Σύμφωνα με τη γλώσσα των αριθμών τα καθαρά κέρδη ύστερα από φόρους της εταιρίας τα τελευταία 15 χρόνια υπερέβησαν τα 780 εκατ. ευρώ, με εισπράξεις από τα διόδια που πλησιάζουν το ποσό των 3 δισ. ευρώ.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι στην καλύτερη περίοδο για τη λειτουργία της, δηλαδή μέχρι και το 2011 και πριν επηρεάσει την κυκλοφορία οχημάτων η μεγάλη οικονομική κρίση, τα ετήσια έσοδα της Αττικής Οδού ξεπερνούσαν σταθερά τα 200 εκατ. ευρώ, φθάνοντας τα 248,5 εκατ. το 2009, που ήταν και η χρονιά-ρεκόρ. Οι εισπράξεις μειώθηκαν μετά το 2011 και κυμαίνονταν μεταξύ 151,5 εκατ. (το 2020, έτος επιβολής του lockdown λόγω πανδημίας) έως τα 192,7 εκατ. ευρώ (το 2019). Αθροιστικά, σε αυτή τη δεκαπενταετή περίοδο, τα έσοδα από τα διόδια της Αττικής Οδού ανήλθαν στα 2,93 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά μέσο όρο 195 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
«Χρυσές» αποδόσεις
Στην πλευρά της κερδοφορίας, η 70 χλμ. Αττική Οδός είχε επίσης εξαιρετικές αποδόσεις για τους μετόχους της, δηλαδή την ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ (65,75%), τον όμιλο ΑΒΑΞ Α.Ε. (34,21%) και τη γαλλική EGIS PROJECTS (0,04%). Καλύτερες χρονιές κερδοφορίας ήταν το 2008 και το 2019, όταν τα κέρδη ξεπέρασαν τα 70 εκατ. ευρώ, ενώ χειρότερη ήταν το 2013, όταν είχαν υποχωρήσει στα 20,9 εκατ. ευρώ. Κατά μέσο όρο, τα καθαρά κέρδη ξεπερνούσαν τα 51 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Παράλληλα η καθαρή θέση της εταιρίας διαμορφώθηκε το 2020 στα 270 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι το 2024, οπότε και λήγει η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης, το ποσό της καθαρής θέσης θα διανεμηθεί στους μετόχους. Υπογραμμίζεται ότι εντός του 2021, οι μέτοχοι της Αττικής Οδού μοιράστηκαν το ποσό των 82,8 εκατ. ευρώ, μέσα από μια διαδικασία μείωσης του μετοχικού κεφαλαίου.
Ομως, τα κέρδη που καταγράφονται στους ισολογισμούς της Αττικής Οδού δεν δίνουν παρά μόνο ένα μέρος της συνολικής εικόνας του οφέλους που έχουν αποκομίσει οι μέτοχοί της, από μια αρχική επένδυση ύψους 1,25 δισ. ευρώ, την οποία κάλυψαν κατά 15% με ίδια κεφάλαια, ενώ το υπόλοιπο χρηματοδοτήθηκε με δανεισμό και κρατική συμμετοχή.
Αττική Οδός: Το κόστος συντήρησης, η σύμβαση παραχώρησης που λήγει το 2024 και ο νέος διαγωνισμός
Ενα μεγάλο μέρος των εσόδων της Αττικής Οδού μεταφερόταν σε όλη τη διάρκεια της παραχώρησης στην αδελφή εταιρία Αττικές Διαδρομές, μια κατασκευαστική εταιρία λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του οδικού άξονα. Τα κόστη συντήρησης της Αττικής Οδού, για τα οποία πληρώνεται η εταιρία Αττικές Διαδρομές, έχουν προκαλέσει πολλές συζητήσεις στο παρελθόν, καθώς υπήρξαν χρονιές όπου είχαν ανέλθει και σε περίπου 1 εκατ. ευρώ το χιλιόμετρο για τον οδικό άξονα των 70 χιλιομέτρων.
Οσοι έχουν μελετήσει τη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, που ήταν και η πρώτη αντίστοιχη για μεγάλο τεχνικό έργο, διαπιστώνουν ότι υπήρξε ένα μεγάλο κενό στη σύμβαση, το οποίο επέτρεψε να διογκωθούν σε πολύ υψηλά επίπεδα τα κόστη λειτουργίας και συντήρησης της Αττικής Οδού.
Το θέμα της επιστροφής της Αττικής Οδού στο Δημόσιο κρίθηκε οριστικά στα τέλη του προηγούμενου έτους, όταν το υπ. Υποδομών παρέλαβε πόρισμα του οίκου Hill International, ο οποίος έκρινε ότι δεν υπήρχε υπέρβαση του ανώτατου ορίου απόδοσης κεφαλαίου. Ετσι, το σημερινό σχήμα βασικών μετόχων της Αττικής Οδού κράτησε την πολύτιμη παραχώρηση ως το ύστατο χρονικό όριο του Οκτωβρίου 2024, ενώ πρόσφατα το ΤΑΙΠΕΔ άρχισε τον διαγωνισμό για την επιλογή νέου παραχωρησιούχου για τα επόμενα 25 χρόνια. Στον διαγωνισμό έχουν δικαίωμα συμμετοχής μεγάλες κατασκευαστικές και επενδυτικές εταιρίες, ενώ στη σύμβαση παραχώρησης δεν έχουν περιληφθεί υποχρεώσεις για κατασκευή επεκτάσεων, καθώς επιδιώκεται να μεγιστοποιηθεί το τίμημα της συναλλαγής.
Οι σημερινοί μέτοχοι, Ελλάκτωρ και Αβαξ, θα εισέλθουν με αξιώσεις στη διεκδίκηση της νέας παραχώρησης, καθώς, ιδιαίτερα για την Ελλάκτωρ, η Αττική Οδός είναι ένα asset στρατηγικής αξίας με μεγάλη συμβολή στα οικονομικά μεγέθη του ομίλου.
Κάρπαθος: Σε εξέλιξη οι έρευνες για τον εντοπισμό ταχύπλοου με μετανάστες
» Εναρξη διαδικασίας
Ειδικότερα το ΤΑΙΠΕΔ πριν από 10 ημέρες προχώρησε στην έναρξη διαγωνιστικής διαδικασίας για την παραχώρηση της Αττικής Οδού. Η νέα παραχώρηση είναι το μεγαλύτερο έργο που πρόκειται να τρέξει φέτος το ΤΑΙΠΕΔ. Προσφάτως, ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Δημήτρης Πολίτης είχε εκτιμήσει ότι το οικονομικό αντάλλαγμα αυτής της παραχώρησης θα σπάσει όλα τα ρεκόρ των αποκρατικοποιήσεων. Σύμφωνα με κάποιες πρώτες εκτιμήσεις το τίμημα θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ.
Στόχος του ταμείου αποκρατικοποιήσεων είναι η υποβολή προσφορών μέχρι το τέλος του 2022 αν και αυτό είναι ένα αισιόδοξο σενάριο. O διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί σε δύο φάσεις. Στην πρώτη φάση οι ενδιαφερόμενοι θα εκφράσουν το ενδιαφέρον. Στη δεύτερη φάση υπογράφουν συμφωνίες εμπιστευτικότητας με το ΤΑΙΠΕΔ και αποκτούν πρόσβαση στο Virtual Data Room έτσι ώστε στο τέλος της διαδικασίας να υποβάλουν τις δεσμευτικές προσφορές. Η υποβολή ενδιαφέροντος έχει καταληκτική ημερομηνία 20 Απριλίου 2022.
» Αντικείμενο έργου
Σύμφωνα με την πρόσκληση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος, στο αντικείμενο της παραχώρησης περιλαμβάνεται ο υφιστάμενος δρόμος χωρίς έργα επέκτασης. Ενδέχεται, όμως, να περιληφθούν μικρής έκτασης έργα που θα διασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου και κυρίως την αποφυγή συμφόρησης λόγω της αυξημένης κυκλοφορίας, αν και αυτό θα καθοριστεί στο σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης που θα διαμορφωθεί κατά τη β’ φάση του διαγωνισμού. Στο ΤΑΙΠΕΔ αναμένουν μεγάλη συμμετοχή από ελληνικούς και ξένους κατασκευαστικούς ομίλους και πολλές εταιρίες διαχείρισης ιδιωτικών κεφαλαίων του εξωτερικού.
» Κριτήρια
Για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό έχουν τεθεί ορισμένα χρηματοοικονομικά κριτήρια. Για παράδειγμα οι εταιρίες που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον θα πρέπει να έχουν μέσο όρο ιδίων κεφαλαίων την τελευταία τριετία τουλάχιστον 400 εκατ. ευρώ, ενώ αν ο υποψήφιος είναι επενδυτικό fund θα πρέπει να έχει κεφάλαια υπό διαχείριση τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ.
» Επεκτάσεις
Σε δημοπράτηση βγήκε η πρώτη επέκταση με την οποία η Αττική Οδός μεγαλώνει και αφορά στην επέκταση της Λεωφόρου Κύμης από τον ομώνυμο ανισόπεδο κόμβο μέχρι την Εθνική Οδό στον ανισόπεδο κόμβο Καλυφτάκη στη Λυκόβρυση. Αποτελεί πλέον το πρώτο μεγάλο οδικό έργο για την Αττική, σχεδόν δύο δεκαετίες μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Με το έργο θα υλοποιηθεί ένα οδικό bypass στο «δύσκολο» τμήμα της Αττικής Οδού και θα αποσυμφορηθεί η έξοδος Μεταμόρφωσης.
Αναθέτουσα αρχή του έργου είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το κόστος του έργου με ΦΠΑ είναι 352,3 εκατ. ευρώ και η δημοπράτηση θα πραγματοποιηθεί στις 22 Φεβρουαρίου ενώ την ίδια ημέρα θα γίνει η αποσφράγιση των προσφορών.
Η διάρκεια των εργασιών ορίστηκε σε 48 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. Εφόσον το έργο υπογραφεί εντός του 2022 τότε ο νέος άξονας θα μπορέσει να λειτουργήσει από τις αρχές του 2027.
Υπογραμμίζεται ότι το 2022 θα είναι έτοιμη η κυβέρνηση να ανακοινώσει τους διαγωνισμούς για τις τρεις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λεωφόρο Βουλιαγμένης, Λαύριο και Ραφήνα.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
- Πάνος Νάτσης: Αυτόπτης μάρτυρας ανατρέπει το επικρατόν σενάριο – Τι συνέβη στο «στοπ» της διασταύρωσης
- Κατάθεση-σοκ για τον ιερέα: «Μου είπε ότι το σεξ θα ήταν λύτρωση για τη ψυχή μου»
- Τάκης Θεοδωρικάκος: Θα θυμόμαστε για πάντα τους πεσόντες των Ιμίων
- Νίκος Ανδρουλάκης στην Κ.Ο. του ΚΙΝΑΛ: Ολική επαναφορά της δημοκρατικής παράταξης
- Κορονοϊός: Το 5ο κύμα σε φάση σταθεροποίησης – Τι λένε στον Ε.Τ. Παρασκευής και Σαρηγιάννης
- Μέσο διαθέσιμο εισόδημα: Μεγάλη η απόσταση Eλλάδας-Ευρώπης – Οι ελαφρύνσεις γεμίζουν τις τσέπες
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr