Η εισήγηση του υπουργείου Ναυτιλίας και του υπουργού Γιάννη Πλακιωτάκη έγινε δεκτή από το Γραφείο του Πρωθυπουργού και την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να κατατεθούν στη Βουλή οι αλλαγές στην προκήρυξη και τελικά ανάθεση των άγονων γραμμών και τα μέτρα προστασίας των νησιωτών ώστε να μην υπάρξουν νέες «Σαμοθράκες».
«Για το υπουργείο πλέον οι άγονες γραμμές δεν είναι απλώς μια πολιτική επιδοματικής προσέγγισης, αλλά παίρνει χαρακτήρα ουσιαστικού αναπτυξιακού εργαλείου για τη νέα νησιωτική πολιτική της χώρας. Σημασία δεν έχει ποιος υλοποιεί το συγκοινωνιακό έργο, αλλά πώς εξυπηρετείται ο προορισμός και οι νησιώτες με ασφάλεια και αξιοπιστία», ανέφερε ο υπουργός στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου.
Το κονδύλι που θα αυξηθεί κατά 40 εκατ. ευρώ ετησίως δηλαδή 540 εκατ. ευρώ την τετραετία θα διατεθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και όχι από τα ταμεία του υπουργείου Ναυτιλίας με σκοπό τον εξοθρολογισμό των άγονων γραμμών και τη μετατροπή τους σε αναπτυξιακό εργαλείο, ενώ ο υπουργός Γιάννης Πλακιωτάκης άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο προκήρυξης νέων άγονων γραμμών ανάλογα με τα αιτήματα και τις ανάγκες που μπορεί να προκύψουν από τα νησιά. Και αυτό θα μπορεί να εφαρμοστεί άμεσα, καθώς η χρηματοδότηση των άγονων γραμμών που από φέτος είναι αναπτυξιακό έργο εντάσσεται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, κάτι που δίνει τη δυνατότητα στο υπουργείο Ναυτιλίας να αξιοποιεί τους μη διατιθέμενους πόρους για την επαναπροκήρυξη γραμμών, την ικανοποίηση νέων αιτημάτων όπως η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με το Βόρειο Αιγαίο κ.α.
«Το νέο πλαίσιο δίνει κίνητρα για ποιοτικότερα και καλύτερα πλοία με προδιαγραφές, καθώς η σημερινή κυβέρνηση στηρίζει εμπράκτως τη νησιωτική Ελλάδα με γενναίες χρηματοδοτήσεις. Αυξάνεται κατά 40 εκατομμύρια ευρώ η χρηματοδότηση των άγονων γραμμών η οποία θα φθάσει από τα 90,7 εκατ. που είναι σήμερα στα 130 εκατ. ευρώ ετησίως», ανέφερε. Μέσα σε αυτό το χρηματοδοτικό πρόγραμμα περιλαμβάνεται και ειδική πρόνοια για την ενσωμάτωση του αυξημένου κόστους στα νέα καύσιμα από 1/1/2020, στο πλαίσιο προσαρμογής στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα, χωρίς να επιβαρυνθεί ο ωφελούμενος νησιώτης. «Είναι ένα μέτρο για το οποίο η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δεσμευθεί ότι θα το καλύψει αλλά τελικά και αυτό έμεινε «στα χαρτιά» και ποτέ δεν προέβη σε κάποια συγκεκριμένη κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση. Το υπουργείο Ναυτιλίας δεν επιδοτεί ακτοπλοϊκές εταιρείες αλλά χρηματοδοτεί και επενδύει στις θαλάσσιες διαδρομές νησιωτικής ανάπτυξης παρέχοντας στους νησιώτες όσα το Σύνταγμα επιτάσσει», ανέφερε.
Εκτός από την αύξηση της χρηματοδότησης των άγονων γραμμών και την ένταξή τους στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, το υπουργείο Ναυτιλίας ανακοίνωσε ότι αλλάζουν και τα κριτήρια των νέων προκηρύξεων με στόχο να γίνουν πιο ποιοτικά και άρα οι υπηρεσίες που παρέχονται στους νησιώτες.
Στις νέες προκηρύξεις σε ό,τι αφορά στα πλοία της κατηγορίας Α’ (νεότερης ηλικίας πλοία) οι συμβάσεις θα είναι για 4 χρόνια ώστε να υπάρχει μεγαλύτερο κίνητρο για τις εταιρείες να δρομολογούν σύγχρονα πλοία στις άγονες γραμμές, για τη 2η κατηγορία δύο χρόνια και για την 3η κατηγορία ένα έτος. Όπως είπε, για πρώτη φορά ενεργοποιείται η ρήτρα για «πλοίο αντικατάστασης» ως ποιοτικό κριτήριο επιλογής (bonus) για εκείνες τις προσφέρουσες εταιρείες που θα προβλέψουν την άμεση αντικατάσταση του πλοίου, ώστε να καλυφθεί το μεταφορικό έργο που έχουν αναλάβει στις έκτακτες περιπτώσεις που αδυνατούν να το παρέχουν ως οφείλουν και στις ελεύθερες γραμμές και στις άγονες. Ειδικά για τις άγονες γραμμές που θα υπάρχει μόνο ένα πλοίο για να εξυπηρετεί το νησί, το «πλοίο αντικατάστασης» θα λειτουργεί ως κριτήριο επιλογής για την επιλογή της αναδόχου εταιρείας. Σε ερώτηση αν θα υπάρξει ενδεχόμενο αύξησης της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ο κ. Πλακιωτάκης είπε ότι αναφορικά με τις άγονες η αύξηση των μισθωμάτων γίνεται για να καλύψει το κόστος των καυσίμων, ενώ για τις ελεύθερες γραμμές είπε ότι ήδη το υπουργείο επεξεργάζεται σχέδιο.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου