Πέραν των επιδόσεων, ο υψηλός αριθμός θέσεων εισακτέων και φέτος, που «κλείδωσε» στους 77.970, δεν θα αφήσει πολλούς υποψηφίους εκτός αμφιθεάτρων, με τη «μάχη» να δίνεται στις υψηλόβαθμες σχολές. Περίπου το 86% των υποψηφίων θα εισαχθεί σε κάποιο τμήμα, με τις βάσεις εισαγωγής σε ορισμένα περιφερειακά τμήματα να κινούνται και φέτος σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Μετά την ολοκλήρωση των πανελλαδικών εξετάσεων για τα Γενικά Λύκεια και σύμφωνα με το επίπεδο δυσκολίας των θεμάτων, οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πτωτική τάση στις πολυτεχνικές σχολές και τις ιατρικές. Στα άλλα δύο επιστημονικά πεδία, το 1ο των Ανθρωπιστικών Σπουδών και το 4ο των Σπουδών της Οικονομίας και της Πληροφορικής, οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για μικρές μεταβολές σε σχέση με πέρσι, καθώς, παρά το γεγονός ότι οι υποψήφιοι δεν δυσκολεύτηκαν ιδιαίτερα από τα θέματα, η έλλειψη συντελεστών βαρύτητας πολύ πιθανόν να μην οδηγήσει σε καθολική άνοδο των βάσεων.
Αυλαία
Χθες, η αυλαία των πανελλαδικών εξετάσεων έκλεισε με τα μαθήματα της Χημείας και της Οικονομίας.
«Τα θέματα ήταν αυξημένης δυσκολίας, στην ίδια λογική με τα περσινά», σημειώνει στον «Ε.Τ.» ο Νίκος Χρυσανθακόπουλος, καθηγητής στο φροντιστήριο «Θεσμός», και συνεχίζει: «Οι υποψήφιοι σίγουρα θα αντιμετώπισαν πρόβλημα με το χρόνο, καθώς τα ζητούμενα απαιτούσαν πολλές πράξεις, είχαν δύσκολες μετατροπές και οι εκφωνήσεις ίσως δυσκόλεψαν τους μαθητές». Σημειώνεται ότι μία εκφώνηση δημιούργησε αναταραχή για λίγη ώρα, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες διαπιστώθηκε ένα λάθος, το οποίο όμως σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς δεν επηρέασε τον τρόπο λύσης.
Σύμφωνα με τον κ. Χρυσανθακόπουλο, οι βαθμοί των μαθητών αναμένονται εξίσου χαμηλοί με πέρσι, καθώς δυσκολεύτηκαν ακόμα και οι πολύ καλοί μαθητές να ανταποκριθούν στα θέματα.
Στον αντίποδα, η Οικονομία, για τους υποψηφίους του 4ου επιστημονικού πεδίου, ήταν ένα πολύ βατό διαγώνισμα. «Δεν υπήρχε ιδιαίτερη διαβάθμιση δυσκολίας στα ζητήματα, ώστε να ξεχωρίσουν οι καλά διαβασμένοι μαθητές από τους μέτριους», αναφέρει ο καθηγητής Μιχάλης Σιμιτζόγλου του φροντιστηρίου «Θεσμός».
Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, οι μαθητές που είχαν διαβάσει θεωρία μπορούν να ανταποκριθούν με υψηλές επιδόσεις στα ζητούμενα του διαγωνίσματος. «Ακόμα και οι μέτριοι μαθητές διεκδικούν βαθμούς μεταξύ του 16-18, καθώς το διαγώνισμα ήταν πολύ πιο εύκολο σε σχέση με πέρσι. Οι περισσότεροι υποψήφιοι βγήκαν ικανοποιημένοι από τα εξεταστικά κέντρα», συνεχίζει ο κ. Σιμιτζόγλου.
Μηχανογραφικό
Σοκ στην Άμφισσα: Βρέφος πέθανε στη γέννα – Καταγγελίες για λάθος χειρισμό μαιευτήρα
Με τις επιδόσεις των υποψηφίων να αναμένονται τις πρώτες μέρες του Ιουλίου και τη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων να συνεχίζεται μέχρι και τις 7 Ιουλίου για τα ειδικά μαθήματα, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τις ημερομηνίες συμπλήρωσης μηχανογραφικού δελτίου για τις πανελλαδικές εξετάσεις.
Από τη Δευτέρα 29 Ιουνίου ξεκινάει η διαδικασία υποβολής και ολοκληρώνεται την Παρασκευή 17 Ιουλίου.
Οι υποψήφιοι θα απευθυνθούν στο Λύκειό τους για να λάβουν τον προσωπικό κωδικό ασφαλείας και στη συνέχεια θα επισκεφθούν την ηλεκτρονική διεύθυνση http://exams.it.minedu.gov.gr.
Στην παραπάνω διεύθυνση θα μπορούν σε πρώτη φάση να μελετήσουν το μηχανογραφικό και να κάνουν προσωρινή αποθήκευση των επιλογών τους. Μετά την ανακοίνωση των βαθμών, οι υποψήφιοι θα μπορούν να κλειδώσουν τις επιλογές τους επιλέγοντας οριστικοποίηση.
Μετά την οριστικοποίηση, το μηχανογραφικό καταχωρίζεται στη βάση του υπουργείου Παιδείας και καμία τροποποίηση από τους υποψηφίους δεν είναι πλέον δυνατή, χωρίς τη μεσολάβηση της σχολικής μονάδας. Προτείνεται οι υποψήφιοι να εκτυπώσουν ή/και να αποθηκεύσουν στον υπολογιστή τους το οριστικοποιημένο μηχανογραφικό (που θα έχει αποκτήσει αυτόματα και αριθμό πρωτοκόλλου), ώστε ανά πάσα στιγμή να μπορούν να δουν τις τελικές προτιμήσεις τους.
Εκτιμήσεις ανά επιστημονικό πεδίο
«Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν πρέπει να συνδέουμε την ευκολία των θεμάτων στις Πανελλαδικές με την επιτυχία στην εισαγωγή σε μία σχολή ή τμήμα. Ασχέτως του επιπέδου δυσκολίας των θεμάτων και των επιδόσεων των μαθητών, φέτος το 86% των υποψηφίων θα βρει μια θέση στα ελληνικά πανεπιστήμια», σχολιάζει ο εκπαιδευτικός αναλυτής Γιώργος Χατζητέγας στον «Ε.Τ.», σημειώνοντας ότι και φέτος θα έχουμε το φαινόμενο εισαγωγής σε σχολές και τμήματα με πολύ χαμηλές βάσεις.
Ο «Ε.Τ.» με τη βοήθεια του κ. Χατζητέγα επιχειρεί να κάνει μια πρώτη εκτίμηση βάσεων ανά επιστημονικό πεδίο. Το τοπίο θα ξεκαθαριστεί με την ανακοίνωση των βαθμολογιών των υποψηφίων, οι οποίες αναμένονται να ανακοινωθούν στις αρχές Ιουλίου.
1ο Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών και Νομικών Σπουδών
Σε σταθερά επίπεδα σε σχέση με πέρσι αναμένεται να παραμείνουν οι βάσεις την επόμενη σχολική χρονιά. Στις υψηλόβαθμες σχολές όπως οι Νομικές και οι Ψυχολογίες οι μεταβολές θα είναι μικρές. Αγνωστος Χ για φέτος είναι το μάθημα της Κοινωνιολογίας, που για πρώτη φορά εξετάζεται πανελλαδικά και έχει αντικαταστήσει το μάθημα των Λατινικών. Η πρώτη «εμφάνιση» του μαθήματος έφερε χαμόγελα στους μαθητές, καθώς το διαγώνισμα ήταν αναμενόμενο και δεν τους δυσκόλεψε.
Το χαρακτηριστικό του συγκεκριμένου επιστημονικού πεδίου είναι οι περιορισμένες θέσεις που έχει αναλογικά με τον υψηλό αριθμό υποψηφίων. Το μεγαλύτερο ποσοστό των υποψηφίων συνολικά που μένουν εκτός των ελληνικών πανεπιστημίων προέρχεται από το 1ο επιστημονικό πεδίο.
Παρ’ όλα αυτά, και φέτος, η εισαγωγή στις ξένες Φιλολογίες στα κεντρικά Ιδρύματα αναμένεται να γίνει με πολύ χαμηλούς βαθμούς, κάτω από τη βάση. Ενδεικτικά, πέρσι, το τμήμα με τη χαμηλότερη βάση εισαγωγής ήταν το Ιταλικής Γλώσσας με 4.016.
Σημειώνεται ότι πέρσι η Νομική Αθήνας έπεσε στα 18.013 μόρια, στη Θεσσαλονίκη στα 17.824 μόρια και στη Θράκη στα 17.225 μόρια. Στις σχολές Ψυχολογίας η πιο υψηλόβαθμη σχολή έφτασε τα 17.608 μόρια (ΕΚΠΑ) και η πιο χαμηλόβαθμη τα 16.641 μόρια.
2ο Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών
Μετά την περσινή καθίζηση των βάσεων στο εν λόγω επιστημονικό πεδίο, φέτος αναμένεται περαιτέρω κάθοδος στις βάσεις εισαγωγής ακόμα και στις υψηλόβαθμες σχολές των κεντρικών Ιδρυμάτων. Η Χημεία αποτελεί το «αγκάθι» που φέτος θα ρίξει τις βάσεις, ενώ στα υπόλοιπα μαθήματα οι υποψήφιοι δεν αντιμετώπισαν τόσες δυσκολίες. Η ιστορία επαναλαμβάνεται και φέτος, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για δεύτερη συνεχόμενη βαθμολογική σφαγή στο συγκεκριμένο μάθημα, όπως ακριβώς και πέρσι, οδηγώντας σε νέα καθολική πτώση των βάσεων.
Παρ’ όλα αυτά, το 2ο επιστημονικό πεδίο προσφέρει πληθώρα θέσεων, αντίστοιχη με τον αριθμό των υποψηφίων. Οι συνθήκες ελεύθερης πρόσβασης δεν θα αφήσουν σχεδόν κανένα υποψήφιο εκτός των ελληνικών αμφιθεάτρων, με το «στοίχημα» να παίζεται για τις πρώτες επιλογές των υποψηφίων.
Πολλά τμήματα των περιφερειακών Ιδρυμάτων και φέτος θα δεχθούν υποψηφίους με βαθμό επίδοσης 4 και 5.
Υπενθυμίζεται ότι πέρσι οι πολυτεχνικές σχολές είχαν σοβαρές απώλειες, με τα κεντρικά Ιδρύματα να χάνουν ακόμα και 800 μόρια και τα περιφερειακά να καταγράφουν πτώση ακόμα και 2.900 μορίων. Οι σχολές Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανολόγων Μηχανικών στο ΕΜΠ ήταν οι μοναδικές που κρατήθηκαν πάνω από το «κατώφλι» των 18.000 μορίων, με 18.314 μόρια και 18.019 μόρια αντίστοιχα. Σε χαμηλά επίπεδα κινήθηκαν και οι φυσικομαθηματικές σχολές, που ειδικά στην περιφέρεια η εισαγωγή πλέον γίνεται με πολύ χαμηλή βάση. Ενδεικτικά, στο Μαθηματικό ΕΚΠΑ η βάση πέρσι ήταν στα 14.617 μόρια και απώλειες 535 μορίων, ενώ στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου μόλις 7.501 μόρια.
3ο Επιστήμες Υγείας
Πτωτική τάση, μικρότερης εμβέλειας όμως από τις πολυτεχνικές, αναμένεται και στις ιατρικές σχολές, με το μάθημα της Χημείας και πάλι να αποτελεί το μοχλό που κινεί την πορεία των βάσεων.
Πέρσι, η Ιατρική Αθήνας έπεσε στα 18.724 μόρια και της Θεσσαλονίκης στα 18.585 μόρια, ενώ η τελευταία Ιατρική κατέγραψε 18.123 μόρια.
Πέρσι, όπως και φέτος, παρά τον υψηλό ανταγωνισμό που εντοπίζεται στο 3ο επιστημονικό πεδίο (σ.σ.: οι υψηλότερες βαθμολογίες υποψηφίων καταγράφονται στο εν λόγω πεδίο), θα υπάρξουν σχολές με βαθμό εισαγωγής χαμηλότερο της βάσης. Ειδικότερα, σε κάποια τμήματα Γεωπονίας επαρχιακών πανεπιστημίων, η εισαγωγή αναμένεται να γίνει ακόμα και 6.500 μόρια.
4ο Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής
Ενα πεδίο στο οποίο σημειώνονται οι χαμηλότερες επιδόσεις των υποψηφίων πέρσι έκανε τη «διαφορά» καταγράφοντας άνοδο στις βάσεις. Τα φετινά θέματα στις Πανελλαδικές κρίθηκαν βατά, με τις επιδόσεις των υποψηφίων να αναμένονται σε καλύτερα επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Παρ’ όλα αυτά, οι εκτιμήσεις επιφυλάσσονται για περαιτέρω άνοδο των βάσεων, δεδομένου ότι φέτος έχουν καταργηθεί οι συντελεστές βαρύτητας.
Οι βάσεις αναμένεται φέτος να κινηθούν με μικρές αυξομειώσεις, σε ένα πεδίο που έχει το ίδιο χαρακτηριστικό με το 2ο επιστημονικό πεδίο, δηλαδή επικρατούν συνθήκες ελεύθερης πρόσβασης, με σχεδόν το σύνολο των υποψηφίων να βρίσκει τη θέση του στα ελληνικά αμφιθέατρα.
Σημειώνεται ότι πέρσι στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο το τμήμα Διοικητικής Επιστήμης σκαρφάλωσε στα 17.959 μόρια. Αντίστοιχα και η Πληροφορική κλείδωσε στα 16.433 μόρια, ενώ και το Τουριστικών Σπουδών στον Πειραιά, που μετράει μόλις τρία χρόνια λειτουργίας, έχει βάση εισαγωγής στα 14.694. Δεν έλειψαν βέβαια και τα τμήματα στα οποία η εισαγωγή έγινε με πολύ χαμηλούς βαθμούς, με την πληθώρα αυτών να βρίσκεται σε επαρχιακά πανεπιστήμια. Ενδεικτικά, στο τμήμα Οικονομικής και Διοίκησης Τουρισμού στη Χίο η βάση εισαγωγής ήταν πέρσι στα 5.925 μόρια, ενώ και η Διοίκηση Επιχειρήσεων στο ίδιο νησί στα 5.305 μόρια.
Οι περσινές βάσεις σε 25 πιο δημοφιλείς σχολές
|
|
Ιατρική Αθήνας | 18.724 |
Ιατρική Θεσσαλονίκης | 18.674 |
Ιατρική Πάτρας | 18.398 |
Ιατρική Ιωαννίνων | 18.265 |
Νομική Αθήνας | 18.013 |
Νομική Θεσσαλονίκης | 17.824 |
Νομική Κομοτηνής | 17.225 |
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών Αθήνας | 18.314 |
Μηχανολόγων Μηχανικών Αθήνας | 18.014 |
Πληροφορική (ΕΚΠΑ) | 17.015 |
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Αθήνας | 19.050 |
Αγγλική Φιλολογία Θεσσαλονίκης | 19.312 |
Αγγλική Φιλολογία Αθήνας | 18.633 |
Ψυχολογία (ΕΚΠΑ) | 17.608 |
Ψυχολογία (ΑΠΘ) | 17.529 |
Βιολογία Αθήνας | 17.688 |
Οδοντιατρική Αθήνας | 18.026 |
Φαρμακευτική Αθήνας | 17.848 |
Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών (ΠΑΠΕΙ) | 18.163 |
ΤΕΦΑΑ ΕΚΠΑ | 17.501 |
ΤΕΦΑΑ ΑΠΘ | 17.045 |
Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής (ΟΠΑ) | 17.959 |
Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων (ΟΠΑ) | 16.087 |
Ναυτιλιακών Σπουδών (ΠΑΠΕΙ) | 15.971 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΕΚΠΑ) | 15.732 |
Από την έντυπη έκδοση