Παράγοντες
Η αποσταθεροποίηση εκ νέου της Αφρικής, τα οικονομικά προβλήματα στην Αίγυπτο, η κρίση στη Μέση Ανατολή, η καταρράκωση της ζωής στη Συρία έχουν δημιουργήσει ένα μεγάλο ρεύμα μετακίνησης πληθυσμών, με την Ελλάδα και την Ιταλία να είναι από τις κύριες πύλες εισόδου τους. Οπως εκτιμούν στελέχη του Λιμενικού Σώματος, η αύξηση της μετακίνησης αυξάνει και την πίεση να εκτελούν τα δρομολόγια με κάθε κόστος.
Τα τεράστια κέρδη των δουλεμπόρων του προηγούμενου διαστήματος τους έχει εξοπλίσει με πολύ δυνατά ταχύπλοα, τα οποία είναι πολύ δύσκολο να περιοριστεί η δράση τους, καθώς αποβιβάζουν τους μετανάστες στις ακτές σε χρόνο-ρεκόρ. Πλέον, το ταξίδι από τα τουρκικά παράλια για την Ελλάδα -με ταχύπλοο σκάφος- είναι στις 6.000 ευρώ, όταν πριν από τρία χρόνια το αντίστοιχο δρομολόγιο ήταν στα μισά χρήματα. Και φυσικά οι έμπειροι χειριστές, όταν βλέπουν σκάφη του Λιμενικού να τους πλησιάζουν, αλλάζουν πλέον την πολιτική τους να το «παίζουν» και αυτοί μετανάστες και έρχονται σε ανοιχτή κόντρα με τους λιμενικούς με επικίνδυνους ελιγμούς και προσπάθεια να εμβολίσουν τα ελληνικά σκάφη.
Επεισόδιο
Το πιο δύσκολο περιστατικό του καλοκαιριού είναι αυτό που διαδραματίστηκε στη Σύμη, καθώς έχασε τη ζωή του ένας μετανάστης. Ελληνας λιμενικός αναγκάστηκε να ρίξει προειδοποιητικές βολές χωρίς αποτέλεσμα και ακολούθως στοχευμένες βολές στον εξωλέμβιο κινητήρα του ταχύπλοου σκάφους που μετέφερε μετανάστες από την Τουρκία στη Σύμη, καθώς από τους επικίνδυνους ελιγμούς του σκάφους υπήρξε άμεσος κίνδυνος για το ίδιο στο περιπολικό σκάφος και το πλήρωμά του. Από τις βολές, όμως, τραυματίστηκε θανάσιμα ένας 39χρονος μετανάστης από το Καμερούν. Μαζί με τη σύλληψη των δύο Τούρκων δουλεμπόρων, την επόμενη μέρα συνελήφθη και ο λιμενικός, που αφέθηκε ελεύθερος στη συνέχεια, ενώ διενεργείται και ΕΔΕ, για να διαπιστωθεί αν τα πυρά ήταν απολύτως αναγκαία. «Η εντολή της ηγεσίας του Λιμενικού Σώματος προς τα πληρώματα είναι να κάνουν χρήση των όπλων τους μόνο όταν διατρέχουν κίνδυνο», ανέφεραν στελέχη του Λιμενικού Σώματος.
Αλλά και στις αρχές Αυγούστου, στη Σύμη, είχε σημειωθεί ξανά αιματηρό επεισόδιο. Ο Τούρκος δουλέμπορος, αφού άφησε στο νησί τους μετανάστες, προσπάθησε να αποφύγει την καταδίωξη του ελληνικού Λιμενικού με επικίνδυνους ελιγμούς. Η μία από τις τέσσερις προειδοποιητικές βολές τον βρήκε στην κοιλιά. Στις αρχές Ιουλίου, στη Χίο, δύο πλωτά του Λιμενικού καταδίωξαν ταχύπλοο με μετανάστες. Οι δουλέμποροι πυροβόλησαν κατά των σκαφών του Λιμενικού και τα στελέχη του Λιμενικού ανταπέδωσαν με «δύο προειδοποιητικές βολές σε ασφαλή τομέα».
Απολογισμός
Σημειώνεται ότι συνολικά 7.000 πρόσφυγες και μετανάστες διαμένουν επί του παρόντος στις κλειστές ελεγχόμενες δομές νησιών και άλλοι 1.000 σε άλλες δομές. Οι περισσότεροι από αυτούς είναι από Συρία (41%), Αφγανιστάν (22%) και Ερυθραία (6%). Οι άνδρες αποτελούν το 56% του πληθυσμού, οι γυναίκες το 18% και τα παιδιά το υπόλοιπο 26%.
Αφίξεις 2024
Πανικός στη Χαλκίδα: Αστικό λεωφορείο τυλίχθηκε στις φλόγες - Καλά στην υγεία τους οι επιβάτες
Σύνολο αφίξεων: 29.542
Διά θαλάσσης: 25.536
Διά ξηράς (Εβρος): 4.006
Ανά νησί:
Λέσβος: 5.318
Σάμος: 3.732
Ρόδος: 2.985
Χίος: 2.596
Κρήτη: 2.482
Κως: 2.344
Σύμη: 1.790
Τήλος: 1.129
Λέρος: 556
Κάλυμνος: 171
Καστελλόριζο: 11
Αλλα νησιά: 2.449
Πηγή: Υπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ
*Στοιχεία μέχρι 18 Αυγούστου 2024