταρτιζόμενους να ενισχύσουν τα επαγγελματικά τους προσόντα, την επαγγελματική τους δυναμική, τις προοπτικές απορρόφησης στην αγορά εργασίας, καθώς και την επαγγελματική τους αποκατάσταση σε σύγχρονες θέσεις απασχόλησης.
Η Επαγγελματική Κατάρτιση είναι καίριας σημασίας για την αύξηση της παραγωγικότητας, την οικονομική μεγέθυνση και την ταυτόχρονη μείωση του ποσοστού ανεργίας, κυρίως των νέων.
Ειδήσεις σήμερα
Πετρέλαιο θέρμανσης: Τα ποσά και τα εισοδηματικά κριτήρια