Η ενίσχυση με στελέχη του Λιμενικού Σώματος, περισσότερα πλωτά σκάφη που λειτουργούν σε 24ωρη βάση όπως και συνολικά η αλλαγή της μεταναστευτικής πολιτικής της χώρας έχει οδηγήσει τα δουλεμπορικά κυκλώματα να αποφεύγουν την Ελλάδα και να προσπαθούν να μεταφέρουν μετανάστες και πρόσφυγες στην Ιταλία απευθείας.
Η εμφανής μείωση των ροών, στο 80% από την αρχή του έτους, δεν συνδέεται τελικά με την πανδημία του Covid-19. Στελέχη του Λιμενικού Σώματος αναφέρουν στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ότι αντίθετα, τους πρώτους μήνες του έτους παρατηρούνταν μεγάλες συναθροίσεις μεταναστών στα παράλια της Τουρκίας με τις αρχές της γείτονος να κάνουν τα στραβά μάτια. Αυτό που ματαίωνε τα σχέδιά τους ήταν οι συνεχείς περιπολίες των ελληνικών σκαφών.
Αυτή τη στιγμή στον «ευρωπαϊκό θάλαμο επιχειρήσεων» συζητούνται η Ισπανία και η Ιταλία, όχι η Ελλάδα. Τα Κανάρια νησιά τείνουν να γίνουν μία νέα… Λέσβος. Υστερα από πολλά χρόνια, είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα έπαψε να είναι η κύρια πύλη εισόδου. Μέχρι στιγμής στην Ισπανία έχουν φτάσει 36.000 άτομα, στην Ιταλία 32.000 και στην Ελλάδα περίπου 14.000. Αρα δεν είναι ο κορονοϊός, αλλά η καλύτερη φύλαξη των συνόρων.
Την τελευταία εβδομάδα, στην Ελλάδα έφτασαν 50 άτομα στα νησιά και περίπου 100 διέσχισαν τον Εβρο. Στην Ιταλία τις ίδιες μέρες έφτασαν 372 μετανάστες και 1.586 την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ιταλικές αρχές υπολογίζουν ότι οι 265 έφτασαν από την Τουρκία. Ο συνολικός αριθμός αφίξεων στην Ιταλία το 2020 είναι 32.476, σε σύγκριση με 10.342 αφίξεις την ίδια περίοδο του 2019, σημειώνοντας 214% αύξηση. Ανάμεσά τους και 4.000 ασυνόδευτα παιδιά.
Οι διακινητές φαίνεται πως έχουν αλλάξει τα μονοπάτια τους και προσπαθούν να μεταφέρουν από την Τουρκία απευθείας στην Ιταλία τους μετανάστες με θαλαμηγούς, ταχύπλοα σκάφη και ιστιοφόρα, τα οποία βάζουν να οδηγούν οι ίδιοι οι πρόσφυγες. Ο κίνδυνος για ναυάγια είναι τρομακτικά αυξημένος και ήδη το τελευταίο διάστημα έχει παρατηρηθεί αύξηση ναυαγίων και νεκρών. Τα κυκλώματα φαίνεται πως επιλέγουν να κινηθούν στις θαλάσσιες περιοχές της Ρόδου, ανοικτά της Κρήτης και της Πελοποννήσου και πολύ συχνά τα σκάφη αυτά, λόγω έλλειψης οποιασδήποτε ναυτικής γνώσης αλλά και κακοσυντήρησης γεμίζουν νερά και βουλιάζουν σε «δύσκολες» ελληνικές θάλασσες. Το καλοκαίρι το Λιμενικό Σώμα κλήθηκε να διασώσει περισσότερα από 40 τέτοια σκάφη που προσπάθησαν μέσω της Ελλάδας να φτάσουν στην Ιταλία, όμως ναυάγησαν στο μεσοδιάστημα.
Είναι χαρακτηριστικό πως πριν από λίγες μέρες το Λιμενικό Σώμα στη Ρόδο ανέσυρε τη σορό ενός μετανάστη η οποία βρέθηκε δίπλα από το ημιβυθισμένο ταχύπλοο σκάφος που μετέφερε 12 μετανάστες και πρόσφυγες στην παραλία Κάτω Πέτρες της Ρόδου. Οι μετανάστες και πρόσφυγες είχαν βγει μόνοι τους στην ξηρά.
Ακόμα πιο δύσκολος παράγοντας στην εξίσωση είναι ότι στις ίδιες θαλάσσιες εκτάσεις καθημερινά περνούν δεκάδες μεγάλα σκάφη, πλοία της ακτοπλοΐας και της ποντοπόρου ναυτιλίας. Το καλοκαίρι περίπου 130 τέτοια πλοία δεσμεύτηκαν από τον Θάλαμο Επιχειρήσεων για να βοηθήσουν σε επιχειρήσεις διάσωσης μεταναστών, μετατρέποντας το Αιγαίο σε εν μέρει «επικίνδυνη» θάλασσα διέλευσης, αν ενταθούν αυτά τα περιστατικά.
Κανάρια νησιά, η νέα… Μόρια της Ευρώπης
Μέσα σε δύο μήνες τα Κανάρια νησιά έχουν έρθει αντιμέτωπα με πρωτοφανή έκρηξη ροών κυρίως από τη Δυτική Αφρική. Από τις αρχές του έτους έχουν φτάσει περίπου 19.000 πρόσφυγες και μετανάστες όταν το 2019 ήταν 1.500. Κυρίως καταλήγουν στα 3 μεγαλύτερα από τα συνολικά 8 νησιά του αρχιπελάγους των Καναρίων.
Ο ισπανικός Τύπος αναφέρει ότι το νησί Arguineguin τείνει να γίνει η νέα Λέσβος της Ευρώπης, ενώ οι περισσότεροι που φτάνουν είναι οικονομικοί μετανάστες του Covid-19, πρώην εργαζόμενοι σε τουριστικές επιχειρήσεις στις χώρες της Αφρικής. Η ισπανική κυβέρνηση ανακοίνωσε την κατασκευή μέχρι τέλους του έτους του δεύτερου μεγαλύτερου κέντρου φιλοξενίας της Ευρώπης, με 7.000 θέσεις φιλοξενίας. Το πρώτο είναι το Καρά Τεπέ στη Λέσβο.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
Έκτακτο δελτίο επιδείνωσης καιρού: Έρχονται καταιγίδες και χαλάζι – Πού θα είναι έντονα τα φαινόμενα