Η χθεσινή συζήτηση στη δημόσια σφαίρα για το αν το Λιμενικό Σώμα μπορούσε να κάνει κάτι περισσότερο για να αποτρέψει την τραγωδία στα διεθνή ύδατα είναι «αρκετά πιο περίπλοκη και σύνθετη από τις εύκολες ατάκες “γιατί δεν το ρυμουλκήσατε;”», λένε χαρακτηριστικά στον «Ε.Τ.» αξιωματούχοι του Λιμενικού Σώματος με πολλά χρόνια εμπειρίας στην ασφάλεια των θαλάσσιων συνόρων και στο Θάλαμο Επιχειρήσεων.
Και αυτό γιατί, όπως εξηγούν, «το Λιμενικό Σώμα από την πρώτη στιγμή φρόντισε για δύο κύρια ζητήματα: να αποκτήσει το ίδιο το ελληνικό Λιμενικό σαφή εικόνα της κατάστασης με τα ελικόπτερά του και μέχρι να πάει και από τη θάλασσα δικό μας σκάφος να δεσμεύσει τα πλοία στην περιοχή για πρώτη βοήθεια. Το σημείο -τα διεθνή ύδατα- δεν μας επέτρεπε νομικά “βίαιη παρέμβαση”, καθώς παρά πολλές φορές και σε εμάς και στα σκάφη τα εμπορικά που ήταν δίπλα οι επιβαίνοντες αρνήθηκαν τη βοήθεια.
Δεν είχαμε κάποια αμφιβολία ότι με αρκετούς ανθρώπους που μιλούσαμε -γιατί δεν μιλήσαμε μόνο με έναν επιβαίνοντα- ήταν μέλη του δουλεμπορικού κυκλώματος. Ακόμα και εντός των χωρικών υδάτων της Ελλάδας να ήταν, πάλι εντολή για παρέμβαση δεν θα είχε υπάρξει. Οποιος Eλληνας λιμενικός είχε διατάξει με “το ζόρι” άνδρες του Λιμενικού να προσεγγίσουν το πλοίο και με ρεσάλτο να ξεκινήσουν μεταφορά ανθρώπων θα είχε ουσιαστικά διατάξει την πρόκληση του ναυαγίου κάποιες ώρες νωρίτερα», λέει χαρακτηριστικά ο ίδιος αξιωματικός.
Λίγες ώρες πριν την επιχείρηση διάσωσης στην Πύλο, ένα αντίστοιχο περιστατικό διαδραματιζόταν στα ανοιχτά της Κρήτης. Η διαφορά ήταν ότι σε εκείνο το περιστατικό οι 80 πρόσφυγες θέλησαν από την πρώτη στιγμή να συνεργαστούν με τους άνδρες του Λιμενικού, με αποτέλεσμα την ασφαλή αποβίβασή τους στους Καλούς Λιμένες.
«Οταν στο πλοίο, με εκατοντάδες στοιβαγμένους ανθρώπων, που δεν έχουν σπιθαμή να ανασάνουν, υπάρχει ακόμα και διχογνωμία αν θέλουν ή όχι τη βοήθεια επίσημων Αρχών, είναι δεδομένη η αναστάτωση που θα προκληθεί και άρα το ναυάγιο που θα ακολουθήσει. Το Λιμενικό Σώμα διαχειρίστηκε μία εξαιρετικά δύσκολη επιχείρηση και έσωσε όσους ήταν ανθρωπίνως δυνατόν να σωθούν. Αν τα σκάφη του Λιμενικού δεν ήταν εκεί, δεν θα είχαν σωθεί ούτε αυτοί οι 104 μετανάστες, που ήταν ουσιαστικά πάνω στο πλοίο και πρόλαβαν και πήδηξαν, ενώ οι υπόλοιποι παγιδεύτηκαν», καταλήγει χαρακτηριστικά.
Η ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΑΠΟΨΗ
Καφετζού στα Μέγαρα: Πώς έφαγαν από ηλικιωμένο 850.000 ευρώ - «Βρέθηκα μπλεγμένος για ένα οικόπεδο»
Διαφορετική άποψη για ευθύνες του Λιμενικού εξέφρασε ο ποινικολόγος Κώστας Ντάλτας, περιγράφοντας το νομικό πλαίσιο που αφορά τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης σε διεθνή ύδατα, εστιάζοντας στην «υποχρέωση» που έχει το Λιμενικό να διεξαγάγει μία τέτοια επιχείρηση ανεξαρτήτως αν το πλοίο που βρίσκεται σε κίνδυνο αρνείται τη βοήθεια.
«Υπάρχει υποχρέωση από τη Διεθνή Σύμβαση της Θάλασσας αλλά και ευθύνη των παράκτιων κρατών να υπάρξει επιχείρηση διάσωσης. Επαναλαμβάνω, υποχρέωση. Η έννοια της επιχείρησης διάσωσης ξεκινάει από την πρώτη στιγμή που ξεκινάει ο κίνδυνος», είπε αρχικά. «Οταν κάποιος κινδυνεύει μπορεί να μην μπορεί να στείλει και σήμα. Αν ο καπετάνιος σού λέει ότι δεν κινδυνεύει αλλά έχεις δει το σκάφος να έχει πάρει νερά και να μπατάρει, τι νόημα έχει τι σου λέει ο καπετάνιος. Επομένως υπάρχει υποχρέωση επιχείρησης διάσωσης», κατέληξε.
Ναυάγιο στην Πύλο: Συνελήφθησαν 9 Αιγύπτιοι ως διακινητές
Η νύχτα χθες ήρθε μαζί με τις πρώτες συλλήψεις εννιά Αιγυπτίων ως κύριων και βοηθητικών διακινητών του πολύνεκρου ναυαγίου ανοικτά της Πύλου. Το συγκεκριμένο δρομολόγιο τους απέφερε κέρδη που μπορεί να ξεπέρασαν τα 5 εκατ. δολάρια, τα οποία είχαν ήδη λάβει. Οπότε η επιμονή στο δορυφορικό τηλέφωνο να μην αιτηθούν βοήθεια για να φτάσουν στην Ιταλία, εικάζουν οι Λιμενικοί ότι μπορεί να συνέβη γιατί στην άλλη πλευρά του τηλεφώνου μιλούσαν με τους δουλεμπόρους, που δεν θα ήθελαν κατά την άφιξή τους στην Ελλάδα να έχουν «παράπονα» για επιστροφή χρημάτων. Οι συλληφθέντες αντιμετωπίζουν τις κατηγορίες περί σύστασης εγκληματικής οργάνωσης και παράνομης διακίνησης μεταναστών.
Εντύπωση προκαλεί ότι κανένας από τους εννιά δεν έχει υποδειχθεί από τους υπόλοιπους μετανάστες ως ο καπετάνιος του σκάφους. Σύμφωνα με πληροφορίες, φαίνεται ότι ο καπετάνιος είναι ανάμεσα στους πνιγμένους που έχει ανασύρει το Λιμενικό Σώμα. Στο φάκελο της υπόθεσης που συντάσσουν τα στελέχη του Λιμεναρχείου Καλαμάτας, εκτός από τις καταθέσεις των φερόμενων ως διακινητών, είναι και διασωθέντων, που περιγράφουν τις φρικαλέες λεπτομέρειες της διαδρομής προς το θάνατο, που διήρκεσε τουλάχιστον πέντε ημέρες, αλλά και για τον ρόλο που είχαν πάνω στο πλοίο οι εννιά συλληφθέντες.
Χθες, ο επικεφαλής της Frontex, Χανς Λάιτενς, βρέθηκε στο Λιμεναρχείο της Καλαμάτας, προκειμένου να ενημερωθεί για τις έρευνες. «Είμαι εδώ για να κατανοήσω καλύτερα τι συνέβη και το ρόλο της Frontex. Είμαι εδώ επίσης για να εκφράσω την αλληλεγγύη μου και τη βοήθειά μου στους Ελληνες συναδέλφους, που έκαναν ό,τι περισσότερο μπορούσαν για να σώσουν ζωές», είπε ο κ. Λάιτενς.