Σημειώνεται ότι την ερχόμενη Κυριακή, κατά τη διάρκεια της επιχείρησης που θα πραγματοποιηθεί, το έργο της απενεργοποίησης και ασφαλούς μεταφοράς της βόμβας θα αναλάβει η ομάδα ναρκαλιείας 112, που έχει απενεργοποιήσει δεκάδες παρόμοιες βόμβες στο αεροδρόμιο “Μακεδονία” της Θεσσαλονίκης, κατά μήκος του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ και σε άλλες περιοχές.
Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας κηρύχθηκε ο δήμος Κορδελιού- Ευόσμου, με απόφαση του περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολου Τζιτζικώστα, λόγω της επιχείρησης εξουδετέρωσης της βόμβας και της οργανωμένης απομάκρυνσης του πληθυσμού σε ακτίνα 1.900 μέτρων από το σημείο εντοπισμού της στην περιοχή του Κορδελιού.
Η επιχείρηση για την εξουδετέρωση της βόμβας, θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 12 Φεβρουαρίου από κλιμάκιο πυροτεχνουργών του στρατού και σύμφωνα με το σχεδιασμό, προβλέπεται η υποχρεωτική απομάκρυνση 62.000 πολιτών.
Προληπτικά και για λόγους ασφαλείας οι κάτοικοι των περιοχών (ολόκληρη η δημοτική κοινότητα Ελευθερίου Κορδελιού και ένα μεγάλο μέρος της δημοτικής κοινότητας Ευόσμου) θα πρέπει μέχρι τις 10 το πρωί της Κυριακής να απομακρυνθούν από τη ζώνη και να επιστρέψουν στα σπίτια τους μετά το τέλος της επιχείρησης. Στο πλαίσιο της καλύτερης ενημέρωσης, από το πρωί ξεκίνησε η διανομή εντύπων και αφισών πόρτα – πόρτα σε όλες τις κατοικίες της υπό εκκένωσης περιοχής, παρέχοντας οδηγίες στους δημότες για τη διαδικασία απομάκρυνσης, τα σημεία των στάσεων για τη μεταφορά με λεωφορεία και τους χώρους υποδοχής.
Πώς θα εξουδετερώσουν την βόμβα στο Κορδελιό: Πρώτα ο πυροκροτητής μετά η μεταφορά
Πανέτοιμος δηλώνει ο ΟΑΣΘ να ανταποκριθεί στη μετακίνηση των χιλιάδων πολιτών της δυτικής Θεσσαλονίκης, ενώ για τη μεταφορά των ατόμων με ειδικές ανάγκες θα διατεθούν ειδικά οχήματα. Σύμφωνα με δήλωση του προέδρου του ΟΑΣΘ, Χρήστου Στεφανίδη «είμαστε έτοιμοι να διαθέσουμε λεωφορεία για τη μεταφορά των συμπολιτών μας. Υπολογίζω πως θα χρειαστούν 50–60 οχήματα με περίπου 100–120 άτομα προσωπικό, ενώ υπάρχει η δυνατότητα και για περισσότερα λεωφορεία εάν κριθεί απαραίτητο. Κάθε λεωφορείο θα συνοδεύεται από ασθενοφόρο και πυροσβεστικό όχημα, ενώ η τροχαία θα πρέπει να μας υποδείξει τα σημεία επιβίβασης και αποβίβασης. Θα διαθέσουμε και δύο λεωφορεία για τη μεταφορά των ατόμων με ειδικές ανάγκες με ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό».
Η μετακίνηση με τα λεωφορεία θα είναι δωρεάν, ενώ για τη μεταφορά των ΑΜΕΑ με τα ειδικά οχήματα οι πολίτες μπορούν να επικοινωνούν από νωρίτερα στο τηλέφωνο 2313 302170. Επίσης, κάτοικοι που αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας θα πρέπει να επικοινωνήσουν το αργότερο μέχρι το Σάββατο 11 Φεβρουαρίου με το ΕΚΑΒ (166) για την ασφαλή μεταφορά τους.
Σε πλήρη ετοιμότητα και τα ΕΛΠΕ
Σε πλήρη ετοιμότητα για την αντιμετώπιση κάθε πιθανής κατάστασης βρίσκονται και τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ), καθώς πέραν του εσωτερικού σχεδίου έκτακτης ανάγκης στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ), που έχει πρόσφατα επικαιροποιηθεί, εκπονήθηκε και πρόσθετο σχέδιο με επιπλέον μέτρα, με αφορμή την επιχείρηση εξουδετέρωσης της βόμβας στο Ελευθέριο Κορδελιό την ερχόμενη Κυριακή.
Μαρκόπουλο: Βίντεο ντοκουμέντο από τις κινήσεις των δραστών λίγο πριν τη δολοφονία του 5χρονου
Όπως δήλωσε ο διευθυντής των βιομηχανικών εγκαταστάσεων των ΕΛΠΕ Θεσσαλονίκης, Χριστόφορος Αντώτσιος, «οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις Θεσσαλονίκης των ΕΛΠΕ βρίσκονται σε απόσταση άνω των 700 μέτρων από το σημείο όπου βρέθηκε η βόμβα. Οι δεξαμενές καυσίμων βρίσκονται ακόμη μακρύτερα». Παρά την απόσταση αυτή, ωστόσο, έχουν ούτως ή άλλως ληφθεί όλα τα απαιτούμενα μέτρα.
«Οι ΒΕΘ και όλες οι εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ διαθέτουν εσωτερικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης, που έχει κατατεθεί και εγκριθεί από τις αρμόδιες αρχές, το οποίο επικαιροποιήθηκε πρόσφατα, τον Μάιο του 2016. Για το συγκεκριμένο εγχείρημα (σ.σ. την εξουδετέρωση της βόμβας από τις αρμόδιες αρχές) έχει εκπονηθεί πρόσθετο σχέδιο με επιπλέον μέτρα. Την Κυριακή 12 Φεβρουαρίου, οι ΒΕΘ είναι έτοιμες για την αντιμετώπιση κάθε πιθανής κατάστασης και οι πολίτες μπορούν να είναι βέβαιοι ότι έχουν ληφθεί όλα τα μέτρα» κατέληξε ο κ. Αντώτσιος.
Αδειάζουν τις δεξαμενές τους 15 πρατήρια
Στο μεταξύ, αδειάζοντας τις δεξαμενές τους από τα καύσιμα θα προετοιμαστούν για την εξουδετέρωση της βόμβας στο Ελευθέριο Κορδελιό τα περίπου 15 πρατήρια, που εδρεύουν εντός της περιοχής, η οποία θα εκκενωθεί την Κυριακή. Όπως εξήγησε ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης, Θέμης Κιουρτζής, η εκκένωση των δεξαμενών είναι μια χρονοβόρος διαδικασία, αλλά από τη στιγμή που τίθεται θέμα λόγω της ύπαρξης της βόμβας, οι πρατηριούχοι είναι πανέτοιμοι να διεκπεραιώσουν εγκαίρως τη διαδικασία, τηρώντας όλους τους κανόνες ασφαλείας.
«Εκτιμώ ότι οι βενζινοπώλες, επειδή γνωρίζουν ότι οι δεξαμενές θα χρειαστεί να αδειάσουν, θα φροντίσουν να έχουν λιγότερα καύσιμα», σημείωσε ο κ. Κιουρτζής και πρόσθεσε ότι οι δεξαμενές καυσίμων έχουν διάφορα μεγέθη, που ποικίλουν από 5000 λίτρα έως και 30.000-50.000 λίτρα στα μεγάλα πρατήρια.
«Οι αντλίες που βγάζουν το καύσιμο αντλούν περίπου 300-400 λίτρα το λεπτό. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για να αδειάσει μια μεγάλη δεξαμενή, μπορεί να χρειαστούν και ώρες», κατέληξε.
Σε επιφυλακή η ΕΥΑΘ, δεν ανησυχεί η ΔΕΗ
Δύο αγωγοί ύδρευσης, από τους οποίους υδροδοτούνται -μεταξύ άλλων- το Κορδελιό και η περιοχή μέχρι τις φυλακές Διαβατών, βρίσκονται σε απόσταση μόλις ενός μέτρου από το σημείο όπου βρέθηκε η βόμβα, όπως ανέφεραν στελέχη της Εταιρείας Υδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (ΕΥΑΘ ΑΕ). Στην περιοχή υπάρχει επίσης ένα φρεάτιο αποχέτευσης. Τα συνεργεία της εταιρείας βρίσκονται σε επιφυλακή, προκειμένου να παρέμβουν άμεσα, σε περίπτωση που αυτό χρειαστεί.
«Δεν έχουμε κάποια ιδιαίτερη ανησυχία», δήλωσε ο διευθυντής Περιφέρειας Μακεδονίας – Θράκης τού Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) Αναστάσιος Μιζαμίδης, γνωστοποιώντας ότι το μοναδικό προληπτικό μέτρο που θα ληφθεί είναι η διακοπή της ηλεκτροδότησης στην περιοχή γύρω από τον βενζινάδικο, για όση ώρα θα διαρκέσει η επιχείρηση. «Δεν μπορούμε να φανταστούμε ότι μπορεί να πάει κάτι στραβά, άλλωστε τα περισσότερα δίκτυά μας είναι εναέρια, οπότε δε χρειάζεται να λάβουμε κάποια ιδιαίτερα μέτρα», πρόσθεσε.
Σε σχέση με την τρωτότητα των δικτύων κοινής ωφέλειας της περιοχής, το Εργαστήριο Εδαφομηχανικής, Θεμελιώσεων και Γεωτεχνικής Σεισμικής Μηχανικής του ΑΠΘ έχει μελετήσει τη σεισμική διακινδύνευση ευρύτερα στη δυτική Θεσσαλονίκη, χωρίς ωστόσο να μπορεί να γίνει ακριβής παραλληλισμός των πιθανών συνεπειών ενός σεισμού με εκείνες στο ενδεχόμενο μίας έκρηξης του βλήματος.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής «το έδαφος στη περιοχή της Δυτικής Θεσσαλονίκης χαρακτηρίζεται από βαθιές αλλουβιακές αποθέσεις, χαμηλής αντοχής, οπότε σε περίπτωση ενός ισχυρού σεισμού, η εδαφική κίνηση θα παρουσιάζει ισχυρότερη ενίσχυση […] Επομένως, τα δίκτυα κοινής ωφέλειας όπως αγωγοί ύδρευσης/αποχέτευσης, αερίου, καυσίμων κτλ, καθώς και οι υποδομές όπως γέφυρες, σιδηροδρομικές γραμμές, δρόμοι ενδέχεται να παρουσιάσουν βλάβες».