Ο Μακρόν εξασφάλισε μια σαφή παραχώρηση από τον Μπάιντεν, ο οποίος υποσχέθηκε «μικροαλλαγές» για να «διευκολύνει θεμελιωδώς τις ευρωπαϊκές χώρες να συμμετάσχουν ή/και να είναι μόνες τους». Αλλά το τι μπορεί να είναι αυτές οι μικροδιορθώσεις (αν γίνουν) παραμένει άγνωστο. Εν τω μεταξύ, το Συμβούλιο της Ε.Ε. ενέκρινε στις 28 Νοεμβρίου έναν νέο κανονισμό για τις ξένες επιδοτήσεις που αποσκοπεί στην αντιμετώπιση των στρεβλώσεων που προκαλούν οι επιδοτήσεις αυτές που χορηγούνται από χώρες εκτός Ε.Ε. σε εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά. Το μέτρο, ωστόσο, δεν φτάνει για να αμβλύνει τις ανησυχίες ότι ο νόμος περί μείωσης του πληθωρισμού (IRA) θα πλήξει σοβαρά την ανταγωνιστικότητα της Ε.Ε. σε βιομηχανίες χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και αρκετά κράτη-μέλη ζήτησαν κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης των υπουργών Εμπορίου της Ε.Ε. στις 25 Νοεμβρίου να βρεθεί μια συγκεκριμένη λύση μέχρι την επόμενη συνεδρίαση του Συμβουλίου Εμπορίου και Τεχνολογίας Ε.Ε.-ΗΠΑ (ΣΕΤ) της 5ης Δεκεμβρίου.
Η Ε.Ε. ΘΕΩΡΕΙ ότι οι φορολογικές πιστώσεις και οι επιδοτήσεις του νόμου περί μείωσης του πληθωρισμού (IRA) εισάγουν διακρίσεις έναντι των παικτών της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, αποτελώντας υπαρξιακή απειλή για τον ευρωπαϊκό μεταποιητικό τομέα. Η Ε.Ε. πιστεύει ότι ο αμερικανικός νόμος περί μείωσης του πληθωρισμού (IRA) αποτελεί παραβίαση των κανόνων του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ) για τις επιδοτήσεις και την αποφυγή διακρίσεων, καθώς και σοβαρή απειλή για τη δική της βιομηχανική βάση – ιδίως σε μια εποχή που οι πολύ υψηλές τιμές της ενέργειας διαβρώνουν ήδη την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα των Ευρωπαίων κατασκευαστών αυξάνοντας το κόστος της επιχειρηματικής δραστηριότητας στην ήπειρο. Οι Βρυξέλλες υποστηρίζουν ότι οι φορολογικές πιστώσεις και οι επιδοτήσεις του νόμου περί μείωσης του πληθωρισμού (IRA) (οι οποίες εξαρτώνται από το περιεχόμενο που κατασκευάζεται στις ΗΠΑ) τιμωρούν τους Ευρωπαίους παραγωγούς ηλεκτρικών οχημάτων, πράσινου υδρογόνου, ανεμογεννητριών και άλλου εξοπλισμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Αν και προσωρινές, οι διατάξεις του IRA θα μπορούσαν να παράσχουν το πλεονέκτημα «του πρωτοπόρου» για τις εταιρίες που μεταφέρουν την παραγωγή στις ΗΠΑ, προσελκύοντας μόνιμα επενδύσεις σε πράσινες τεχνολογίες από την Ευρώπη.
ΑΛΛΑ, ΠΑΡΑ τις ανησυχίες αυτές, ο Λευκός Οίκος πιθανότατα θα προχωρήσει στην εφαρμογή του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) ως έχει. Οι Βρυξέλλες και η Ουάσιγκτον δρομολόγησαν τον Οκτώβριο μια κοινή ομάδα εργασίας για να αντιμετωπίσουν τις ανησυχίες των πρώτων σχετικά με τον IRA. Ιδανικά, η Ε.Ε. θα επιθυμούσε να λάβει τους ίδιους προτιμησιακούς όρους που οι ΗΠΑ έχουν επεκτείνει στον Καναδά και το Μεξικό, χώρες που εξαιρούνται από διακρίσεις στους όρους επιδότησης στον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA). Η Ε.Ε. θα συνεχίσει να διαπραγματεύεται με την κυβέρνηση Μπάιντεν για να επιτύχει αυτού του είδους την εξαίρεση για τις ευρωπαϊκές εταιρίες πριν τεθεί σε ισχύ ο IRA την 1η Ιανουαρίου. Ωστόσο, είναι απίθανος ο συμβιβασμός, διότι ο νόμος αποτελεί κεντρικό στοιχείο της οικονομικής ατζέντας του Μπάιντεν και ψηφίστηκε από το Κογκρέσο με εξαιρετικά μικρή διαφορά. Δεδομένης αυτής της πραγματικότητας, οι συζητήσεις στις Βρυξέλλες επικεντρώνονται τώρα, κυρίως, στο πώς θα αντιδράσουν στην αναμενόμενη εφαρμογή του IRA ως έχει από την Ουάσιγκτον. Εν τω μεταξύ, έχει διαμορφωθεί μια γαλλογερμανική συναίνεση για την ανάγκη αντίδρασης μέσω της ενίσχυσης των κοινών επιδοτήσεων στους στρατηγικούς βιομηχανικούς τομείς της Ε.Ε.
ΣΕ ΑΠΑΝΤΗΣΗ, οι Βρυξέλλες θα προσπαθήσουν να χαλαρώσουν τους κανόνες για τις κρατικές επιδοτήσεις, εισάγοντας αμφιλεγόμενες απαιτήσεις για την προτίμηση της ευρωπαϊκής έναντι της ξένης παραγωγής. Εάν ο αμερικανικός νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) εφαρμοστεί χωρίς εξαιρέσεις για τις ευρωπαϊκές εταιρίες, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της Ε.Ε. έχουν απειλήσει ότι θα προσφύγουν στον ΠΟΕ και, τελικά, θα εισαγάγουν παρόμοιες επιδοτήσεις ή/και δασμούς κατά των αμερικανικών εταιριών. Ωστόσο, η Ε.Ε. είναι απίθανο να επιβάλει οποιαδήποτε αντίποινα κατά των ΗΠΑ, δεδομένου ότι τα κράτη-μέλη της δεν έχουν καμία διάθεση να ξεκινήσουν μια διατλαντική εμπορική σύγκρουση σε μια εποχή αυξανόμενης οικονομικής αβεβαιότητας και γεωπολιτικών εντάσεων εν μέσω του συνεχιζόμενου πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία. Η προσφυγή στον ΠΟΕ θα αποδεικνυόταν, επίσης, πιθανότατα δαπανηρή, χρονοβόρα και τελικά ανεπιτυχής, δεδομένου ότι το δευτεροβάθμιο όργανο του οργανισμού έχει ουσιαστικά παραλύσει. Σε απάντηση στην αναμενόμενη εφαρμογή του IRA, η Ε.Ε. πιθανότατα θα επιδιώξει να χαλαρώσει τους κανόνες κρατικών επιδοτήσεων και να διοχετεύσει δισεκατομμύρια σε βασικές πράσινες τεχνολογίες, ενώ παράλληλα θα εισαγάγει αμφιλεγόμενες απαιτήσεις για την προτίμηση της ευρωπαϊκής έναντι της ξένης παραγωγής.
Ενα καθεστώς επιδοτήσεων που θα αντιγράφει τον αμερικανικό IRA θα χρηματοδοτηθεί πιθανότατα μέσω επιχορηγήσεων και δανείων που θα στηρίζονται από την Ε.Ε. σε ιδιωτικές επενδύσεις στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ταμείου Κυριαρχίας. Ενας νόμος για την αγορά ευρωπαϊκών προϊόντων θα έδινε στη συνέχεια προτιμήσεις για τη χρήση ευρωπαϊκών εξαρτημάτων σε τέτοιες βιομηχανίες και θα συνοδευόταν από αυξημένο έλεγχο των επενδύσεων (π.χ. μέσω του νέου κανονισμού για τις ξένες επιδοτήσεις) και μέτρα αντιντάμπινγκ για εταιρίες εκτός Ε.Ε. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προσπαθούσε στη συνέχεια να μειώσει τη γραφειοκρατία και να επιταχύνει τις διαδικασίες έγκρισης για τα πράσινα έργα που επωφελούνται από τα ευρωπαϊκά κίνητρα. Ο συνδυασμός κονδυλίων, προστατευτικών μέτρων και διατάξεων τοπικού περιεχομένου θα επέτρεπε στην Ε.Ε. να εξισορροπήσει τη «γοητεία» του αμερικανικού ΙRΑ για τους βιομηχανικούς της παίκτες χωρίς να προκαλέσει εμπορική σύγκρουση με την Ουάσιγκτον.
Ειδήσεις σήμερα
Εύα Καϊλή: Συνελήφθη και προφυλακίστηκε για ξέπλυμα χρήματος – Τι αναφέρει δημοσίευμα της L’ Echo
Ο «χάρτης» των προσλήψεων στο δημόσιο το 2023 [πίνακες]