Στις 8 Ιουνίου, ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών, Σεργκέι Λαβρόφ, και ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών, Μεβλούτ Τσαβούσογλου, συναντήθηκαν στην Αγκυρα, όπου, μεταξύ άλλων θεμάτων, συζήτησαν μέτρα για τη δημιουργία μιας θαλάσσιας οδού για την επανέναρξη των εξαγωγών σιτηρών της Ουκρανίας μέσω της Μαύρης Θάλασσας στο πλαίσιο μιας προσπάθειας που υποστηρίζεται από τον ΟΗΕ για την αντιμετώπιση της παγκόσμιας επισιτιστικής κρίσης.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η Τουρκία είναι ανοιχτή σε μια συμφωνία που θα περιλαμβάνει τουρκικά πολεμικά πλοία να αποναρκοθετούν ουκρανικά λιμάνια, δημιουργώντας μια ασφαλή δίοδο για πλοία που μεταφέρουν σιτάρι και άλλα προϊόντα από τα ουκρανικά ύδατα. Ενώ οι δύο υπουργοί Εξωτερικών εξέφρασαν την αισιοδοξία τους ότι το σχέδιο είναι εφικτό, δεν επήλθε συμφωνία. Και όσο οι συνομιλίες διεξάγονται χωρίς τη συμμετοχή της Ουκρανίας και δεν αντιμετωπίζονται τα αιτήματά της, η συμφωνία παραμένει πιθανότατα ανέφικτη.
ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ, η Ουκρανία εξήγαγε περίπου το 95% των δημητριακών και των ελαιούχων σπόρων της μέσω της Μαύρης Θάλασσας, κατά μέσο όρο 6 εκατ. τόνους τον μήνα. Ωστόσο, οι εξαγωγές ανήλθαν σε μόλις 800.000 τόνους, περίπου, τον Μάιο. Ο διαχειριστής σιδηροδρόμων της Ουκρανίας δήλωσε ότι αναμένει ότι οι σιδηροδρομικές εξαγωγές θα αυξηθούν έως και 1,5 εκατ. τόνους τον μήνα τις επόμενες εβδομάδες, αλλά, ακόμη και σύμφωνα με αυτό το αισιόδοξο σενάριο, οι ουκρανικές εξαγωγές σιτηρών θα παραμείνουν κάτω από το ένα τρίτο των επιπέδων προ σύγκρουσης και με πολύ υψηλότερο κόστος.
Οι Ουκρανοί αγρότες κατάφεραν να φυτέψουν σχεδόν το 70% των καλλιεργειών τους την άνοιξη του 2022, αλλά η αδυναμία πώλησης των προϊόντων τους εν μέσω της συνεχιζόμενης συμφόρησης στην αποθήκευση και τις εξαγωγές θα μπορούσε να εμποδίσει τις καλλιέργειές τους το φθινόπωρο του 2022 και την άνοιξη του 2023.
Η συνεργασία της Τουρκίας με τη Ρωσία για την προώθηση του ζητήματος των ουκρανικών εξαγωγών σιτηρών υποκινείται εν μέρει από την εγχώρια οικονομική αστάθεια της Αγκυρας και την επιθυμία της να μετριάσει το πρόσθετο άλγος των παγκόσμιων κλυδωνισμών των τιμών των τροφίμων. Αλλά υποκινείται, επίσης, από την επιθυμία της Τουρκίας να παραμείνει ένας κεντρικός παίκτης στις συνομιλίες κατάπαυσης του πυρός μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, καθώς και ένας συνολικά εποικοδομητικός εταίρος για τη Μόσχα, καθώς η Τουρκία περιεργάζεται μια πιθανή επίθεση στα προστατευόμενα από τη Ρωσία τμήματα της Συρίας.
ΤΟ ΚΙΕΒΟ θα επιμείνει ότι ο πιο βιώσιμος τρόπος για να τερματιστεί ο θαλάσσιος αποκλεισμός και να συνεχιστούν οι εξαγωγές σιτηρών είναι να προμηθεύσει η Δύση την Ουκρανία με όπλα για να προστατεύσει τις ακτές της. Σε ανακοίνωσή του μετά τη συνάντηση Τουρκίας-Ρωσίας, το υπ. Εξωτερικών της Ουκρανίας ανέφερε ότι, ενώ το Κίεβο «εκτιμά τις προσπάθειες της Τουρκίας να ξεμπλοκάρει τα ουκρανικά λιμάνια», θα απορρίψει οποιαδήποτε συμφωνία που δεν λαμβάνει υπόψη τα συμφέροντα της Ουκρανίας.
Επομένως, είναι απίθανο να υλοποιηθούν διαπραγματεύσεις στις οποίες η Ουκρανία δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος και οι οποίες δεν περιλαμβάνουν την παροχή στην Ουκρανία στρατιωτικού αποτρεπτικού υλικού κατά της αθέτησης της συμφωνίας από τη Ρωσία. Η Ουκρανία ανησυχεί πολύ για την επανέναρξη των εξαγωγών σιτηρών, συμπεριλαμβανομένης της πιθανότητας ότι η αποναρκοθέτηση των λιμανιών και των παράκτιων υδάτων της θα μπορούσε να ωθήσει τη Ρωσία να κινηθεί γρήγορα με τις δικές της θαλάσσιες νάρκες ή να χρησιμοποιήσει τις εκκαθαρισμένες περιοχές για να πραγματοποιήσει επιθέσεις στην Ουκρανία.
Απίστευτο περιστατικό σε πτήση: Μια influencer έκανε προπόνηση μέσα σε αεροπλάνο - «Η ηλίθια της χρονιάς» [βίντεο]
ΜΙΑ ΣΥΜΦΩΝΙΑ θα μπορούσε να πάρει μήνες για να εφαρμοστεί και η Μόσχα δεν έχει λόγο να επισπεύσει την αποκατάσταση των εξαγωγών σιτηρών, επειδή ο πληθωρισμός των τροφίμων θα μπορούσε να τροφοδοτήσει την πολεμική κόπωση της Δύσης. Εκπρόσωποι του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού δήλωσαν ότι ακόμη και αν η Ουκρανία ήθελε να ανοίξει ξανά τα λιμάνια της, θα χρειάζονταν αρκετοί μήνες για την πλήρη απομάκρυνση των θαλάσσιων ναρκών στις αναγκαίες περιοχές.
Επιπλέον, η Μόσχα πιθανότατα πιστεύει ότι ο συνεχιζόμενος περιορισμός των εξαγωγών σιτηρών της Ουκρανίας στις οδικές, σιδηροδρομικές και μέσω ποταμών μεταφορές (που ουσιαστικά περιορίζει τον όγκο που μπορεί να εξάγει) θα συμβάλει στην πολεμική κόπωση στην Ευρώπη και σε ολόκληρο τον κόσμο, συμβάλλοντας στην αύξηση των τιμών των τροφίμων εν μέσω των ήδη τεράστιων προϋπαρχουσών πληθωριστικών πιέσεων στα καύσιμα και σε άλλα αγαθά. Η Μόσχα πιθανότατα ελπίζει ότι αυτή η κόπωση θα ωθήσει τη Δύση να πιέσει το Κίεβο να αποδεχθεί τους ρωσικούς όρους για κατάπαυση του πυρός αργότερα φέτος.
ΤΑ ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΠΛΟΙΑ σταμάτησαν να δραστηριοποιούνται στα βορειοδυτικά της Μαύρης Θάλασσας κοντά στην Ουκρανία και το κόστος των ναύλων και των ασφαλίσεων αυξήθηκε μετά τα πλήγματα που δέχθηκαν αρκετά εμπορικά πλοία τις πρώτες ημέρες της εισβολής της Ρωσίας, γεγονός που ώθησε ορισμένες ναυτιλιακές εταιρίες να αποφύγουν εντελώς τη Μαύρη Θάλασσα. Τον Μάρτιο εντοπίστηκαν τρεις νάρκες που επέπλεαν ελεύθερα, δύο από τις οποίες (εντοπίστηκαν) στα ανοιχτά των ακτών της Τουρκίας και η άλλη κοντά στη Ρουμανία.
Ειδήσεις σήμερα
Fuel Pass: Αυξάνεται και διευρύνεται η επιδότηση στη βενζίνη