[fwduvp preset_id=”test” playlist_id=”Test”]
Οι συγγενείς των θυμάτων, που έβλεπαν από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης το πλοίο να φλέγεται εν πλω το μοιραίο ξημέρωμα του Δεκεμβρίου του 2014, περιμένουν ακόμα δικαίωση για τον τραγικό χαμό των δικών τους ανθρώπων, κάποιοι από τους οποίους δεν εντοπίστηκαν ποτέ.
Στην τελευταία συνεδρίαση, ωστόσο, οι κατηγορούμενοι ζήτησαν την αποβολή τους από τη δίκη.
«Στη συνεδρίαση αυτή, οι συνήγοροι των κατηγορουμένων προέβαλαν ισχυρισμούς και ενστάσεις που αφορούσαν στην παράσταση των θυμάτων ως πολιτικώς εναγόντων, όπως επίσης και ζητήματα που οι κατηγορούμενοι είχαν ήδη εγείρει στην προκαταρκτική διαδικασία και αφορούν, κυρίως, θέματα τοπικής αρμοδιότητας, τυχόν δεδικασμένου ή σύγκρουσης αρμοδιοτήτων ανάμεσα στην ιταλική ποινική δίκη και αυτήν που εκτυλίσσεται στην Ελλάδα στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά», λέει στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο δικηγόρος Κρίτων Μεταξόπουλος, που εκπροσωπεί μεγάλο αριθμό συγγενών θυμάτων, και προσθέτει:
«Στις αιτιάσεις αυτές υπήρξε πλήρης και απόλυτα εμπεριστατωμένη απάντηση από τους συνηγόρους της πολιτικής αγωγής, οι οποίοι επισημαίνουν ότι το ζήτημα της διαδικασίας, δηλαδή της αρμοδιότητας των ιταλικών δικαστηρίων, έχει ήδη απαντηθεί κατά την προκαταρκτική εξέταση, που ολοκληρώθηκε πέρυσι και οδήγησε στην παραπομπή των κατηγορουμένων στην παρούσα ποινική δίκη. Επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι ο εισαγγελέας του δικαστηρίου του Μπάρι ζήτησε την απόρριψη των ενστάσεων των κατηγορουμένων και επιχειρηματολόγησε εκτενώς υπέρ του νόμιμου δικαιώματος των παθόντων να συμμετάσχουν στην παρούσα δίκη ως πολιτική αγωγή».
Μετά την ολοκλήρωση της προκαταρκτικής εξέτασης, όλοι οι κατηγορούμενοι είχαν παραπεμφθεί σε δίκη, η οποία αναβλήθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο, όταν η πανδημία του κορονοϊού είχε αρχίσει να γονατίζει τη γειτονική Ιταλία.
Το αίτημα αποβολής της πολιτικής αγωγής υποβλήθηκε από τις τέσσερις εταιρίες που κατηγορούνται για το δυστύχημα και από τις οποίες έχουν ζητηθεί αποζημιώσεις. Πρόκειται για τις Visemar Transport, Visemar di Navigazione, Visentini Shipyards και ΑΝΕΚ Α.Ε.
Οι δικηγόροι των οικογενειών των θυμάτων θεωρούν ότι οι ενστάσεις αυτές των κατηγορουμένων θα απορριφθούν από το δικαστήριο, το οποίο στη συνέχεια θα εξετάσει στην ουσία της την υπόθεση «αποδίδοντας τις ευθύνες που αναλογούν σε όσους κριθούν υπαίτιοι του δυστυχήματος και των τραγικών συνεπειών του και επιβάλλοντάς τους τις προβλεπόμενες από τον νόμο βαριές κυρώσεις», σύμφωνα με τον κ. Μεταξόπουλο.
Ο εισαγγελέας, εξάλλου, επιχειρηματολόγησε υπέρ των οικογενειών των θυμάτων και των επιζώντων του δυστυχήματος, καθώς και του δικαιώματός τους να συμμετέχουν στη διαδικασία.
Καιρός: Το χιόνι θα σκεπάσει τα βουνά - Ποιες οι τελευταίες προγνώσεις
Η δίκη θα συνεχιστεί στις 11 Νοεμβρίου, οπότε το δικαστήριο θα αποφανθεί για τα υπόλοιπα ζητήματα της προκαταρκτικής διαδικασίας που αφορούν στις εξαιρέσεις από την τοπική αρμοδιότητα και τη σύγκρουση αρμοδιότητας μεταξύ της ποινικής δίκης που έχει ξεκινήσει στην Ιταλία και αυτής που εξελίσσεται στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τον κ. Μεταξόπουλο, δεν τίθεται θέμα επικάλυψης μεταξύ των δύο διαδικασιών.
Τα λάθη που οδήγησαν στην τραγωδία
To πλοίο είχε τυλιχτεί στις φλόγες τα ξημερώματα της 28ης Δεκεμβρίου 2014 ενώ εκτελούσε το δρομολόγιο Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Ανκόνα, με 56 μέλη πληρώματος και περισσότερους από 400 επιβάτες. Ο απολογισμός ήταν 11 νεκροί και τουλάχιστον 10 αγνοούμενοι, ενώ το πόρισμα των ιταλικών δικαστικών Αρχών αποτυπώνει τα τραγικά λάθη στη φόρτωση του πλοίου και στην οργάνωση των σωστικών μέσων.
Παράλληλα, περιγράφει το απόλυτο χάος που επικράτησε στους χώρους του «Norman Atlantic» αμέσως μετά τη φωτιά. Οπως επισημαίνεται στο πόρισμα, ο πλοίαρχος δεν είχε στα χέρια του λίστα επιβατών κατά την αναχώρηση σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς, ενώ δεν τηρήθηκαν τα προβλεπόμενα από τη νομοθεσία στη διαδικασία φόρτωσης.
Ετσι, το πλοίο απέπλευσε ενώ στο γκαράζ υπήρχαν υπεράριθμα φορτηγά με αναμμένες μηχανές, καθώς ήταν περισσότερα από τις μπρίζες τροφοδοσίας και βρίσκονταν πολύ κοντά το ένα στο άλλο, χωρίς να τηρείται η απαιτούμενη απόσταση των 40 εκατοστών.
Το διάστημα μετά το δυστύχημα ξεκίνησε ένας μαραθώνιος από την ιδιοκτήτρια και τη ναυλώτρια εταιρία για την ικανοποίηση των ναυαγών και των συγγενών των θυμάτων, ώστε να καταλήξουν όσο το δυνατόν λιγότεροι στη δικαστική αίθουσα.
Στους διασωθέντες καταβλήθηκαν ποσά κοντά στις 40.000 ευρώ προσαυξημένα για τους τραυματίες, ενώ σε συγγενείς θυμάτων καταβλήθηκαν ακόμα και 500.000 ευρώ.
Οι δικηγόροι, πάντως, εκτιμούν ότι για όσους επέμειναν να ακολουθήσουν τη δικαστική οδό, οι αποζημιώσεις μπορεί να είναι διπλάσιες από τα ποσά αυτά, στα πρότυπα αντίστοιχων αποζημιώσεων που είχαν επιδικαστεί για το δυστύχημα με το ιταλικό πλοίο «Costa Concordia».
Στο εδώλιο για το δυστύχημα κάθονται οι εκπρόσωποι των εταιριών, ο καπετάνιος και 26 μέλη του πληρώματος, Ελληνες και Ιταλοί.
Από την έντυπη έκδοση