Αναφέρθηκε στην τραγωδία στα ανοιχτά της Πύλου, σημειώνοντας πως «το λιμενικό έδειξε ότι μπορεί να ανταποκριθεί με πλήρη επάρκεια σε ανάλογα περιστατικά».
Ο ίδιος διευκρίνισε ότι «το σκάφος του λιμενικού προσέγγισε το αλιευτικό δύο ώρες πριν από το ναυάγιο. Οι επιβαίνοντες αρνήθηκαν κάθε βοήθεια και το αλιευτικό συνέχισε την πορεία του». «Το λιμενικό δεν έριξε προς το αλιευτικό σχοινί πρόσδεσης» ξεκαθάρισε και συμπλήρωσε: «Δεν μπορεί να συναρτάται η προσέγγιση του Λιμενικού με τη βύθιση του σκάφους μόνο και μόνο χρονικά».
«Οι Λιμενικές αρχές προχώρησαν γρήγορα στο στάδιο της προανάκρισης. Εντόπισαν εννέα ανθρώπους εκ των διασωθέντων ναυαγών, ως υπόπτους διακινητές και ως εκ τούτου, διαχωρίζεται η μοίρα τους από εδώ και στο εξής από τους υπόλοιπους ναυαγούς. Κρατούνται στην Καλαμάτα και ο ένας στο νοσοκομείο» είπε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.
«Έχουν απαγγελθεί βαρύτατες κατηγορίες, επομένως δεν διατρέχουμε τον κίνδυνο λόγω της γρήγορης κίνησης των ανακριτικών αρχών, να είναι μαζί με τους υπόλοιπους, να μεταφερθούν στις δομές που θα μεταφερθούν και οι υπόλοιποι ναυαγοί και εν συνεχεία να έχουμε τον κίνδυνο να κυκλοφορούν ελεύθεροι» πρόσθεσε.
«Αυτό είναι το θετικό. Η γρήγορη αντίδραση των ανακριτικών αρχών σε συνθήκες που δεν είναι και πολύ εύκολες να προχωρήσουν σε αυτό το αποτέλεσμα» υπογράμμισε. Για το κατά πόσο έγινε προσπάθεια προσέγγισης του Λιμενικού στο σκάφος και για το εάν πέταξε σχοινί πρόσδεσης προς το αλιευτικό, ο κ. Σιακαντάρης ήταν ξεκάθαρος.
«Να θυμίσω ότι το Λιμενικό προσέγγισε δύο ώρες πριν το ναυάγιο. Μετά από την προσέγγιση του Λιμενικού και μετά την άφιξη του στην περιοχή, το σκάφος συνέχισε την πορεία του. Έμεινε από μηχανή, σταμάτησε η μηχανή του στις 2 παρά 20 και στις 2 βυθίστηκε. Επομένως δεν μπορεί να συναρτάται η προσέγγιση του Λιμενικού με τη βύθιση του σκάφους μόνο και μόνο χρονικά»
«Δεν έχει δώσει σχοινί προσέγγισης το Λιμενικό» υπογράμμισε. «Σχοινί χρησιμοποιείται στη θάλασσα για ρίψη εφοδίων από τα δύο παραπλέοντα εμπορικά. Σχοινί, όχι ρυμούλκησης, χρησιμοποίησε για λίγα λεπτά και το λιμενικό κατά την προσέγγισή του από απόσταση. Στη συνέχεια το πήραν οι επιβάτες στο αλιευτικό για λίγα λεπτά, Στη συνέχεια το πέταξαν στη θάλασσα και συνέχισαν την πορεία τους».
«Δεν υπήρχε σχοινί πρόσδεσης. Ήταν σχοινί προκειμένου να σταθεροποιηθούν, να πλησιάσουν, να δουν αν θέλουν οποιαδήποτε βοήθεια. Την αρνήθηκαν έλεγαν “No help…Go Italy” και συνέχισαν την πορεία τους» σημείωσε. «Υπήρχε μια ένταση πάνω στο πλοίο από ότι αναφέρουν αλλά αυτά προκύπτουν σιγά σιγά και από τις καταθέσεις» πρόσθεσε. «Το σκάφος του λιμενικού έφτασε στις 22:40 στην περιοχή και η βύθιση έγινε στη 1:02, δύο ώρες αργότερα» ξεκαθάρισε.
Μετά τη μεταφορά των διασωθέντων στη δομή της Μαλακάσας ο κ. Σιακαντάρης ενημέρωσε πως «θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες της επεξεργασίας των αιτήσεων ασύλου, που εκτιμούμε ότι θα υποβάλλουν οι ναυαγοί και θα γίνουν τα προβλεπόμενα από αυτή την διαδικασία».
«Κάτι έγινε σε αυτό το πλοίο. Πολλά στοιχεία θα προκύψουν από τις ανακρίσεις των εννέα, αλλά και τις συνεντεύξεις και τις συζητήσεις με τους υπόλοιπους ναυαγούς» σημείωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.
Απαντώντας στο κατά πόσο, σε όλη τη διαδικασία, από την αρχή όταν λάβαμε το πρώτο σήμα από τους Ιταλούς για το αλιευτικό από τους Ιταλούς έως τώρα, όλα έγιναν άψογα από πλευράς της χώρας μας, χωρίς το παραμικρό λάθος απάντησε: «Εμείς έχουμε εμπιστοσύνη και ως υπηρεσιακή κυβέρνηση, στις αναφορές και στον επαγγελματισμό των ανθρώπων του Λιμενικού, οι οποίοι την ίδια μέρα απέδειξαν ότι τον διαθέτουν, διασώζοντας 80 ανθρώπους και μεταφέροντάς τους με ασφάλεια στο Ηράκλειο. Επομένως θεωρούμε ότι με βάση τις αναφορές που έχουμε μέχρι στιγμής με βάση την καταγραφή των γεγονότων και το διεθνές δίκαιο και όχι μόνο το διεθνές δίκαιο, τους νόμους, τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το ενωσιακό δίκαιο αλλά και το ελληνικό δίκαιο. Με βάση λοιπόν όλα αυτά τα στοιχεία και τις μαρτυρίες, τις μαρτυρίες των περιπλεόντων πλοίων, οι οποίες είναι εξ ορισμού ανεξάρτητες γιατί ήταν εμπορικά πλοία τα οποία ενεπλάκησαν από τις αρχές σε αυτή την επιχείρηση, δεν έχουμε κανένα λόγο να αμφισβητούμε ότι δεν κινήθηκαν σύννομα»
Ναυάγιο στην Πύλο:Στο εσωτερικό ενός αλιευτικού σαν κι αυτό που ήταν στοιβαγμένοι οι εκατοντάδες πρόσφυγες
Στο φως έρχεται το εσωτερικό ενός αλιευτικού σκάφους, αντίστοιχου με αυτό που μετατράπηκε σε πλωτό φέρετρο για τόσους ανθρώπους νέα προσφυγική τραγωδία στα ανοιχτά της Πύλου.
Η κάμερα της ΕΡΤ, με τη βοήθεια του προέδρου του αλιευτικού συλλόγου Μηχανοτρατών «Το Αιγαίο» Βαγγέλλη Αραπάκη, βρέθηκε στα έγκατα ενός αλιευτικούς σκάφους μήκους περίπου 30 μέτρων. Βάσει κανονισμού, η μόνη διέξοδος από τα αποπνικτικά και ανήλιαγα αμπάρια είναι μια μικρή πορτούλα. Οι εικόνες καταδεικνύουν το μέγεθος της τραγωδίας και τις συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες στο ταξίδι τους για μια καλύτερη ζωή. Ακόμα και στα δωμάτια του πληρώματος, αναφέρει ο Βαγγέλης Αραπάκης, είναι πιθανό να είχαν στοιβάξει πρόσφυγες και μετανάστες.
Ναυάγιο στην Πύλο – Αξιωματικοί του Λιμενικού στον Ε.Τ.: «Αν δεν ήμασταν εκεί δε θα είχαν σωθεί 104 μετανάστες»
Αν κάτι συζητιόταν χθες στον πέμπτο όροφο του υπουργείου Ναυτιλίας, ήταν ο κομβικός ρόλος του Λιμενικού Σώματος στη διάσωση από βέβαιο θάνατο των 103 ανδρών και της μίας γυναίκας από τη θάλασσα.Η συνέχιση των ερευνών διά θαλάσσης και από αέρος επιβεβαιώνει τον κομβικό ρόλο των ελληνικών Αρχών στη συνέχιση της διάσωσης ανθρώπων ή για να δώσουν τέλος στην αγωνία συγγενών με τον εντοπισμό των σoρών.
Η χθεσινή συζήτηση στη δημόσια σφαίρα για το αν το Λιμενικό Σώμα μπορούσε να κάνει κάτι περισσότερο για να αποτρέψει την τραγωδία στα διεθνή ύδατα είναι «αρκετά πιο περίπλοκη και σύνθετη από τις εύκολες ατάκες “γιατί δεν το ρυμουλκήσατε;”», λένε χαρακτηριστικά στον «Ε.Τ.» αξιωματούχοι του Λιμενικού Σώματος με πολλά χρόνια εμπειρίας στην ασφάλεια των θαλάσσιων συνόρων και στο Θάλαμο Επιχειρήσεων.
Και αυτό γιατί, όπως εξηγούν, «το Λιμενικό Σώμα από την πρώτη στιγμή φρόντισε για δύο κύρια ζητήματα: να αποκτήσει το ίδιο το ελληνικό Λιμενικό σαφή εικόνα της κατάστασης με τα ελικόπτερά του και μέχρι να πάει και από τη θάλασσα δικό μας σκάφος να δεσμεύσει τα πλοία στην περιοχή για πρώτη βοήθεια. Το σημείο -τα διεθνή ύδατα- δεν μας επέτρεπε νομικά “βίαιη παρέμβαση”, καθώς παρά πολλές φορές και σε εμάς και στα σκάφη τα εμπορικά που ήταν δίπλα οι επιβαίνοντες αρνήθηκαν τη βοήθεια.
Δεν είχαμε κάποια αμφιβολία ότι με αρκετούς ανθρώπους που μιλούσαμε -γιατί δεν μιλήσαμε μόνο με έναν επιβαίνοντα- ήταν μέλη του δουλεμπορικού κυκλώματος. Ακόμα και εντός των χωρικών υδάτων της Ελλάδας να ήταν, πάλι εντολή για παρέμβαση δεν θα είχε υπάρξει. Οποιος Eλληνας λιμενικός είχε διατάξει με “το ζόρι” άνδρες του Λιμενικού να προσεγγίσουν το πλοίο και με ρεσάλτο να ξεκινήσουν μεταφορά ανθρώπων θα είχε ουσιαστικά διατάξει την πρόκληση του ναυαγίου κάποιες ώρες νωρίτερα», λέει χαρακτηριστικά ο ίδιος αξιωματικός.
Λίγες ώρες πριν την επιχείρηση διάσωσης στην Πύλο, ένα αντίστοιχο περιστατικό διαδραματιζόταν στα ανοιχτά της Κρήτης. Η διαφορά ήταν ότι σε εκείνο το περιστατικό οι 80 πρόσφυγες θέλησαν από την πρώτη στιγμή να συνεργαστούν με τους άνδρες του Λιμενικού, με αποτέλεσμα την ασφαλή αποβίβασή τους στους Καλούς Λιμένες.
«Οταν στο πλοίο, με εκατοντάδες στοιβαγμένους ανθρώπων, που δεν έχουν σπιθαμή να ανασάνουν, υπάρχει ακόμα και διχογνωμία αν θέλουν ή όχι τη βοήθεια επίσημων Αρχών, είναι δεδομένη η αναστάτωση που θα προκληθεί και άρα το ναυάγιο που θα ακολουθήσει. Το Λιμενικό Σώμα διαχειρίστηκε μία εξαιρετικά δύσκολη επιχείρηση και έσωσε όσους ήταν ανθρωπίνως δυνατόν να σωθούν. Αν τα σκάφη του Λιμενικού δεν ήταν εκεί, δεν θα είχαν σωθεί ούτε αυτοί οι 104 μετανάστες, που ήταν ουσιαστικά πάνω στο πλοίο και πρόλαβαν και πήδηξαν, ενώ οι υπόλοιποι παγιδεύτηκαν», καταλήγει χαρακτηριστικά.
Η ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΑΠΟΨΗ
Διαφορετική άποψη για ευθύνες του Λιμενικού εξέφρασε ο ποινικολόγος Κώστας Ντάλτας, περιγράφοντας το νομικό πλαίσιο που αφορά τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης σε διεθνή ύδατα, εστιάζοντας στην «υποχρέωση» που έχει το Λιμενικό να διεξαγάγει μία τέτοια επιχείρηση ανεξαρτήτως αν το πλοίο που βρίσκεται σε κίνδυνο αρνείται τη βοήθεια.
«Υπάρχει υποχρέωση από τη Διεθνή Σύμβαση της Θάλασσας αλλά και ευθύνη των παράκτιων κρατών να υπάρξει επιχείρηση διάσωσης. Επαναλαμβάνω, υποχρέωση. Η έννοια της επιχείρησης διάσωσης ξεκινάει από την πρώτη στιγμή που ξεκινάει ο κίνδυνος», είπε αρχικά. «Οταν κάποιος κινδυνεύει μπορεί να μην μπορεί να στείλει και σήμα. Αν ο καπετάνιος σού λέει ότι δεν κινδυνεύει αλλά έχεις δει το σκάφος να έχει πάρει νερά και να μπατάρει, τι νόημα έχει τι σου λέει ο καπετάνιος. Επομένως υπάρχει υποχρέωση επιχείρησης διάσωσης», κατέληξε.
Ναυάγιο στην Πύλο: Συνελήφθησαν 9 Αιγύπτιοι ως διακινητές
Η νύχτα χθες ήρθε μαζί με τις πρώτες συλλήψεις εννιά Αιγυπτίων ως κύριων και βοηθητικών διακινητών του πολύνεκρου ναυαγίου ανοικτά της Πύλου. Το συγκεκριμένο δρομολόγιο τους απέφερε κέρδη που μπορεί να ξεπέρασαν τα 5 εκατ. δολάρια, τα οποία είχαν ήδη λάβει. Οπότε η επιμονή στο δορυφορικό τηλέφωνο να μην αιτηθούν βοήθεια για να φτάσουν στην Ιταλία, εικάζουν οι Λιμενικοί ότι μπορεί να συνέβη γιατί στην άλλη πλευρά του τηλεφώνου μιλούσαν με τους δουλεμπόρους, που δεν θα ήθελαν κατά την άφιξή τους στην Ελλάδα να έχουν «παράπονα» για επιστροφή χρημάτων. Οι συλληφθέντες αντιμετωπίζουν τις κατηγορίες περί σύστασης εγκληματικής οργάνωσης και παράνομης διακίνησης μεταναστών.
Εντύπωση προκαλεί ότι κανένας από τους εννιά δεν έχει υποδειχθεί από τους υπόλοιπους μετανάστες ως ο καπετάνιος του σκάφους. Σύμφωνα με πληροφορίες, φαίνεται ότι ο καπετάνιος είναι ανάμεσα στους πνιγμένους που έχει ανασύρει το Λιμενικό Σώμα. Στο φάκελο της υπόθεσης που συντάσσουν τα στελέχη του Λιμεναρχείου Καλαμάτας, εκτός από τις καταθέσεις των φερόμενων ως διακινητών, είναι και διασωθέντων, που περιγράφουν τις φρικαλέες λεπτομέρειες της διαδρομής προς το θάνατο, που διήρκεσε τουλάχιστον πέντε ημέρες, αλλά και για τον ρόλο που είχαν πάνω στο πλοίο οι εννιά συλληφθέντες.
Χθες, ο επικεφαλής της Frontex, Χανς Λάιτενς, βρέθηκε στο Λιμεναρχείο της Καλαμάτας, προκειμένου να ενημερωθεί για τις έρευνες. «Είμαι εδώ για να κατανοήσω καλύτερα τι συνέβη και το ρόλο της Frontex. Είμαι εδώ επίσης για να εκφράσω την αλληλεγγύη μου και τη βοήθειά μου στους Ελληνες συναδέλφους, που έκαναν ό,τι περισσότερο μπορούσαν για να σώσουν ζωές», είπε ο κ. Λάιτενς.