Βέβαια πολλοί είναι εκείνοι που λένε ότι η διάλυση της αστυνομίας Ηθών στο Ιράν δεν θα βάλει τέλος στον σκοταδισμό και για αυτό οι διαδηλωτές δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν τον αγώνα στους δρόμους. επίσης άλλοι αναφέρουν ότι η κατάργηση της Αστυνομίας Ηθών δεν ανακοινώθηκε ποτέ και αποτελεί παρερμηνεία.
Όπως γράφει ο Ιndependent, τα κρατικά μέσα ενημέρωσης του Ιράν διαψεύδουν τα δημοσιεύματα. Ολα ξεκίνησαν μετά από σχόλια του γενικού εισαγγελέα της χώρας και δεν έχει επιβεβαιωθεί από το υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο ελέγχει τη δύναμη που είναι γνωστή επισήμως ως Gasht-e Ershad.
Ερωτηθείς από δημοσιογράφο σε θρησκευτικό συνέδριο αυτό το Σαββατοκύριακο γιατί σταμάτησε η περιπολία καθοδήγησης, το πρακτορείο ειδήσεων Isna ανέφερε ότι ο Μοχάμαντ Τζαφάρ Μονταζερί δήλωσε: «Η περιπολία καθοδήγησης δεν έχει καμία σχέση με το δικαστικό σώμα και σταμάτησε από την ίδια αρχή που την καθιέρωσε στο παρελθόν. Φυσικά, η δικαιοσύνη συνεχίζει να παρακολουθεί τις συμπεριφορές σε επίπεδο κοινότητας», πρόσθεσε.
Ορισμένοι Ιρανοί χαρακτήρισαν την είδηση «προπαγάνδα» που εξυπηρετεί μόνο το καθεστώς, με εκατοντάδες πολίτες να έχουν χάσει τη ζωή τους και χιλιάδες να έχουν συλληφθεί από τις δυνάμεις ασφαλείας τις τελευταίες εβδομάδες, ανεξάρτητα από την αδράνεια της αστυνομίας ηθών.
«Ο γενικός εισαγγελέας του Ιράν προέβη σε ορισμένες διφορούμενες δηλώσεις που θα μπορούσαν ενδεχομένως να ερμηνευθούν ως τέλος της αστυνομίας ηθών, αλλά μπορεί επίσης να υποδηλώνουν ότι η δικαιοσύνη θέλει να αποστασιοποιηθεί από τον θεσμό. Οι δηλώσεις που αναφέρονται στον Τύπο δεν ισοδυναμούν με αλλαγή πολιτικής», δήλωσε στο Twitter ο διεθνής ανταποκριτής του Independent, Μπορζού Νταραγκαχί. Στη συνέχεια πρόσθεσε: «Στα περισσότερα από 20 χρόνια που καλύπτω το Ιράν, τίποτα δεν ήταν ποτέ ξεκάθαρο και αδιαμφισβήτητο. Μια δαιδαλώδης αναφορά από έναν αξιωματούχο δεύτερης βαθμίδας δεν σημαίνει σχεδόν τίποτα. Δεν έχει υπάρξει καμία δήλωση από το Ανώτατο Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας. Δεν έχει υπάρξει καμία αναφορά από το Majlis. Δεν έχει υπάρξει τίποτα από τον πρόεδρο».
Ο Ιρανός δημοσιογράφος και ακτιβιστής Μασίχ Αλινεζάντ έγραψε επίσης: «Η κατάργηση της αστυνομίας ηθών στο Ιράν είναι παραπληροφόρηση, αλλά δείχνει τον φόβο του καθεστώτος».
Ο κρατικός ραδιοτηλεοπτικός φορέας Al Alam δήλωσε ότι τα ξένα μέσα ενημέρωσης παρουσιάζουν τα σχόλια του γενικού εισαγγελέα ως «υποχώρηση εκ μέρους της Ισλαμικής Δημοκρατίας από τη στάση της σχετικά με το χιτζάμπ και τη θρησκευτική ηθική ως αποτέλεσμα των διαδηλώσεων», αλλά το μόνο που μπορεί να γίνει κατανοητό από τα σχόλιά του είναι ότι η αστυνομία ηθών δεν σχετίζεται άμεσα με το δικαστικό σώμα.
Μετά την ιρανική επανάσταση του 1979 και την επικράτηση των ισλαμιστών η Αστυνομία Ηθών έχει λάβει διάφορες μορφές. Ενώ οι μετριοπαθείς και μεταρρυθμιστικές διοικήσεις ήταν κάπως απρόθυμες να ελέγξουν το ενδυματολογικό κώδικα, ο υπερσυντηρητικός Μαχμούντ Αχμαντινετζάντ, ο οποίος ανέλαβε την εξουσία το 2005, έδωσε την σημερινή μορφή της στην Αστυνομία Ηθών. Ταυτόχρονα, αύξησε την παρουσία της στους δρόμους των μεγάλων πόλεων του Ιράν. Έκτοτε δεκάδες ακτιβιστές έχουν «παλέψει» εναντίον της αυταρχικής αυτής παρουσίας, με αρκετούς από αυτούς να φυλακίζονται.
Η εξίσου υπερσυντηρητική κυβέρνηση Ραίσι αύξησε ακόμα περισσότερο της παρουσία της. Πολλά βίντεο που έχουν δημοσιευτεί στον διαδίκτυο δείχνουν ότι γίνεται ευρεία χρήση βίας. Σε απάντηση, χιλιάδες γυναίκες άρχισαν να βγαίνουν στους δρόμους χωρίς μαντίλα. Τον Ιούλιο, αφού έγινε ευρέως διαδεδομένο στο διαδίκτυο το βίντεο, το οποίο έδειχνε μια μητέρα να παρακαλάει την αστυνομία Ηθών να απελευθερώσει την άρρωστη κόρη της, οι εκκλήσεις για διάλυση αυτού του αστυνομικού σώματος αυξήθηκαν. Σε μια άνευ προηγουμένου κίνηση εκατό θρησκευόμενες γυναίκες άρχισαν να μιλούν στο διαδίκτυο εναντίον του υποχρεωτικού χιτζάμπ. Ακόμη και ορισμένες συντηρητικές προσωπικότητες άρχισαν να επικρίνουν τον νόμο για τη μαντίλα, λέγοντας ότι είχε μάλιστα αντίθετο αντίκτυπο στη δημόσια συμπεριφορά.
Εκτός από τις φυλετικές διακρίσεις η αστυνομία Ηθών επικρίνεται έντονα και για το γεγονός ότι περιορίζεται μόνο στην περιπολία μεσαίων και εργατικών τάξεων και παρακάμπτει τις εύπορες γειτονιές. Οι επικριτές ισχυρίζονται πως, ενώ οι γυναίκες που ανήκουν σε χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα διώκονται για την εμφάνισή τους, οι πλούσιες οικογένειες, οι οποίες έχουν στενούς δεσμούς με την κυβέρνηση, είναι ελεύθερες να επιδεικνύουν εικόνες από τα πολυτελή, μικτά πάρτι τους στο Διαδίκτυο.
Ειδήσεις σήμερα
Σεισμός: Αγωνία για τα «τυφλά» ρήγματα – Αρκαλοχώρι., Τύρναβος και τώρα Εύβοια