«Πρώτη μέρα στο σχολείο. Υποτίθεται ότι θα ενθουσιάσει και θα δώσει χαρά στα 2,500 παιδιά προσφύγων που ζουν σε κέντρα φιλοξενίας στην Ελλάδα. Αντ’ αυτού, ακροδεξιοί τα υποδέχτηκαν φωνάζοντας εθνικιστικά συνθήματα και πετώντας πέτρες», αναφέρει το τηλεοπτικό δίκτυο.
Ιστορίες όπως του 10χρονου Μουσταφά
Όμως ο 10χρονος Μουσταφά, την πρώτη μέρα που πήγε σε σχολείο της Θεσσαλονίκης δεν συνάντησε διαδηλωτές και «τους τελευταίους μήνες η ζωή του άλλαξε. Για έναν χρόνο ζούσε στον πόλεμο και φοβόταν για την ζωή του αλλά τώρα έχει πρόγραμμα. Κάθε απόγευμα ένας εθελοντής από τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης τον πηγαίνει στο σχολείο στο κέντρο της πόλης».
Ο Μουσταφά θυμάται το χωριό του που βρίσκεται στα περίχωρα της Δαμασκού και την οικογένεια του που είχε παγιδευτεί ανάμεσα στους αντάρτες και τις κυβερνητικές δυνάμεις, πριν πάρει την απόφαση να αναζητήσει ένα καλύτερο μέλλον στην Ευρώπη. «Συλλογίζεται την στιγμή που σώθηκε από μία βάρκα που βούλιαζε στο Αιγαίο και μας δείχνει τα τετράδια, τα στυλό, τα μολύβια και την σάκα που του έδωσαν. “Το πιο σημαντικό πράγμα για μένα τώρα είναι να μάθω ελληνικά. Θέλω να γίνω γιατρός” λέει ο Μουσταφά».
Το BBC αναφέρεται στην ψήφιση νόμου για την φοίτηση των προσφυγόπουλων στα ελληνικά σχολεία και στους κατοίκους που αντιδρούν στην φοίτηση τους. Σαν παράδειγμα αναφέρει τα επεισόδια στο Δημοτικό Σχολείο Προφήτη στην Βόλβη όπου πετάχτηκαν πέτρες στα προσφυγόπουλα και στο Ωραιόκαστρο όπου διαδηλωτές αλυσοδέθηκαν στις πόρτες για να μην μπουν τα παιδιά.
Αντίθεση εικόνα παρουσιάζουν σχολεία στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, σαν αυτό που φοιτεί ο Μουσταφά. «Οι γονείς και τα παιδιά εδώ δεν είναι ρατσιστές αλλά ανησυχούν και δεν μπορούμε να το αγνοήσουμε. Το θέμα είναι πως δεν συζητήσαμε πριν την έλευση των παιδιών στο σχολείο» δήλωσε στο BBC ο Ιωάννης Νομικούδης.
Τι δηλώνουν από το υπ. Παιδείας
Από την πλευρά του, ο Γιάννη Πάντης, γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας δηλώνει: «σε πολλά σχολεία δεν είχαμε διαμαρτυρίες και αυτό είναι μια επιτυχία. Σε κάποια υποδέχτηκαν τα προσφυγόπουλα με τραγούδια και μπαλόνια».
Αττική: Κλειστοί δρόμοι σήμερα, λόγω της επίσκεψης του Πατριάρχη Βαρθολομαίου
Και ενώ έχει συγκροτηθεί ειδικό πρόγραμμα σπουδών με ειδικούς και κοινωνιολόγους να συμβάλλουν ενώ τα παιδιά θα διδάσκονται μαθηματικά, ελληνικά, αγγλικά, καλλιτεχνικά και θα κάνουν γυμναστική, υπάρχουν προβλήματα.
Βασικότερο είναι η έλλειψη μεταφραστών ελληνικών-αραβικών και αντίστροφα.
Η καθηγήτρια μαθηματικών Ειρήνη Βουτσκόγλου δήλωσε πως δεν περίμενε ότι θα αντιμετώπιζε μια τόσο μεγάλη πρόκληση: «δεν μπορούμε να επικοινωνήσουμε καλά. Χρειάζομαι δάσκαλο για να με βοηθάει. Δεν είχα καν καταλάβει πως τα νούμερα είναι διαφορετικά στα αραβικά. Το δικό μας μηδέν δεν υπάρχει στα αραβικά. Και το πέντε μοιάζει με 7 στα παιδιά».
Ανεπαρκείς οι μεταφραστές!
Όσοι μεταφραστές υπάρχουν είναι εθελοντές που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ. Ωστόσο, πολλοί καταγγέλλουν πως οι ικανότητες τους είναι ανεπαρκείς με αποτέλεσμα να μην καταλαβαίνουν οι πρόσφυγες τι λένε! Παράλληλα υπάρχουν κάποιοι που διαμαρτύρονται επειδή τα παιδιά δεν θα διδάσκονται την μητρική τους γλώσσα επειδή οι γνώσεις των εθελοντών είναι φτωχές.
«Αυτή υποτίθεται πως θα ήταν μια μεταβατική χρονιά» λέει ο Γιάννης Πάντης και συνεχίζει: «τα παιδιά θα πήγαιναν σχολείο το απόγευμα αλλά ακόμα δεν μπορούν να ενσωματωθούν πλήρως. Την περασμένη εβδομάδα ένα παιδί είδε να πετάει ένα ελικόπτερο και το έσκασε από το σχολείο. Ένα άλλο έκλαιγε κρυμμένο κάτω από το θρανίο. Κάποια από αυτά τα παιδιά εξαιτίας του πολέμου έχουν να πάνε σχολείο μέχρι και 10 χρόνια. Δεν μπορούν ούτε να διαβάσουν, ούτε να γράψουν. Πολλά πάσχουν από Μετατραυματική Αγχώδης Διαταραχή. Έχουμε πολύ δουλειά».
Το ρεπορτάζ του BBC καταλήγει:
«Με την οικονομία να βυθίζεται στην ύφεση και το εκπαιδευτικό σύστημα να αντιμετωπίζει προβλήματα μετά από έξι χρόνια κρίσης, το προσφυγικό δημιούργησε περαιτέρω προβλήματα στην Ελλάδα. Η ελληνική κυβέρνηση έχει κονδύλια ύψους επτά εκατομμυρίων ευρώ την στιγμή που οι ΜΚΟ έχουν λάβει 83, ενώ ταυτόχρονα η Ελλάδα πρέπει να υλοποιήσει το Μνημόνιο».