«Δεν νομίζω πως θα μπορέσουμε πλέον να σταματήσουμε να λειτουργούμε ενστικτωδώς. Τους ανθρώπους και τα ζώα μας δεν καταφέραμε να τα σώσουμε τότε και αυτό με τα αμάξια, μάλλον, το κάνουμε για να μη νιώθουμε πως θα υπάρξουν στο μέλλον και τέτοιου είδους απώλειες», λέει στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο Β.Μ.
Σήμερα συμπληρώνονται 2 χρόνια από τη φονική πλημμύρα στη Δυτική Αττική που στοίχισε τη ζωή σε 24 ανθρώπους.
Ο χειμώνας συνεχίζει να τρομάζει τους πολίτες της Μάνδρας, ενώ οι βροχές τούς αναγκάζουν να «κλειδώνονται» στα σπίτια τους μέχρι να σωπάσουν. «Είδα στις ειδήσεις ότι θα βρέξει αύριο, να πάμε τα αυτοκίνητα πάνω», λένε στην ταβέρνα και ανανεώνουν το ραντεβού τους για τη μεθεπομένη. «Δεν είναι μόνο οι καιρικές συνθήκες, υπάρχει ακόμα φόβος μην επαναληφθεί παρόμοιο σκηνικό», συμπληρώνει ο Β.Μ. εξηγώντας παράλληλα πως ο τζίρος των τοπικών επιχειρήσεων έχει σημειώσει κατακόρυφη πτώση μετά την τραγωδία.
Παρά τις προσπάθειες να επανέλθει η περιοχή σε ρυθμούς κανονικότητας, τα σημάδια από χώμα και νερό στους τοίχους στέκουν ακόμα εκεί. Πωλητήρια σπιτιών, μαγαζιά που έβαλαν λουκέτο και κατεστραμμένες από την πλημμύρα επιχειρήσεις είναι η μία πλευρά της Μάνδρας, με τους κατοίκους να υποστηρίζουν στον «Ε.Τ.» της Κυριακής πως τα ταμεία τους είναι μειωμένα κατά 50%. Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν, ούτε οι μόνιμοι κάτοικοι θέλουν να «βγαίνουν» στη γειτονιά τους, δεδομένου ότι όσα διαδραματίστηκαν δύο χρόνια πριν είναι ακόμα το πιο επίκαιρο θέμα συζήτησης στα πηγαδάκια που στήνονται. Τα καλοκαίρια, ωστόσο, ξεχνιούνται, «βοηθάει ο ήλιος» λένε.
Διασχίζοντας την οδό Στρατηγού Νικολάου Ρόκκα, νομίζεις πως βρίσκεσαι σε έναν δρόμο όπου διαδραματίζονται ταυτόχρονα δύο διαφορετικά σκηνικά. Στην αρχή φαίνεται πως έχουν αποκατασταθεί οι ζημιές, έχουν γίνει έργα σε πεζοδρόμια, αλλά, όσο ανεβαίνεις, δεξιά και αριστερά υπάρχουν τα μαγαζιά που καταστράφηκαν και δεν επαναλειτούργησαν ποτέ ξανά. Σκουπίδια μέσα σε εγκαταλελειμμένα σπίτια, βουναλάκια από χώμα, λάσπες και απαγορευτικές κορδέλες είναι η μία όψη. Από την άλλη, ανακαινισμένα μαγαζιά, ιδιοκτήτες με χαμόγελα και η ταμπέλα της περιφέρειας για τα έργα που «τρέχουν» δίπλα στο εικονοστάσι, που φτιάχτηκε εκ νέου, στην κεντρική πλατεία, δίνουν μια νότα αισιοδοξίας.
Αποζημιώσεις
Για τους κατοίκους, ένας από τους μεγαλύτερους βραχνάδες ήταν οι αποζημιώσεις, οι οποίες, όπως αναφέρουν, δόθηκαν από νωρίς σε όσους πραγματικά τις δικαιούνταν. Ωστόσο, τα επιδόματα, 5.000 ευρώ για κατοικίες και 8.000 ευρώ για καταστήματα, λίγοι τα αξιοποίησαν στο 100%. Σε άλλους δεν έφταναν να επιδιορθώσουν ούτε τις προσόψεις των κτιρίων τους και άλλοι αποφάσισαν να φύγουν οριστικά από την περιοχή. Οσοι παρέμειναν συνεχίζουν να παλεύουν με τις αγωνίες τους, σε πείσμα όσων έγιναν και με τη λογική ότι δεν πρέπει και ούτε θέλουν να ξεχάσουν.
Παρά το γεγονός ότι η Μάνδρα έχει περίπου 10.000 κατοίκους, μια απλή βόλτα σε παραπέμπει σε… έρημη πόλη. Είναι λίγοι αυτοί που κυκλοφορούν, ακόμα λιγότερα τα παιδιά που παίζουν. Οι περισσότεροι εξυπηρετούνται, τόσο για τις καθημερινές δουλειές τους όσο και για τη διασκέδασή τους, από τις γύρω περιοχές.
Παράπονο των κατοίκων με τους οποίους μίλησε ο «Ε.Τ.» της Κυριακής στο οδοιπορικό που πραγματοποίησε είναι η πεποίθηση πως το κράτος τούς… θυμήθηκε κατόπιν της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι όπου χάθηκαν 102 ζωές.
Οπως σημειώνουν, πριν από τον Ιούλιο του 2018, οι εργασίες αποκατάστασης και όλα όσα είχαν υποσχεθεί κινούνταν με ρυθμούς χελώνας. Μετά την τραγωδία στο Μάτι, ωστόσο, η Μάνδρα ξεκίνησε να λαμβάνει τη βοήθεια που αποζητούσε. «Ηταν μεγάλο πολιτικό κόστος να χαθούν και άλλες ζωές και, έτσι, αποφάσισαν να βοηθήσουν και εμάς», τονίζουν με πικρία οι κάτοικοι.
ΠΟΙΑ ΕΡΓΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΑΝ, ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ
Αντιπλημμυρική θωράκιση, νέοι δρόμοι
Πριν από μερικές ημέρες, τη Δυτική Αττική επισκέφθηκε ο περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης, πραγματοποιώντας αυτοψία στα εν εξελίξει έργα. Μάλιστα, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την ολοκλήρωση των αντιπλημμυρικών και των έργων οδοποιίας, που θα «θωρακίσουν τη Μάνδρα και εκτελούνται με χρηματοδότηση άνω των 32 εκατ. ευρώ, της περιφέρειας», υπογραμμίζοντας ότι για τη νέα διοίκηση «αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα η προστασία της ζωής και της περιουσίας των πολιτών».
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή του ο «Ε.Τ». της Κυριακής, το έργο «Εκτροπή χειμάρρου Αγίας Αικατερίνης και διευθέτηση χειμάρρου Σούρες Θριασίου» πεδίου προϋπολογισμού 10.949.200 ευρώ δημοπρατήθηκε στις 22-05-2018 και η σύμβαση υπογράφηκε στις 03-08-2018.
Μέχρι σήμερα, οι εργασίες που υλοποιήθηκαν, σύμφωνα με τη μελέτη και τα συμβατικά τεύχη, αφορούν:
1 Στον χείμαρρο Αγίας Αικατερίνης έργα συνολικού μήκους 1.510,00 μ.
Στον χείμαρρο Αγ. Αικατερίνης γίνεται μερική εκτροπή της πλημμυρικής παροχής του, διαμέσου της οδού Κάλβου, ο οποίος θα εκβάλει στον χείμαρρο Σούρες (έργο συμβολής). Η υπόλοιπη πλημμυρική παροχή θα διοχετεύεται προς τον υφιστάμενο αγωγό Κοροπούλη της πόλης.
Ο διαχωρισμός των παροχών επιτυγχάνεται με την κατασκευή τεχνικού έργου (μερισμού – κεφαλής) που έχει κατασκευαστεί εντός της κοίτης του ρέματος Αγίας Αικατερίνης και εκτός της πόλης της Μάνδρας (στην επέκταση του σχεδίου πόλης). Πλησίον του έργου μερισμού στα ανάντη έχει κατασκευαστεί λεκάνη ηρεμίας.
Επιπλέον, έχουν κατασκευαστεί εργασίες αντιστήριξης στην οδό Ηπείρου και στην οδό Κάλβου όπου διέρχεται ο ορθογωνικός αγωγός.
2 Στον χείμαρρο Σούρες έργα διευθέτησης συνολικού μήκους 1.780,00 μ.
Στον χείμαρρο Σούρες υλοποιείται επένδυση των πρανών με συρματοκιβώτια. Εχουν κατασκευαστεί επίσης τα τεχνικά έργα όπου το ρέμα διασταυρώνεται με οδούς. Μάλιστα, οι εργασίες του έργου έχουν ολοκληρωθεί και το έργο είναι λειτουργικό, πράγμα που σημαίνει ότι η υπολογισμένη πλημμυρική παροχή του χειμάρρου Αγίας Αικατερίνης εκτρέπεται προς τον χείμαρρο Σούρες. Ο χείμαρρος Σούρες, στον οποίο γίνονται επίσης και έργα διευθέτησης με την επένδυση των πρανών με συρματοκιβώτια, λειτουργεί και μπορεί να παραλάβει όλη την πλημμυρική παροχή.
Οι εργασίες που απομένουν προς υλοποίηση είναι η μετατόπιση των δικτύων στη σωστή τους θέση, στις οδούς Κάλβου, ΠΕΟ και Ηπείρου που έχουν προσωρινά μετακινηθεί για την κατασκευή του αγωγού.
Οπως αναφέρουν πηγές, όταν τα παραδώσουν οι ΔΕΚΟ (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ κ.λπ.), αναμένεται στη συνέχεια να γίνουν τα ασφαλτικά στις οδούς, έτσι ώστε να ολοκληρωθεί πλήρως το έργο.
Παράλληλα η Περιφέρεια Αττικής έπειτα από εκπόνηση προμελέτης (μέσω προγραμματικής σύμβασης με το ΙΓΜΕ), θα δημοπρατήσει άμεσα τη μελέτη: «Οριοθέτηση, διευθέτηση και έργα ανάσχεσης ρεμάτων Σούρες και Αγίας Αικατερίνης ανάντη πόλεως Μάνδρας», προϋπολογισμού: 1.757.030,60 ευρώ.
Η μελέτη αφορά σε τμήματα των ρεμάτων Σούρες (ή Σκυλόρεμα) και Αγίας Αικατερίνης (ή Κατσιμήδι) στα ανάντη των ήδη οριοθετημένων τμημάτων (με το προηγούμενο έργο), τα οποία εκτείνονται βόρεια και βορειοδυτικά των παραρεμάτιων περιοχών της πόλης της Μάνδρας αντιστοίχως.
Διαπλάτυνση περιφερειακής οδού Αθηνών – Θηβών
Αναφορικά με τη βελτίωση χάραξης και διαπλάτυνσης της περιφερειακής οδού Αθηνών – Θηβών, το υπό κατασκευή έργο χωρίζεται σε δύο διακριτά τμήματα. Το πρώτο τμήμα αφορά στην επισκευή βλαβών και βελτίωση της Παλαιάς Εθνικής Οδού Αθήνας – Θήβας ΠΕΟΑΘ, μήκους περίπου 5 χλμ., και το δεύτερο στην αποκατάσταση των φθορών σε μήκος περίπου 3,5 χλμ.
Η αρχή του έργου χωροθετείται στη συμβολή της υφιστάμενης ΠΕΟΑΘ με τον ανισόπεδο κόμβο 1 της Αττικής που αφορά στη χιλιομέτρηση της υφιστάμενης οδού, βορειοδυτικά του οικισμού Νέα Ζωή. Τα έργα που κατασκευάζονται είναι: Πλήρης κατασκευή αρτηρίας τετράιχνης διατομής μήκους περίπου 2,3 χλμ., εκ των οποίων τα δύο πρώτα αφορούν σε βελτίωση της υφιστάμενης ΠΕΟΑΘ με τον κατάλληλο ηλεκτροφωτισμό. • Πλήρης κατασκευή αρτηρίας δίιχνης διατομής μήκους περίπου 2,8 χλμ. Εκ των οποίων το 1,4 χλμ. αφορά σε νέα χάραξη και το 1,4 χλμ. σε βελτίωση της υφιστάμενης ΠΕΟΑΘ. • Πλήρης κατασκευή ενός ισόπεδου κυκλικού κόμβου, τριών ισόπεδων κόμβων μορφής Τ και ενός ισόπεδου κόμβου μορφής διασταύρωσης, με ηλεκτροφωτισμό. • Κατασκευή εγκάρσιου οδικού δικτύου μήκους περίπου 1 χλμ. • Κατασκευή μίας γέφυρας.
Το τμήμα από τη Νέα Ζωή Μάνδρας έως την Αγία Σωτήρα περιλαμβάνει την επισκευή των βλαβών που υπέστη η υφιστάμενη ΠΕΟΑΘ από τα ακραία πλημμυρικά φαινόμενα της 15-11-2017. Οι βλάβες της οδού επικεντρώνονται: α) Στην υποσκαφή και καταστροφή τόσο του οδοστρώματος όσο και της υποδομής του. β) Στην υποσκαφή και καταστροφή των πρανών της οδού.
Τα έργα που κατασκευάζονται στο πλαίσιο της εργολαβίας είναι τα εξής:
- Αποκατάσταση των βλαβών με ενιαία επιφάνεια αντιολισθηρού τάπητα σε όλο το μήκος και πλάτος επέμβασης της οδού.
- Κατασκευή τοιχίων αντιστήριξης συνολικού μήκους περίπου 1,6 χλμ. για την προστασία της οδού στα τμήματα που οδεύει παράλληλα με το ρέμα Σούρες. Κατασκευή οριζόντιας, κάθετης σήμανσης και ασφάλισης.
Παράλληλα θα γίνει κατασκευή υδραυλικών έργων με σκοπό να συγκεράζονται τρεις απαιτήσεις: Προστασία των ακροβάθρων της γέφυρας, διευθέτηση τους ρέματος και διατήρηση των υπαρχουσών αγροτικών οδών που εξυπηρετούν τις παρακείμενες λειτουργούσες επιχειρήσεις.
Κατά τις ίδιες πηγές, «η ανακατασκευή του αγωγού ύδρευσης κατέστη απαραίτητη κυρίως για να καταστεί δυνατή η αποκατάσταση των βλαβών στο β’ τμήμα της οδού, αφού αυτός είναι κατεστραμμένος και βρίσκεται εντός παρόδιας τάφρου και πρανών που πρέπει να ανακατασκευαστούν και δευτερευόντως για να αποφευχθεί να καταστεί μη λειτουργική η ολοκλήρωση του αγωγού τροφοδότησης του οικισμού Πανοράματος που κατασκευάζεται από τον Δήμο Μάνδρας».
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής