Είναι ένα από τα πρωτοσέλιδα της εποχής για το ατμόπλοιο «Αδρίας», που το 1951 ναυάγησε μετά από προσάραξη στη Φαλκονέρα. Σήμερα, 73 χρόνια μετά, εικόνες καλά κρυμμένες στον βυθό, έρχονται στην επιφάνεια από τον ερευνητή Κώστα Θωκταρίδη και την ομάδα του, προσφέροντας επιπλέον πολύτιμα στοιχεία για το μοναδικό ναυάγιο.
«Μας αρέσει να ταξιδεύουμε στον χρόνο μέσα από τέτοιες ιστορίες», αναφέρει ο κ. Θωκταρίδης ο οποίος πάνω από δύο δεκαετίες «κυνηγά» την «ταυτότητα» των ναυαγίων. Το τι είδε όταν βρέθηκε στο κουφάρι του «Αδρίας», που βρίσκεται σε βάθος -24,5 μ., περιγράφει στον «Ελεύθερο Τύπο».
Το ναυάγιο βρίσκεται κοντά στον κάβο που ονομάζεται Παναγία των ρευμάτων της Φαλκονέρας. «Καταφέραμε και πήγαμε στην περιοχή – αρκετά απομακρυσμένη και ιδιαίτερα δύσκολη, που εάν έχει κακοκαιρία δεν πλησιάζεται- και κάναμε κατάδυση στον χώρο. Είδαμε κυρίως την πλώρη του ναυαγίου. Το χαρακτηριστικό και το πιο εντυπωσιακό, θα έλεγα αυτό που ξεχωρίζει, είναι η πλώρη η οποία είναι σε πολύ καλή κατάσταση και ανεστραμμένη, δηλαδή ανάποδα. Ξεχωρίζουν επίσης τα όκια και η διαρρύθμιση του εσωτερικού χώρου, οι καμπίνες, τα φινιστρίνια. Βλέπει κάποιος πολύ καθαρά σε όλα αυτά τα κομμάτια του πλοίου τις λαμαρίνες, οι οποίες τότε ήταν καρφωτές. Πρόκειται για έναν εντυπωσιακό βυθό, με θαλάσσια ζωή και δυνατά ρεύματα».
73 χρόνια πριν
«Ακoύστηκε ένας μεγάλος θόρυβος και ακολούθησε ένα ισχυρό τράνταγμα…»
«Καπετάνιος του “Αδρίας” ήταν ο Γεράσιμος Φωκάς. Με πλήρωμα 78 ανδρών και 538 επιβάτες που είχαν επιβιβαστεί από το Ηράκλειο, το Ρέθυμνο και τα Χανιά (Σούδα) της Κρήτης το ατμόπλοιο ξεκίνησε με τελικό προορισμό τον Πειραιά», περιγράφει ο κ. Θωκταρίδης στον προσωπικό του λογαριασμό στο facebook, όπου έχει ανεβάσει και μοναδικές άγνωστες εικόνες του ναυαγίου.
Ξετυλίγοντας την ιστορία του ατμόπλοιου, το οποίο και χαρακτηρίζει «ιστορικό», συνεχίζει: «Ξημερώματα της 6ης Οκτωβρίου του 1951 κι ενώ έπνεε βορειοανατολικός άνεμος, με διαστήματα βροχής, ακούστηκε ένας μεγάλος θόρυβος και ακολούθησε ένα ισχυρό τράνταγμα. Ο “Αδρίας” προσέκρουσε στη Φαλκονέρα, με ταχύτητα που πλησίαζε τους 13 κόμβους».
Ο ύπαρχος μόλις προσάραξε το πλοίο έκανε αμέσως κράτει τις μηχανές και, στη συνέχεια, ανάποδα. Mε την κίνηση αυτή, το πλοίο αποσπάστηκε από τη βραχώδη ακτή, αλλά ευτυχώς τη στιγμή εκείνη μετέβη στη γέφυρα ο πλοίαρχος, ο οποίος έδωσε εντολή να κάνουν και τις δύο μηχανές πρόσω και το πλοίο επαναπροσάραξε στα βράχια της Φαλκονέρας. Στη συνέχεια, πόντισε και τις δύο άγκυρες και με κατάλληλες κινήσεις έφερε το βαπόρι κοντά στα βράχια της Φαλκονέρας.
Ο ασύρματος του «ΑΔΡΙΑ» έπαψε να λειτουργεί στις 07:30 το πρωί, όταν εξέπεμψε το ακόλουθο δραματικό ραδιοτηλεγράφημα: «Εχομεν προσαράξει δεξιά Φαλκονέρας. Εχομεν κλίσιν προς τα δεξιά και διαρκώς βυθιζόμεθα» και το πλοίο εγκαταλείφθηκε.
Ολοι οι επιβάτες και το πλήρωμα επιβιβάστηκαν στα πλοία που έσπευσαν για βοήθεια, εκτός της επιβάτιδος Eυθαλίας Kαρύδα, η οποία βρέθηκε στη θάλασσα, με αποτέλεσμα να πνιγεί.
Η προσάραξη και η βύθιση
Το πλοίο προσάραξε στη Φαλκονέρα, πάνω σε δύο διαφορετικές ξέρες και υπέστη ρήγμα 12 μέτρων. Εγινε προσπάθεια αποκατάστασης του ρήγματος από συνεργείο δυτών της εποχής. Στο πλαίσιο ελάφρυνσης του πλοίου, ρίχτηκαν στη θάλασσα τρόφιμα και μεγάλες ποσότητες κρεάτων που μετέφερε το βαπόρι στα ψυγεία του. Αυτό όμως είχε ως αποτέλεσμα την προσέλκυση καρχαριών, κάτι το οποίο καθυστέρησε τις εργασίες στεγανοποίησης του πλοίου. Τελικά, η στεγανοποίηση ολοκληρώθηκε με επιτυχία, ενώ έγινε και απάντληση υδάτων. Στη συνέχεια, ο καιρός άλλαξε σε ισχυρό νοτιοανατολικό και τα συνεργεία ανέλκυσης με τα ρυμουλκά αναχώρησαν για τη Μήλο. Οταν μετά από τρεις ημέρες επέστρεψαν στη Φαλκονέρα, το πλοίο δεν υπήρχε πλέον, είχε βυθιστεί…
Ειδήσεις σήμερα
Καιρός: Σε εξέλιξη η κακοκαιρία Atena – Που «έπεσε» η περισσότερη βροχή και ποια περιοχή κινδυνεύει