«Θυμάμαι τον πατέρα μου να παίζει κιθάρα και μαντολίνο. Αυτός ο γλυκός ήχος της κιθάρας ξύπναγε μέσα μου κάθε συναίσθημα. Ενιωθα να ταξιδεύω κάθε φορά που οι νότες έστηναν τον δικό τους χορό. Δυστυχώς, σίγησαν στα χρόνια του εκτοπισμού του και μέσα μου φώλιασαν σαν μια γλυκόπικρη ανάμνηση. Η πρώτη μου κιθάρα ήταν δώρο του μεγάλου μου αδελφού, που ήξερε πολύ καλά το μεγάλο μου πάθος. Το ταξίδι της μελωδίας είναι κάθε φορά και μοναδικό και μου αρέσει αφάνταστα να αναζητώ νέες μελωδικές διαδρομές. Μπορεί μέχρι σήμερα να έχω μελοποιήσει μέχρι και 400 τραγούδια. Πιστεύω στο επόμενο διάστημα αρκετά από αυτά να μπορέσω να τα μοιραστώ με τον κόσμο», θα πει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής.
Η πρώτη δουλειά
Ο Χρήστος Αηδόνης γράφει μουσική και στίχους, αλλά δεν τραγουδά, εκτός από όταν βρίσκεται παρέα με φίλους. «Θυμάμαι το 2000 περίπου που ο αγαπημένος μου φίλος, ο αείμνηστος Μάριος Τόκας, με παρότρυνε να του δώσω δύο στιχουργήματά μου για να τα μελοποιήσει. Εγώ γελώντας του απαντούσα πως είμαι πολιτικός και έτσι θέλω να με μάθουν. Σήμερα, αν γυρνούσε πίσω ο χρόνος, θα τον ικέτευα. Δυστυχώς, όλοι κάνουμε λάθη, εγώ απλώς έκανα ένα… έγκλημα. Θεωρώ πως πολύ σημαντική στιγμή είναι όταν το 2010 βρεθήκαμε με την Αννα Νταλάρα στα ίδια έδρανα και τότε άκουσε κάποια τραγούδια μου. Θυμάμαι να μου λέει πως τα έστειλε στον Γιώργο και πως του άρεσαν. Οταν συναντηθήκαμε όλοι μαζί προς το τέλος Αυγούστου, μου είπε ο Γιώργος Νταλάρας πως του έκανε εντύπωση η ευαισθησία που μπορεί να έχει ένας πολιτικός. Τότε εξετάσαμε το ενδεχόμενο μιας συνεργασίας μας, αλλά, δυστυχώς, οι εξελίξεις ξεπέρασαν τις επιθυμίες μας. Βέβαια, μερικά χρόνια αργότερα αυτό έγινε δυνατό. Ο Βάσος Λυσσαρίδης και η ποίησή του μας έδωσαν αυτήν τη δυνατότητα. Και αυτή ήταν η πρώτη μου παρουσία στη δισκογραφία. Το έργο “Απολογισμός” αφορά τη μελοποίηση ποιημάτων του Βάσου Λυσσαρίδη και είναι χαρακτηριστικό πως, όταν τόλμησα να του ζητήσω να αποπειραθώ τη μελοποίηση, μου απάντησε πως θα ήταν μεγάλη του τιμή. Τέσσερα χρόνια μετά την πρώτη μας συζήτηση με τον Βάσο, το έργο αυτό έγινε πραγματικότητα. Είχα την τιμή σπουδαίοι Ελληνες ερμηνευτές να συμμετέχουν σε αυτήν την πρώτη μουσική προσέγγιση της ποίησης του Βάσου Λυσσαρίδη, αυτής της τεράστιας πολιτικής προσωπικότητας με παγκόσμια ακτινοβολία. Οι Παντελής Θαλασσινός, Μανώλης Μητσιάς, Γιώργος Νταλάρας, Μπάμπης Τσέρτος, Γιώργος Χατζής, Κώστας Χατζηχριστοδούλου και, φυσικά, ο αείμνηστος Σταμάτης Κόκοτας, που μόλις πριν από λίγες ημέρες πέρασε στην αιωνιότητα αφήνοντας ένα τεράστιο κενό, αλλά και ένα σπουδαίο έργο στην ελληνική δισκογραφία».
Το ραδιόφωνο
Μετά την πρώτη του δουλειά στη δισκογραφία ο Χρήστος Αηδόνης μαζί με τον φίλο του Γιώργο Χατζή αποκτούν εκπομπή στο ραδιόφωνο και έχουν την ιδέα να δώσουν τη δυνατότητα σε νέους στιχουργούς να εκφραστούν. Μέσα από την εκπομπή «Μεταξύ σοβαρού και αστείου» γνωρίζουν δεκάδες στιχουργούς οι οποίοι στέλνουν τα έργα τους. Σε λίγο καιρό ολοκληρώνεται η νέα του δισκογραφική δουλειά, η οποία ξεκίνησε πριν από περίπου δύο χρόνια και αφορά τη μικρασιατική τραγωδία.
«Το τελευταίο διάστημα ασχολήθηκα επίπονα με τη μελοποίηση της ποιητικής ανθολογίας, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη μικρασιατική τραγωδία, που έγραψε ο φίλος μου ποιητής Ανδρέας Ανδρουλιδάκης, με τίτλο “Μικρασιάτισσες μνήμες”. Πρόσφατα, βλέποντας το ημερολόγιό μου διαπίστωσα πως αυτή η διαδρομή ξεκίνησε δύο χρόνια πριν και συγκεκριμένα στις 6 Ιουλίου 2020, όταν ο Ανδρέας μού έστειλε κάποια δείγματα της δουλειάς του. Λίγο καιρό μετά, διαπιστώνοντας πως βρίσκομαι πάνω σε έναν ποιητικό θησαυρό, του ζήτησα να μου στείλει όλη τη δουλειά του για να τη μελετήσω ολοκληρωμένα. Δύο χρόνια μετά, μέρη αυτής της ποιητικής ανθολογίας έχουν μελοποιηθεί και τα ερμηνεύουν σημαντικοί Ελληνες καλλιτέχνες, όπως οι Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Κώστας Μακεδόνας, Φωτεινή Βελεσιώτου, Γιώργος Στρατάκης, Βίκυ Καρατζόγλου, Βασίλης Προδρόμου, Εβελυν Ασουάντ, Νικόλ Σαραβάκου. Είναι μια δουλειά με ιδιαίτερα μεγάλη ιστορική αξία, που αναδεικνύει το μέγεθος της μεγαλύτερης τραγωδίας που έζησε ο Ελληνισμός στη σύγχρονη Ιστορία. Η συνύπαρξη και ο έρωτας, ο ξεριζωμός και η μετεγκατάσταση, οι συνθήκες και η αντιμετώπισή τους, ο αγώνας για επιβίωση και η συμμετοχή τους στη δημιουργία της Νέας Ελλάδας είναι τα θέματα που αναδεικνύονται με το συγκεκριμένο έργο. Ακόμη, είναι αξιοσημείωτο να αναφέρω πως μέσα στο μουσικό έργο περιλαμβάνεται και ένα ιδιαίτερο θέμα τεράστιας σημασίας που την τελευταία περίοδο είδε το φως της δημοσιότητας. Αφορά τη μοναδική συμβολή του “Tokei Maru”, του ιαπωνικού πλοίου που έσωσε 1.000 πρόσφυγες αγνοώντας τις “διαφορετικές εντολές”. Είναι ένα γεγονός χαραγμένο στην ιστορική μνήμη και ένα σπουδαίο μάθημα ανθρωπιάς από τους Γιαπωνέζους ναυτικούς, που δεν δίστασαν να ρίξουν τα εμπορεύματα στη θάλασσα και να σώσουν χίλιες ανθρώπινες ψυχές. Σε αυτό το ταξίδι συνοδοιπόρος ήταν ο μουσικοσυνθέτης Σταύρος Τσουμάνης, που ανέλαβε την ενορχήστρωση και την παραγωγή αυτού του μουσικού έργου δίνοντάς του μια επική διάσταση. Η ενασχόλησή του ήταν μια κατάθεση ψυχής, που μάλιστα έγινε αφιλοκερδώς, και θέλω να τον ευχαριστήσω από την καρδιά μου γι’ αυτό», προσθέτει ο Χρήστος Αηδόνης.
«Πάντα θα με ενδιαφέρει η πολιτική»
Πολλοί είναι εκείνοι που τον ρωτούν αν είναι δυνατόν να συμβαδίζει η μουσική με την πολιτική και εκείνος τους ρωτά γιατί το βλέπουν σαν κάτι περίεργο. «Είμαι παιδί του πολιτικού τραγουδιού. Με αυτό μεγάλωσα και αυτό σημάδεψε την πολιτική και μουσική μου πορεία. Εξάλλου, αυτή η δουλειά “Μικρασιάτισσες μνήμες”, που θα παρουσιάσουμε σε λίγο καιρό, είναι και μια πολιτική κραυγή. Μια κραυγή για τη μεγαλύτερη τραγωδία που έζησε ο Ελληνισμός. Μια κραυγή που μας θυμίζει τις συνέπειες ενός πολέμου και τις πληγές που αφήνει ανοιχτές μέσα στον χρόνο. Μια κραυγή για όλα τα ανθρώπινα καραβάνια που ζήσαμε αλλά και που δυστυχώς συνεχίζουμε να ζούμε. Αλλωστε, ο ποιητής το λέει τόσο καθαρά και οι νότες το επιβεβαιώνουν: Το καραβάνι ατέλειωτο κι όλο δεν τελειώνει κι ένα τεράστιο γιατί τα χείλη μας στεγνώνει». Οσον αφορά στο μέλλον και αν θα ασχοληθεί ξανά με την πολιτική, ο πρώην υπουργός απαντά με αινιγματικό τρόπο: «Πάντα θα με ενδιαφέρει η πολιτική. Εξάλλου, υπάρχουν πάρα πολλοί χώροι στους οποίους θα μπορούσε να προσφέρει κανείς».
Ειδήσεις σήμερα
Κολωνός: Η θεία της 12χρονης αποκάλυψε τη φρίκη – Ερχονται και άλλες συλλήψεις
Θάνος Πλεύρης για τον ναζιστικό χαιρετισμό του πατέρα του: Αυτό είναι αποκτήνωση