Η πρόταση παρουσιάστηκε από τον πρόεδρο της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως, καθηγητή Μανόλη Κορρέ (είχε προηγηθεί η καθολική αποδοχή της από την ΕΣΜΑ) και όπως γράφαμε χθες θα ακολουθήσει η σύνταξη ολοκληρωμένης μελέτης για τις δρομολογούμενες επεμβάσεις.
Σήμερα η πρόσβαση στα μνημεία γίνεται από μια στενή «φιδωτή» κλίμακα, με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των επισκεπτών αλλά και την πρόκληση ατυχημάτων εξαιτίας του ολισθηρού εδάφους. Στην αρχαιότητα μια φαρδιά μαρμάρινη σκάλα οδηγούσε τους πιστούς στα μνημεία.
Κάτοψη της Δυτικής εισόδου στην Ακρόπολη
Την αποκατάσταση της αυθεντικότητας στα μνημεία επιδιώκει το ΥΠΠΟΑ με την πρόταση που εγκρίθηκε.
Σύμφωνα με τον κ. Κορρέ και τους συνεργάτες του, τον 6ο αιώνα π.Χ. «κατασκευάστηκε μια αναβάθρα πλάτους 12 μ., η οποία κατά την κλασική εποχή διευρύνθηκε σχεδόν στο διπλάσιο» ενώ «τον 1ο αιώνα μ.Χ. η αναβάθρα, με μικρή αλλαγή κλίσης, μετασκευάσθηκε σε μαρμάρινη κλίμακα πλάτους 21.7 μ. (23 μ. στο κάτω μέρος), της οποίας μεγάλα τμήματα αποκαλύφθηκαν μέσω των ανασκαφών, κυρίως από το 1835 έως το 1850».
«Με την πρόταση του Μανόλη Κορρέ αποδεικνύεται πόσο απέχει η σημερινή εικόνα της εισόδου της Ακροπόλεως από την αυθεντικότητα της μορφής της», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, μετά την ομόφωνη γνωμοδότηση του ΚΑΣ. «Με την προτεινόμενη μελέτη», πρόσθεσε η κ. Μενδώνη, «αναδεικνύεται ο μνημειακός χαρακτήρας της πρόσβασης στα μνημεία της Ακροπόλεως και συγχρόνως επιλύονται θέματα διαχείρισης κυκλοφορίας των επισκεπτών».
Επιστημονικό συνέδριο
Δεδομένου ότι η Ακρόπολη ανήκει στα μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού προανήγγειλε τη διεξαγωγή επιστημονικού συνεδρίου. Αντικείμενο του συνεδρίου, σύμφωνα με την υπουργό, θα αποτελέσουν όλα τα έργα προσβασιμότητας που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί στον Ιερό Βράχο (νέες διαδρομές, ανελκυστήρας), όπως και εκείνα που προγραμματίζονται.
Ο χρόνος διεξαγωγής του συνεδρίου (την πραγματοποίησή του έχουν ζητήσει διάφοροι φορείς και επιστήμονες) προσδιορίζεται για το φθινόπωρο «μόλις οι συνθήκες της πανδημίας επιτρέψουν τη διά ζώσης παρουσία ειδικών επιστημόνων, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να βρεθούν επάνω στον Βράχο και να δουν από κοντά το σύνολο των πεπραγμένων και το σύνολο του επόμενου προγράμματος», σημείωσε ο υπουργός.
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του ΥΠΠΟ και προεδρεύοντα του ΚΑΣ, Γιώργο Διδασκάλου, με την αναμόρφωση της εισόδου των μνημείων «θα αρθούν σφάλματα αναστήλωσης και αμήχανες ή αδόκιμες επεμβάσεις κατά τα παρελθόντα έτη, αποδίδοντας έγκυρη και τεκμηριωμένη εικόνα».
Κίνηση τώρα: Πανζουρλισμός στους δρόμους της Αθήνας - Ενα απέραντο πάρκινγκ οι δρόμοι της Αττικής
Αλλοιώσεις
Η ορθή πρόσληψη της μορφής και των λειτουργικών χαρακτηριστικών των αρχαίων μνημείων αποτελεί «στόχο υψηλό και αυτοτελή» για την ΕΣΜΑ. Για την επίτευξή του προτείνεται «να αποκατασταθεί η ανάβαση προς την Ακρόπολη στο σύνολό της, ή σε ικανό για τη χρήση της μέρος».
Το μέγεθος των επεμβάσεων θα εξαρτηθεί, προφανώς, και από την ποσότητα του αυθεντικού υλικού που διασώζεται. Σύμφωνα με τα ιστορικά στοιχεία, το κεκλιμένο επίπεδο που οδηγούσε προς τα μνημεία της Ακρόπολης υπέστη πολλές αλλοιώσεις στο πέρασμα των αιώνων.
Η σκάλα της αρχαιότητας διακοπτόταν από μεγάλο πλατύσκαλο που είχε μήκος όσο το πλάτος της και πλάτος περίπου 4 μ.
Από τους μελετητές επισημαίνεται ότι «από το ευρύ πλατύσκαλο έως τα Προπύλαια υπήρχαν 36 βαθμίδες και δύο στενά πλατύσκαλα, ένα τερματικό και ένα ενδιάμεσο, ενώ πριν από το μεγάλο πλατύσκαλο υπήρχε μια ακόμη κλίμακα με 26 βαθμίδες και προ αυτής ένα πλατύσκαλο τριών μέτρων». Η πρόταση προβλέπει ότι «το μεγάλο πλατύσκαλο, του οποίου ικανό μέρος σώζεται, θα αποκατασταθεί σε όλη του την έκταση».
Η πρόταση περιλαμβάνει την καθαίρεση των εσφαλμένων επεμβάσεων του παρελθόντος, τα μέρη των οποίων «έχουν τεκμηριωθεί με σχέδια, φωτογραφίες και έγγραφες παρατηρήσεις». Για την ευκολότερη κίνηση των επισκεπτών προτείνεται, επίσης, η δημιουργία μιας δεύτερης πρόσβασης στα μνημεία από τα νότια.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο: Ένταση και επεισόδια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Καρέ – καρέ η «πρώτη» των Rafale στην Τανάγρα – Εντυπωσιακές εικόνες
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr
κασ