Ο υφυπουργός Δικαιοσύνης τόνισε τα παραπάνω κατά την έναρξη της συζήτησης επί της Αρχής του σχεδίου νόμου «Παρεμβάσεις στο νομοθετικό πλαίσιο της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών, στον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών και στον Κώδικα Συμβολαιογράφων και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης» στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης.
Ο κ. Μπούγας υπογράμμισε ότι το νομοσχέδιο αυτό, όπως και όσα έχει εισηγηθεί το Υπουργείο επί της Κυβέρνησης της ΝΔ έχουν περάσει σύμφωνα με το γράμμα του Συντάγματος, του Νόμου και του Κανονισμού της Βουλής όλα τα προβλεπόμενα στάδια και έχει προηγηθεί ένας ενδελεχής και διεξοδικώς διάλογος μεταξύ όλων των εμπλεκομένων που τους αφορούν οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου. Μάλιστα, όχι μόνο κατά την φάση της διαβούλευσης, αλλά ακόμα και πριν την τελική διατύπωση των διατάξεων του σχεδίου νόμου και έτσι εν πολλοίς το νομοσχέδιο αυτό έχει συν διαμορφωθεί με τις οικίες Ενώσεις και Συλλόγους.
Ο κ. Μπούγας, σχολιάζοντας τις αναφορές της αντιπολίτευσης σχετικά με την υπόθεση των Τεμπών, παρατήρησε ότι « για πρώτη φορά όλα τα κόμματα αναφέρθηκαν θεσμικά, πλην της Πλεύσης Ελευθερίας και της προέδρου της Ζωή Κωνσταντοπούλου που επανέλαβε τις θεωρίες περί συγκάλυψης, παρ΄ όλο που καθημερινά το αφήγημα αυτό καταρρέει και η Δικαιοσύνη δίνει απαντήσεις».
Ο υφυπουργός είπε ότι «τα επίχειρα αυτής της συμπεριφοράς της άκριτης υιοθέτηση θεωριών συνομωσίας, η αντιπολίτευση θα τα πληρώσει και θα λογοδοτήσει ενώπιον του Ελληνικού λαού γιατί ενώ γνώριζε την αλήθεια, έσπευδε να υιοθετήσει όλα εκείνα που δηλητηριάζουν την κοινή γνώμη, δημιουργώντας δυσπιστία, καχυποψία και έλλειψη εμπιστοσύνης προς την Ελληνική Δικαιοσύνη».
Ο Γιάννης Μπούγας απέδωσε στην συμπεριφορά της αντιπολίτευσης «μερίδιο ευθύνης για τον κλονισμό των πολιτών στην Δικαιοσύνης στην προσπάθειά της να καταλογίσει στην Κυβέρνηση ευθύνες που δεν προκύπτουν».
Ο κ. Μπούγας ανέφερε ότι «όλο αυτό το χρονικό διάστημα στην υπόθεση των Τεμπών παραποιήθηκε από την Αντιπολίτευση η αλήθεια και υιοθετήθηκε μια άκρως προσβλητική για τον λαό και το κοινοβούλιο συμπεριφορά, δημιουργώντας αφηγήματα που δεν προκύπταν και δεν προκύπτουν από τις δικογραφίες που έχουν φτάσει στην Βουλή».
Επισήμανε ότι ενώ η αντιπολίτευση ζητούσε «να έρθει η δικογραφία που αφορούσε τον πρώην υπουργό Κ. Καραμανλή και ενώ έχουν περάσει αρκετές μέρες από την έλευσή της στο κοινοβουλίου και υποτίθεται ότι την έχετε διαβάσει, μέχρι σήμερα κανείς βουλευτής και πολιτικός αρχηγός της Αντιπολίτευσης δεν έχει μιλήσει συγκεκριμένα, αλλά μιλάτε γενικά για κακουργηματικές πράξεις χωρίς να προσκομίζονται στοιχεία που να τις προσδιορίζουν».
Ο νέος ΚΠΔ θα ψηφιστεί μέχρι τις αρχές Ιουλίου
Απέδωσε σκόπιμη παραποίηση από την κυρία Κωνσταντοπούλου της αναφοράς που έκανε στην Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων, λέγοντας ότι «εγώ προσδιόριζα τον χρόνο κατά τον οποίο θα κατατεθεί και θα ψηφιστεί από την Βουλή το σχετικό Νομοσχέδιο για τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και αυτός θα είναι μέχρι το πέρας της τρέχουσας Κοινοβουλευτικής Συνόδου, ελπίζω δηλαδή μέχρι το τέλος Ιουνίου με αρχές Ιουλίου. Κάτι που κατανόησαν όλοι οι παριστάμενοι πλην της Προέδρου της Πλεύσης Ελευθερίας που πήρε τον λόγο και είπε πως τάχα, κατά την ρύμη του λόγου μου, είπα ότι θα κλείσουμε νωρίτερα την Βουλή» σημειώνοντας ότι «για το πότε κλείνει ή όχι η Ολομέλεια, αυτό δεν το ορίζει ο Υφυπουργός Δικαιοσύνης, αλλά το το Σύνταγμα και ο ΚτΒ».
Κατάργηση κάθε αποσβεστικής περιόδου για ελεγχόμενους με το Νόμο περί ευθύνης Υπουργών
Ο κ. Μπούγας, αναφερόμενος στο άρθρο 62 του νομοσχεδίου είπε ότι «αυτό αφαιρεί κάθε επιχείρημα περί απόδοσης ευνοϊκών διατάξεων – ύπαρξη αποσβεστικών προθεσμιών- για όσους ελέγχονται με το Νόμο περί ευθύνης Υπουργών καθώς με την διάταξη που εισάγεται «διατυπώνεται η κατάργηση του άρθρου 3 του Ν.3126/2003, από την έναρξη ισχύος του Ψηφίσματος της 25ης Νοεμβρίου 2019, της 9ης Αναθεωρητικής Βουλής»
Πρόκειται, τόνισε ο υφυπουργός «για μια διάταξη που καταρρίπτει κάθε ακόμα και κακόπιστο επιχείρημα ότι μπορεί να υπάρξει ο οποιοσδήποτε δικονομικός ή δικολαβικός ισχυρισμός περί διατήρησης της αποσβεστικής προθεσμίας».
Υπογράμμισε πως «η αποσβεστική προθεσμία στο Νόμο περί Ευθύνης Υπουργών καταργήθηκε με την ψήφο της ΝΔ στην Αναθεωρητική Βουλή το 2019». Ξεκαθάρισε πως «όσοι ενέχονται στην υπόθεση των Τεμπών, (εν. μετά την Αναθεώρηση του 2019) ακόμα και εάν έχουν πολιτική ιδιότητα δεν μπορούν να επικαλεστούν την αποσβεστική προθεσμία που υπήρχε». Σε αντίθεση με εκείνους τους πρώην υπουργούς πριν το 2019 οι οποίοι «μπορεί να ενέχονται στην ίδια υπόθεση για πράξεις ή παραλήψεις, αλλά για αυτούς ισχύει η αποσβεστική περίοδο για αυτό και σήμερα έρχονται εκ του ασφαλούς και ζητούν την πρόοδο της διαδικασίας, γνωρίζοντας πως δεν μπορεί να ελεγχθούν».
Απαντώντας στις επικρίσεις ότι με το άρθρο 36 του νομοσχεδίου θίγεται η ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης με την διαγραφή της διαδικασίας της ψηφοφορίας ενώπιων των Ολομελειών των Ανωτάτων Δικαστηρίων, ο υφυπουργός είπε πως «η διατύπωση της συγκεκριμένης διάταξης έγινε σύμφωνα με τις προτάσεις των Διοικητικών Ολομελειών των Ανωτάτων Δικαστηρίων» και ζήτησε από την Αντιπολίτευση τουλάχιστον να φροντίσετε στα όσα παρουσιάζετε και ισχυρίζεστε να μην έχουν αντίφαση».
Αναφορικά με το άρθρο 46 του νομοσχεδίου για τις προϋποθέσεις των ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής είπε ο κ. Μπούγας ότι «αφορά την τροποποίηση του άρθρου 1458 του Αστικού που έχει απολύτως σαφές περιεχόμενο και τι κάνει; Οριοθετεί σαφώς το πλαίσιο εφαρμογής της ισχύουσας διάταξης έτσι ώστε να μην υφίσταται περιθώριο αυθαίρετων ή κόντρα λέγειν ερμηνειών από τα δικαστήρια. Η παρούσα ρύθμιση ύτε σε άλλα πεδία νομοθετικά εισέρχεται ούτε καινοτομεί. Απλώς, προσδιορίζει εννοιολογικά και κανονιστικά το πλαίσιο της υφιστάμενης ρύθμισης του άρθρου 1458 και η απαίτηση για έκδοση αμετάκλητης απόφασης εναρμονίζεται προς την απαίτηση των σχετικών διατάξεων που αφορούν στις σχέσεις γονέων και τέκνων αλλά και γενικότερα των διατάξεων του οικογενειακού δικαίου, που απαιτούν την έκδοση αμετάκλητης απόφασης. Όλα τα υπόλοιπα, που λέγονται, είναι ζητήματα για να δημιουργήσουν μια αντιπολιτευτική έλξη στο ακροατήριο».
Επί του νομοσχεδίου
Ο κ. Μπούγας, παράλληλα, αναφέρθηκε στην διάταξη του νομοσχεδίου σχετικά με την «κτηματολογική διαμεσολάβηση, που αφορά το δημόσιο, ΝΠΔΔ και ΟΤΑ» λέγοντας ότι με την ρύθμιση αυτή που δεν υπήρχε μέχρι σήμερα δίνει την δυνατότητα να επιλύονται διαφορές πριν την έκδοση απόφασης. Επίσης, χαρακτήρισε σημαντική την διάταξη που επιτρέπει να προσλαμβάνονται με την αυξημένη μοριοδότηση της εντοπιότητας, δικαστικοί υπάλληλοι για συγκεκριμένες έδρες δικαστηρίων πρώτου βαθμού που βρίσκονται σε απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές με την υποχρέωση όμως ότι θα παραμείνουν για 10 έτη στην έδρα του δικαστηρίου. Πράλληλα με άλλη διάταξη του νομοσχεδίου θεσπίζεται ότι οι τρίτεκνοι και πολύτεκνοι δικαστικοί υπάλληλοι θα έχουν την δυνατότητα να τοποθετούνται σε δικαστική έδρα της επιλογής τους.
Επιτάχυνση απονομής Δικαιοσύνης
Ο κ. Μπούγας, καταλόγισε στην Αντιπολίτευση ότι αναλώνεται σε όλα τα νομοσχέδια του Υπουργείου «σε μια στείρα κριτική με την ίδια επαναλαμβανόμενη φρασεολογία» και χωρίς να κάνουν την οποιαδήποτε πρόταση. Χαρακτηριστικά, ο υφυπουργός ανέφερε ότι στο Νόμο για την μεταφορά της δικαστηριακής όλης, όλα τα κόμματα της – πλην ίσως ενός- τον καταψήφισαν. Με τον Νόμο, αυτός όμως, σύμφωνα με τις πρώτες μετρήσεις έχουμε 250.000 Πράξεις που απασχολούσαν και επιβάρυναν τα Δικαστήρια να έχουν ήδη περάσει στους δικηγόρους, με αποτέλεσμα οι δικαστές να έχουν κατά 15% περισσότερο ωφέλιμο χρόνο για να ασχοληθούν με τα αμιγώς δικαιοδοτικά τους καθήκοντα.
Το ίδιο θετικά αποτελέσματα, είπε ο κ. Μπούγας, έχουν ήδη αρχίσει να καταγράφονται και από την εφαρμογή του νέου «Δικαστικού Χάρτη» για τον οποίο διαφώνησαν όλα τα κόμματα της Αντιπολίτευσης . Σήμερα, όμως ήδη 2.100 δικαστές ολοκλήρωσαν την πρώτη φάση της εκπαίδευσής τους και είναι δικαστές ειδικής επετηρίδας πρώτου βαθμού πολιτικών τμημάτων. Μετά δε και την ολοκλήρωση του δεύτερου κύκλου επιμόρφωσής τους, δηλαδή από τις 16/9/2026, θα μπορούν να δικάζουν και ποινικές υποθέσεις αρμοδιότητας Μονομελούς Πλημμελειοδικείου. Από τη νέα χωροταξία που δημιούργησε ο νέος Δικαστικό Χάρτης, είπε ο υφυπουργός, έδωσε την δυνατότητα και η παραγωγικότητα των δικαστηρίων πρώτου βαθμού από το 6% ανήλθε στο 57%. Μόνο τους τρείς πρώτους μήνες εφαρμογής του νέου Δικαστικού Χάρτη (έως το τέλος 2024), σημείωσε ο κ. Μπούγας, έχει αυξηθεί ο ρυθμός εκκαθάρισης των υποθέσεων από το 68 στο 82%, δηλαδή έχουμε μια επιτάχυνση περίπου κατά 15%. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις η παραγωγικότητα των Ειρηνοδικών και των Πρωτοδικών αναμένεται ότι θα αυξηθεί κατά 7 έως 17% κατά έτος, ενώ το ποσοστό εκκαθάρισης των Πρωτοδικείων αναμένεται να αυξηθεί από 14 έως 24%.
Ψηφιοποίηση της Δικαιοσύνης
Σχετικά με την ψηφιοποίηση της Δικαιοσύνης, ο υφυπουργός είπε ότι «προχωρά σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της Κυβέρνησης. Δεν υπάρχει καμία καθυστέρηση και όλα τα ορόσημα του προγράμματος του Ταμείου Ανάκαμψης έχουν επιτευχθεί και δήλωσε αισιόδοξος ότι πριν το τέλος του 2026 θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι συμβατικές δεσμεύσεις για τα ψηφιακά συστήματα στην Ελληνική Δικαιοσύνη». Σήμερα, πρόσθεσε ο κ. Μπούγας «παρουσιάστηκε το ολοκληρωμένο ψηφιακό σύστημα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, έργο που σχεδιάστηκε τον Ιανουάριο του 2023, υλοποιείται και θα τεθεί από το επόμενο δικαστικό έτος σε παραγωγική λειτουργία». Επίσης, πρόσθεσε ότι «στο Πρωτοδικείο Αθηνών ήδη έχουμε ηλεκτρονική κατάθεση των δικογράφων σε όλες τις διαδικασίες. Συντομότερο προσδιορισμό των δικασίμων κάτι που θα βελτιωθεί ακόμα περισσότερο με το νέο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας που θα ισχύσει από το επόμενο δικαστικό έτος» και δήλωσε αισιόδοξος ότι «το 2027, από τις 1.492 ημέρες που απαιτούνται σήμερα για την έκδοση τελεσίδικης απόφαση θα έχουμε φτάσει το μέσο όρο των χωρών του Συμβούλιου της Ευρώπης που δεν υπερβαίνει τις 700 ημέρες για την έκδοση τελεσίδικης απόφασης».
Οι θέσεις της αντιπολίτευσης
Η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας Ζωή Κωνσταντοπούλου με παρέμβασή της εξέφρασε αντιρρήσεις σχετικά με τον προγραμματισμό των επόμενων εργασιών της Επιτροπής που αποφασίστηκε κατά πλειοψηφία από την κυβερνητική πλειοψηφία, αλλά και ότι από την ακρόαση των φορέων δεν συμπεριελήφθησαν εκπρόσωποι Ανεξάρτητων Αρχών και φορέων που ασχολούνται με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα που πρότεινε το κόμμα της. Αναφορικά με το νομοσχέδιο, υποστήριξε ότι τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση εν μέσω των διακοπών του Πάσχα με συνοπτικούς χρόνους.
Υποστήριξε ότι «τα ζητήματα της δικαιοσύνης και της απονομής του δικαίου, σίγουρα δεν λύνονται από κυβερνήσεις οι οποίες στραγγαλίζουν τη δικαιοσύνη και σίγουρα δεν μπορούν να λυθούν και από κυβερνήσεις οι οποίες έχουν αυτή τη στιγμή ένα μέλημα, το πως θα αποφύγουν τον σκόπελο του ποινικού ελέγχου για το έγκλημα των Τεμπών, χωρίς να έχει μέσα τους υπουργούς και τον Πρωθυπουργό. Δεν ενδιαφέρεστε για την κοινωνία. Νομίζετε ότι η κοινωνία που έχει βγει στους δρόμους ζητώντας δικαιοσύνη και οξυγόνο, δεν το εννοεί. Δεν έχετε καταλάβει τίποτα. Είστε αμετανόητοι.
«Είστε όλοι στο κόλπο» και προσπαθείτε να ροκανίσετε τον χρόνο και να ωφελήσετε εαυτούς αλλήλους και τον κύριο Μητσοτάκη, τον κύριό σας, ακόμα και με τη χρήση αξιόποινων μεθόδων. Θεσμοθετήσατε την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών για την διατάραξη των σιδηροδρομικών μεταφορών, αλλά δεν φανταστήκατε ότι θα ερχόταν μία πολιτική αρχηγός και ένα κίνημα που θα ζητούσε την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών για τον Μητσοτάκη για αυτό και δεν την ενεργοποιείτε για να αποδειχθεί πλήρως και η γνώση του και η εμπλοκή του στη συγκάλυψη» Η κυρία Κωνσταντοπούλου ανέφερε ότι «εμείς στην Πλεύση Ελευθερίας είμαστε απόλυτα έτοιμοι και διατεθειμένοι και τον κόπο και τη δουλειά και την προσπάθεια να την κάνουμε απέναντι στην πιο σαθρή διακυβέρνηση της Μεταπολίτευσης. Απέναντι σε μια εγκληματική διακυβέρνηση και απέναντι σε εγκληματικές παρεμβάσεις στη Δικαιοσύνη, που περιφρονούν την κοινωνία, τους πολίτες, τα θύματα, το ίδιο το Δίκαιο που όμως είναι στην ψυχή των Ελλήνων και των Ελληνίδων από την αρχαιότητα».
Η εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ Ευαγγελία Λιακούλη από την δική της πλευρά επέκρινε το νομοσχέδιο λέγοντας ότι «η ΝΔ νομοθετεί, αναθεωρώντας διαρκώς τον εαυτό της» σημειώνοντας ότι «το σημερινό νομοσχέδιο δεν συζητείται σε “κενό” χρόνο, αφού βρισκόμαστε στην κορύφωση μιας βαθιάς κρίσης θεσμών, ενός κλίματος αμφισβήτησης των πολιτών απέναντι στην πολιτική, στην κυβέρνηση -ιδίως-, αλλά και δυστυχώς απέναντι στην δικαιοσύνη, εξαιτίας των συνεχιζόμενων σκανδάλων που φέρουν τη σφραγίδα ης Νέας Δημοκρατίας : Υποκλοπές, διαρροή emails εκλογέων του εξωτερικού, φωτογραφικές διατάξεις και τοποθετήσεις και φυσικά το έγκλημα των Τεμπών». Αναφερόμενη στην σιδηροιδρομική τραγωδία, η κυρία Λιακούλης είπε πως πλέον βρισκόμαστε στην “δεύτερη πράξη” του εγκλήματος και τίποτα δεν μπορεί να σταματήσει τη “χιονοστιβάδα” των εξελίξεων και την “κάθαρση” που περιμένουν οι πολίτες…».
Η τομεάρχης του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ σχετικά με τις νομοθετικές πρωτοβουλίες για την επιτάχυνση της απονομής της Δικαιοσύνης, υποστήριξε ότι «έξι χρόνια διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας με αλλαγές στους Κώδικες “ανά εξάμηνο” και η Κυβέρνηση αρκείται πάλι σε εξαγγελίες. Την ίδια στιγμή, η ψηφιοποίηση αγνοείται και 50.000 αιτήσεις για πιστοποιητικά έχουν συσσωρευτεί στο Πρωτοδικείο Αθηνών. Ο πολυδιαφημισμένος δικαστικός χάρτης δίνει δικασίμους…το 2034. Πλησιάζουμε τον ορίζοντα λήξης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και η απορρόφηση των πόρων από το Υπουργείο δικαιοσύνης ανέρχεται σήμερα στο 35%.
Επέκρινε την Κυβέρνηση για επικοινωνιακή νομοθέτηση και όχι για την ουσία. Αναλύοντας τις διατάξεις του νομοσχεδίου άσκησε δριμεία κριτική στην Κυβέρνηση για την έλλειψη διαβούλευσης και την αποσπασματικότητα των ρυθμίσεων για την Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών. Κάλεσε δε τον Υπουργό Δικαιοσύνης να φέρει τις μελέτες που καθιστούν αναγκαίες τις ρυθμίσεις αυτές καθώς φορείς και δικαστικές ενώσεις εκφράζουν τη διαμαρτυρία τους. Μεταξύ άλλων, υποστήριξε πως σήμερα που βρισκόμαστε προ των πυλών της έκφρασης γνώμης των Ολομελειών των δικαστηρίων για τους υποψηφίους να αναδειχθούν στη θέση των επικεφαλής έρχεστε και αλλάζετε τις προϋποθέσεις της εκλογιμότητας, δημιουργώντας εύλογα ερωτηματικά. Για την διάταξη που αφορά την παρένθετη μητρότητα, σημείωσε ότι «το ζήτημα της παρένθετης μητρότητας που η Κυβέρνηση ήθελε να καπηλευτεί πολιτικά, δεν είναι θέμα ομόφυλων ή ετερόφυλων ζευγαριών. Είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα όπου η Κυβέρνηση αφήνει ορθάνοιχτες πόρτες σε ιδιωτικά συμφέροντα με τα οποία δεν θέλει να συγκρουστεί» και συμπλήρωσε πως «το ερώτημα είναι, πώς λειτουργεί η εθνική αρχή ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής και πώς συνδέεται με το κράτος. Έχουμε 5.000 επισκέψεις στα ειδικά κέντρα, σύμφωνα με πρόσφατα ρεπορτάζ, ενώ έχουν εγκριθεί μόλις 173 αιτήσεις από τα Πρωτοδικεία. Αυτός είναι ο “ελέφαντας” στο δωμάτιο που πρέπει να δείτε και να δώσετε απαντήσεις και όχι να διαχειρίζεστε το θέμα επικοινωνιακά».
Ο ειδικός αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ Θεόφιλος Ξανθόπουλος, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο “Πλίνθοι, κέραμοι ατάκτως ερριμμένοι…», καθώς, όπως είπε, αυτό « περιέχει ετερόκλητες διατάξεις που δεν έχουν καμία οργανική σχέση μεταξύ τους και άρα δεν μπορεί να γίνει συζήτηση επί της Αρχής και επί της ουσίας. Ό,τι υπήρχε ως ρύθμιση και επιβαλλόταν επικοινωνιακά μπήκε στο νομοσχέδιο… Δεν είναι διαδικασία νομοθετικής λειτουργίας αυτή”. Αναφερόμενος ειδικότερα στην διάταξη για την υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, είπε πως «εισάγετε έναν διαχωρισμό που συνταγματικά δεν μπορεί να σταθεί. Δεν μπορεί να γίνεται διαφοροποίηση των πολιτών που απολαμβάνουν δικαιώματα, εξαιτίας του φύλου, της θρησκείας ή του σεξουαλικού προσανατολισμού τους. Το να λέτε ότι μπορεί αυτό το είδος ζευγαριών να έχει πρόσβαση στην διαδικασία απόκτησης τέκνου και ένα άλλο όχι, εισάγετε κριτήριο που δεν μπορεί να σταθεί σε καμιά δικαιοπολιτική τάξη. Έχετε υποστεί στραπάτσο από την στήριξή σας στο νόμο για το γάμο ατόμων ανεξαρτήτως φύλου και προσπαθείτε να στεγανοποιήσετε, με μια διάταξη “τσιμούχα” ας μου επιτραπεί ο χαρακτηρισμός, τις διαρροές προς ακροδεξιά σας»
Δήλωσε την πλήρη αντίθεσή του σχετικά με Σπίτια του Παιδιού, λέγοντας χαρακτηριστικά: “Είχαμε ετοιμάσει πλήρες νομοθετικό πλαίσιο. Ήρθατε και το πετάξατε στον κάλαθο των αχρήστων. Η τραγική εμπειρία από την 12χρονη του Κολωνού που εξεταζόταν στην ΓΑΔΑ δείχνει το αδιέξοδο της τακτικής σας. Από το 2019, έξι χρόνια μετά, λειτουργούν μόνο δύο Σπίτια του Παιδιού. Δεν αισθάνεστε την ανάγκη να απολογηθείτε για την καθυστέρηση αυτή σε ένα τόσο ευαίσθητο ζήτημα για το οποίο η χώρα κινδυνεύει με καταδίκες;» Σχετικά με την διάταξη του νομοσχεδίου που εισάγει προσφυγή του εισαγγελέα Εφετών κατά αποφάσεων εισαγγελέων Πρωτοδικών και ανακριτών που δεν επιβάλλουν προσωρινή κράτηση, όπως στην υπόθεση της Πολεοδομίας Ρόδου που δεν επέβαλαν προφυλάκιση, ο βουλευτής είπε ότι “δεν θυμάμαι σε αντίθετη περίπτωση, που είχαμε υπερβολική κράτηση, να έχει κληθεί κάποιος σε εξηγήσεις… Εμείς ξέρουμε ότι είστε σημαιοφόροι του ποινικού λαϊκισμού και ουσιαστικά ερεθίζετε τα συντηρητικά αντανακλαστικά της κοινωνίας με έναν θεσμικά απαράδεκτο τρόπο”, κατέληξε.
Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Μαρία Κομνηνάκα εξέφρασε την αντίθεσή του κόμματός στο νομοσχέδιο υποστηρίζοντας πως με τις νέες διατάξεις γίνεται πιο αντιδραστικό το πλαίσιο λειτουργίας της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών, όπου οι νέες γενιές δικαστών θα εκπαιδεύονται, ώστε να δικάζουν με κριτήριο τις αντοχές της οικονομίας, τη δημοσιονομική πειθαρχία και τα ματωμένα πλεονάσματα. Για τις διατάξεις του Β’ Μέρους του νομοσχεδίου που αφορούν την διοικητική και ποινικήδ είπε ότι χειροτερεύουν το πλαίσιο της υπηρεσιακής κατάστασης των δικαστών και δικαστικών υπαλλήλων, ενώ αυξάνονται τα όρια αποχώρησης των δικαστικών επιμελητών από την υπηρεσία από τα 65 στα 70 χρόνια, ανοίγοντας παράθυρο για να επεκταθεί αυτό και σε άλλους εργαζόμενους το επόμενο διάστημα. Η κυρία Κομνηνάκα, παραθετικά αναφερόμενη και στην υπόθεση των Τεμπών, ζήτησε από την Κυβέρνηση και την πλειοψηφία να μην ακολουθήσει την τακτική Τριαντόπουλου στην επικείμενη Προανακριτική Επιτροπή για τους κ. Καραμανλή και του κ. Σπίρντζη ειδικά όπως είπε «από τη στιγμή που έχουν αναδειχθεί στη διάρκεια της Εξεταστικής Επιτροπής ποινικές και πολιτικές ευθύνες υπουργών Μεταφορών σε βαθμό κακουργήματος».
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Γραμμένος μίλησε για νέες αιφνιδιαστικά τροποποιήσεις βασικών νομοθετημάτων όπως είναι αυτός ο Κώδικας Οργανισμού Δικαστηρίων και καταστάσεις Δικαστικών Λειτουργών. Καταλόγισε αποσπασματική νομοθέτης με διατάξεις διάσπαρτες και πρόχειρες που αφορούν διαφορετικά ζητήματα της Δικαιοσύνης. Επιφυλασσόμενος να τοποθετηθεί ο βουλευτής επί της Αρχής του νομοσχεδίου την Ολομέκεια είπε πως «κατά βάση οι διτάξιες του αυτό που επιχειρούν είναι να μπαλώσουν νομοθετήματα και να διορθώσουν λάθη και προχειρότητες προηγούμενων νομοσχεδίων».
Ο ειδικός αγορητής της Νέας Αριστερά Δημήτρης Τζανακόπουλος, δήλωσε πως προφάνως καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο αυτό, καθώς ακολουθεί «την λογική της πολιτικής σκοπιμότητας, των παρεμβάσεων, της προσπάθειας προσεταιρισμού και τροφοδότησης ακραίων και φοβικών αντανακλαστικών» ενώ υπάρχουν και «πλείστες φωτογραφικές απαράδεκτες διατάξεις». Διαφώνησε με την διάταξη που αφορά την παρένθετη μητρότητα λέγοντας ότι ο πραγματικός λόγος που αυτή έρχεται για ψήφιση «είναι για να περιορίσετε με κάποιο τρόπο τις διαρροές που έχετε προς τη ριζοσπαστική και την ακραία δεξιά. Για υτό και κάνετε κάτι το οποίο δεν έχει ούτε συνταγματικό έρεισμα, ούτε πραγματικό δικαιοπολιτικό λόγο. Απλά, την εισάγεται για να συνεχίσετε το φλερτ με ακραίες αντιδραστικές δεξιές απόψεις που υπάρχουν μέσα στην ελληνική κοινωνία κ και εμείς θα τις πολεμάμε με κάθε τρόπο».
Ο ειδικός αγορητής των Σπαρτιατών Πέτρος Δημητριάδης, χαρκατήρισε το νομοσχέδιο «συμπίλημα. Δηλαδή, παίρνουμε διάφορες διατάξεις για διάφορα θέματα και τις τοποθετούμε ατάκτως σε ένα νομοσχέδιο και προσπαθούμε να δημιουργούμε ένα συγκεκριμένο νομοθετικό έργο. Ο βουλευτής εξέφρασε τον προβληματισμό του, όπως είπε για πολλές από τις ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου και το τι αυτές πραγματικά θέλουν να εξυπηρετήσουν
Το μεσημέρι της Τετάρτης έχει οριστεί η ακρόαση φορέων.