«Υπέροχος», είπε ένας εμφανώς ευχαριστημένος Μακρόν, ο οποίος συνοδευόταν από τον αρχιεπίσκοπο του Παρισιού Λοράν Ούλριχ, τον υπουργό Πολιτισμού, τον δήμαρχο του Παρισιού και άλλους αξιωματούχους.
«Είναι πολύ πιο φιλόξενος», πρόσθεσε, επαινώντας τις ανοιχτόχρωμες πέτρες της Παναγίας των Παρισίων και λέγοντας ότι όλοι όσοι εμπλέκονται στην ανοικοδόμηση πρέπει «να είναι περήφανοι».
Συνοδευόμενος από τη σύζυγό του Μπριζίτ, ο Μακρόν περιηγήθηκε στους βασικούς χώρους του καθεδρικού ναού, συμπεριλαμβανομένου του ναού, της χορωδίας και του παρεκκλησίου, και μίλησε με ειδικούς.
Η Παναγία των Παρισίων θα υποδεχθεί ξανά επισκέπτες και πιστούς το Σαββατοκύριακο 7-8 Δεκεμβρίου, μετά από μια δύσκολη αποκατάσταση για να επιστρέψει ο επιβλητικός καθεδρικός ναός του Παρισιού στην παλιά του δόξα, αφού υπέστη σοβαρές ζημιές από πυρκαγιά στις 19 Απριλίου 2019.
Το βράδυ της 15ης Απριλίου 2019, τηλεθεατές σε όλο τον κόσμο παρακολουθούσαν σοκαρισμένοι τις ζωντανές εικόνες με τις φλόγες να απλώνονται κατά μήκος της οροφής του καθεδρικού ναού που τελικά σώριασαν στο έδαφος ακόμη και το εμβληματικό κωδωνοστάσιο του 19ου αιώνα.
Περίπου 600 πυροσβέστες έδωσαν τότε τη μάχη με τις φλόγες για περισσότερες από 15 ώρες και τελικά η δομή σώθηκε, όμως με σημαντικές ζημιές.
Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν έδωσε αυτό που σε πολλούς φάνηκε μια βιαστική υπόσχεση εκείνη την εποχή: να ανοίξει ξανά η Παναγία των Παρισίων εντός πέντε ετών.
Δημιουργήθηκε ένας δημόσιος φορέας για τη διαχείριση του έργου και η έκκληση για χρηματοδότηση έφερε άμεση απάντηση: συγκεντρώθηκαν 846 εκατ. ευρώ, πολλά από μεγάλους χορηγούς αλλά και από εκατοντάδες χιλιάδες μικρούς δωρητές.
Υπολογίζεται ότι περίπου 2.000 κτίστες, ξυλουργοί, αναστηλωτές, στεγαστές, εργάτες χυτηρίων, γλύπτες και μηχανικοί εργάστηκαν στο έργο – παρέχοντας τεράστια ώθηση στις γαλλικές τέχνες και χειροτεχνίες.
Πέθανε η μητέρα του Έμινεμ σε ηλικία 69 ετών - Γιατί είχαν «δύσκολες» σχέσεις με τον καλλιτέχνη
“Τα έργα στην Παναγίας των Παρισίων ήταν το ισοδύναμο μιας Παγκόσμιας Έκθεσης, όντας μια βιτρίνα για τη χειροτεχνία μας. Είναι μια υπέροχη βιτρίνα διεθνώς”, ισχυρίζεται ο Πασκάλ Παγιέν-Απενζελέ, πρόεδρος ενός συλλόγου που προωθεί τις παραδοσιακές οικοδομικές τεχνικές και δεξιότητες.
Περίπου 250 εταιρείες και εκατοντάδες ειδικοί προσήχθησαν για εργασίες αποκατάστασης που κόστισαν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Στην εκδήλωση της Παρασκευής έχουν προσκληθεί και τα 2.000 άτομα που συνέβαλαν στην προσπάθεια, εκ των οποίων τουλάχιστον 1.300 ήταν εκεί.
«Αυτή η τελευταία επίσκεψη στο χώρο είναι μια ευκαιρία να τους ευχαριστήσουμε ιδιαίτερα – από τεχνίτες ξύλου μέχρι τεχνίτες μετάλλου και πέτρας, από σκαλωσιές μέχρι στεγώνες, από καμπανατζήδες μέχρι αναστηλωτές έργων τέχνης, από χρυσοχόους μέχρι κτίστες και γλύπτες, από ξυλουργούς μέχρι οργανοποιούς, από αρχιτέκτονες, αρχαιολόγοι, μηχανικοί και σχεδιαστές σε υλικοτεχνικές και διοικητικές λειτουργίες», είπε ο Μακρόν.
Η αποκατάσταση κόστισε συνολικά σχεδόν 700 εκατομμύρια ευρώ (πάνω από 750 εκατομμύρια δολάρια).
Χρηματοδοτήθηκε από τις δωρεές ύψους 846 εκατομμυρίων ευρώ που εισέρρευσαν από 150 χώρες σε μια άνευ προηγουμένου έξαρση αλληλεγγύης.
Το γοτθικό κωδωνοστάσιο του 19ου αιώνα έχει πλέον αναστηθεί με ένα πιστό αντίγραφο του πρωτοτύπου, τα λεκιασμένα παράθυρα έχουν ανακτήσει το χρώμα τους, οι τοίχοι λάμπουν μετά τον καθαρισμό των λεκέδων από φωτιά και ένα ανακαινισμένο όργανο είναι έτοιμο να ηχήσει ξανά.
Η Γαλλία σκέφτεται να βάλει αντίτιμο για τους τουρίστες για να εισέλθουν στον καθεδρικό ναό της Παναγίας των Παρισίων
Επιπλέον δημιουργήθηκε ένας νέος μηχανισμός προστασίας από τυχόν μελλοντικές πυρκαγιές, ένα διακριτικό σύστημα σωλήνων έτοιμο να απελευθερώσει εκατομμύρια σταγονίδια νερού σε περίπτωση νέας καταστροφής.
Η Παναγία των Παρισίων, η οποία υποδέχθηκε 12 εκατομμύρια επισκέπτες το 2017, αναμένει να λάβει ακόμη υψηλότερο αριθμό και να φτάσει από 14 έως 15 εκατομμύρια επισκεπτών μετά την επαναλειτουργία, σύμφωνα με τις εκκλησιαστικές αρχές.
Οι Γάλλοι υπουργοί έχουν επίσης διατυπώσει την ιδέα να χρεωθεί στους τουρίστες ένα τέλος εισόδου στον χώρο, αλλά η επισκοπή του Παρισιού είπε ότι η δωρεάν είσοδος ήταν μια σημαντική αρχή που πρέπει να διατηρηθεί.