Η προσθήκη των αγγλικών από το νηπιαγωγείο, μία ενδιαφέρουσα παρέμβαση στη διδασκαλία των νηπίων, έχει συγκεντρώσει περισσότερα σχόλια στη δημόσια διαβούλευση ακόμα και από το άρθρο που αφορά στις αλλαγές στις Πανελλαδικές και στη Γ’ Λυκείου, ενώ ορισμένες «επιστροφές» από το παρελθόν, όπως η Τράπεζα Θεμάτων και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, πέραν των επικριτικών φωνών, έχουν προκαλέσει ερωτήματα σχετικά την εφαρμογή τους στο σχολικό περιβάλλον.
Τα αγγλικά είναι η ξένη γλώσσα που ενισχύεται σημαντικά στις μικρές τάξεις, με τα νηπιαγωγεία για πρώτη φορά να αναλαμβάνουν τη διδασκαλία τους μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων με τη συμβολή εκπαιδευτικού Αγγλικής Φιλολογίας, ενώ και στο δημοτικό αυξάνεται σε δύο από μία ώρες η διδασκαλία τους στην Α’ και Β΄ Λυκείου, με την παράλληλη μείωση κατά μία ώρα της Μελέτης Περιβάλλοντος.
Το άρθρο όμως που προκάλεσε αντιδράσεις από αντιπολίτευση και από συνδικαλιστές αφορά στην αύξηση των μαθητών ανά τάξη στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά από την επόμενη σχολική χρονιά. Οι μαθητές πλέον θα κατανέμονται ανά 24 (αντί για 22) στα τμήματα, με τους δασκάλους να έχουν πάγιο αίτημα τη μείωση του αριθμού των παιδιών στις σχολικές τάξεις.
Σύμφωνα με το υπουργείο, τα νέα όρια προσβλέπουν στον εξορθολογισμό των τμημάτων με στόχο να μη δημιουργούνται πλασματικά κενά, χωρίς όμως να «πείθουν» τους εκπαιδευτικούς και τους χρήστες της δημόσιας διαβούλευσης. Το εν λόγω άρθρο είναι μεταξύ των πιο δημοφιλών και τα περισσότερα σχόλια είναι αρνητικά για τη συγκεκριμένη προσθήκη.
Αλλαγές στα ΕΠΑΛ
Στον αντίποδα, θετικά σχόλια έχουν συγκεντρώσει οι νέες θεματικές που εισάγονται για πρώτη φορά στα σχολεία με πιλοτική εφαρμογή, καθώς και η πρόθεση του υπουργείου Παιδείας για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σχετικά με αυτές.
Επίσης αλλαγές έρχονται και στα ΕΠΑΛ, όπου μπαίνει όριο ηλικίας έως και τα 17 για τη φοίτηση, γεγονός που ναι μεν λειτουργεί ως «κόφτης» για αρκετούς ενήλικες μαθητές που μέχρι πρότινος φοιτούσαν εκεί, όμως σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου η συνύπαρξη ενήλικων και ανήλικων μαθητών οδηγούσε συχνά σε φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού.
Αξιολόγηση εκπαιδευτικών
Ενα «αγκάθι» του παρελθόντος, που έχει ήδη ξεσηκώσει τους εκπαιδευτικούς, χωρίς όμως να φαίνεται ότι το υπουργείο Παιδείας θα κάνει πίσω στις εξαγγελίες του. Την επόμενη χρονιά θα ξεκινήσει η εσωτερική αξιολόγηση των σχολείων, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσουν οι εκπαιδευτικοί.
Θα συνταχθεί Προεδρικό Διάταγμα το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί στις αρχές του 2021 και θα αφορά στα κριτήρια για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Παρά το γεγονός ότι η πολιτική ηγεσία επιμένει ότι η αξιολόγηση έχει στόχο την επιβράβευση των εκπαιδευτικών με θετική αξιολόγηση και την υποστήριξη όσων παρουσιάζουν χαμηλή επίδοση, οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες έχουν ταχθεί εναντίον των ρυθμίσεων λόγω και των ελλιπών πληροφοριών σχετικά με τον τρόπο αξιολόγησης αλλά και τις επιπτώσεις των εκπαιδευτικών σε αυτές.
Πάντως ούτε η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ικανοποιεί τους επικριτές, οι οποίοι εναντιώνονται στην εξωτερική αξιολόγηση από την ΑΔΙΠΠΔΕ (ανεξάρτητη αρχή) αλλά και τις διατάξεις που προβλέπουν συμβολή στην «αυτοαξιολόγηση των σχολείων από τους γονείς και τους μαθητές, καθώς η τελική έκθεση αξιολόγησης θα λαμβάνει την έγκριση του σχολικού συμβουλίου, στο οποίο συμμετέχουν οι δεύτεροι.
Τέλος, η Τράπεζα Θεμάτων φαίνεται ότι έχει διχάσει τον δημόσιο διάλογο, καθώς τα σχόλια δείχνουν ότι ενώ ως μέτρο κρίνεται θετικό, η εφαρμογή της προβληματίζει. Σημειώνεται ότι στο παρελθόν η εφαρμογή της προκάλεσε αρκετές δυσλειτουργίες με αποτέλεσμα να μην υποστηριχθεί από τις πολιτικές ηγεσίες και με την έλευση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ να καταργηθεί.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας, τα οποία θα είναι προσβάσιμα στον καθηγητή και το μαθητή για τη μελέτη και την εξάσκησή τους και από την οποία θα προκύπτουν τα μισά ζητούμενα στις ενδοσχολικές εξετάσεις. Η Τράπεζα Θεμάτων θα ξεκινήσει από την Α’ Λυκείου την επόμενη χρονιά, με τις λεπτομέρειες να αναμένονται σε υπουργική απόφαση.
Από την έντυπη εκδοσή του Ελεύθερου Τύπου