Η δημοσίευση της υπ’ αριθμ. 95/2017 απόφασης ανακοινώθηκε χθες το πρωί επ’ ακροατηρίω από τον πρόεδρο του Δικαστηρίου, Νικόλαο Σακελλαρίου, το όνομα του οποίου δεν περιλαμβάνεται στα 14 μέλη της Ολομέλειας που έκριναν το νόμο αντίθετο στο Σύνταγμα και αποφάνθηκαν… καθαρά και ξάστερα ότι «καθίσταται υποχρεωτική η διενέργεια αποκλειστικώς από το ΕΣΡ της διαγωνιστικής διαδικασίας» αδειοδότησης των καναλιών. Απόφαση που σύμφωνα με νομικούς κύκλους καθιστά ανίσχυρες τις άδειες που δόθηκαν με το διαγωνισμό του καλοκαιριού, ενώ «επισημοποιεί» τη δυνατότητα εκείνων που ανακηρύχθηκαν υπερθεματιστές να διεκδικήσουν την επιστροφή του «τσουχτερού» αντιτίμου που κατέβαλαν.
Η Ολομέλεια αποφάνθηκε συγκεκριμένα ότι η παράκαμψη της Ανεξάρτητης Αρχής και «η ανάθεση με το νόμο 4339/2015 των αρμοδιοτήτων της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης στον αρμόδιο υπουργό προσκρούει στο άρθρο 15, παράγραφο 2, του Συντάγματος». Με κατηγορηματικό τρόπο, μάλιστα, έδειξε… τον κάλαθο των αχρήστων στην επιχειρηματολογία περί αδυναμίας συγκρότησης της Ανεξάρτητης Αρχής διά της οποίας επιδιώχθηκε από την κυβέρνηση και τον Νίκο Παππά η νομιμοποίηση -έστω, άπαξ- της ανάληψης των αρμοδιοτήτων χορήγησης των αδειών και δικαίωσε πλήρως τις θέσεις των τηλεοπτικών σταθμών που προσέφυγαν κατά του νόμου και της διαγωνισμού.
Ειδικότερα, στην άνω των 50 σελίδων απόφαση οι δικαστές αποφαίνονται:
Απεργία 20 Νοεμβρίου: Ταλαιπωρία η Τετάρτη - Ποιοι απεργούν, τι θα γίνει με ΜΜΜ και σχολεία
■ «Στο άρθρο 15 του Συντάγματος προβλέπεται η αποκλειστική αρμοδιότητα του ΕΣΡ για έλεγχο και επιβολή κυρώσεων στους τηλεοπτικούς σταθμούς. Δεν δύναται όμως να συναχθεί ότι η αρμοδιότητά του εξαντλείται στην έκδοση μόνο ατομικών διοικητικών πράξεων ή επιβολής κυρώσεως στους σταθμούς, αλλά σύμφωνα με το Σύνταγμα είναι φορέας άμεσου ελέγχου των τηλεοπτικών σταθμών και στο προγενέστερο της ενάρξεως λειτουργίας αυτών στάδιο, δηλαδή στο στάδιο της χορήγησης των αδειών. Αρα, στις αρμοδιότητες του ΕΣΡ περιλαμβάνεται και η όλη διαδικασία, η οποία θα καταλήξει στη χορήγηση της άδειας».
■ «Από το γεγονός ότι ο αναθεωρητικός νομοθέτης δεν προέβλεψε επικουρικό μηχανισμό για την επιλογή των μελών των Ανεξάρτητων Αρχών δεν μπορεί να συναχθεί ότι το Σύνταγμα ανέχεται, σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί η απαιτούμενη πλειοψηφία των 4/5 στη Διάσκεψη των Προέδρων, οι αρμοδιότητες οι οποίες κατά το Σύνταγμα πρέπει να ασκούνται από Ανεξάρτητη Αρχή να μεταβιβαστούν από τον κοινό νομοθέτη σε άλλα όργανα της εκτελεστικής εξουσίας. Διαφορετικά, εμμέσως το Σύνταγμα παραβιάζεται. Δεν μπορεί όμως σε καμία περίπτωση η εκ πλαγίου παραβίαση του Συντάγματος να θεραπευθεί με άλλη ευθεία πλέον παραβίασή του, τέτοια δε παραβίαση θα συνιστούσε η πλήρης παράκαμψη αρμόδιας Ανεξάρτητης Αρχής που προβλέπεται ρητώς από το Σύνταγμα». Το γεγονός, δε, διευκρινίζουν οι δικαστές, ότι έχουν ενδεχομένως αναληφθεί από το ελληνικό κράτος διεθνείς υποχρεώσεις, «δεν απαλλάσσει το νομοθέτη ή την εκτελεστική εξουσία κατά την εκπλήρωση των υποχρεώσεών της από την υποχρέωση τήρησης των συνταγματικών διατάξεων, όπως για τις Ανεξάρτητες Αρχές».
■ Κατά το άρθρο 15 του Συντάγματος το ΕΣΡ συγκροτείται κατά τρόπο που να εξασφαλίζει την αντικειμενικότητα, την αμεροληψία και την πολυφωνία στη λειτουργία των τηλεοπτικών σταθμών, αλλά και από πρόσωπα με ανάλογα με την αποστολή του προσόντα, σημειώνεται στην απόφαση. Και τονίζεται: «Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές ότι: α). Καθίσταται υποχρεωτική η σύμπραξη του ΕΣΡ στην άσκηση αρμοδιοτήτων με τις οποίες, σε συνεργασία ενδεχομένως και με άλλες Ανεξάρτητες Αρχές, όπου αυτό απαιτείται λόγω της τεχνικής φύσεως των τιθεμένων ζητημάτων, καθορίζονται οι όροι λειτουργίας και αδειοδοτήσεων μεταξύ άλλων και των τηλεοπτικών σταθμών, β) Σε περίπτωση επιλογής του συστήματός της, κατόπιν διαγωνισμού χορηγήσεως των αδειών λειτουργίας των τηλεοπτικών σταθμών, καθίσταται υποχρεωτική η διενέργεια αποκλειστικώς από το ΕΣΡ της σχετικής διαγωνιστικής διαδικασίας».
ΧΡΙΣΤΙΑΝΝΑ ΧΑΤΖΗΪΟΡΔΑΝΟΓΛΟΥ
Διαβάστε περισσότερα στην έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου