Το υπουργείο Παιδείας είχε αποστείλει τις προηγούμενες μέρες το νομοσχέδιο στα κόμματα της αντιπολίτευσης, όμως αρκετοί αρμόδιοι σε θέματα Παιδείας κρατάνε μικρό καλάθι για την τελική μορφή του σχεδίου νόμου που θα φτάσει τελικά στη Βουλή, καθώς, όπως σημειώνουν, η έννοια του διαλόγου που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση έχει προδοθεί πρώτα από τους ίδιους με το αιφνιδιαστικό νομοθετικό έργο της.
Πάντως, στο νομοσχέδιο που προετοιμάζεται αυτές τις μέρες στο υπουργείο και αναμένεται να ισχύσει από το σχολικό έτος 2017-2018, σύμφωνα με τους συνεργάτες του υφυπουργού στόχος είναι η εξοικονόμηση πόρων και σύμφωνα με τις προβλέψεις ενδέχεται να πέσει ο λογαριασμός από 15.000 έως 20.000 ευρώ ανά εκπαιδευτικό, καθώς αλλάζουν οι όροι καταβολής του επιμισθίου.
Παράλληλα, με τις αλλαγές στα κριτήρια και με περιορισμούς στην παράταση της απόσπασης, το υπουργείο ευελπιστεί να φέρει πίσω ένα ικανοποιητικό νούμερο από τους 800 εκπαιδευτικούς που είναι διασκορπισμένοι σε όλο τον κόσμο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο νομοσχέδιο ορίζεται με υπουργική απόφαση να δίνεται η δυνατότητα κατάργησης και συγχώνευσης σχολικών μονάδων του εξωτερικού. Μέχρι στιγμής, δεν υπήρχε η δυνατότητα κατάργησης αλλά μόνο ίδρυσης. Οι βασικότερες αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο είναι οι ακόλουθες:
Αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ειδικότερα στελέχη της που έχουν περάσει από διάφορα πόστα στο υπουργείο Παιδείας έχουν σηκώσει αρκετές φορές το θέμα των αποσπάσεων των εκπαιδευτικών, προκαλώντας ακόμα και τεράστιες διαμάχες, όπως αυτή του περασμένου καλοκαιριού. Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, κ. Δημήτρης Χασάπης, είχε αρνηθεί σειρά αιτημάτων ανανέωσης των αποσπάσεων, προκαλώντας σωρεία αντιδράσεων, με την τότε υπηρεσιακή υπουργό, κ. Φρόσω Κιάου, να παίζει το ρόλο του… πυροσβέστη και να προχωράει τη διαδικασία.
Στο νομοσχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή η ηγεσία -παρά τις κορόνες του παρελθόντος για σκληρή στάση απέναντι στους αποσπασμένους και καταγγελίες για παράνομες παρατάσεις- επιλέγει τη μέση οδό.
● Δικαίωμα αίτησης για παράταση θα δοθεί σε όλους τους εκπαιδευτικούς. Μάλιστα, όσοι έχουν συμπληρώσει 10 χρόνια στο εξωτερικό και εφόσον έχουν συνάψει γάμο με ομογενή ή αλλογενή κάτοικο εξωτερικού παρέχεται η δυνατότητα παράτασης έως τη συνταξιοδότηση. Πάντως, από το υπουργείο προτίθενται να κάνουν επανέλεγχο των στοιχείων των εκπαιδευτικών που δηλώνουν ότι έχουν συνάψει γάμους στο εξωτερικό, θέτοντας ως κριτήρια την ημερομηνία του γάμου αλλά και την παραμονή του/της συζύγου στην ξένη χώρα.
Μαρκόπουλο: Βίντεο ντοκουμέντο από τις κινήσεις των δραστών λίγο πριν τη δολοφονία του 5χρονου
● Αλλαγές θα υπάρξουν και στα κριτήρια επιλογής των εκπαιδευτικών. Το νομοσχέδιο παραπέμπει σε υπουργική απόφαση που θα ορίζει τη γνώση ξένης γλώσσας (σ.σ.: της χώρας που θα γίνει η απόσπαση) σε επίπεδο Β2. Παράλληλα, θα δοθεί προτεραιότητα σε όσους έχουν επιμόρφωση σε διδασκαλία των ελληνικών ως ξένη γλώσσα. Αυτό προσβλέπει, κυρίως, στο μακρόπνοο σχέδιο του υπουργείου Παιδείας σε συνεργασία με τα αντίστοιχα κράτη να προχωρήσει σε μετατροπή όλων των ελληνικών σχολείων σε δίγλωσσα.
Οσον αφορά στη γλώσσα, το υπουργείο αυστηροποιεί τα κριτήρια, καθώς, όπως επισημαίνουν οι συνεργάτες του κ. Πελεγρίνη, υπάρχουν περιπτώσεις εκπαιδευτικών που έλαβαν απόσπαση μη γνωρίζοντας τη γλώσσα της χώρας που δίδασκαν αλλά άλλη γλώσσα.
● Η απόσπαση στο εξωτερικό θα είναι τριετής, με δυνατότητα παράτασης δύο χρόνων. Το επιμίσθιο θα δίνεται στον εκπαιδευτικό μόνο κατά τη διάρκεια της ανανέωσης, δηλαδή μετά τα τρία χρόνια παραμονής του στο εξωτερικό.
Το νομοσχέδιο σφίγγει τον κλοιό και στην κατανομή του επιμισθίου, καθώς αυτό θα είναι ανάλογο της παροχής διδακτικού έργου. Με αυτόν τον τρόπο αποκλείονται οι εκπαιδευτικοί με μακροχρόνιες άδειες από το επιπλέον χρηματικό βοήθημα. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα με εκπαιδευτικούς να λαμβάνουν άδειες μεγάλης διάρκειας χωρίς πάντα επαρκή αιτιολογία. Με τον «κόφτη» στο επιμίσθιο προσβλέπει να περιορίσει τέτοιου είδους φαινόμενα.
● Αν και όλοι οι εκπαιδευτικοί θα έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν αίτηση για παράταση παραμονής, δεν είναι δεδομένο ότι θα τη λάβουν. Στόχος της ηγεσίας είναι να δημιουργήσει μία ηλεκτρονική πλατφόρμα στα πρότυπα του myschool που λειτουργεί για τα ελληνικά σχολεία. Η πλατφόρμα δείχνει σε πραγματικό χρόνο τις ανάγκες εκπαιδευτικών και τη διαδικασία των μαθημάτων, με στοιχεία που συμπληρώνουν ο διευθυντής και οι αρμόδιοι εκπαιδευτικοί. Επομένως, ανάλογα με τις ανάγκες, θα δίνονται και οι παρατάσεις.
«Θολό» σημείο στη διαλογή των παρατάσεων που θα δοθούν εκτός από τις εκάστοτε ανάγκες των σχολικών μονάδων είναι ότι οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται τόσο από το διευθυντή σχολείου όσο και από το συντονιστή εκπαίδευσης, χωρίς να είναι γνωστό το πλαίσιο της αξιολόγησης.
Συντονιστές εκπαίδευσης και διευθυντές σχολείων
Στα πρότυπα της διοικητικής αναδιάρθρωσης που έγινε στα ελληνικά σχολεία με παρεμβάσεις στις διαδικασίες επιλογής διευθυντών σχολείων και στελεχών εκπαίδευσης, η ηγεσία του υπουργείου θα συνεχίσει την ίδια τακτική και στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση. Τουλάχιστον θα αποφύγει αιφνιδιαστικές κινήσεις με παύση υπηρεσίας, καθώς δεσμεύεται ότι θα ολοκληρώσουν όλοι τη θητεία τους.
Σύμφωνα με τον υφυπουργό Παιδείας, κ. Θ. Πελεγρίνη, επιχειρείται αναβάθμιση με τη διοικητική εμπειρία και την άριστη γνώση της γλώσσας της χώρας όπου θα τοποθετηθεί να αποτελούν βασικά σημεία. Παραμένει η συνέντευξη στη διαδικασία, μια πρακτική που αξίζει να υπενθυμίσουμε στην περίπτωση των διευθυντών εκπαίδευσης στην Ελλάδα απεσύρθη από τις διαδικασίες, καθώς κατακεραυνώθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ ως πελατειακή πρακτική για να επιστρέψει λίγους μήνες μετά με «πλούσια» μοριοδότηση.
Οι συντονιστές εκπαίδευσης θα έχουν τριετή θητεία και δυνατότητα παράτασης για άλλα δύο χρόνια. Το Συμβούλιο Επιλογής που υπήρχε μέχρι σήμερα διευρύνεται σε μέλη, ενώ προστίθεται και ψυχολόγος, ενώ ο ρόλος του θα είναι και πειθαρχικός.
Με συνέντευξη, διοικητική εμπειρία και άριστες γνώσεις ξένης γλώσσας θα επιλέγονται και οι διευθυντές σχολείων που θα έχουν κι αυτοί με τη σειρά τους τριετή θητεία και δυνατότητα δύο χρόνων παράτασης. Μάλιστα, για τους διευθυντές δίνεται η δυνατότητα, αφού επιστρέψουν στην Ελλάδα κι έπειτα από πενταετή διδασκαλία στα ελληνικά σχολεία, να αιτηθούν νέας απόσπασης στο εξωτερικό.
Ομογενείς καθηγητές
Το νομοσχέδιο προβλέπει και την επιστροφή των ομογενών εκπαιδευτικών, έπειτα από περίπου πέντε χρόνια απουσίας στα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού. Σύμφωνα με το υπουργείο, οι εν λόγω εκπαιδευτικοί είχαν αποκλειστεί από το σχετικό νόμο το 2011, η επαναφορά τους όμως προσβλέπει κυρίως στην εξοικονόμηση πόρων.
Με το άνοιγμα των ελληνικών σχολείων στους ομογενείς καθηγητές το υπουργείο προτίθεται να προχωρήσει σε προσλήψεις με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου ή με σύμβαση ωρομισθίου, ώστε να μην απασχολεί στο εξωτερικό αποσπασμένους εκπαιδευτικούς που θα μπορούσε να τους τοποθετήσει σε σχολικές μονάδες της Ελλάδας.
Παράλληλα ειδικότερα με την ωρομίσθια απασχόληση λύνεται το πρόβλημα στην κάλυψη κενών σε συγκεκριμένες ειδικότητες εκπαιδευτικών που ταλαιπωρούν την εκάστοτε σχολική μονάδα.
Μάλιστα, οι ομογενείς εκπαιδευτικοί μπορούν να διεκδικήσουν και θέση διευθυντή σχολείου, ενώ θα ισχύσει το ίδιο πλαίσιο αξιολόγησης που θα ισχύσει και για τους αποσπασμένους εκπαιδευτικούς.
Στο σχεδιασμό μετατροπής σταδιακά των ελληνόγλωσσων σχολείων σε δίγλωσσα, η ηγεσία ποντάρει και στη συμβολή των ξένων εκπαιδευτικών, καθώς, μέσω διακρατικών συμφωνιών, οι χώρες που στεγάζουν τα ελληνικά σχολεία θα μπορούν να διαθέσουν με δικές τους δαπάνες εκπαιδευτικούς για τη διδασκαλία ορισμένων μαθημάτων.
Πανεπιστημιακά τμήματα και
εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Αν και η καταγραφή βρίσκεται ακόμα στην αρχή, στο νομοσχέδιο προβλέπεται η διασφάλιση της διασύνδεσης και συνεργασίας με τα ελληνικά πανεπιστημιακά τμήματα του εξωτερικού. Σε συνεργασία και με το υπουργείο Εξωτερικών γίνεται αυτή την περίοδο η καταγραφή, ενώ υπάρχουν και προοπτικές για αποσαφήνιση των κριτηρίων ενίσχυσής τους και του πλαισίου χρηματοδότησης.
Παράλληλα προωθείται και η εξ αποστάσεως εκπαίδευση με τη δημιουργία ηλεκτρονικής εκπαιδευτικής πύλης, ώστε να ενισχύονται τα απομακρυσμένα ή τα ολιγομελή τμήματα ελληνικής γλώσσας και να παρέχεται η δυνατότητα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με πιστοποίηση. Το διδακτικό υλικό θα αναρτάται στην ηλεκτρονική πύλη, ώστε να είναι προσβάσιμο για τους ενδιαφερομένους.
ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
[email protected]