Οι περιοχές που επηρεάζονται βάσει της πρότασης βρίσκονται κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα, με σχολεία της Φλώρινας, της Κομοτηνής, της Δράμας, της Θεσπρωτίας και νησιωτικών περιοχών. Ειδικότερα, με δύο Υπουργικές Αποφάσεις το 2016 και το 2017 το υπουργείο Παιδείας είχε ορίσει ότι βάσει της μοριοδότησης που έχει το κάθε σχολείο, θα ορίζεται και ο ελάχιστος αριθμός μαθητών στις τρεις τάξεις του Λυκείου καθώς και στα τμήματα με τις κατευθύνσεις σε Β’ και Γ’ Λυκείου (Ομάδες Ανθρωπιστικών Σπουδών, Θετικών Σπουδών και Οικονομίας και Πληροφορικής). Με την υποβάθμιση 428 σχολείων στον πίνακα της μοριοδότησης που προτείνει το υπουργείο Παιδείας, τα σχολεία στα οποία θα μειωθεί ο αριθμός των μορίων τους θα πρέπει να αυξήσουν τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα βάσει της Υπουργικής Απόφασης, διαφορετικά δεν θα είναι σε θέση να το λειτουργήσουν.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την ΟΛΜΕ, η πρόταση του υπουργείου προχωράει σε υποβάθμιση 428 σχολείων και σε αναβάθμιση 75 σχολείων. Η κατηγοριοποίηση των Λυκείων είναι σε τρία στάδια, με τη χαμηλότερη μοριοδότηση να αφορά τα σχολεία των αστικών κέντρων και την υψηλότερη τις σχολικές μονάδες που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές. Ενδεικτικά παραδείγματα βάσει της Υπουργικής Απόφασης:
-Στα σχολεία με την υψηλότερη μοριοδότηση (περίπτωση Γ, 8-12 μόρια), η Υπουργική Απόφαση ορίζει τη λειτουργία γενικής τάξης με τουλάχιστον 10 μαθητές και τμήμα κατεύθυνσης με 6 μαθητές. Σύμφωνα με την πρόταση του υπουργείου Παιδείας, 124 σχολεία, κυρίως σε Βόρεια Ελλάδα και νησιωτικές περιοχές, πέφτουν κατηγορία (σ.σ.: 4-7 μόρια) και πλέον θα πρέπει να συγκροτούν γενικές τάξεις και τμήματα προσανατολισμών με 12 μαθητές και 8 μαθητές αντίστοιχα.
Δημήτρης Σούρας: Πέθανε ο γνωστός ψυχίατρος - Συγκλονίζει το αποχαιρετιστήριο μήνυμά του
-Υπάρχει μία περίπτωση, αυτή του Γυμνασίου και Λυκείου Ιάσμου στην Κομοτηνή, όπου υποβαθμίζεται από τη γ’ κατηγορία που είναι η υψηλότερη μοριοδότηση στην πρώτη κατηγορία (σ.σ.: 1-3 μόρια). Δηλαδή, από 6 μαθητές σε τμήμα προσανατολισμού θα πρέπει πλέον να έχει τουλάχιστον 11 μαθητές, αν λειτουργεί ένα γενικό τμήμα, και 15 μαθητές αν λειτουργούν δύο τμήματα. Σε αντίθετη περίπτωση, δεν θα μπορεί να λειτουργήσει τμήμα με λιγότερους μαθητές.
Σε επιστολή της, η ΟΛΜΕ απορρίπτει στο σύνολό της την πρόταση της πολιτικής ηγεσίας για αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων, ζητώντας την απόσυρσή της. «Στην πραγματικότητα, με την αναμοριοδότηση έχουμε μαζική υποβάθμιση των σχολικών μονάδων, με συνακόλουθο αποτέλεσμα την αύξηση του απαιτούμενου αριθμού των μαθητών για τη συγκρότηση των ανωτέρω τμημάτων.
Με την πρόταση του ΥΠΠΕΘ για αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων υποβιβάζονται σε κατηγορία περίπου 430 σχολεία, πράγμα που θα έχει ως άμεση συνέπεια να αυξηθεί ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός μαθητών για τη λειτουργία των τμημάτων των ομάδων προσανατολισμού, μαθημάτων επιλογής και κατευθύνσεων στα Γενικά Λύκεια και των τμημάτων Γενικής Παιδείας, Τομέων και Ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ», σημειώνει στην επιστολή.
Μπάχαλο με αναδρομικότητα
Η αναμοριοδότηση σχολείων επηρεάζει και τις υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών κι ένα θέμα που έχει τεθεί από την πλευρά των ομοσπονδιών είναι τι θα γίνει με την αναδρομικότητα του μέτρου. Η μοριοδότηση των σχολείων αλλάζει, με την πρόταση του υπουργείου Παιδείας να βασίζεται σε ένα μεγάλο βαθμό στην αλλαγή του οδικού χάρτη της Ελλάδας. Πολλά σημεία της χώρας από δυσπρόσιτα έχουν γίνει πλέον προσβάσιμα, όμως σύμφωνα με τους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών είναι άγνωστο πώς θα εφαρμοστεί η αναδρομικότητα που προτείνει το υπουργείο Παιδείας. Ειδικότερα, αναρωτιούνται αν υπάρχει σύστημα που μπορεί να προσμετρήσει τα μόρια των εκπαιδευτικών βάσει των χρονικών αλλαγών που έχουν γίνει στον ελλαδικό οδικό χάρτη. Πάντως, στο χώρο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ζητούν παράταση στο ζήτημα της αναμοριοδότησης, προετοιμάζοντας αντιπρόταση ώστε να λειανθούν οι αδικίες του νέου συστήματος.
ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου