Η «πρωτοβουλία» που πήρε το Αρχηγείο του Λιμενικού μέσα στο Θάλαμο Επιχειρήσεων να στείλει την πιο ενεργή επιχειρησιακή ομάδα, τη Μονάδα Υποβρύχιων Αποστολών, αποδείχθηκε «σοφή», με το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ραφήνας σε συνεργασία με το Θάλαμο Επιχειρήσεων να διαχειρίζονται την τιτάνια προσπάθεια διάσωσης εκατοντάδων πολιτών σε θάλασσα και ακτές.
Ωστόσο όλη αυτή η πρωτοφανής για το Λιμενικό επιχείρηση διάσωσης έγινε καθαρά χωρίς τον παραμικρό συντονισμό με την Πυροσβεστική, με το χρονικό διάστημα μεταξύ 9 το βράδυ και 1.00 τα ξημερώματα να πραγματοποιείται ένας επιχειρησιακός άθλος: 450 διασώζονται σε 3 ώρες χάρις σε ιδιωτικά σκάφη με επιβιβασμένους άνδρες της ΜΥΑ πάνω και οι υπόλοιποι να διασώζονται από αλιευτικά, φουσκωτά και επιβατικά πλοία, όπως το Terra jet και του SuperFerry και SuperRunner.
Το χρονικό
Μόνο που αυτή η επιχείρηση δεν θα είχε πραγματοποιηθεί καν ή θα είχε αρχίσει πολλές ώρες αργότερα με τραγικές συνέπειες για όσους πάλευαν με τα κύματα, αν το Λιμενικό Σώμα είχε μείνει στην εντολή του Πυροσβεστικού Σώματος: «αναμένετε».
Σύμφωνα με τα σήματα, τα στελέχη του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ραφήνας μετά από κλήση πολίτη αλλά και οπτική παρατήρηση συνειδητοποιούν ότι υπάρχει μεγάλη φωτιά στην Πεντέλη. Ενημερώνεται η Πυροσβεστική και η εντολή που δίνει η αρμόδια υπηρεσία είναι οι δυνάμεις του Λιμενικού να αναμένουν οδηγίες, οι οποίες τελικά δεν έρχονται ποτέ. Η αυτενέργεια που επέδειξε το Λιμενικό Σώμα, το οποίο εκτίμησε ότι ο κίνδυνος η φωτιά να πάει στη θάλασσα είναι μεγάλος, ήταν σωτήρια για εκατοντάδες πολίτες.
Ωστόσο από τη στιγμή της εκτίμησης του κινδύνου μέχρι και την πρώτη επιχείρηση διάσωσης, περίπου στις 20,30 με 21,00 μεσολαβούν οι κρίσιμες ώρες, στις οποίες το Μάτι και το Κόκκινο Λιμανάκι ισοπεδώνονται από τις φλόγες και πολίτες σε κατάσταση πανικού πέφτουν από γκρεμούς στη θάλασσα, είτε παίρνουν σκάφη και φεύγουν στα ανοικτά. Σύμφωνα με στελέχη του Λιμενικού, οι περίπου 2 ώρες μέχρι την πρώτη επιχείρηση δικαιολογούνται και χαρακτηρίζονται και ελάχιστες, καθώς έπρεπε να προετοιμαστούν οι ομάδες της Μονάδας Υποβρύχιων Αποστολών σε χρόνο ρεκόρ αλλά και να φτάσουν στη Ραφήνα σε αντίξοες καιρικές συνθήκες.
Το ίδιο το Λιμεναρχείο αναλαμβάνει να υλοποιήσει το σχέδιο έκτακτης ανάγκης μετά την πρώτη κλήση που δέχεται, περίπου δυόμιση ώρες μετά την έναρξη της φωτιάς, επιστρατεύοντας όλα τα ιδιωτικά μέσα που υπήρχαν στην περιοχή.
Κλήρωση Eurojackpot (22/11): Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί που έβγαλε η κληρωτίδα
Συγκεκριμένα από τις 18,00 που έγινε η αναφορά για τη φωτιά στο βουνό, το Λιμενικό δέχεται την πρώτη κλήση για συνδρομή βοήθειας σε ακτή στις 19,23. Μία ώρα μετά το Λιμενικό ξεκινάει την πρώτη διάσωση καθώς είχε από μόνο του ξεκινήσει τις πολύωρες προετοιμασίες που απαιτούνται κι έτσι με το που έλαβε και το σήμα έσπευσαν στην περιοχή.
Ο λιμενάρχης Ραφήνας ανέβηκε σε μικρά σκάφη καθώς αυτά του Λιμενικού δεν μπορούσαν να προσεγγίσουνε τις ακτές και τότε συνειδητοποίησαν το μέγεθος της καταστροφής. Ο κρατικός μηχανισμός αντιλαμβάνεται τους περισσότερους από 1.000 πολίτες και τουρίστες στις παραλίες μετά από 2 ώρες παραμονής τους στις ακτές, Πολλοί έχουν παρασυρθεί από τα κύματα και τα ρέματα και βρέθηκαν μέχρι και 5 ναυτικά μίλια από την ακτή!!
Στις 21,00 περίπου 40 μέλη της Μονάδας Υποβρύχιων Αποστολών μοιράζονται σε 20 ιδιωτικά σκάφη και ξεκινούν την επιχείρησή τους. Στο πλευρό τους και τα στελέχη του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ραφήνας αλλά και οι πλοίαρχοι των πλοίων της ακτοπλοΐας. Στις 1 τα ξημερώματα όλοι οι άνθρωποι στη θάλασσα είχαν απομακρυνθεί.
Και όλα αυτά σε συνθήκες πανικού, με Δανούς τουρίστες να παίρνουν βάρκες και να ανοίγονται στα ανοικτά, και πολλοί ηλικιωμένοι να βρίσκονται εκατοντάδες μετά από την ακτή, εξαντλημένοι από το κολύμπι. Αν και το υπουργείο Αμυνας διακήρυττε συνεχώς της ενεργή του παρουσία, η πρώτη φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού φτάνει στις 4,30 μην έχοντας ουσιαστικό ρόλο συμμετοχής.
«Ηταν μια δύσκολη επιχείρηση. Επρεπε να χρησιμοποιηθούν φουσκωτά σκάφη και μεταφέραμε τους ανθρώπους χωρίς να προκύψει κανένα πρόβλημα. Ενώ είχαμε σχεδιάσει να τους μεταφέρουμε με δύο οχηματαγωγά, που είχαμε επιτάξει εκεί, στην περιοχή, ήταν τόσο μεγάλο το πρόβλημα στη θάλασσα που δεν ρισκάραμε να ανεβάσουμε ανθρώπους στα οχηματαγωγά, φοβούμενοι οι άνθρωποι που είναι και ειδικοί ότι μπορεί να προκύψει κάποιο πρόβλημα», δήλωσε ο κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής, υπουργός Ναυτιλίας.
«Μέσα σ’ αυτή τη δύσκολη στιγμή φάνηκε ότι το Λιμενικό Σώμα είχε εξαιρετικά καλό συντονισμό στη διάσωση των ανθρώπων», υπογράμμισε ο κ. Κουρουμπλής.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]