Οι έλεγχοι του ΣΔΟΕ είχαν ως συνέπεια οι αρμόδιες τελωνειακές αρχές να καταλογίσουν στις ελληνικές αντιπροσωπίες των δύο γερμανικών εταιριών διαφυγόντες φόρους και πρόστιμα συνολικού ύψους άνω των 133 εκατ. ευρώ, για τα αδικήματα της λαθρεμπορίας αυτοκινήτων.
Οι υπεύθυνοι των δύο εταιριών κατέβαλαν εξ ολοκλήρου τα καταλογισθέντα ποσά φόρων και προστίμων, αλλά αμφισβήτησαν τους ισχυρισμούς των τελωνειακών αρχών, προσφεύγοντας στα αρμόδια διοικητικά δικαστήρια και ζητώντας την ακύρωση των πράξεων επιβολής φόρων και προστίμων.
Πριν από λίγους μήνες το αρμόδιο δικαστήριο έκανε δεκτή την προσφυγή της Mercedes Benz Hellas και κάλεσε το Ελληνικό Δημόσιο να επιστρέψει στην εταιρία το ποσό των 84,4 εκατ. ευρώ που της καταλόγισε. Ομως, η εταιρία θα χρειαστεί να περιμένει μέχρι η υπόθεσή της να κριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας, στο οποίο προσέφυγε η αρμόδια για τα τελωνεία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), ζητώντας παράλληλα την επίλυση συγκεκριμένων νομικών ζητημάτων που έχουν ανακύψει.
Η υπόθεση των ελέγχων στις δύο αντιπροσωπίες των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ελλάδα ξεκίνησε το 2014. Από το έτος αυτό και μέχρι το 2016 το ΣΔΟΕ, κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας, πραγματοποίησε εκτεταμένους ελέγχους στις εισαγωγές χιλιάδων αυτοκινήτων που πραγματοποίησαν οι δύο εταιρίες στην Ελλάδα τα έτη 2011-2013.
Σύμφωνα με τα όσα διαπίστωσαν οι ελεγκτές του ΣΔΟΕ, οι δύο μητρικές πολυεθνικές εταιρίες Mercedes και ΒΜW ακολούθησαν από το 2011 την πρακτική να πραγματοποιούν ενδοομιλικές πωλήσεις προς τις θυγατρικές τους στην Ελλάδα με σημαντικά μειωμένες τιμές, ώστε να καταβάλλονται στη χώρα μας αντίστοιχα μειωμένα ποσά τελών ταξινόμησης και ΦΠΑ και παράλληλα να αποφεύγεται η πληρωμή στο Ελληνικό Δημόσιο μεγάλων ποσών φόρου πολυτελείας, ενός φόρου που είχε επιβληθεί το 2010 από την τότε ελληνική κυβέρνηση, με συντελεστές που ξεκινούσαν από 10% για μικρομεσαίας εργοστασιακής τιμολογιακής αξίας εισαγόμενα καινούργια Ι.Χ. και έφθαναν έως και το 40% για όσα εισαγόμενα καινούργια Ι.Χ. αυτοκίνητα υπερέβαιναν σε εργοστασιακή τιμολογιακή αξία τα 28.000 ευρώ.
Από την άλλη πλευρά, όμως, οι δύο θυγατρικές τους εταιρίες στην Ελλάδα -η Mercedes Benz Hellas και η BMW Hellas- πωλούσαν στη ελληνική αγορά τα ίδια -εισαχθέντα με πολύ χαμηλές τιμές- αυτοκίνητα χωρίς καμία αντίστοιχη μείωση στις δικές τους λιανικές τιμές. Με τον τρόπο αυτόν αποκόμιζαν σημαντικά κέρδη, για τα οποία μάλιστα δεν πλήρωναν στο Ελληνικό Δημόσιο ούτε ένα ευρώ φόρο εισοδήματος, διότι τα συγκεκριμένα κέρδη συμψηφίζονταν με πολύ μεγάλες ζημίες που είχαν κατά τα προηγούμενα έτη και έτσι μηδενίζονταν. Ταυτόχρονα, το Ελληνικό Δημόσιο υπέστη σημαντική απώλεια εσόδων ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ και από διαφυγόντα ποσά τελών ταξινόμησης, ΦΠΑ και φόρων πολυτελείας εξαιτίας των «υποτιμολογημένων» εισαγωγών από τη Γερμανία προς την Ελλάδα.
Σύμφωνα με το πόρισμα των ελεγκτών του ΣΔΟΕ, οι ελληνικές θυγατρικές Mercedes Benz Hellas και ΒΜW Hellas μέσω της παραπάνω πρακτικής γλίτωναν από την πληρωμή φόρων που έφθαναν μέχρι και το 90% των φορολογητέων αξιών των αυτοκινήτων που εισήγαγαν από τη Γερμανία. Οι ελεγκτές υποστηρίζουν στο πόρισμά τους ότι οι δύο αντιπροσωπίες διέπραξαν το αδίκημα της λαθρεμπορίας διότι χρησιμοποίησαν ιδιαίτερα τεχνάσματα για την καταβολή μειωμένων φόρων στη χώρα μας (τελών ταξινόμησης, ΦΠΑ και φόρου πολυτελείας).
Συναγερμός στο Ελευθέριος Βενιζέλος - Επέστρεψε αεροσκάφος λόγω τεχνικού προβλήματος
Η ολοκλήρωση της έρευνας του ΣΔΟΕ και οι καταλογισμοί των φόρων και των προστίμων πραγματοποιήθηκαν το 2016, με τα ακόλουθα αποτελέσματα:
* Στη Mercedes Benz Hellas καταλογίστηκαν διαφυγόντες φόροι, πολλαπλά τέλη και πρόστιμα λαθρεμπορίας συνολικού ύψους 84,4 εκατ. ευρώ, για 6.299 εισαχθέντα Ι.Χ. αυτοκίνητα.
* Στην ΒΜW Hellas επιβλήθηκαν διαφυγόντες φόροι, πολλαπλά τέλη και πρόστιμα λαθρεμπορίας συνολικού ύψους 48,8 εκατ. ευρώ, για 5.150 εισαχθέντα Ι.Χ. αυτοκίνητα.
Και οι δύο εταιρίες πλήρωσαν τα ποσά αυτά στο Ελληνικό Δημόσιο τον Σεπτέμβριο του 2017. Παρ’ όλα αυτά, οι υπεύθυνοι των εταιριών αμφισβήτησαν τα αποτελέσματα των ελέγχων και προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη, για να πετύχουν την ακύρωση των πράξεων επιβολής φόρων και προστίμων.
Επί της προσφυγής της εταιρίας Mercedes Benz Hellas εκδόθηκε πριν από λίγους μήνες από το Εφετείο Αθηνών η υπ’ αριθμόν 4352/2018 απόφαση, με την οποία επισημαίνεται ότι:
* Για την επιβολή του πολλαπλού τέλους απαιτείται οι σχετικές πράξεις να τελέστηκαν με δόλο ή παραλείψεις.
* Δεν συνιστά ενέργεια εξαπάτησης «η μείωση και μόνο των εργοστασιακών τιμών των αυτοκινήτων που έλαβε χώρα, προφανώς, λόγω της, κατά τα κοινώς γνωστά, οικονομικής κρίσης που έπληξε την Ελλάδα, μετά το 2009, χωρίς παράλληλα να έχει συντελεστεί από μέρους της εταιρείας άλλη ενέργεια παραπλανητική και συγκαλυπτική που να συνέτεινε στην εξαπάτηση των τελωνειακών αρχών…».
* «Δεν συντρέχει περίπτωση χρησιμοποίησης ιδιαίτερου τεχνάσματος, κατά την έννοια των σχετικών διατάξεων του ν. 2960/2001, και ως εκ τούτου δεν στοιχειοθετείται λαθρεμπορία», οπότε οι ισχυρισμοί του Δημοσίου απορρίπτονται ως αβάσιμοι.
* Το Ελληνικό Δημόσιο διά των τελωνειακών υπηρεσιών που υπάγονται στην ΑΑΔΕ θα πρέπει να επιστρέψει στην εταιρία των καταλογισθέν ποσό των 84,4 εκατ. ευρώ.
Μετά την εξέλιξη αυτή, η ΑΑΔΕ προσέφυγε στο ΣτΕ ζητώντας την αναίρεση της απόφασης του Εφετείου Αθηνών και υποβάλλοντας στο Ανώτατο Δικαστήριο ερωτήματα σχετικά με τις πρακτικές που διαπιστώθηκαν στην υπόθεση.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου