Την αίγλη και την κομψότητα παλαιότερων εποχών φέρνουν στις δημοφιλείς πλατφόρμες της τηλεόρασης τα δράματα που διεισδύουν στον λαμπερό κόσμο της μόδας.
Οι βιογραφίες των θρυλικών μόδιστρων, Ντιόρ, Σανέλ, Μπαλενσιάγκα, συγκεντρώνουν το μεγάλο ενδιαφέρον του κοινού. «Επαναφέρουν τη μαγεία και την αθωότητα», γράφει ο «Guardian», προσπαθώντας να εξηγήσει την εμμονή με τις vintage ιστορίες γύρω από τα παρασκήνια της μόδας. Ειδικοί του χώρου υποστηρίζουν πως τελειώνει η ενασχόληση με τα βασιλικά δράματα -όπως το «The Crown»- και εγκαινιάζεται η εποχή των σειρών για την υψηλή ραπτική και των μυστικών που κρύβουν οι διάσημοι οίκοι μόδας.
Από τη βιογραφική ταινία για τη δύσκολη ζωή του Ισπανού μόδιστρου Κριστόμπαλ Μπαλενσιάγκα, που έκανε πρεμιέρα στο Disney+ τον περασμένο μήνα, μέχρι τη γνωστή έχθρα και τον ανταγωνισμό της Κοκό Σανέλ με τον Κριστιάν Ντιόρ, που βγήκε στον αέρα την εβδομάδα που πέρασε, στο Apple TV.
Ταξίδι στον χρόνο
Τα τηλεοπτικά δράματα με επίκεντρο τη μόδα του εικοστού αιώνα μάς γυρίζουν πίσω σε εποχές λιγότερο αποστειρωμένες από τη σύγχρονη τεχνολογία και πιο πλούσιες σε λάμψη.
Με μεγάλη ανυπομονησία οι φανατικοί τηλεθεατές του είδους -που φαίνεται ότι είναι πολλοί- αναμένουν αργότερα φέτος τη δραματοποιημένη σειρά για τον «Κάιζερ της Μόδας», Καρλ Λάγκερφελντ (η σειρά θα έχει τον τίτλο «Kaiser Karl»).
Οι σειρές δεν είναι απλά ντοκιμαντέρ για τη ζωή των μεγάλων σχεδιαστών, αλλά περιγράφουν πώς η μόδα διαμορφώνεται από το κοινωνικό, ιστορικό και πολιτικό πλαίσιο – στις παλαιότερες εποχές το διαμόρφωνε κιόλας! Το κοινό παρακολουθεί περίπλοκους χαρακτήρες, ίντριγκες, ερωτικές και φιλικές σχέσεις, ενώ περνούν από τις οθόνες όμορφα ρούχα.
«Ομορφιά και μαγεία με διαφορετικό τρόπο», προσφέρουν τα τηλεοπτικά αυτά δράματα, λέει η συγγραφέας μόδας Τζάστιν Πικάρντι, που ανάλωσε δέκα χρόνια αναζητώντας στοιχεία για την Γκαμπριέλ «Κοκό» Σανέλ, προκειμένου να γράψει το βιβλίο «Ο μύθος και η ζωή».
Η Πικάρντι επισημαίνει την επίδραση της σειράς «The Crown» και τονίζει ότι «έδειξε ότι οι άνθρωποι θα μπορούσαν να ενδιαφέρονται για μια διαφορετική άποψη της ιστορίας. Στο “The Crown”, η ιστορία εξετάζεται μέσα από το πρίσμα της βρετανικής βασιλικής οικογένειας».
Στις νέες σειρές η ιστορία εξετάζεται μέσα από το πρίσμα της υψηλής μόδας. Και στα δύο, ο φακός εστιάζει πέρα από τους κεντρικούς χαρακτήρες, δίνοντάς μας τη μεγαλύτερη εικόνα.
H έχθρα Σανέλ-Ντιόρ αναβιώνει στη μικρή οθόνη
Ο Μπεν Μέντελσον υποδύεται τον Κριστιάν Ντιόρ (φωτό 1) και η Ζιλιέτ Μπινός την Κοκό Σανέλ (φωτό 2) στη νέα σειρά του Apple TV «The New Look». Στο καστ ο Τζον Μάλκοβιτς και η Μέσι Γουίλιαμς, που έγινε ευρέως γνωστή από τον ρόλο της Αρια Σταρκ στη σειρά «Game of Thrones».
Η Κοκό Σανέλ ήταν μια γυναίκα με έμπνευση, που απελευθέρωσε τις γυναίκες από τα βαριά φορέματα και τις συμβάσεις στο ντύσιμο.
Ταυτόχρονα, ήταν μια γυναίκα με πάθη και σκοτεινές πλευρές. Μυθική πια θεωρείται η κόντρα της με τον Κριστιάν Ντιόρ, τον οποίο θεωρούσε παρωχημένο και αντιφεμινιστή.
Ο Ντιόρ εκείνη την εποχή ήταν ο πιο διάσημος Γάλλος – «περισσότερο από τον Σαρλ ντε Γκολ ή τον Ζαν-Πολ Σαρτρ», όπως τονίζει η Πικάρντι. Ηταν τμήμα της οικονομικής ανάκαμψης της μεταπολεμικής Γαλλίας, αλλά η Σανέλ λοιδορούσε με τον τρόπο της την υψηλή ραπτική.
Στη νέα σειρά του Apple TV «The New Look» αναδεικνύεται αυτή η έχθρα που εκτυλίχθηκε στο μεταπολεμικό Παρίσι.
Από τη μια πλευρά, η Σανέλ, που επηρέασε τον μοντερνισμό και άλλαξε τον τρόπο που ντύνονταν οι γυναίκες, οι οποίες άρχισαν να μπαίνουν στην παραγωγή και να αποτελούν μέρος του εργατικού δυναμικού. Η Σανέλ επηρεάστηκε από τις νέες συνθήκες μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και κατάργησε τους κορσέδες, σχεδιάζοντας απλούστερα ρούχα, με απλές γραμμές και πιο κοντές φούστες.
Ο Πικάσο την αποκάλεσε «πιο έξυπνη γυναίκα στην Ευρώπη», αλλά η σειρά δεν κρύβει τη συνεργασία της με τους ναζί κατά τη γερμανική κατοχή της Γαλλίας.
Ειρωνείες
Σε μια σκηνή στο «The New Look», η ηθοποιός Ζιλιέτ Μπινός, που υποδύεται την Κοκό Σανέλ, χτυπά ένα κοκτέιλ και ανταλλάσσει πειράγματα με τον Χάινριχ Χίμλερ (τον διοικητή των SS), σε ένα δείπνο. Σε άλλες σκηνές, η Σανέλ, διά στόματος Μπινός, ειρωνεύεται τον Ντιόρ (τον σχεδιαστή υποδύεται στη σειρά ο Μπεν Μέντελσον), ο οποίος παρουσίασε την πρώτη του συλλογή ρούχων μετά τον πόλεμο και εισέπραξε διθυραμβικές κριτικές, καθώς ανταποκρίθηκε στην επιθυμία μιας συγκεκριμένης τάξης γυναικών, για ωραία, πολυτελή ρούχα.
Η Σανέλ περιφρονούσε τις δημιουργίες του και όταν επέστρεψε από την Ελβετία, όπου ζούσε εξόριστη, λόγω της φιλοναζιστικής δράσης της (δεν παραπέμφθηκε σε δίκη, λόγω της παρέμβασης του φίλου της, Βρετανού πρωθυπουργού, Ουίνστον Τσόρτσιλ), συνέχισε να του επιτίθεται.
Ορισμένοι ισχυρίζονται πως η δημοτικότητα του «New Look» του Κριστιάν Ντιόρ κατά τη δεκαετία του 1950 είχε πεισμώσει τόσο τη Σανέλ που την έφερε στο άλλο άκρο, να παρουσιάσει μεσάτα σακάκια, στενές γραμμές, πουλόβερ και το θρυλικό «μικρό μαύρο φόρεμα». Οι συλλογές της εκτοξεύτηκαν όταν ενδιαφέρθηκε το Χόλιγουντ για τα ρούχα της και οι μεγάλες σταρ της εποχής, που λάτρεψαν το στιλ Σανέλ.
Το «New Look» του Ντιόρ παρέπεμπε στο παρελθόν, καθώς αναβίωνε την υψηλή ραπτική του Παρισιού, που είχε παρακμάσει στη διάρκεια του πολέμου.
Το 1949 τα τρία τέταρτα των εξαγωγών της Γαλλίας έφεραν το όνομά του. Αντίθετα με την «αντιδραστική» Κοκό, ο Ντιόρ δεν συνοδευόταν από εμπάθειες και «σκιές». Ο σχεδιαστής υπηρέτησε στον γαλλικό στρατό και η οικογένειά του συμμετείχε επίσης στη γαλλική Αντίσταση.
Η αδελφή του συνελήφθη από τους ναζί και φυλακίστηκε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης (απελευθερώθηκε το 1945). Ο ίδιος δεν είχε πει κακή κουβέντα για τη Σανέλ. Αντιθέτως, είχε δηλώσει για εκείνη: «Με ένα μαύρο πουλόβερ και δέκα σειρές μαργαριτάρια ξεσήκωσε τη μόδα».
Φως στην άγνωστη ζωή του Μπαλενσιάγκα
Η νέα σειρά, «Cristóbal Balenciaga» στο κανάλι Disney+, ακολουθεί τη ζωή και την καριέρα του ταλαντούχου σχεδιαστή.
Η σειρά επιχειρεί να ρίξει φως στη ζωή του Ισπανού σχεδιαστή, που καταγόταν από φτωχή οικογένεια στην περιοχή των Βάσκων, πήγε στο Παρίσι και δημιούργησε έναν διεθνούς φήμης οίκο μόδας. Ο Μπαλενσιάγκα έμαθε την τέχνη της ραπτικής από τη μοδίστρα μητέρα του, στην περιοχή των Βάσκων, από όπου καταγόταν.
Με το ξέσπασμα του ισπανικού εμφύλιου πολέμου πέρασε στο γαλλικό έδαφος ύστερα από μια πραγματική «οδύσσεια» και το 1937 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου μπήκε στον κόσμο της γαλλικής υψηλής ραπτικής. Η σειρά περιγράφει τις κόντρες μεταξύ των μόδιστρων με φόντο τη ναζιστική κατοχή στη Γαλλία.
Καταγράφει την αναβίωση της υψηλής ραπτικής, καθώς επίσης και τα αδιέξοδα της προσωπικής ζωής του Μπαλενσιάγκα.
Η «ΔΥΝΑΜΗ» ΤΗΣ ΜΟΔΑΣ
Οι μεγάλες αλλαγές στη μόδα συμπίπτουν συχνά με περιόδους οικονομικής κρίσης. Αρκετές ταινίες του Χόλιγουντ με θέμα τη μόδα έγιναν κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Υφεσης, «για να διευκολύνουν τις ευκαιρίες σύνδεσης με τα πολυκαταστήματα και να τονώσουν την οικονομία», γράφει ο «Guardian».
Μήπως αυτές οι σειρές σε δημοφιλείς πλατφόρμες και κανάλια είναι μια προσπάθεια αναζωπύρωσης του ενδιαφέροντος του κοινού σε εποχή κρίσης και ακρίβειας που απομακρύνει τους ανθρώπους από τη βιομηχανία της μόδας;
Οι φημισμένοι οίκοι Σανέλ, Ντιόρ, Μπαλενσιάγκα έχουν ακόμη και σήμερα απήχηση στο κοινό -αν και απευθύνονται σε εκείνους που έχουν οικονομική άνεση- και πολλούς followers στα κοινωνικά δίκτυα: ο οίκος Dior έχει 46 εκατομμύρια ακολούθους, η Chanel 60 εκατομμύρια και ο οίκος Balenciaga 14 εκατομμύρια και η επωνυμία Louis Vuitton περισσότερους από 55 εκατομμύρια ακολούθους στο Instagram.
«Σαφώς οι άνθρωποι ενδιαφέρονται», τονίζει η συγγραφέας Τζάστιν Πικάρντι εξηγώντας γιατί οι πλατφόρμες ασχολούνται τόσο με τη μόδα και τη ζωή των σχεδιαστών.
Ειδήσεις σήμερα
Ιταλία: Καραμπόλα σε αυτοκινητόδρομο στην Πάρμα με 30 τραυματίες