Στο σχέδιο του πορίσματος, οι κυβερνητικοί βουλευτές παραδέχονται για πρώτη φορά τη μεγάλη οικολογική καταστροφή στον Σαρωνικό, ενώ είναι ακόμα σε αναμονή τόσο οι βραχυπρόθεσμες όσο και οι μακροπρόθεσμες μελέτες που θα αποτυπώσουν το μέγεθος της ρύπανσης και τις συνέπειές της στο οικοσύστημα.
Σήμερα ολοκληρώνεται μετά από 20 μέρες η απάντληση από το βυθισμένο «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ», ενώ το «ΛΑΣΣΕΑ» παραμένει με τα μισά καύσιμα που έχει αντλήσει από το ναυάγιο στο αγκυροβόλι του Περάματος, εν αναμονή των αποτελεσμάτων του Γενικού Χημείου του Κράτους. Χθες -ύστερα από δύο αναβολές- πραγματοποιήθηκε η δίκη του πλοιάρχου και του α’ μηχανικού του «ΛΑΣΣΕΑ», με τον πρώτο να καταδικάζεται σε δύο έτη φυλάκισης με τριετή αναστολή και τον δεύτερο να αθωώνεται λόγω αμφιβολιών. Οι διαφυγόντες δασμοί από τα λαθραία καύσιμα -περίπου 67 κυβικών- υπολογίζονται σε 15.500 ευρώ.
Στο πόρισμα της επιτροπής γίνεται ξεκάθαρη η άποψη των βουλευτών της κυβέρνησης ότι στο Σαρωνικό έχει σημειωθεί μια περιβαλλοντική καταστροφή, μια φράση που τόσο ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελος όσο και ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής αποφεύγουν συστηματικά να αναφέρουν. Σχετικά με την ανάλυση των επιπτώσεων του ναυαγίου και τα ζητήματα που εγείρονται από τον τρόπο αντιμετώπισης, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ καταλογίζουν στους υπουργούς προσπάθεια υποβάθμισης του θέματος της ρύπανσης και ό,τι για αυτό το λόγο υπήρξε «καθυστέρηση στην αντιμετώπιση της εξάπλωσης της πετρελαιοκηλίδας και της ενημέρωσης των φορέων της Αυτοδιοίκησης, καθώς και των πολιτών και των επαγγελματιών της περιοχής».
Οι βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος καταλογίζουν στους αρμόδιους υπουργούς προσπάθεια υποβάθμισης του θέματος
Την ίδια στιγμή, δίνουν το στίγμα της καταστροφής: «Η βύθιση του δεξαμενόπλοιου, η διαρροή πετρελαίου και η πρόσφατη ρύπανση στον Σαρωνικό έρχονται να προστεθούν στον πολλαπλά επιβαρυμένο από την ανθρώπινη δραστηριότητα φυσικό περιβάλλον της Αττικής. Η υγεία του θαλάσσιου οικοσυστήματος φάνηκε να ανακάμπτει, στον Σαρωνικό, τις τελευταίες δεκαετίες, γεγονός που πλέον ανατρέπεται. Δεδομένου ότι σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία μόνο το 10% του πετρελαίου που διαφεύγει από ένα ναυάγιο μπορεί να περισυλλεχθεί στη θάλασσα, οι διαδικασίες της απορρύπανσης και της αποκατάστασης του οικοσυστήματος γίνονται ακόμα πιο κρίσιμες», σημειώνεται στο κείμενο.
Στο πόρισμα αναδεικνύονται ψέματα που ειπώθηκαν από τους υπουργούς τις πρώτες ώρες μετά το ναυάγιο, αλλά γίνεται και φανερή η προσπάθεια παραπληροφόρησης μέσα από το ίδιο το πόρισμα της Επιτροπής Περιβάλλοντος, προσπαθώντας να κρύψουν τις ελλείψεις στον υπουργικό συντονισμό και στην ενημέρωση του κοινού:
1. «Το μεσημέρι της Κυριακής εμφανίζεται για πρώτη φορά κηλίδα 1 με 2 ναυτικά μίλια νοτίως της Χερσονήσου της Πειραϊκής», ενώ επίσημα και ανεπίσημα γίνεται γνωστή η παρουσία πετρελαιοειδών στον Πειραιά το απόγευμα της Τρίτης. Εμμέσως η επιτροπή παραδέχεται ότι από την Κυριακή υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι η ρύπανση μεταφέρεται προς το παραλιακό μέτωπο, ωστόσο, τα μέτρα που υποστηρίζουν ότι παίρνονται δεν αποτρέπουν τίποτα. Σε λίγες μέρες όλο το παραλιακό μέτωπο γεμίζει με μαζούτ.
2. «Από την πρώτη στιγμή έχουν κληθεί ερευνητικοί φορείς, καθώς και το ΕΛΚΕΘΕ, που βρίσκονται επιτόπου στην περιοχή του ναυαγίου και κάνουν μετρήσεις και παρακολουθούν την εξέλιξη». Το ΕΛΚΕΘΕ ενημερώνεται Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου, δηλαδή τρεις μέρες μετά το ναυάγιο, ενώ εντάσσεται στη πρώτη γραμμή μετά από αρκετές μέρες.
3. «Ενημερώθηκαν από τη Διεύθυνση Αλιείας άμεσα οι παράκτιοι αλιείας, όλα τα αλιευτικά καταφύγια και οι αλιευτικοί σύλλογοι ότι υπάρχει ρύπανση και δεν πρέπει να ψαρεύουν». Η πρώτη σύσκεψη με τους αλιείς στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης πραγματοποιείται περίπου 10 μέρες μετά το ναυάγιο, και όλο αυτό το διάστημα κανείς δεν έχει επίσημη ενημέρωση τι να κάνει.
4. «Κινητοποιήθηκαν οι αρμόδιες περιφερειακές υπηρεσίες υγείας και οι αρμόδιες αποκεντρωμένες υπηρεσίες πολιτικής προστασίας σχετικά με την απαγόρευση κολύμβησης, το χαρακτηρισμό των υδάτων κολύμβησης και την ενεργοποίηση του δικτύου παρακολούθησης, σε συνεργασία και με το δίκτυο απονομής της γαλάζιας σημαίας». Η πρώτη επίσημη απόφαση του υπουργείου Υγείας ήρθε 6 μέρες μετά το ναυάγιο, στις 15 Σεπτεμβρίου, ενώ πριν ο κ. Κουρουμπλής δήλωνε να κολυμπήσει ο κόσμος ελεύθερα.
Αν και στο κείμενο γίνεται ξεκάθαρη αναφορά της ευθύνης που απορρέει στο υπουργείο Περιβάλλοντος μέσω Συντονιστικού Γραφείου Αντιμετώπισης Περιβαλλοντικών Ζημιών (ΣΥΓΑΠΕΖ), ωστόσο, όλο το βάρος του καθαρισμού έχει ανατεθεί στο Λιμενικό Σώμα. Την ίδια στιγμή, «το Σώμα Επιθεώρησης Περιβάλλοντος, Δόμησης, Ενέργειας και Μεταλλείων εμπλέκεται στον έλεγχο και την παρακολούθηση κατά τη διαδικασία της απορρύπανσης βάσει του εθνικού σχεδίου. Το Συντονιστικό Γραφείο Αποκατάστασης Περιβαλλοντικής Ζημιάς εμπλέκεται μετά την εκτίμηση της περιβαλλοντικής ζημιάς στη διαδικασία της αποκατάστασης της πανίδας, χλωρίδας και του φυσικού περιβάλλοντος του θαλάσσιου, στην προκειμένη περίπτωση και της ακτογραμμής», όμως, παραμένει αφανές όπως και ο ίδιος ο κ. Φάμελλος στην όλη διαδικασία.
Νέο περιστατικό στο Κερατσίνι
Το Β’ Λιμενικό Τμήμα Κερατσινίου προχώρησε στη σύλληψη των ρωσικής καταγωγής πλοιάρχου και πρώτου μηχανικού του φορτηγού πλοίου «Ice Glacier», σημαίας Νήσων Μάρσαλ, μετά την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης στο λιμάνι του Ικονίου, στο Κερατσίνι. Η ρύπανση, έκτασης περίπου 70 τετραγωνικών μέτρων, προκλήθηκε κατά τη διαδικασία εφοδιασμού του πλοίου με καύσιμα από το δεξαμενόπλοιο «Αρχων Μιχαήλ». Σήμερα είναι η δίκη τους.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου