Μετά από 14 μήνες επίπονων διαπραγματεύσεων, αναλύσεων και συζητήσεων στα ΜΜΕ, τα πρώτα δώδεκα αμερικανικής κατασκευής μαχητικά αεροσκάφη βρίσκονται στην Ουκρανία, αποτελώντας ένα κρίσιμο συστατικό της αεράμυνας και προσεχώς θα χρησιμοποιηθούν κατά των επιθέσεων ρωσικών πυραύλων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών, τόσο σε στρατιωτικούς όσο και σε πολιτικούς στόχους. Η εξασφάλιση και η παράδοση F-16 στην Ουκρανία ήταν μέρος της συμφωνίας με τους Δυτικούς εταίρους.
Το άλλο μέρος της συμφωνίας αφορά την εύρεση πιλότων και μηχανικών που θα τα πετάξουν και θα τα συντηρήσουν. Οι Ουκρανοί πιλότοι είναι περιορισμένοι αριθμητικά. Η Ουκρανία διαθέτει πιλότους που πετούν Mig-29 και Sukhoi-27 της σοβιετικής εποχής, αλλά αυτή η εμπειρία από μόνη της είναι προβληματική για τη λειτουργία των πιο περίπλοκων δυτικών F-16. Η μετάβαση σε νέα υπερσύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη είναι εγγενώς χρονοβόρα, ακόμη και για χώρες του ΝΑΤΟ με καθιερωμένες συνεργασίες και έτοιμη πρόσβαση σε πληροφορίες. Χώρες όπως η Πολωνία, η Σλοβακία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία χρησιμεύουν ως παραδείγματα. Η μετάβασή τους σε πιο προηγμένα F-35 ή F-16 διαρκεί χρόνια, ενώ η Ουκρανία επιχειρεί αυτή τη μετάβαση σε μόλις ένα χρόνο.
Εκτός από την παροχή στην Ουκρανία των F-16, οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Δανία, η Νορβηγία, το Βέλγιο και η Ολλανδία συμφώνησαν να εκπαιδεύσουν Ουκρανούς πιλότους για τα προβλεπόμενα 79 αεροσκάφη.
Είκοσι αεροσκάφη αναμένεται να πετάξουν στη χώρα μέχρι το τέλος του 2024, πράγμα που σημαίνει ότι αρχικά περίπου 20 πιλότοι εκπαιδεύονται αυτή τη στιγμή στο εξωτερικό. Διάφορα δυτικά μέσα ενημέρωσης έχουν εκφράσει ανησυχίες για τον μικρό αριθμό Ουκρανών πιλότων F-16 και τη σχετική απειρία τους. Επιπλέον, υπάρχει ο διαφαινόμενος κίνδυνος για τα υπόστεγα των F-16 στην Ουκρανία, τα οποία η Ρωσία σκοπεύει να καταστρέψει, αναγκάζοντας τους Ουκρανούς να επινοήσουν νέους τρόπους για να ασφαλίσουν τα αεροσκάφη στο έδαφος.
Λοιπόν, ποια θα μπορούσε να είναι μια γρήγορη λύση για την καλύτερη χρήση αυτών των F-16 που αποκτήθηκαν πρόσφατα; Η συμμετοχή ξένων πιλότων για να πετάξουν τα F-16 στην Ουκρανία. Μία πιθανή απάντηση εκφράστηκε πρόσφατα, στις 15 Αυγούστου, μετά την επίσκεψη των Αμερικανών γερουσιαστών Ρίτσαρντ Μπλούμενταλ (Κονέκτικατ) και Λίντσι Γκράχαμ (Νότια Καρολίνα) στο Κίεβο. Η επίσκεψή τους έγινε εν μέσω της αιφνιδιαστικής εισβολής της Ουκρανίας στην περιφέρεια Κουρσκ της Ρωσίας.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Ε.Τ.», οι γερουσιαστές ενέκριναν ένα σχέδιο για τη στρατολόγηση συνταξιούχων πιλότων F-16 από κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ για να διευκολυνθεί η ικανότητα της Ουκρανίας να χρησιμοποιήσει αυτά τα αεροσκάφη άμεσα όσο συνεχίζεται η εκπαίδευση των πιλότων της. Αυτή η ιδέα είχε προταθεί νωρίτερα από μερικούς Αμερικανούς βετεράνους πολέμου, όπως ο συνταξιούχος Αμερικανός σμήναρχος Νταν Χάμπτον, ο οποίος, σε συνέντευξή του, προσφέρθηκε να υπερασπιστεί τον ουρανό της Ουκρανίας, επικαλούμενος την τεχνογνωσία του στα F-16 και την προθυμία του να υπερασπιστεί τη δημοκρατία (και οι οποίοι είναι σε επαφή με τον υπογράφοντα).
Εκατοντάδες καλά εκπαιδευμένοι πιλότοι F-16 θα μπορούσαν ενδεχομένως να προσφερθούν εθελοντικά για υπηρεσία στην Ουκρανία, ισχυρίστηκε ο Τζέφρι Φίσερ, ένας συνταξιούχος σμήναρχος της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ με 30 χρόνια στρατιωτική εμπειρία. Γνωρίζει προσωπικά ορισμένους Αμερικανούς που ασκούν ενεργά πιέσεις στην αμερικανική κυβέρνηση για να επιτρέψει ξένους πιλότους στην Ουκρανία. Χώρες σε όλο τον κόσμο χρησιμοποιούν F-16 εδώ και δεκαετίες, όπως το Βέλγιο, η Ολλανδία, η Δανία, το Ισραήλ, η Αίγυπτος, η Νότια Κορέα, η Πολωνία, η Ελλάδα και η Ρουμανία. Εκτιμάται ότι μια πιθανή λεγεώνα ξένων πιλότων στην Ουκρανία θα μπορούσε να είναι μια διεθνής προσπάθεια και όχι απλώς μια αμερικανική. Ωστόσο, η απόφαση εξακολουθεί να βρίσκεται στα χέρια της κυβέρνησης των ΗΠΑ και των συμμάχων του ΝΑΤΟ.
Πληροφορίες του υπογράφοντος αναφέρουν ότι ήδη 2-3 Ελληνες απόστρατοι πιλότοι των F-16 ενδιαφέρονται να πετάξουν αεροσκάφη στους ουρανούς της Ουκρανίας, που δίνει αγώνα επιβίωσης απέναντι στον Πούτιν.