Για να αλλάξει σελίδα, πρώτη ενέργεια θα είναι να πραγματοποιηθούν 30.000 αποκοπές ρεύματος. Ηδη, τα στοιχεία που παρέλαβαν από τις αρμόδιες υπηρεσίες μόνο ως απογοητευτικά θα μπορούσαν να μεταφραστούν. Οπως προκύπτει, ο αριθμός των… μπαταχτζήδων που έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές πάνω από έξι μήνες ανέρχεται στους 582.000, με το ποσό να είναι 545 εκατ. ευρώ. Από την άλλη, σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν ανώτατες πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος στον Ελεύθερο Τύπο, αναμένεται να μπουν κριτήρια στην έκπτωση συνέπειας 10%, καθώς «εμπορική πολιτική που θα επιβραβεύει τους συνεπείς πάντοτε θα υπάρχει, αλλά αυτή θα προσδιοριστεί από την ίδια τη ΔΕΗ με βάση τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές και θα ανακοινωθεί από το Δ.Σ. της εταιρίας».
Οπως εξηγούν οι ίδιες πηγές, «το πρόβλημα της ΔΕΗ είναι δραματικό και δεν κρύβεται με τίποτε. Το ΥΠΕΝ έχει στραμμένο το βλέμμα του στην 24η Σεπτεμβρίου, την ημέρα δηλαδή που θα δημοσιευθεί η νέα έκθεση του ορκωτού ελεγκτή της ΔΕΗ. Αν η Επιχείρηση δεν κριθεί βιώσιμη, ο ορκωτός θα απαιτήσει βίαια μέτρα για την Επιχείρηση. Αυτός είναι ο λόγος που ο υπουργός από την αρχή μίλησε για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας, τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ), την κατάργηση των ΝΟΜΕ και την προσαρμογή των τιμολογίων με ταυτόχρονη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ (Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων), για να μην πληγούν οι καταναλωτές», τονίζουν χαρακτηριστικά.
Αυτός είναι και ο λόγος άλλωστε που η Επιχείρηση από ό,τι φαίνεται θα χρειαστεί να προβεί σε δραστικές ενέργειες. Παρά το γεγονός ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος δεν επιθυμεί να τροποποιηθεί η πολιτική επιβράβευσης των συνεπών πολιτών, τα προβλήματα είναι μεγαλύτερα από όσο υπολογίζονταν. Αποτέλεσμα αυτού να μπουν είτε εισοδηματικά κριτήρια είτε όρια κατανάλωσης. Σε κάθε περίπτωση, εντός των επόμενων ημερών θα παρθούν οι σχετικές αποφάσεις και οι οποίες, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, θα επηρεάζουν το λιγότερο δυνατόν τους συνεπείς καταναλωτές και κατ’ επέκταση εκείνους που παρά τους μειωμένους μισθούς και τις χαμηλές συντάξεις συνεχίζουν να πληρώνουν το ηλεκτρικό ρεύμα πριν από την προβλεπόμενη ημερομηνία.
Από τα «πυρά» της ΔΕΗ εξαιρούνται οι ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, για τις οποίες υπάρχουν άλλωστε συγκεκριμένες προβλέψεις στο πλαίσιο του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ). Οπως τόνισε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης, «το φαινόμενο των στρατηγικών κακοπληρωτών πρωτίστως θίγει και πλήττει τα εκατομμύρια συνεπών πελατών της επιχείρησης. Στέλνουμε ηχηρό μήνυμα ότι τέτοιες συμπεριφορές πλέον δεν θα γίνονται αποδεκτές. Είναι χρέος μας απέναντι στην Επιχείρηση αλλά και στη συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών που παρά τις δεδομένες οικονομικές δυσκολίες και τα προβλήματα δίνουν μάχη και παραμένουν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους».
Οι στρατηγικοί κακοπληρωτές αποτελούν έναν από τους μεγαλύτερους βραχνάδες της ΔΕΗ. Η διαδικασία ξεκίνησε πιο εντατικά τα τελευταία 2 χρόνια, όπου εντοπίστηκαν ιδιαιτέρως κραυγαλέες περιπτώσεις. Δειγματοληπτικοί έλεγχοι που είχαν γίνει το 2018 σε οφειλέτες με εξόφθαλμα υπέρογκους λογαριασμούς ρεύματος ανέδειξαν πληθώρα μεγαλοϊδιοκτητών ακινήτων, κυρίως στα βόρεια και τα νότια προάστια της Αττικής, που εμφανίζονταν με πλαστά έγγραφα ως δικαιούχοι του ΚΟΤ. Αρκετοί, αν και εμφάνιζαν χαμηλό εισόδημα, βρέθηκαν με καταθέσεις σε ξένες τράπεζες και πολυτελή αυτοκίνητα.
Την ίδια ώρα, πέρα από την Qualco που έχει αναλάβει την επικοινωνία και τους διακανονισμούς οφειλών, η ΔΕΗ στέλνει εξώδικα σε κακοπληρωτές, των οποίων οι οφειλές διαμορφώνονται στο 1,05 δισ. ευρώ, με το συνολικό ληξιπρόθεσμο χρέος να ανέρχεται στα 2,7 δισ. ευρώ. Πρόκειται για 890 χιλ. τελικούς πελάτες, δηλαδή καταναλωτές που αποχώρησαν από τη ΔΕΗ, χωρίς να πληρώσουν τις εκκρεμότητες τους. Οι οφειλέτες της ΔΕΗ έχουν «χωριστεί» σε τέσσερις κατηγορίες, με την πρώτη να αφορά όσους διέκοψαν για διάφορους λόγους την ηλεκτροδότησή τους, η δεύτερη περιλαμβάνει καταναλωτές που έκαναν «μεταγραφή» σε άλλον πάροχο, η τρίτη εταιρίες που άλλαξαν ΑΦΜ αλλά συνεχίζουν κανονικά τη δραστηριότητά τους και η τέταρτη αφορά πελάτες που αποκλείστηκαν από τη ΔΕΗ. Πρώτοι στο μικροσκόπιο θα μπουν πάντως οι καταναλωτές που έχουν οφειλές πάνω από 3 χιλ. ευρώ, οι οποίοι είναι περίπου 70.000 τελικοί πελάτες – πράγμα που σημαίνει εισπράξεις τουλάχιστον 700 χιλ. ευρώ.
Πάντως, στο πρώτο Δ.Σ. που θα πραγματοποιηθεί από τη νέα διοίκηση στις 30 Αυγούστου, θα πέσει επί τάπητος το ζήτημα των τιμολογίων. Οι αλλαγές στα τιμολόγια αναμένεται να οριστικοποιηθούν μέσα στην επόμενη εβδομάδα και θα έχουν άμεση ισχύ. Στόχος, σύμφωνα με πήγες, είναι να υπάρξει άμεση ενίσχυση των χρηματοροών της Επιχείρησης προκειμένου ο ορκωτός ελεγκτής να μην περιλάβει νέα προειδοποίηση στις καταστάσεις που θα καταρτιστούν στις 15 Σεπτεμβρίου.
Από την έντυπη έκδοση