Το πρόγραμμα για τις Πανελλαδικές εξετάσεις του 2019, που για τους αποφοίτους των γενικών λυκείων ολοκληρώνονται στις 18 Ιουνίου, έχει ως εξής:
Παρασκευή 7-6-2019
Νέα Ελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας
Δευτέρα 10-6-2019
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα – Μαθηματικά Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών, Ο.Π. Θετικών Σπουδών, Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας & Πληροφορικής
Τετάρτη 12-6-2019
Ιστορία – Φυσική – Ανάπτυξη εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών, Ο.Π. Θετικών Σπουδών, Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας & Πληροφορικής
Παρασκευή 14-6-2019
Λατινικά – Χημεία – Αρχές Οικονομικής Θεωρίας Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών, Ο.Π. Θετικών Σπουδών, Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας & Πληροφορικής
Μαρκόπουλο: Βίντεο ντοκουμέντο από τις κινήσεις των δραστών λίγο πριν τη δολοφονία του 5χρονου
Τρίτη 18-6-2019
Βιολογία – Βιολογία Ο.Π. Θετικών Σπουδών Γενικής Παιδείας.
Έως τις 2 Ιουλίου θα γίνουν εξετάσεις στις ξένες γλώσσες και στα λεγόμενα ειδικά μαθήματα, που αφορούν την εισαγωγή σε ΤΕΦΑΑ και σχολές Καλών Τεχνών.
Όσον αφορά τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ, το Σάββατο 8 Ιουνίου, θα εξεταστούν στο μάθημα της ‘Αλγεβρας. Υπενθυμίζεται ότι, συνολικά, 102.000 περίπου υποψήφιοι διεκδικούν 78.335 θέσεις στα ελληνικά ΑΕΙ.
Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις για τις Πανελλαδικές εξετάσεις του 2019
Πανελλαδικές 2019: Μυστικά και παγίδες στο νέο μηχανογραφικό
Το νέο μηχανογραφικό δελτίο βρίσκεται στη διάθεση των υποψηφίων από το υπουργείο Παιδείας, με τις επιλογές για τους 102.000 υποψηφίους μέσα σε μία χρονιά να έχουν ανατραπεί πλήρως.
Τα ΤΕΙ καταργούνται και πλέον οι υποψήφιοι έχουν να επιλέξουν μόνο μεταξύ πανεπιστημιακών τμημάτων, εκ των οποίων τα περίπου 120 νέα που έχουν ιδρυθεί αποτελούν «εξέλιξη» των παλαιότερων ΤΕΙ.
Και αυτή τη χρονιά οι υποψήφιοι ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που επιθυμούν την εισαγωγή τους χωρίζονται σε ευνοημένους και χαμένους, και ειδικά για κάποια τμήματα η επιλογή θα πρέπει να γίνει πολύ προσεκτικά, καθώς δεν είναι γνωστοί ακόμα όλοι οι παράγοντες.
Ο εκπαιδευτικός αναλυτής Γιώργος Χατζητέγας εξηγεί στον «Ε.Τ.» τα νέα δεδομένα, τους ευνοημένους και τους χαμένους του ακαδημαϊκού χάρτη, αλλά και τα θολά σημεία που ακόμα δεν έχουν διευκρινιστεί.
Η γενναία αύξηση του αριθμού εισακτέων σε 78.335 θέσεις στα ΑΕΙ της χώρας, σε συνδυασμό με τα νέα πανεπιστημιακά τμήματα, δημιουργεί νέες συνθήκες για τους υποψηφίους, οι οποίοι δεν πρέπει να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους στα μέσα Ιουλίου στηριζόμενοι στις βάσεις των προηγούμενων ετών.
Ποιοι κερδίζουν…
Οσοι διεκδικούν μια θέση στο 2ο επιστημονικό πεδίο (Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών) και στο 4ο επιστημονικό πεδίο (Οικονομίας και Πληροφορικής) είναι από τους «τυχερούς» της φετινής χρονιάς. Η αύξηση των τμημάτων και των θέσεων δημιουργεί συνθήκες ελεύθερης πρόσβασης, σύμφωνα με τον κ. Χατζητέγα. Σε αυτά τα επιστημονικά πεδία οι βάσεις θα είναι αρκετά χαμηλές σε πολλά τμήματα, ενώ ελάχιστοι από τους υποψηφίους αναμένεται να μείνουν εκτός των αμφιθεάτρων. Το νέο μηχανογραφικό περιλαμβάνει περίπου 130 νέα τμήματα, εκ των οποίων πολλά αντιστοιχούν σε αυτά τα δύο πεδία, όμως αξίζει να σημειωθεί ότι τα νέα τμήματα που έχουν δημιουργηθεί δεν είναι γνωστό ακόμα ποια είναι τα προγράμματα σπουδών τους, ποια τα επαγγελματικά δικαιώματα και κυρίως αν θα υπάρχει μέχρι τον Οκτώβριο του 2019 ικανός αριθμός πανεπιστημιακών καθηγητών.
…και ποιοι χάνουν
Παραδοσιακά, τα τελευταία χρόνια οι υποψήφιοι του 1ου επιστημονικού πεδίου (Ανθρωπιστικών Σπουδών) και του 3ου επιστημονικού πεδίου (Επιστημών Υγείας) δίνουν σκληρή μάχη για μια θέση στα αμφιθέατρα. Παρά την αύξηση των τμημάτων, η μεγάλη ζήτηση αυξάνει την ανταγωνιστικότητα και κρατάει υψηλά τις βάσεις, ιδίως στα τμήματα των κεντρικών Ιδρυμάτων.
Το ίδιο ισχύει και για όσους κυνηγούν τα «κάστρα» των πανεπιστημίων, δηλαδή τις δημοφιλείς σχολές. Ιατρικές, Νομικές, Πολυτεχνικές (στα κεντρικά Ιδρύματα) θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα λόγω του υψηλού ανταγωνισμού, αλλά και λόγω του ότι δεν υπήρξαν μεγάλες μεταβολές στον αριθμό εισακτέων.
Δύο «άγνωστοι Χ» στις μετεγγραφές
Οι υποψήφιοι θα πρέπει να ξεχάσουν όσα γνώριζαν μέχρι πρότινος για τις μετεγγραφές όσον αφορά τα 134 νέα πανεπιστημιακά τμήματα. Μπορεί τα ονόματα των τμημάτων να μοιάζουν ή και να είναι ίδια, όμως αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα δυνατότητα μετεγγραφής. Λόγω της κοινωνικής πολιτικής που ακολουθείται εδώ και πολλά χρόνια στο θεσμό των μετεγγραφών, πολλοί είναι οι υποψήφιοι που δηλώνουν κάποιο περιφερειακό τμήμα ευελπιστώντας σε μετεγγραφή εφόσον πληρούν τα κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια.
«Θα πρέπει να ξεκαθαριστεί ο νέος κατάλογος της αντιστοίχισης των τμημάτων, ώστε να γνωρίζουν οι υποψήφιοι κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού τους αν θα μπορέσουν να σπουδάσουν κοντά στον τόπο κατοικίας τους», σημειώνει ο κ. Χατζητέγας.
Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό αναλυτή, πολλά τμήματα αποτελούν γκρίζα ζώνη, όπως των Μηχανολόγων και Πολιτικών Μηχανικών και Διοίκησης Επιχειρήσεων. «Για παράδειγμα, θα αντιστοιχεί η Διοίκηση Επιχειρήσεων του Δυτικής Μακεδονίας στα Γρεβενά με αυτό του ΟΠΑ;», αναρωτιέται.
Φέτος, με τις αλλαγές που έχει δεχθεί ο ακαδημαϊκός χάρτης, δεν είναι γνωστό ακόμα το εύρος των μετεγγραφών. Τα ΤΕΙ έχουν καταργηθεί και έχουν δημιουργηθεί αρκετά ομοειδή τμήματα, όμως υπάρχουν αρκετά «θολά» σημεία σχετικά με τα προγράμματα σπουδών τμημάτων με παρόμοια ονομασία. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί ότι το Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ δεν αντιστοιχεί σε μετεγγραφή με το Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, το οποίο είναι τετραετές (αντί πενταετούς, που είναι το πρώτο) και δεν υπάρχει η δυνατότητα μετεγγραφής.
Για τα ειδικά μαθήματα:
Αστυνομικές, Στρατιωτικές, Πυροσβεστική, ΑΕΝ
– Για τους υποψηφίους για Στρατιωτικές Σχολές, Αστυνομικές Σχολές, Σχολές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού και Σχολές Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, πρέπει να έχουν κριθεί ικανοί και στις οικείες προκαταρκτικές εξετάσεις για την εισαγωγή τους. Πρόκειται για υγειονομικές, αθλητικές, ψυχοτεχνικές εξετάσεις που διενεργούνται από τα αρμόδια υπουργεία κατά περίπτωση. Ειδικότερα, μόνο για τις ΑΕΝ απαιτείται μόνο υγειονομική εξέταση. Για τη συμμετοχή στις προκαταρκτικές εξετάσεις υποβάλλεται σχετική αίτηση, σύμφωνα με όσα ορίζονται στις αντίστοιχες προκηρύξεις των αρμόδιων υπουργείων (για αστυνομικές σχολές το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, για στρατιωτικές σχολές το υπουργείο Εθνικής Αμυνας κ.ο.κ.).
Διευκρινίζεται ότι όσοι εισαχθούν στις ΑΕΝ εξετάζονται κατά τη διάρκεια του α’ διδακτικού εξαμήνου στην κολύμβηση και για όσους αποτύχουν διακόπτεται η φοίτηση μέχρι επιτυχούς επανεξέτασης. Κατά τη διάρκεια της φοίτησης στις ΑΕΝ και στις προαγωγικές/απολυτήριες εξετάσεις των ΑΕΝ οι σπουδαστές αξιολογούνται στα διδασκόμενα μαθήματα με γραπτές εξετάσεις ή με γραπτές/προφορικές/πρακτικές εξετάσεις ανάλογα με τη φύση του κάθε μαθήματος. Ο τρόπος εξέτασης κάθε μαθήματος ισχύει για όλους ανεξαιρέτως τους σπουδαστές (σύμφωνα με τον ισχύοντα Κανονισμό Σπουδών και τα ωρολόγια / αναλυτικά προγράμματα διδασκαλίας).
Η Σχολή Αστυφυλάκων, καθώς και οι Σχολές Πλοιάρχων και Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού λειτουργούν με παραρτήματα σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας και όσοι εισάγονται σε αυτές κατανέμονται στα παραρτήματα με απόφαση του αρμόδιου υπουργού, κατά περίπτωση και με κριτήριο τη δήλωση προτίμησης που υποβάλλουν στο αντίστοιχο υπουργείο σε συνδυασμό με το σύνολο των μορίων τους.
Για τους υποψηφίους σε Σχολές Πυροσβεστικής Ακαδημίας διενεργούνται προκαταρκτικές εξετάσεις (υγειονομικές, αθλητικές, ψυχοτεχνικές) από το αρμόδιο υπουργείο, όπου ο υποψήφιος πρέπει να έχει κριθεί ικανός.
Ξένη γλώσσα
Για την εισαγωγή σε ορισμένα τμήματα είναι αναγκαία η πανελλαδική εξέταση σε μάθημα ξένης γλώσσας. Ξένες φιλολογίες, Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών αλλά και ναυτιλιακά τμήματα ορίζουν εξέταση σε ξένη γλώσσα (κάποια ζητούν συγκεκριμένη γλώσσα) και η εισαγωγή σε αυτά επιβάλλει ο υποψήφιος να έχει πιάσει τη βάση στο ειδικό μάθημα.
ΤΕΦΑΑ
Για την εισαγωγή στα ΤΕΦΑΑ απαιτείται εξέταση σε τρία από τα εξής τέσσερα αγωνίσματα «Δρόμος 400 μ. για αγόρια ή 200 μ. για κορίτσια», «Αλμα σε μήκος», «Σφαιροβολία 6 κ. για αγόρια ή 4 κ. για κορίτσια» και «50 μ. κολύμβηση ελεύθερο».
Μύδροι φιλολόγων για εξεταστέα ύλη
Πυρά εναντίον του υπουργείου Παιδείας εξαπολύει η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων, κατηγορώντας τους για προχειρότητα αλλά και για ιστορικά λάθος απόφαση να καταργήσουν τα Λατινικά από την Γ’ Λυκείου. «Η υπουργική απόφαση θα μείνει στην ιστορία των εκπαιδευτικών μας πραγμάτων ως η πρώτη που ουσιαστικά εξοβελίζει το μάθημα των Λατινικών από τα εξεταζόμενα στον κύκλο των ανθρωπιστικών σπουδών, ενώ παράλληλα αλλοιώνει και εν τέλει υποβαθμίζει τον χαρακτήρα και τη βαρύτητα του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών», σημειώνουν και συνεχίζουν: «Το Υπουργείο Παιδείας με την ίδια προχειρότητα και αδιαφορία για τις ενστάσεις του φιλολογικού κόσμου, που χαρακτήρισαν εν γένει την ψήφιση του νόμου για το Νέο Λύκειο, πρόσφατα προχώρησε εσπευσμένα στη δημοσίευση της εξεταστέας ύλης για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις του 2020. Χωρίς να έχει προϋπάρξει αλλαγή σχολικών εγχειριδίων και αναλυτικού προγράμματος (χαρακτηριστικό παράδειγμα τα βιβλία της Ιστορίας και των Αρχαίων Ελληνικών τα οποία χρήζουν ανανέωσης) και χωρίς να έχει ζητηθεί η άποψη της φιλολογικής κοινότητας, το Υπουργείο Παιδείας προβαίνει σε μια κατ’ επίφαση εξεταστική “μεταρρύθμιση”, η οποία κανένα δεν πείθει για την ύπαρξη αληθινού εκπαιδευτικού οράματος από το οποίο κάθε αληθινή μεταρρυθμιστική προσπάθεια θα πρέπει να διακατέχεται».