Η τραγωδία θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί. Γι’ αυτό και τα «γιατί» με τα αίτια που την προκάλεσαν δεν μπορούν και δεν αντέχεται να μείνουν αναπάντητα.
Η δέσμευση του Κυριάκου Μητσοτάκη να δοθούν ειλικρινείς απαντήσεις τις οποίες το κράτος οφείλει στις οικογένειες των θυμάτων και η ανάληψη της πολιτικής ευθύνης, που ανέλαβε με την παραίτησή του ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, δείχνουν το δρόμο για την απόδοση των ευθυνών σε όσους αδιαφόρησαν, αμέλησαν και αδράνησαν να προστατέψουν τις ζωές των συνανθρώπων μας που χάθηκαν.
Πέντε είναι τα μεγάλα «γιατί» της τραγωδίας που αναδεικνύονται στο πολυσέλιδο ρεπορτάζ του «Ελεύθερου Τύπου»:
1 Οι πολλές εργολαβίες, το σπάσιμο και οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου της τηλεματικής. Το έργο αυτό είναι στην ουσία το μεγάλο ηλεκτρονικό μάτι που βλέπει σε πραγματικό χρόνο πού βρίσκεται ο κάθε συρμός και ανά πάσα στιγμή μπορεί να διορθώνει και να αποτρέπει ανθρώπινα λάθη. Η τηλεματική δεν έχει ολοκληρωθεί και τα τρένα κάνουν δρομολόγια στα «τυφλά».
2 Η έλλειψη συμβατότητας του λογισμικού από τη μια εργολαβία στην άλλη, που έχει ως αποτέλεσμα τα επιμέρους συστήματα για την ασφάλεια των δρομολογίων να μην επικοινωνούν πολλές φορές μεταξύ τους.
3 Ο υπόγειος πόλεμος συμφερόντων για την «πίτα» των επιβατών! Οσο κι αν ακούγεται παράδοξο, πάνω στις ράγες διεξάγεται μια διελκυστίνδα από φορείς που δραστηριοποιούνται στις οδικές μεταφορές και τις αερομεταφορές για την πίτα του επιβατών. Τα έργα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου παγώνουν σε πολλές περιπτώσεις από «στημένες» ενστάσεις. Οι διαγωνισμοί καταλήγουν στα δικαστήρια, το έργο καθυστερεί, η γραμμή δεν εκσυγχρονίζεται, το δρομολόγιο εξακολουθεί να είναι αργό και οι επιβάτες, όταν δεν έχουν γρήγορα τρένα, επιλέγουν αναγκαστικά τις οδικές μεταφορές με τα ακριβά διόδια και τις αερομεταφορές για τους προορισμούς τους.
4 Οι διαρκείς τροποποιήσεις σε υφιστάμενες συμβάσεις έργων για την ασφάλεια των δρομολογίων. Η σύμβαση για το ΕTCS (που είναι επί της ουσίας το αυτόματο σύστημα αποτροπής σύγκρουσης τρένων από ανθρώπινο λάθος) υπογράφτηκε το 2016 και έκτοτε τροποποιήθηκε 5 φορές χωρίς να λειτουργεί μέχρι σήμερα! Το κρίσιμο αυτό έργο εκσυγχρονισμού της σηματοδότησης και του αυτόματου ελέγχου κυκλοφορίας στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης, αν λειτουργούσε, θα απέτρεπε το δυστύχημα στα Τέμπη.
Μέσα στο σκηνικό αυτό φωτίζονται πολλές πτυχές και πολλές φωνές που δεν εισακούστηκαν.
Οι εργαζόμενοι στο σιδηρόδρομο είχαν χτυπήσει το συναγερμό για την ασφάλεια των δρομολογίων με εξώδικα, καταγγελίες και επιστολές που λίγο-πολύ μιλούσαν για το «χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου». Οι σταθμάρχες κάνουν τη δουλειά των ηλεκτρονικών συστημάτων που δεν υπάρχουν, λένε χαρακτηριστικά. «Αν λειτουργούσε το σύστημα φωτοσήμανσης, έστω και με το ανθρώπινο λάθος που έγινε της κακής συνεννόησης, το τρένο θα είχε ακινητοποιηθεί», αναφέρουν ειδικοί πραγματογνώμονες που μίλησαν στον «Ε.Τ.».
Άγιο Όρος: Τι λέει ο Διοικητής του στο Eleftherostypos.gr για το «μασατζίδικο» και τους σεισμούς
Τα ερωτήματα του τραγικού δυστυχήματος δεν μπορεί να μείνουν αναπάντητα. Αυτή τη φορά το «μαχαίρι πρέπει να φτάσει στο κόκαλο».
5 Ο σταθμάρχης που… ξέχασε να αλλάξει την τροχιά. Κι όμως, αυτό το πρωτοφανές ανθρώπινο λάθος φαίνεται ότι οδήγησε στο θάνατο τους επιβάτες της αμαξοστοιχίας Intercity 62 στα Τέμπη, όπως προκύπτει από κρίσιμη κατάθεση και από τις έρευνες των Aρχών. Ο 59χρονος υπάλληλος του ΟΣΕ, που συνελήφθη μετά την προανακριτική απολογία του ενώπιον εισαγγελέα, φέρεται να ομολόγησε τη μοιραία αστοχία του, που «πυροδοτήθηκε» από μια μηχανική βλάβη σε άλλη αμαξοστοιχία.
Ελαβε την πιστοποίησή του ως σταθμάρχη μόλις την Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2023. Ο 59χρονος ήταν σταθμάρχης του ΟΣΕ για μόλις… 36 μέρες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ήταν υπάλληλος του ΟΣΕ από νεαρή ηλικία. Εργαζόταν στο σταθμό της θεσσαλικής πρωτεύουσας ως… αχθοφόρος.
Ειδήσεις σήμερα
Τραγωδία στα Τέμπη: Πύρινη κόλαση – Η στιγμή που τα τρένα συγκρούονται και παίρνουν φωτιά [βίντεο]
Τραγωδία στα Τέμπη: Οι τελευταίοι διάλογοι του σταθμάρχη πριν τη μοιραία σύγκρουση