Μετά το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής ότι δεκάδες είναι τα πλοία τα οποία κυκλοφορούν στο Αιγαίο έχοντας την ίδια παρατεταμένη άδεια που είχε και το ναυαγημένο «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ», ακόμα αναμένονται λεπτομερή στοιχεία για το πόσα είναι αυτά, σε τι κατάσταση βρίσκονται και ποιες κατηγορίες πλοίων αφορούν.
Αγνωστο επίσης παραμένει πόσα πλοία και σε ποιες κατηγορίες θα πρέπει να οδηγηθούν σε ιδιώτη νηογνώμονα, ολοκληρώνοντας με αυτό τον τρόπο την πρώτη γρήγορη αποκρατικοποίηση του ΣΥΡΙΖΑ. Την ίδια στιγμή που οι κηλίδες πετρελαίου έφτασαν μέχρι το Λαγονήσι και έχοντας περάσει επτά μέρες(!) που το «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» βρέθηκε 30 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, το υπουργείο Ναυτιλίας αποφάσισε να δημιουργήσει συντονιστικό όργανο με τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς ώστε να αξιολογείται η καθημερινή πορεία των έργων απορρύπανσης και ανάλογα με την πορεία τους να υπάρχει και νέα λήψη μέτρων.
Μπορεί ο υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής, να έδωσε τη περασμένη Πέμπτη αναλυτική συνέντευξη Τύπου για το περιστατικό, ωστόσο ο πρωθυπουργός μία μέρα αργότερα «ανέλαβε» το χαρτοφυλάκιο της ναυτιλίας, δίνοντας της εντολές για: 1. αναστολή όλων των δίμηνων παρατάσεων της ισχύος των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας των πλοίων, 2. «ξήλωμα» της αρμοδιότητας ελέγχου και επιθεώρησης πλοίων από το υπουργείο Ναυτιλίας, 3. διενέργεια Ενορκης Διοικητικής Εξέτασης όλων των εμπλεκομένων για την κρίση του αξιόπλοου του «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» και αυστηρότατη τιμωρία όλων των υπευθύνων και 4. συνδρομή περισσότερων πλοίων για ταχύτερη και πληρέστερη απορρύπανση των υδάτων και των ακτών του Σαρωνικού. Οπως σχολιάζουν ναυτιλιακοί κύκλοι, πέρα από το υπουργικό «άδειασμα» που επιχειρήθηκε, οι προτάσεις αυτές, εκτός του ότι απαιτούν χρόνο για να υλοποιηθούν καθώς χρειάζεται η έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων, είναι αρκετά γενικές και αόριστες ως προς το περιεχόμενό τους. Χωρίς να ανακοινώνεται πόσα είναι αυτά τα πλοία τα οποία είναι υποχρεωμένα να πάνε σε ιδιώτη νηογνώμονα, προκαλούνται αντιδράσεις από ιδιοκτήτες αλιευτικών σκαφών, υδροφόρων και πολλών ακόμα κατηγοριών πλοίων που θα κληθούν να πληρώσουν τρεις φορές πάνω από το αρχικό κόστος την έκδοση των πιστοποιητικών.
«Η έκτακτη σύσκεψη του Μαξίμου για το ναυάγιο του “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ” και τα όσα εξήγγειλε ο πρωθυπουργός είναι κατόπιν εορτής και επιδιώκουν να περιορίσουν τις επικοινωνιακές επιπτώσεις της κυβέρνησης από την κρίση του ναυαγίου.
Ο κ. Τσίπρας όμως, εκτός από την παραίτηση του κ. Κουρουμπλή, ξέχασε να μας πει το πότε θα ολοκληρωθεί η διαδικασία απορρύπανσης και το τι θα κάνει για να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις από την πρωτοφανή οικολογική καταστροφή στο θαλάσσιο περιβάλλον του Σαρωνικού», δήλωσε ο Γιάννης Πλακιωτάκης, τομεάρχης Ναυτιλίας της Ν.Δ.
Απάντληση
Μέχρι αργά χθες τη νύχτα είχε ολοκληρωθεί η άντληση από τις δεξαμενές Νο2 και Νο1 του δεξαμενόπλοιου και είχε αρχίσει η απάντληση από τη δεξαμενή Νο4. Συνολικά 774 κυβικά μέτρα πετρελαιοειδών είχαν απομακρυνθεί από το «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» και 350 κυβικά πετρελαιοειδών είχαν απαντληθεί από τη θαλάσσια περιοχή γύρω από το δεξαμενόπλοιο.
«Η απάντληση του φορτίου από το ναυάγιο είναι σε εξέλιξη και προχωρά με ικανοποιητικούς ρυθμούς, χωρίς απρόοπτα. Η συνολική εικόνα στις ακτές είναι βελτιωμένη. Εχουμε ρίξει στη μάχη έναν πολύ μεγάλο αριθμό υλικών μέσων και εξειδικευμένων επαγγελματιών. Η προσπάθεια είναι τεράστια. Συνεχίζουμε, δουλεύοντας 24 ώρες το 24ωρο», δήλωσε στον «Ε.Τ.» ο Γιάννης Φατσέας, εκπρόσωπος της εταιρίας Σπανόπουλος, που έχει αναλάβει τις σχετικές εργασίες.
Αντιδράσεις
Για τις 12 το μεσημέρι έχει κανονιστεί διαμαρτυρία έξω από το υπουργείο Ναυτιλίας, από την Πανελλήνια Ενωση Ναυτών. «Βαρύτατες είναι οι πολιτικές ευθύνες της κυβέρνησης και του υπουργείου Ε.Ν. για το γεγονός ότι επιτρέπει γερασμένα, υποσυντήρητα, ανασφαλή και επικίνδυνα πλοία να ταξιδεύουν δημιουργώντας θανάσιμους κινδύνους για τη ζωή και την ασφάλεια των ναυτεργατών αλλά και του θαλάσσιου περιβάλλοντος», σημειώνει η Ενωση.
Χθες και στον Πειραιά, περίπου 200 κάτοικοι διαμαρτυρήθηκαν για τη ρύπανση που έχει υποστεί η περιοχή τους. Ο δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης, σε δήλωσή του, τόνισε: «Δεν υπάρχει εμπιστοσύνη ότι η πληροφόρηση (σ.σ.: από το υπουργείο Ναυτιλίας) που υπάρχει είναι αξιόπιστη. Είδαμε ότι πολλά διαψεύστηκαν από την πρώτη ημέρα μέχρι σήμερα. Τους ανέφερα ότι ο Δήμος ήταν ο πρώτος Δήμος που υπέβαλε μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου, ακριβώς για να μην ξεχαστούν οι ευθύνες που σίγουρα υπάρχουν σε αυτήν την ιστορία. Δεν ξέρω αν υπάρχουν από την πλοιοκτήτρια εταιρία, από τον έλεγχο που έγινε από το υπουργείο Ναυτιλίας, από τις αντιρρυπαντικές ή από τη διαδικασία του όλου καθαρισμού, αλλά είναι βέβαιο ότι κάτι δεν πήγε σωστά και πρέπει να διερευνηθεί».
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Διαβάστε επίσης:
Αποκάλυψη Ελεύθερου Τύπου: Πάνω από 18 πλοία με… άδειες τύπου «Αγίας Ζώνης» στο Αιγαίο