Το δημοσίευμα επικαλείται δηλώσεις του περιφερειάρχη, σύμφωνα με τις οποίες «Μία τυπική ταχύτητα για τα τρένα στις γραμμές θα ήταν έως και 200 χλμ/ώρα, μικρότερη για τα εμπορευματικά τρένα, και ένας μάρτυρας είπε ότι το επιβατικό τρένο με προορισμό το βορρά ταξίδευε με περίπου 160 χλμ/ώρα. Η ζημιά από μετωπική σύγκρουση με τέτοιες ταχύτητες είναι ξεκάθαρη – ενώ αρκετά βαγόνια κάηκαν και εκτροχιάστηκαν εμφανώς. Τα δύο κύρια δεν υπάρχουν πλέον».
Ένα εύλογο ερώτημα για τους πραγματογνώμονες σχετικά με τα αίτια της τραγωδίας των Τεμπών είναι εάν η σηματοδότηση λειτουργούσε σωστά, εάν επρόκειτο μόνο για ανθρώπινο λάθος ή εάν άλλες συνθήκες άφησαν δύο τρένα στις ίδιες γραμμές.
Αν και δεν υπάρχουν στοιχεία για το τι προκάλεσε τη συντριβή, ορισμένοι στην Ελλάδα θέτουν ήδη ερωτήματα σχετικά με τη χρηματοδότηση, τη στελέχωση και τη συντήρηση του σιδηροδρόμου, επισημαίνει το σχετικό δημοσίευμα.
Η σύλληψη ενός υπευθύνου σταθμάρχη στη Λάρισα, ο οποίος, σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, θα μπορούσε να κατευθύνει λανθασμένα ένα από τα τρένα, υποδηλώνει ότι το ανθρώπινο λάθος αποτελεί το πρώτο στοιχείο της έρευνας.
Τέμπη: Η Ελλάδα έχει το χειρότερο ιστορικό σιδηροδρομικής ασφάλειας στην Ευρώπη
Κάνοντας αναφορά στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας, ο αρθρογράφος αναφέρει πως, αν και μεγάλο μέρος του μικρού σιδηροδρομικού δικτύου της Ελλάδας έχει κλείσει, η χώρα έχει επενδύσει στη μεγάλη σιδηροδρομική αρτηρία μεταξύ Αθήνας – Θεσσαλονίκης και τα τρένα ταξίδευαν σε ένα μάλλον καλά συντηρημένο τμήμα της ηλεκτροδοτούμενης κύριας γραμμής.
Το βρετανικό δημοσίευμα υπογραμμίζει επίσης ότι το ιστορικό σιδηροδρομικής ασφάλειας της Ελλάδας ήταν το χειρότερο στην Ε.Ε. την τελευταία δεκαετία, με βάση τα στατιστικά στοιχεία του ευρωπαϊκού οργανισμού σιδηροδρόμων. Βέβαια, όπως επισημαίνει, τα στοιχεία για την Ελλάδα δεν μπορούν να συγκρίνονται άμεσα με τις υπόλοιπες χώρες. Η Ελλάδα διαθέτει μικρό δίκτυο, περίπου το 2% του μεγέθους του Ηνωμένου Βασιλείου. Επιπλέον, ένα μεγάλο ποσοστό θανάτων αφορά σε εργαζόμενους στους σιδηροδρόμους και όχι σε επιβάτες.
Στην συνέχεια, ο «Guardian» κάνει ειδική αναφορά στην ιδιωτικοποίηση της ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας «TΡΑΙΝΟΣΕ». Η εταιρεία, όπως γράφει, ιδιωτικοποιήθηκε το 2017, στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων που επιβλήθηκαν παράλληλα με τη διάσωση της Ελλάδας από την ΕΕ και προσέλκυσε μόνο μία αξιόπιστη προσφορά, αυτή του ιταλικού κρατικού ομίλου « Ferrovie dello Stato Italiane».
Τα Τέμπη «ξυπνούν μνήμες» από άλλες τραγωδίες
Το δημοσίευμα συγκρίνει το πολύνεκρο δυστύχημα στην Λάρισα με άλλες αντίστοιχες τραγωδίες που συγκλόνισαν την Ευρώπη.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, ανάλογη τραγωδία στην Ευρώπη με πολλές ομοιότητες με αυτή των Τεμπών σημειώθηκε το 2016 στη Γερμανία, όταν, ύστερα από μετωπική σύγκρουση δύο τρένων στο Μπαντ Άιμπλινγκ, σκοτώθηκαν 12 άνθρωποι. Σε αυτό το περιστατικό, ένας απρόσεκτος κλειδούχος επέτρεψε σε δύο τρένα να ταξιδεύουν στην μονή γραμμή, κατευθυνόμενα το ένα πάνω στο άλλο.
Το τελευταίο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ευρώπη που προκάλεσε τόσο πολλά θύματα ήταν ένας εκτροχιασμός υπερταχείας στην Ισπανία το 2013, εξαιτίας του οποίου 80 άνθρωποι άφησαν την τελευταία τους πνοή στις ράγες μετά την ανατροπή του κοντά στο Σαντιάγο ντε Κομποστέλα.
Ειδήσεις σήμερα
Τραγωδία στα Τέμπη: Καρέ καρέ η πορεία σύγκρουσης [infographic]
Τραγωδία στα Τέμπη: Τα 5 «γιατί» που ζητούν απάντηση
Τραγωδία στα Τέμπη: Η μοιραία αλληλουχία που σκόρπισε τον θάνατο
Τραγωδία στα Τέμπη: Η αμαρτωλή σύμβαση για τη σηματοδότηση – Τροποποιήθηκε πέντε φορές από το 2016